1. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه
  2. بخش مقالات افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

استفاده از چند آکورد مختلف در یک گام

شروع موضوع توسط Mehdikhodaei ‏17/10/18 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک استفاده از چند آکورد مختلف در یک گام تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

برچسب ها:
  1. Mehdikhodaei

    Mehdikhodaei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/16
    ارسال ها:
    161
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +79 / 11 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با سلام.
    آیا میشه در قطعه ای که مثلا در ر ماژور می نویسیم از آکوردهای گام های دیگه هم استفاده کنیم؟مثلا آکورد دو مینور ....
    و یا طبق قانون خاصی فقط باید از آکوردهایی که برای اون گام می سازیم حق استفاده داریم؟
     
  2. Yo3fM

    Yo3fM عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/2/16
    ارسال ها:
    607
    امتیازات:
    +779 / 4 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    البته که میشه از هر آکوردی استفاده کرد. اما با احتیاط و با دانش ، در واقع باید بدونیم داریم چه میکنیم و برای چی.
    راه های متفاوتی هم داره از مدولاسیون تا استفاده گذری یا به قول دوستان وام گرفتن از گام دیگری.
    ولی چون اینها خارج از گام اصلیمون هستند باید رابطه ای بین اون آکورد و گامی که در جریانه برقرار کنی تا نامتعارف و زننده صدا نده
     
    • موافقم موافقم x 1
    • مفید مفید x 1
  3. Mehdikhodaei

    Mehdikhodaei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/16
    ارسال ها:
    161
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +79 / 11 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    یعنی تغییر آکورد از یه گام به آکورد گام دیگه نوعی نباشه که بقول معروف آنورمال بشه ؟
    مدولاسیون که گفتین چیه؟منظور اون هم شاخه ای از علم موسیقیه یا یه روش؟
     
  4. Yo3fM

    Yo3fM عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/2/16
    ارسال ها:
    607
    امتیازات:
    +779 / 4 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    مدولاسیون همون تغییر گام (یا بهتر تغییر تنالیته) هست که روش های مختلفی داره میتونه ناگهانی باشه یا تدریجی معروفترینش (و محبوبترینش از نظر من) ایجاد آکورد رابط بین دو گام هست و استفاده از کروماتیک ها. مثلا همین مثال ر ماژور که گفتید میتونی سوبدومینانتش(یعنی سل ماژور) رو دومینانت گام دو مینور فرض کنی که نت سی رو نت محسوس دو مینور قرار بدی و به دو مینور تغییر تنالیته بدی. دیگه بعدش میتونی با یه کادانس دو مینور رو تثبیت کنی یا نکنی. یا شاید بتونی درجه دو (آکرد می مینور) پایه ش رو نیم پرده پایین ببری و به آکورد افزوده درجه سوم در دو مینور برسی و در نقش گروه دومینانت بشه و به دو مینور وصلش کنی. (کورد سی مینور) رو با حرکت کروماتیک (فا دیز به فا بکار) به سی دیمینیش تبدیل کنی و دو ماژور رو تثبیت کنی و .... و ....
    یا به هر آکورد و گام دیگه ای با زمینه سازی مناسب بری.
    بستگی زیادی به ملودی هم داره که چه روندی رو میطلبه.
    درباره مدولاسیون میتونی در درس و کتاب های هارمونی بهش برسی.
     
    • مفید مفید x 1
بارگذاری...