آخرین ارسال‌ها

استفاده از چند آکورد مختلف در یک گام

20/1/16
240
35
تبریز
با سلام.
آیا میشه در قطعه ای که مثلا در ر ماژور می نویسیم از آکوردهای گام های دیگه هم استفاده کنیم؟مثلا آکورد دو مینور ....
و یا طبق قانون خاصی فقط باید از آکوردهایی که برای اون گام می سازیم حق استفاده داریم؟
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
680
با سلام.
آیا میشه در قطعه ای که مثلا در ر ماژور می نویسیم از آکوردهای گام های دیگه هم استفاده کنیم؟مثلا آکورد دو مینور ....
و یا طبق قانون خاصی فقط باید از آکوردهایی که برای اون گام می سازیم حق استفاده داریم؟
البته که میشه از هر آکوردی استفاده کرد. اما با احتیاط و با دانش ، در واقع باید بدونیم داریم چه میکنیم و برای چی.
راه های متفاوتی هم داره از مدولاسیون تا استفاده گذری یا به قول دوستان وام گرفتن از گام دیگری.
ولی چون اینها خارج از گام اصلیمون هستند باید رابطه ای بین اون آکورد و گامی که در جریانه برقرار کنی تا نامتعارف و زننده صدا نده
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
680
یعنی تغییر آکورد از یه گام به آکورد گام دیگه نوعی نباشه که بقول معروف آنورمال بشه ؟
مدولاسیون که گفتین چیه؟منظور اون هم شاخه ای از علم موسیقیه یا یه روش؟
مدولاسیون همون تغییر گام (یا بهتر تغییر تنالیته) هست که روش های مختلفی داره میتونه ناگهانی باشه یا تدریجی معروفترینش (و محبوبترینش از نظر من) ایجاد آکورد رابط بین دو گام هست و استفاده از کروماتیک ها. مثلا همین مثال ر ماژور که گفتید میتونی سوبدومینانتش(یعنی سل ماژور) رو دومینانت گام دو مینور فرض کنی که نت سی رو نت محسوس دو مینور قرار بدی و به دو مینور تغییر تنالیته بدی. دیگه بعدش میتونی با یه کادانس دو مینور رو تثبیت کنی یا نکنی. یا شاید بتونی درجه دو (آکرد می مینور) پایه ش رو نیم پرده پایین ببری و به آکورد افزوده درجه سوم در دو مینور برسی و در نقش گروه دومینانت بشه و به دو مینور وصلش کنی. (کورد سی مینور) رو با حرکت کروماتیک (فا دیز به فا بکار) به سی دیمینیش تبدیل کنی و دو ماژور رو تثبیت کنی و .... و ....
یا به هر آکورد و گام دیگه ای با زمینه سازی مناسب بری.
بستگی زیادی به ملودی هم داره که چه روندی رو میطلبه.
درباره مدولاسیون میتونی در درس و کتاب های هارمونی بهش برسی.
 
بالا