استفاده از گیتار بیس

شروع موضوع توسط Ramtin ‏2/5/10 در انجمن گیتار

تاپیک استفاده از گیتار بیس تالار گیتار در persian-music.org.

  1. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    سلام 2-3 تا سوال دارم که متاسفانه توی سایت ندیدم .و از وقتی که این ساز رو دیدم همیشه یه علامت تعجب کنار این ساز همراهش بوده .
    اصلا صداهای مختلف گیتار بیس برای چه کاری استفاده میشه . من فقط یه تعریف جزیی رو میدونم که بیس لباس اهنگه . و نوازنده ای که بیس میزنه همیشه یه گیتار الکتریک یا اکوستیک یا کلاسیک همراهش هست که با اون تمرین کنه . میدونم لفکت داره و امپ مخصوص میخواد و صداهای قشنگی هم میشه ازش دراورد
    هزارتا صدا داره و از اسلپ زدن ها هست تا اسلاید ...
    ولی خوب طبق تجربه یه چیزایی رو میدونم که کدوم بیس بیشتر در کجا استفاده میشه. و چه کاربردی داره ( اینو بصورت گوشی توی اهنگها متوجه شدم و میتونم صداهای بیس رو تشخیص بدم )
    ولی موضوع اساسی اینه که.
    1- چرا از بیس استفاده میکنیم.؟ یک تعریف کلی و جامع و ساده میخوام.
    2- چطوری میتونیم روی اهنگ صدای بیس رو سوار کنیم .؟ اگر قرا باشه یه تراک به بیس بدیم امکانش هست از یک بیس دیگه هم با یک صدای دیگه استفاده کنیم مثلا توی یک اهنگ فرض کنیم که یه بیس اسلپ میزنه ولی ما از صدای یک بیس هم خوشمون میاد و میخوایم توی ارکترمون داشته باشیم .ایا اصولی هست یا نه ؟
    چرا ؟ چون که توی اهنگ باران عشق ناصر چشم اذر میبینم که یه بیس هست و فقط یه خط ملودی رو میزنه و جایهای خالی فقط با یه نت و کشش اون اهنگ رو پر میکنه.
    واسه همین میخوام بدونم چرا از دوتا استفاده نمیکنه با یکی اکورد بگیره و با یکی فقط ملودی بزنه /؟
    دقیقا میخوام بدونم چطوری بیس رو با ریتم هماهنگ میکنیم.
    3- چرا بعضی وقتها با این گیتار آرپژ کار میکنند بعضی وقتها ملودی ( مثلا آهنگهای متالیکا )
    4- اگر با این ساز اکورد بگیریم چطوری میشه با کلاویه صدای اکورد رو دراورد ( البته به غیر از آرپژ)؟ چرا نمیشه با کلاوه اسلاید تولید کرد ؟ میدونم یه VST هست ولی میخوام با کلاویه روی ارگ اجرا کنم. فقط توسنتم با پیچ بند یک کارایی بکنم که فقط نطدیک به اسلاید میشه .

    و آیا از اکورد تنها یعنی فقط آرپژ روی بیس میشه برای آهنگسازی استفاده کرد . یعنی فقط بصورت اینسنترومنتال و بدون حضور هیچ ساز دیگری.
    یا حداقل بصورت همراهی با یک ساز دیگه مثلا گیتار اکوستیک.
    5- اگر از این ساز استفاده نکنیم . فضا خالی زیادی حس میشه ؟ چون من اهنگهای زیادی رو دیدم که فقط یه شیکر بوده و یک گیتار ریتم و یک خواننده و خبری از بیس نبوده. در واقع گیتار ریتم میگرفت و اکوردها رو میداد . و شیکر هم تمپو و ضرب رو به اهنگ میداد و درواقع پرکاشن بود و خواننده هم که ووکال بود ولی خبری از هیچ بیسی نبود اهنگ هم اینقدر قشنگ در اومده
    ولی من میخوام بدونم چطوری میشه با استفاده ملودی به اهنگم اکورد بدم. و اهنگ رو حرفه ای در بیارم.
    تنک یو وری ماچ :smile (17)::smile (70):
     
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    باس و درامز در گروه کار بیس موسیقی رو انجام میدن و لازم و ملزوم هستن.
    بیس باید بیشتر بر مبنای ریتم و نوع موسیقی باشه.
    شما میتونید از دو نوع بیس مثلا فینگر در کنار فرتلس استفاده کنید به شرطی که روی هم نباشن و مثلا در میزان خاصی فینگر و در میزان دیگه فرتلس باشه. و روی هم قرار نگیرن.
    باران عشق آقای چشم آذر بیشتر با بیس فرتلس کار شده. ( البته با کیبورد هستش ) و سلیقه ایشون این بوده.
    خط و نت باس بیشتر بر مبنای درامز و موسیقی نوشته میشه پس اگه در جایی میبینم ملودی یا آرپژ نواخته میشه بسته به سلیقه نوازنده نوشته شده و البته اصول سبک مربوطه.
    راستش من بیشتر در کارهای آقای ویکتور ووتن این مورد رو دیدم.
    خوب هر ساز زنده یه سری تکنیکها و لهجه های خاص داره که صرفا میشه اونها رو با همون ساز نواخت..
    البته برخی vst ها امکانات اجرا این تکنیکها رو دارن اما نه کاملا طبیعی.
    بله منم آهنگهای ملایمی شنیدم ه خط بیس وجود نداشته. که اونم بسته به نظر شخص سازنده بوده.
    تجربیات من در مورد گیتار بیس بیشتر از خوندن کتابهای سبک شناسی بوده و همچنین کار با نوازندگان گیتار بیس که برای رکورد میان پیشم. و تخصصی در مورد این ساز تجربه ندارم.
    البته اگه دوست خوبمون فندر بیان .. میتونن بیشتر کمک کنن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    مرسی امیدجان بی نهایت ممنون . :smile (70):
    من یه چیزایی رو میدونستم ولی بهشون اعتمادی نداشتم چون که تجربی بود و معتبر نبود. :smile (18):و تا حدودی این ساز توی ذهن من جا افتاد ولی هنوز به جواب این دوتا سوالم نرسیدم.:smile (82):

    خوب تا اینجا متوجه شدم که باید ملودی رو بر مبنای ریتم اهنگ بزنیم . ( کاری که بیس توی همه اهنگها میکنه ) .و همیشه درامز با گیتاربیس مکمل همدیگه هستند که شکی هم در این نیست ولی خوب اگر درامز یه ساز مشخص در اهنگ هست از 4 تا صدای مشخص فراتر نمیره و فقط جزییاتش زیاده ( پاساژ و..) ولی بیس با 88 تا کلاویه کار میکنه واسه همین یه خورده درک این مسئله برای من مشکل شده. چون بیس میتونه خیلی راحت و شیک گامشو تغییر بده ولی درامز از اول تا اخر کنسرت و یا اجراها یک صدا داره ! و هیچ ترنسپوز یا تغییر گام هیچی نداره ؟ !!!
    و این قضیه برای من اثبات نمیشه که چرا بیس ریتمیک هست اگر ریتمیک هست چرا با این ساز ملودی میزنند اگر ملودی میزنند چرا باید با درامز که یک ساز ریتمیک هست همراه باشه :smile (18):تکلیفش مشخص نیست ؟:smile (49): چون که ملودی گیتار رو میشه به فرض مثال به ویولونیست داد و اون بزنه ولی بیس رو نمیشه به هیچ دسته ای داد چون اینقدر صدایش بم و خاص هست که فقط خودش میتونه از عهده اش بر بیاد .
    چرا ؟
    چون بیس حداقل با 88 تا کلاویه کار میکنه. صداهای زیر داره و صداهای بم دقیقا مثل گیتار ولی ما با گیتار به آهنگ ملودی میدیم. ولی گیتار بیس رو ما باید یه ملودی با این بزنیم که هم روی گام اهنگ باشه هم اینکه روی ریتم اهنگ سوار باشه .؟ یا این که مثلا میشه از یک اکتاو بی جهت به یک اکتاو دیگه رفت و ادامه ملودی رو از یه جا دیگه شروع کرد ؟؟

    مثلا وقتی که گام اهنگ من لا مینور هست دیگه نیازی نیست برم از سل ماژور استفاده کنم. ولی اگر گیتارم که سلو هست بخواد میتونه مشکلی نداره محدودیتی برای این کار نیست , وبا یه مدولاسیون ساده ولی کافیه با گیتار بیس یه خورده بالا پایین بریم تا اهنگمون فالش 100 بشه. واسه همین من این سئوال رو پرسیدم که
    چطوری میشه اکوردهای بیس رو گرفت ولی فالشی نداشته باشیم ؟ اگر هم سبک رو در نظر نگیریم باید یک استانداردی باشه که بر مبنای اون ملودی بیس تغییر کنه.:smile (49):
    بالاخره توی یک ریتم 4/4 یک ملودی باید استفاده بشه که با 6/8 فرق داشته باشه یا نه ؟

    این سئوال رو واسه این میپرسم چون که طبق تعریف قبلی و شناختی که داریم ظاهرا با این ساز باید ریتم ( مثل درامز) و ملودی ( مثل گیتار کلاسیک) به اهنگ بدیم ولی این ساز تکلیفش مشخص نیست :smile (82):و ملودی خاص خودشو میخواد و من دقیقا با این ملودی خاص خودش مشکل دارم :smile (16):

    چون که وقتی صدای بیس رو بصورت سلو گوش میدم متوجه میشم که این ساز خودشو با ریتم هماهنگ میکنه ولی اصلا ریتم نمیزنه مثلا اگه صدای درامز رو بشنویم که 2/4 یا تکنو میزنه اگر با تومبا هم بشنویم همونه فرقی نداره مقدار کسر زمانی و.... توی این ریتم در همه سازها ( حتی گیتار ) هم برابره ولی توی بیس دیگه خبری از این ریتم نیست و یک آرپژ رو با اکوردهای مخصوص بیس میگیرند که صدایش خیلی هم نامفهومه ولی خودشو روی اهنگ نشون میده واسه همین من با این قضیه مشکل دارم که این ساز بالاخره ریتم میزنه با ملودی ؟؟ وچرا ملودیی که میزنه با ملودی کل اهنگ فرق میکنه و در واقع کار خودشو میکنه ولی به اضل اهنگ ضربه نمیزنه:smile (16):

    حالا اگر بخواهیم بر مبنای سبک و نوع موسیقی یک خط بیس بنویسیم باید بریم این ساز رو یاد بگیریم یا اینکه نه با کیبورد و اکوردهای معمول هم میشه کارمون رو انجام بدیم ؟ چون من خیلی راحت میتونم اکوردهای خودمو بگیرم ولی میدونم که اکوردهای بیس فرق میکنه . میخوام بدونم شما که اهنگ مینویسین شما چیکار میکنین؟.:smile (82):
    مورد بعدی:
    میخوام بدونم این ساز به تنهایی قابلیت خلق یک اهنگ رو داره ؟ یعنی فقط سلو باشه و ساز دیگری نباشه .؟
    چون یک سری صداها از این ساز شنیدم که خیلی فضای قشنگی داره و میخوام یا تنهایی یا حداقل و حداقل فقط با یک ساز دیگر از این فضا استفاده کنم. ولی نمیدونم گنجایش این ساز چقدر هست
    فرض مثال من با گیتار به تنهایی میتونم یه ریتم بگیرم و با استرینگ فضای خالی کارم رو پر کنم. ولی میخوام این بار از بیس استفاده کنم . مثلا از صدای فینگر استفاده کنم . این صدا کشش و جاذیه خاصی داره ولی آیا اینقدر توانایی و ظرفیت داره که بصورت تنهایی ازش استفاده کنیم ؟ یا نه فقط فضا پر کن هستش ؟

    چون که توی کنسرت متالیکا (شیکاگو) بعد از چندتا اجرا گروه برای رفع خستگی به انتراک رفتند ولی نوازنده بیس run mcgowan رفت روی یک سکو نشست و با افکتهای بیسش یک اهنگ خوشگل رو زد واسه همین برای من سوال شد چرا سازی که باید همراه با درام و بصورت ریتمیک کار کنه میتونه بصورت سلو هم یه اهنگ بسازه و شنونده رو خسته نکنه . ( چون من به این ساز به چشم ریتمیک نگاه میکنم و جذابیت این آهنگ مثل این بود که ببینم یه نفر با درامز ملودی میزنه . :smile (18):)

    در پایان ممنون و متشکرم:smile (70):
     
  4. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    خودتون پاسخ رو دادین. حجم صدای باس فرق میکنه.
    کوردها همون هستن و فرق ندارن. اما نجوه اجرا فرق میکنه. گاها شما برای اجرای یه باس 6/8 میاین و نت اول و پنجم کورد رو به صورت معکوس میزنید. در واقع شما دارید نت تونیک کورد رو با نت پنجم اجرا میکنید.

    مابقی سئوالاتتون رو واقعا متوجه نشدم .. که منظورتون رقیقا چی هستش. اینقدرها که تصور میکنید. سخت نیست.
    کافیه به آهنگهای مختلف و ریتمهای باس اون دقت کنید. یا یه کیبورد ارنجر از کسی قرض بگیرید و ریتمهای اون رو با ریتم بیس سولو کنید. خودتون متوجه میشید و متونید نجوه نواختن اون رو درک کنید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    سلام
    مرسی امیدجان متاسفانه از ساعت 4 تا الان اینترنتم قطع بود و نتونستم که مطالب رو چک کنم رفتم به دوستم زنگ زدم و (:smile (42):) و بعد از یه حال اخوال بهم گفت که داستان چیه و حرف شما درسته

    منظورم این بود که وقتی نتها رو بصورت استاندارد میزنیم دست چپ ما روی اکتاو اول کیبورد هست و صداهای بم در اونجا هستند ولی وقتی که split میکنیم و کلاویه ها رو به دو بخش تقسیم میکنیم ودست چپ یک ساز مجزا میگیره و 2 تا هم اکتاو میگیره و دست راست هم یک ساز دیگر میدهیم . صدایی که خارج میشه صدای خیلی بمی هست
    برای همین من 2 درجه ترانسپوز میکنم و درواقع نتها رو از زیر 5 خط حامل میارم بالاتر
    حالا یه اکورد am میگیرم و به جای نت استاندارد نتهای لا مینور وسط کیبورد ( که در حالت استاندارد بدون اسپیلت داشتیم ) رو بهم میده
    و با دست راستم هم ملودی میگیرم میخواستم بدونم این کار من اشتباهه یا درسته
    چون طنین صدایی که خارج میشد خیلی هماهنگ بود ولی از لحاظ استاندارد بودن نمیدونستم که چقدر کارم خطا یا اشتباه یا درستی داره

    الان قضیه رو گرفتم .
    ولی نوع ریتم رو هنوز متوجه نشدم
    خودم کیبورد دارم ولی سلو نداره قبلا کیبورد ارنجر خوبی داشتم 630 ولی بازم معنا ریتم زدن با بیس رو تجربه نکردم . میدونم چه صدایی خارج میشه ولی اگر شما هم دقت کنید در موقع پاساژ زدنها و یا مثلا اینتر و endngها صدای بیس تغییر میکنه و تبدیل به ملودی میشه . ( پاساژ ملودی بود !!! اینجاست ) حالا من میخوام بدونم چطوری میشه پاساژ ملودی بگیرم و یا اینکه هماهنگ با اهنگ پیش برم ؟
    فقط به قول دوستم میدونم بیس باید فضا پر کن باشه.
    و لی نمیدونم برای چه سبکی چه نوع ملودی برای بیسم باید بگیرم.

    ویه سئوال اگر قرار باشه با بیس فقط اکورد اهنگ رو بزنم و از تکنیکهای بیس صرفه نظر کنم پس یعنی از اول تا اخر اهنگ فقط با دست چپ روی اکتاو اول اکوردهای بیس رو مثل ارپز بزنم ؟
    و اصلا دیگه لازم نیست از دست راستم استفاده کنم و ملودی به ساز بدم ؟

    آخه من توی فیلمهای استودیوها و کنسرتها بیسیستها رو میبینم که دستشون رو روی دسته بیس بالا پایین میکنند ( فرتلز ها رو نمیگم ) و ملودی میزنند فقط نمیدونم چیکار میکنند که اینقدر خوب با اهنگ مچ میشوند.
    واسه همین فقط میتونم آرپژ بزنم که انم تا حدودی ساده است و اکوردها رو عوض کنم.
    ولی این در صورتیه که در ریتمها دیدم که با استفاده از بیس ملودی میزنند و این ملودی اصلا شبیه ارپژ زدن نیست ولی ریتم رو تشکیل میده که درواقع اصلا شبیه ریتم درامز و تومبا هم نیست. ولی بدبختی اینجاست که همه هم میگن ریتم بیس مشکلی نداره !! و روی گام مینزه ولی به نظرم زبون جدایی از موسیقی داره
    حالا به نظرتون من اشتباه میکنم و اطلاعاتم ناقص هست یا اینکه نه واقعا همینطوره ؟:smile (42):

    مرسی و ممنون:smile (70): .
     
  6. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    اجرای پاساژهای بیس و یا هرنوع ملودی در آهنگ ارتباط مستقیم با گام آهنگ داره. و باید بدونید درگامتون چه نتهایی قرار داره و اونها رو و گاها نتهای زینت گام رو اجرا کنید.
    وقتی که گام آهنگ و روند اون مشخص باشه باسیست در همون گام پاساژها و fill های مورد نظرش رو مینویسه و اجرا میکنه.
    اگه کارتون رو با برنامه های آهنگسازی سکوئنس میکنید اصلا نیاز نیست که دست چپ بیس رو بزنه. با دست راست باستون رو اجرا کنید. خودمم همین کار رو میکنم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    سلام:smile (70):
    مرسی امیدجان لطف کردی به جواب سوالاتم رسیدم.
    یک دنیا ممنون و تشکر
     
  8. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    سلام رامتين جان من تا الان اين تاپيك رو نديدم به دليلي كه خودت ميدوني ولي من راجب اين سوالاتت مطالب مفيدي ميتونم بهت بگم البته توضيحات اميد جان خيلي كامل بود ولي اگه خواستي بگو تا برات يه مطلب خوب بنويسم
     
  9. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    سلام رامتین جان
    مرسی ممنونم ازت لطف میکنی اگر بتونی این مطالب رو بگی ممنونت میشم . من همیشه از مطالب پربارت استفاده میکنم.
    مرسی.
     
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    خواهش میکنم اختیار داری. تو قسمت گفتگو عمومی درباره اهنگسازی یه موضوع جدید ایجاد میکنم با کمک هم ادامش بدیم.
     
  11. fender

    fender Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏5/2/10
    ارسال ها:
    302
    محل سکونت:
    سلاریس
    امتیازات:
    +113 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    در مورد سازی که من میزنم صحبت کردید خوشحال شدم....
    بیس مثل پدر میمونه اون پشت با صدای کلفت میزنه صداشو نمیشنون مردم عادی ولی تاثیرشو حس میکنن
    از بیس استفاده میکنیم تا ساز های دیگه راه خودشونو پیدا کنن .
    فضای بین ساز های دیگه پر بشه
    شاید آهنگی رو بشه بدون درام زد ولی بدون بیس آهنگ لخته و کامل نیست
    بیس مثل اسکلت یه ساختمون میمونه اگه اسکلت نباشه قسمت های دیگه رو چی باید سوار شن ؟

    در مورد سوال دوم: این سوال مثل اینه که من بپرسم از گیتار یا کیبورد چجوری تو یه آهنگ استفاده کنم شما جواب میدید هر جور که دوست داری.... ( شما آهنگ سازی)
    ولی یه توضیح کوچولو میدم : معمولا تو آهنگ هایی که بیس محور نیستن گیتار بیس تنیک هر آکورد رو با توجه به ریتم درام میزنه و سر هر لوپ یه پسیج تو همون گام میده که دیگه ساده ترین کاره
    توی سبک های حرفه ای تر در زمینه بیس مثل فانک یا جز بیس به عنوان یک ساز سلو نواخته میشه و دیگه به زدن تنیک ها اکتفا نمیکنه
    توی سبک هایی مثل پاپ بیس یه ریتم رو معمولا میزنه و مدلاسیون خاصی نداره بیشتر تکراره
    در مورد اینکه از چند نوع بیس میشه تو آهنگ استفاده کرد باید بگم بستگی به آهنگ داره یه مثال میزنم شما تشخیص میدی یه جای آهنگ رو با گیتار الکتریک بزنی یه جاشو با گیتار آکوستیک یه جاشو با گیتار اسپانیش ...... انتخاب اینکه از الکتریک بیس میخواین استفاده کنین یا فرتلس بیس یا آکوستیک بیس یا کنترباس ... بستگی به نظر شخص شما داره
    معمولش اینه که تو سبک های متال و راک از الکتریک بیس (بیشتر با پیک کمتر با فینگر) اونم علتش اینه که سرعت بالاس و با فرتلس یا کنترباس اصلا نمیشه اون قطعه رو اجرا کرد
    توی جز معمولا از کترباس استفاده میشه که با فینگر میزنن (thumb )
    از بیس فرتلس به علت صدایی که داره بواسطه نبودن فرت بیشتر توی اورتورها و سلو ها استفاده میشه و تکنیکی که خوب روش سوار میشه اسلایده ( مثل اورتور آهنگ دراکولا از iced earth )
    اگه نمونه ای از آهنگ هایی که توش چند تا بیس با هم میزنن یکی ریتم یکی ملودی .... من پیشنهاد میکنم آهنگ های استنلی کلارک رو گوش کنی مخصوصا آلبوم the bass collection امید ویکتور ووتن رو هم پیشنهاد کرد من خیلی دوسش دارم مثل عروسک زشتا میمونه سیاها......(معلم خوبی هم هست متد هاشو زدم خیلی کمک کرد بهم ) , پاتتوچی یا دیوید لارو ..... و توی سبک های راک و متال بیلی شیهان خیلی خوبه و استیو هریس ... و استیو هم .... آدم های گنده زیادن ایارو گفتم اگه میخوای بیسه واقعی گوش کنی بری دنبالشون آدمای گنده این ....
    در مورد سوال سوم : شرمنده من ایرانی گوش نمیدم نمیدونم جریانش چی بوده ولی در کل توی آهنگ های پاپ به نظرم خیلی به بیس کم لطفی میشه که با کیبرد میزننش...

    در مورد سوال چهارم : فکر کنم منظور شما آهنگ my friend of misery باشه توی این آهنگ بیس علاوه بر رسالت بیس بودن خودش تبدیل به یک ساز سلو هم شده که در ابتدای آهنگ به صورت آرپژ و سلو و در اواسط آهنگ به صورت ریتم نواخته میشه که گیتار با استفاده از تکنیکه fade in fade out روی اون ملودی میزنه
    فقط خلاقیته شما مجازید با بیس هر کاری که دوست دارید بکنید .....
    در مورد سوال پنجم : من با کیبرد تا حالا بیس نزدم ولی با ساز بیس شما توی بیس های چهار سیم
    دو تا سیم کم میارید که مثل گیتار آکورد بزنید بنابراین از تکنیکه tapping استفاده میکنید

    در مورد سوال بعدی : vst های مختلفی برای بیس هست مثل trilogy broomstick bass ... شما وقتی vst رو مثلا تو fl باز میکنی به قسمت پیانو رول که بری تو دو سه تا اکتاو صدای بیس میشنوی توی یه اکتاو هم صدای تکنیک هاشو حالا هر تکنیکی رو بخوای میتونی انتخاب کنی.....

    در مورد سوال آخر هم آهنگ های زیادی هست که بیس نداره آهنگ های زیادی هم هست که درام نداره... صلیقه ایه

    یه ویدئو مخصوص این سایت زدم توش آموزش بیس هم هست تدوینش تموم شه آپلود میکنم فکر کنم کمکه بیشتری بکنه با حرف نمیشه زیاد منظور رو بیان کرد (من زیاد بلد نیستم ) باید صداشو بشنوی و روش توضیح بدم که تو این ویدئو تمام تکنیک ها و کلی پاساژ .... تا جایی که راه داشته توضیح دادم
    امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره ....
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  12. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    به به سلام داش متین کجای اقا نبودی بدجوری گیر این ساز قشنگ !! افتادیم :smile (82):

    کل مطالب رو تجربی هم گرفته بودم مخصوصا اینجا که توضیح دادی :
    ولی منظورت از پسیج رو نفهمیدم :smile (82):

    چون خیلی روی اهنگها دقت کردم و متوجه شدم که یه ریتم رو بصورت متناوب داره تکرار میکنه قبلا هم گفتم یه ملودی رو مینزه که با ریتم اهنگ یکی هست ولی ریتمی نیست که به عنوان ریتم رویش حسب کنیم
    ( مثلا مثل ریتم تومبا ، درامز، گیتار ) گفتم که حتی اگه یک گیتار 4-4 بزنه ادم متوجه میشه که این ریتم 4-4 هست و اگر درامز بزنه متوجه میشیم که این 4-4 هست و اگر تومبا بزنه متوجه میشیم که این 4-4 هست ولی این ساز متاسفانه هیچ ریتمی که شبیه -4 باشه نداره فقط یه ملودی روی ضرب درام میگیره و همون رو تکرار میکنه.
    من سلوی بیس زیاد گوش دادم و متوجه شدم که واقعیت همینه و تکرار ضربات هست
    مثلا درام 4 ضرب رو برای ریتم 2-4 میزنه و وقتی بیس رو گوش میدم متوجه میشم 2 ضرب بیشتر نمیزنه
    یک نت رو اول سر ضرب میزنه و نت بعدی رو در هنگامی که نت سوم درامز به صدا درمیاد میزنه و دوباره تکرار . و تکرار

    البته باز هم باید با یه سری تکنیکها بتونیم این بیس رو به صدا در بیاریم
    یک اهنگ کیارش پوزشی برای دوستم ساخته بود که با وجودی که بیسیست هم هست و خودش بیس میزنه توی این اهنگ تماما از VST استفاده کرده بود
    واسه همین من این اهنگها رو میشنوم و وقتی میبینم که میشه با کلاویه ها و سینتی هم کار رو پیش برد طرف بیس واقعی نمیزم .هرچند که اگر هم باشه بدم نمیاد استفاده کنم.

    برای بقیه مطالب هم ممنون خیلی مفید بود بسیار بسیار متشکر.:smile (82)::smile (70)::smile (17):
     
  13. honeyxp

    honeyxp عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/7/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +31 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio, soundforge
    ببینید اگه بیس رو حسی به ملودی مون اضافه کنیم چی؟؟
    حتما باید رو قاعده باشه؟
     
  14. pashiz_quantum

    pashiz_quantum عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/2/11
    ارسال ها:
    45
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    تا جایی که من میدونم حسی فقط در صورتی خوب میشه و اونی میشه که به دلت میشینه اگر و فقط اگر که از دانش موسیقی و هارمونی به قدری بدونی که تو ذهنت ملکه شده باشه
    در غیر این صورت خوب نمیشه و از روی اصول خیلی بهتر میشه و قابل مقایسه نیست
    من خودم به شدت دنبال مطلبم برای نوشتن خط بیس غنی ( نه ساده یا خیلی ساده )
    اساتید محترم با توجه به اینکه ملودی بیس کاملا از ملودی آهنگ جداست تصورش توی ذهن آدم کمی مشکل تر هست
    مخصوصا جاهایی که بیس بالا یا پایین میره یا اون جاهایی که pitch نت هاش عوض میشه
    من با vst هاش کار نکردم و اسم تکنیک هاش رو نمیدونم شرمنده
    جالبه که هر قسمت از آهنگ رو حسی میشه یه کاریش کرد مثل ملودی / همراهی های string / آرپژ ها و ...
    اما برای ساختن بیس غنی نیاز به دانش و قوانین هستش ... حسی جواب نمیده
    لطفا دوستان در مورد نوشتن این نوع بیس راهنمایی کنند یا اگه منبعی میشناسن معرفی کنند
    مرسی
     
  15. jamehdarAn

    jamehdarAn عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/11
    ارسال ها:
    101
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوستان سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید.من با trilogy فعلا بیسمو میچینم (به خاطر حجم کمش) توو یه سری کارا میبینم که بیس الکترونیک فینگر میزنه و اکثرا مداوم داره میزنه و یه جاهایی پسیج میده و بیس نفس میکشه.حالا این تداوم به دلیل کشش نت ها هست یا بیشتر شدن ریلیز آمپ بیس؟؟؟ چون نتهای بیس انقد پیچ شده و لایه های مختلف موزیک زیاده ,نمیشه تمرکز کرد واقعا...عذاب میکشم واسه تشخیصش چون پسیج ها زیاده و اصلا نمیتونم لوپ بیس رو پیدا کنم,شایدم اصلا لوپ نیست....خیلی هم لامصب خوبه :))یه جاهایی میبینی هم پیچ میشه هم ولو سیتی یک نت تغییر میکنه و این چی میتونه باشه؟؟آخه اتومیشن ولوسیتی نیست چون اگه بخواد اینجوری باشه وحشتناک زمان میبره....کمـــــک..............................
    یه سوال دیگه هم اضافه میکنم اینکه واسه groove دادن به بیس و کلا بیرون زدن بیس از کیک جدا از بحثای میکس,زمان ارنج من کووانتایزارو با برداشتن اسنپ تغییر میدم ولی این کار اگه قرار باشه ریلیز آمپ تغییر کنه کلا همه جیو نابود میکنه...این سوال یه جورایی ربط داشت البته به سوال اولم واینکه بهتر بپرسم ریلیز آمپ باید ثابت بمونه کلا یا اتومیشن شه؟؟یعنی درست ترش چیه....خیلی خیلی ممنون .........
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏18/1/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. Ramy

    Ramy عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/12
    ارسال ها:
    80
    محل سکونت:
    Bk
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar


    اقای محبی ممکنه یکم بیشتر راجب این 'مبحث سوال دوستمون توضیج بدین اینکه چرا با دست راست یعنی تویِ هر اکتاوی که خواستیم میتونیم کورد بگیریم بدون در نظر گرفتن ملودی؟

    و یه سوال دیگه ای هم داشتم اگه بتونین راهنماییم کنین.. میخواستم نحوه نوشتین خط بیس تویِ یک اهنگ رو بدونم توی سایت سرچ کردم چند تا میدی هم انالیز کردم به جایی نرسیدم!
     
  17. flamenco33

    flamenco33

    تاریخ عضویت:
    ‏14/7/11
    ارسال ها:
    4
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo, sonar
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏27/1/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏27/1/16 ---
    بر اساس نوع موسیقی و سرعت درام باس نواخته میشه .کشش نتهای باس و هارمونی که اجرا میشه توسط گیتار باس بر اساس تا حدودی سلیقه و بیشتر احساسی هست که در موسیقی شما وجود داره .اسلپ..اسلاید... و پاسازهای موجود در گیتار باس همگی بر اساس احساس یه نوازنده و علم اون در جایگزینی و چیدمان نتیک در درام هست.یه نوازنده باس در اصل یه درامر قوی هست.من پیشنهاد میکنم وقتی درام رو مینویسید در وحله اول اگر چیدمان درام شما درست هست بیاید و در وحله اول نتهای فواصل یک و پنج رو اضافه کنید .بعد که متوجه صداها شدید احساس میکنید در بعضی جاها نیاز دارید که فاصله هفت گام رو بعنوان پاشاز گذرا یا نت زینت استفاده کنید .اگر با همین ترکیب ادامه بدید مطمین باشید از لحاظ احساسی و علم در باس پیشرفت خواهید کرد .امیدوارم که تونسته باشم کمکی کنم.سپاس
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏27/1/16 ---
    سلام دارم خدمت شما دوست عزیز .راجب که سوالی که پرسیدید جواب میدم.اصول نواختن گیتار باس بر روی موزیک این هست .در حالت معمول نوازنده گیتار باس در فاصله های یک و پنج گام به سیمش ضربه میزنه.یعنی اینکه یک و پنج.اول اینکه باید گامها رو بشناسید به صورت کامل.بهد برا اساس اون نت باس روی یک و پنج نوشته میشه.حالا ما فرض می کنیم شما روی چهار چهار دارین درام اجرا می کنید.اوکی.حالا اگر گام شما در میزان اول لا مینور هست باید نت اول و نت پنج گام شما بر روی درام اجرا بشه بر اساس نوع ضرب درام.باس و درام همیشه با هم کار میکنند.ضرب اول کیک درام همیشه یک هست و اسنیر در ضرب چهار قرار دارهباس قوائد خاص خودش رو داره.همینجوری نمیتونید باس اجرا کنید. بر اساس نوع موسیقی و سرعت درام باس نواخته میشه .کشش نتهای باس و هارمونی که اجرا میشه توسط گیتار باس بر اساس تا حدودی سلیقه و بیشتر احساسی هست که در موسیقی شما وجود داره .اسلپ..اسلاید... و پاسازهای موجود در گیتار باس همگی بر اساس احساس یه نوازنده و علم اون در جایگزینی و چیدمان نتیک در درام هست.یه نوازنده باس در اصل یه درامر قوی هست.من پیشنهاد میکنم وقتی درام رو مینویسید در وحله اول اگر چیدمان درام شما درست هست بیاید و در وحله اول نتهای فواصل یک و پنج رو اضافه کنید .بعد که متوجه صداها شدید احساس میکنید در بعضی جاها نیاز دارید که فاصله هفت گام رو بعنوان پاشاز گذرا یا نت زینت استفاده کنید .اگر با همین ترکیب ادامه بدید مطمین باشید از لحاظ احساسی و علم در باس پیشرفت خواهید کرد .امیدوارم که تونسته باشم کمکی کنم.سپاس
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏27/1/16 ---
    راجب سوال در مورد صدای بیرون زدگی در درام و باس.اصول کار .همیشه درام و باس گیتار در برنامه های آهنگسازی در یک باس ترک قرار میگیرند .ولی در مرحله اول صدای فقط کیک و گیتار باس در یک ساب جداگانه اکولایزر میشن تا همپوشانی این دو صدا از هم تفکیک شه.توجه کنید که این دو صدا فرکانس های نزدیک به هم دارند و اگر در اکولایزر دقت نکیند یکی از صداها فدای صدای دیگری میشه.پس هر کدام رو مجزا تمیز کنید و بعد بر روی هم اکولایزر کنید تا فاصله فرکانسی خوبی به دست بیارید.این روش صحیح و منطقی هست .حالا برای بیرون زدگی در هر موسیقی اصول خاصی وجود داره.در حالت معمول شما میتونید بوسیله یه کمپرسور مولتی باند یا مولتی چنل از بیرون زدگی جلوگیری کنید .روش کار .در هر قسمت از کار که بیرون زدگی احساس میشه با توجه به نوع فرکانس صدا ...مثلا وکال ...در مولتی باند بیاید و محدوده اون صدا رو بوسیله گزینه رنج(range) بهسمت پایین بکشید ولی با دقت .وقتی که اینکار رو میکنید میبینید که محدوده فرکانسی بیرون زده شده افت فرکانسی و گین پیدا میکنه .باید دقت کنید که در وحله اول فرکانس وکال دقیقا محاسبه و پیدا بشه .بعد عمل افت و کاهش صدا رو انجام بدید.
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏27/1/16 ---
    اگر میخواید میتونم پیشنهاد بدم که چه مولتی باندی استفاده کنید .مولتی بند لاینر پژ در ویو بهترین گزینه هست حتما امتحان کنید .
     
    • موافقم موافقم x 1
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. بيس زدن با کيبورد

    ,
  2. چجوری بیس بزنم