استوديوي موزيك چيست ؟!

شروع موضوع توسط Mohamad.K ‏29/3/11 در انجمن گفتگوی عمومی درباره استودیوها

تاپیک استوديوي موزيك چيست ؟! تالار گفتگوی عمومی درباره استودیوها در persian-music.org.

  1. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    ضبط در استوديو
    خوانندگان امروزه زمان زيادي را براي كار در استوديو ضبط صرف ميكنند وچون امروزه اين بخش از كار ،‌ داراي اهميت است صحبت كوتاهي در مورد استوديو و كاركرد آن داريم.
    در استوديو موسيقي كاري به اتمام ميرسد كه گاه بد و گاه عالي ميشود.البته موضوع زماني جالب است كه راجع به تكنيك ضبط در استوديو تقريبا اشنا باشيم.در اين صورت اين مطلب كمي كمكي خواهد بود كه راجع به عملكرد ان بيشتر بفهميم كه در استوديو چه پيش مي ايد و حتي تا حدودي بر ايمان مفرح هم خواهد شد.
    استوديو ضبط با هم تفاوت هايي دارند : از جهت دستگاه ها،افراد فني،آكوستيك و صدا و حتي سليقه ها از ان گذشته ادمهايي كه در استوديو با ان ها رو به رو مي شوي و . . .
    در اين بحث كوتاه به فهرست وسايل استوديو اشاره كرده و مشخصه اي مي اورم.

    مهندس صدا
    مهندس صدا شخصي هست كه راجع به هر يك از دستگا داخل استوديو اطلاع دقيق دارد(البته اگر كار خود را خوب بشناسيد)او بايد شرايطي داشته باشد كه بهترين صدا را بتواند ضبط كند.از ان گذشته او مترجم بين موزيسين و دستگاه است.او ميداند كه كدام دكمه را بچرخاند كه صداي تو گرم تر،روشن تر،و واضح تر باشد.او ميداند كه كدام افكت را به كار گيرد كه با صداي تو هماهنگ باشد و صداي تو را طوري ضبط كند كه مثل زنگ كيليسا صدا دهد ! در اين رابطه فقط پيشنهاد ميكنم كه مهندس صدا با خصوصيات تو اشنا باشد.چرا؟
    نكته(در ايران مهندس صدا نداريم بلكه متخصص صدابردار داريم كه تجربي كار كرده است)
    شناخت در كار بسيار مهم است اگر او تو را هم بشناسد و با كارت اشنا باشد در اين صورت همكاري شما داراي حاصل مثبتي خواهد شد.
    صدابردار مثل دكتر نسخه براي صداي تو مينويسد.زماني كه بخواهد تصنيف قديمي را بخواني شايد كه او يك ميكروفون قديمي را امتحان كند و مورد استفاده قرار دهد و حتي اكوي خاصي براي صدايت به كار گيرد.حالا فكر كن كه اگر بخواي خودت تنها با تمام اين مجموعه ها كه شامل ميكروفون،اكولايزر،افكت ها دست به ازمايش بزني شايد ماه ها زمان نياز داشته باشي ولي تو آنجا نشسته و او به نحو احسن كار را انجام ميدهد.به اين جهت نسخه اي كه او مينويسد براي صداي تو مهم هست.

    دستگاه چند باندي
    بزرگي سطح يك استوديو معمولا توسط تعداد باند صدا مشخص مي شود.يك استوديو حرفه اي به طور معمول داراي بيست و چهار باند است.در استويدو هاي خيلي بزرگتر دو ، بيست و چهار باند را به هم وصل ميكنند كه داراي چهل و هشت باند ميشود.هر دو دستگاه را با هم هماهنگ (سينكرون) ميكنند.استوديو معمولا شامل 4-8-12-16-و32 باند هستند ولي استوديو هاي گران قيمت با داشتن باندهايشان شناخته ميشوند.
    دستگاه باند ماشين است كه با ان قسمتهاي مختلف اصوات را به طور جداگانه ضبط كرده و صداي سازهاي مختلف را با هم تركيب مي كنند.ك مثال ساده:اينكه اگر يك چهار باندي داشته باشي متواني چهار خط موسيقي ضبط كني.مثل ساز كوبه اي در باند اول،باس دوم،گيتار سوم،و اواز خودت در چهارم.حتي ميتوان باند را طوري را انداخت كه خط اول و دوم را بي صدا گرفت و فقط صداي اواز و گيتار را شنيد.كوبه و باس ها ميتوانند در موقع مناسب به اهنگ اضافه شوند.
    يكي از كارهاي اصلي در استوديو چند باندي اين است كه مهندس صدا اصوات را ضبط ميكند و هر زمان هر صداي دلخواه را بسته يا باز ميكند كه شنيده شود.هر سيستم ضبط خش و فش زيادي به همراه صداي اصلي دارد اما زير نفوذ صداي اصلي هست.

    بر ميگردم:smile (47):
     
  2. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    ميكروفون استوديو
    ميكروفون ، گوش استوديو به جهان بيرون است.ميكروفون از اولين دستگاه وسايل استوديوست كه براي صدا به كار ميرود و يك قسمت مهم در كار استوديو هست.
    ميكروفون استوديو از ميكروفون هاي ديگر جداست براي مثال از ميكروفون صحنه كه براي عرضه كاراي زنده استفاده ميشود.ميكروفون صحنه تا حدودي مقاوم و نسبتا كوچيك است از ان گذشته طراحي ساده و زيبايي دارد.هر ميكروفون با فركانس مشخص و طرح هاي مختلف ساخته مي شود.با اين شرايط كه صداي زير و بم با تقويت مساوي تنظيم شود.اگر ميكروفون خيلي نزديك باشد يك افكت خاصي Proximity ظاهر ميشود.اين افكت تاثير مازادي براي تقويت فركانس باس در صداي توست و زماني مورد استفاده است كه بخواهي باس بخواني.در اين حالت صداي تو كمي ناخالص و نامفهوم مي شود.اما اگر كاملا نزديك به ميكروفون بخواني ممكن است صداي تو وزدار Poppen شود.
    زماني كه نزديك ميكروفون ميخواني هوا از دهان تو به پوسته ي ميكروفون برخورد ميكند و بر آن تاثير ميگذارد.نو ع ديگر ميكروفون هست كه خيلي خاص است.يعني اينكه با اندازه مشخص و مناسب ساخته شده و ميكرو ضبط ميكند.حتي اگر حركت داشته باشي و به اين طرف و ان طرف تكان بخوري.اين ميكروفون ميكرو (كوچك و ساچمه) طوري است كه امواج را از هر طرف به طور مساوي دريافت ميكند.ميكروفون زغالي فقط امواج را از مقابل و از يك جهت گرفته و به خصوص مهم است كه تو درست در مقابل آن قرار بگيري.

    افكت
    زماني كه تو دستگاه افكت را بشناسي و عملكرد ان را بداني برايت حيرت آور است كه چه كارايي دارد و چه كمكي به اصوات موسيقي ميكند.
    مهندس صدا در استوديو ميتواند اصوات تو را به كمك افكت كاملا تغيير دهد.يك موزيسين مبتدي تمايل دارد كه بطور اغراق اميزي از افكت استفاده كند.چون كه افكت هاي زيادي را در اختيار دارد.حتي اين كار ميتواند جنبه تفريحي داشته باشد البته بدون اصوات ضبط شده ديگر ، چون افكت ها اغراق اميز شنونده را آزار ميدهد.در اين صورت افكت بايد بعد از ميكس نهايي موسيقي انجام شود و بعد از ميكس نياز افكت خود را با افكت انجام ميدهيد.

    كمپرسور
    در حقيقت تنظيم كننده لول (ميزان شدت ديناميسم) صداست.در مورد دستگاه چند باندي بحث داشتيم و بايد بدانيم كه اين عزيزترين وسيله براي مهندس صداست!كه بتواند در حدود امكان صداي مناسب را ضبط كند.براي مثال اصوات بلند (زير) خش و فش بيشتري را دارد و او كوشش ميكند كه تا حد امكان از آن بكاهد.براي اين كار اصوات جلوي ميكروفون بايد با قدرت يكسان و حتي فاصله ي يكسان به دستگاه ضبط برسد.تقريبا غير ممكن است كه بشود خود را جلوي ميكروفون در يك حالت يكسان نگه داشت و به اين جهت تمبر صدا تغيير ميكند.با يك كمپرسور كه در دستگاه ضبط به كار رفته ميشود اين توازن را برقرار كرد پس هرچقدر خواستي با صداي بلند بخوان چون كه تقويت كننده ميكروفون به طور خودكار آن را تقليل ميدهد.در اين كار مهندس صدا ميتواند بلندي و كوتاهي صدا را تنظيم كند.

    اكسپاندر
    اكسپاندر دقيقا عكس كمپرسور عمل ميكند.اگر صداي تو از مرز مشخصي پايين رود در اين صورت صداي تقويت شده و بالا مي ايد.يك كمپاندر دستگاهي هست از كمپرسور و اكسپاندر كه اين دستگاه بالا و پايين بودن اصوات را تنظيم ميكند.

    :smile (10): برميگردم

     
  3. hameddavari83

    hameddavari83 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/10
    ارسال ها:
    576
    محل سکونت:
    فرقیم مگه داره
    امتیازات:
    +129 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    میشه بگی فرق اکسپاندر و لیمیتر در چیست ؟
     
  4. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    لطفا منبع رو هم ذکر کنید.
     
  5. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    اكسپندر عكس كمپرسور ها عمل ميكنن و ليميتر ها هم تقريبا وظايف كمپرسور رو انجام ميده و جفتشون وظيفشون متعادل كردن و موازنه كردن صدا بين بلندگوهاس.
    اكسپندر عكس اين قضيه عمل ميكنه يعني اگر صدات از حد مرز مشخصي (پايين بياد) بالا ميبره ولي كمپرسور ها عكس هستن اگر صدا از حد مرز زيادي بالا بره (پايين ميان)
     
  6. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    بله حتما ذكر منبع ميكنم.منتها من هميشه دراخر ذكر منبع ميكنم اما چشم

    منبع : از نوشته هاي آقاي زندباف

    ادامش رو ميزارم براتون برميگردم
     
بارگذاری...