استاندارد ميكس و مستر براي البوم چيست؟!

شروع موضوع توسط Saman Niknezhad ‏22/6/11 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک استاندارد ميكس و مستر براي البوم چيست؟! تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. Saman Niknezhad

    Saman Niknezhad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/11
    ارسال ها:
    513
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +188 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    سلام.
    اين موضوع من رو خيلي تو فكر برده!
    ميكس البوم بايد ديستورت باشه يا نه؟!
    منظورم از ديستورت رد شد ن از 0دي بي هستش؟!

    تو ايران افرادي هستند كه مستر هاي البومشون 2-3 دي بي پايين تر از 0 هستش و بر عكس افراديم هستند كه مستر اونها زماني خط ويوشون رو نگاه ميكني بارها و شايد به طور ممتد 0 دي بي رو رد كرده!

    استانداردش كدومه؟!

    اينكه لودنسش بالا باشه و ديستورت باشه؟
    اينكه لود نسش خوب باشه اما ديستورت نشه!؟
     
  2. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    قطعا نه
    شما باید برای برایند این موضوع که نقطه ی پیک یک موزیک روی چه دسیبلی هست فایل Wave اون موزیک رو داشته باشد که بتونید قضاوت صحیحی انجان بدید.MP3 منبع مناسبی درستی برای سنجش این موضوع نیست.

    همونجور که گفتم دیستورت بزرگترین و همچنین مبتدیانه ترین ایراد یک میکس هست و موزیک که دیستورت باشه مردود و خارج از حد استاندارد هست.
    هیچ مهندس میکس و مسترینگی رو نخواهید دید که لودنس بالا و خارج از محدوده استاندارد رو تایید کنه و بر عکس تمامی متخصصان این امر از تنظیم کننده ها می خوان که مسابقه ی لودنس بالاتر رو کنار بگذارند و داینامیک در مستر رو مد نظر قرار بدند.

    لودنس بالا باعث میشه که تعداد دفعاتی که موزیک شنیده میشه پایین میاد.لودنس بالا هرچند هم که مسترینگ خوبی داشته باشه در چند بار نخست گوش دادن به اون موزیک باعث جذابیت میشه اما خیلی سریع به گوش خسته میشه و شنوده نسبت به اون موزیک احساس دلزدگی پیدا می کنه. ،یک موزیک خوب ولی با لودنس بسیار بالا با خطر زود فراموش شدن روبرو خواهد شد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  3. Hossein Rezaei

    Hossein Rezaei تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    345
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    دبی
    امتیازات:
    +476 / 0 / -1
    نرم افزار:
    ableton, logic
    جناب به نژاد این فرمایشتون از کجا میاد ؟ فقط تجربه ی شخصی شماست یا ...؟
    من که هیچوقت همچین چیزی برام پیش نیومده و با این گفته مخالفم ! اگه مسترینگ خوب باشه و لودنس هم بالا باشه 1 حسن محسوب میشه . سوالم اینجاس که چرا شنونده به شدت خسته و دلزده میشه ! ؟توجیه علمی داره ؟
    ممنون
     
  4. Saman Niknezhad

    Saman Niknezhad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/11
    ارسال ها:
    513
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +188 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    اقاي به نژاد من اين قضيرو رو ي ويو كارها امتحان كردم!اگرم با ام پي تيري بوده حتما كيفيت 320 گوش دادم!
    من موزيك هايي از افراد مشهور گوش دادم كه واقعا ميبينيم اصلا اصول رو رعايت نكردن!يعني استانداردادش اينه كه به لودنس فكر نكنيم!؟

    من فقط تو ايران سيروان خسروي رو ديدم كه واقعا اين قضيرو تو البوم رعايت ميكنه!
    البته تو سينگل تركهاش واقعا كسي تو لودنسهاش رغيب نداره

    اما من برام سوال بود!من به هردو ميكس موفق شدم برسم اما برام سوال بود كه كدوم استاندارده!

    البته لودنس بالا در صورتي كه ديستورت نباشه به نظرم خوبه و اصلا مشكل ساز نيست!
    متاسفانه الان همه رقابت روي لود نس ديستورت دارن!
    و اگر كارت اندازه ي كار هاي ديگران صدا نده و لودنس نداشته باشه ميگن ميكس و مست بلد نبوده
     
  5. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    Hoseinw عزیز به پست بالای بنده دقت کنید می بینید که در ابتدا نوشتم لودنس بالا و خارج از محدوده استاندارد و کل مبحث بنده در مورد این نوع لودنس هست که البته در موزیکهایی امروزی تعدادشون کم نیست.

    خوب برای درک بهتر موضوع ابتدا به این تصویر توجه کنید:

    http://www.cdmasteringservices.com/images/Loudness_Race_Graph_1.10.gif

    همونطور که می بینید این تصویر که میانگین لودنس استاندارد طی سالهای مختلف رو نشون میده.

    کافیه شما کلمه Loudness War رو در اینترنت جستجو کنید منابع(نه نظرات شخصی بنده) و مقالات زیادی در مورد این معضل بزرگ موسیقی روز دنیا میبینید.

    Loudness war - Wikipedia, the free encyclopedia

    این ویدئو رو هم مشاهده کنید.این ویدئو در سایت کمپانی آقای Bob Katz یکی سرشناسترین و اسطوره ای ترین مهندسین مسترینگ دنیا منتشر شده.

    در این ویدئو توضیح داده شده که لودنس های امروزی چگونه باعث از بین رفتن بسیاری از جزئیات آهنگ می شن و چگونه ماکسیمایز کردن باعث از بین رفتن مقدار زیادی از وضوح و پانچ صدا میشه به این علت که تمام احساسی در مورد یک صدا مثل صدای درام داریم از تفاوت های قسمت های بالا و پایین صدا بدست میاد.Bob Katz چندین کتاب در مورد میکس و به خصوص مسترینگ تالیف کردن که سالهاست رفرنس دانشگاه های معتبر مهندسی صدا هست و کتابی هم با نام Mastering از ایشون هست که در این کتاب به تفصیل در مورد نکان منفی لودنس بالا و خارج از حد استاندارد توضیح دادن که این هم فکر می کنم منبع مناسبی برای این موضوع باشه.

    لودنس بالا جزئیات رو کم رنگ می کنه و به علت اینکه صداهای با db بالا و db پایین رو دریک موزیک به هم نزدیک می کنه پانچ رو در موزیک از بین میبره.

    چندین ساله که جنگ لودنس ها معضل بسیار جدی شده و امروزه متخصصین مسترینگ که بسیار با این اپیدمی مخالف هستند خواستار این هستند که تنظیم کنندگان و آهنگسازان لودنس بالا و خارج از استاندارد رو یک حسن و مذیت محسوب نکنند و کمی علمی تر و منطقی تر به این موضوع نگاه کنن و به جزئیات آهنگشون و بهداشت گوش مخاطبانشون بیشتر اهمیت بدند.اخیرا مطالب زیادی و صحیت های زیادی مورد این موضوع و اطلاع رسانی راجع به اون منتشر میشه د به این علت که اطلاعات کم از عواقب لودنس بسیار بالا باعث ترقیب هر چی بیشتر افراد به این جنگ شده.

    متاسفانه در کشور ما این اپیدمی مانند هر پدیده ی منفی دیگه ای به شدت در حال رشو و رواج هست و مخاطبان موزیک کیفیت آهنگ رو بر اساس لودنس مورد سنجش قرار میدن و هر چی صدای بالاتر و بلندتری رو بشنودند لذت بیشتری از موزیکشون میبرن!!!

    به همین علت میکس و مسترینگ در دنیای امروزی موسیقی ما مساوی شده با ماکزیمایزر.کم ندیدم پروژه هایی رو که بعد از مستر نهایی تنها پلاگینی که در کانال مستر قرار داشته یک یا چند نوع ماکزیمایزر بوده!

    در پایان هم پیشنهاد می کنم این ویدئو رو هم مشاهده کنید.
     

    فایل های ضمیمه:

    • استاندارد ميكس و مستر براي البوم چيست؟!-loudness.jpg
      loudness.jpg
      اندازه فایل:
      255.1 KB
      نمایش ها:
      39
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏22/6/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  6. Saman Niknezhad

    Saman Niknezhad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/11
    ارسال ها:
    513
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +188 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    ممنون اقاي به نژاد عزيز!تقريبا به يك جواب قانع كننده رسيدم!اين باب كتز كه اصلا بحثش جداست اين طور كه من شنيدم اين شخص فقط مسترينگ انجام ميده!من چند كار ايشون رو قبل و بعد مستر گوش دادم و ظاهرا ميكس كارهاش رو هم يك جوون انجام ميده كه مهندس صدابرداري(شنيدم)

    اما خب مطمئن شدم كه استاندارد البوم اونچيزيه كه فكر ميكردم و سعي كردم بهش برسم!

    اما يك سوال ديگه ايا اين درسته كه با يك ليميتر كم و يك كمپرسور جلوي ديستورت و بگيريم يا نه بدون اين دو كار فاقد عبور از 0 دي بي باشه!

    من در هر دو حالتش امتحان كردم!فرقشون مقداري شفافيت و تفكيك هستش (البته اين خيلي مهمه)و شايد در 2-3 دي بي تفاوت لودنس كنند اما ميخوام بدونم كدوم يك از اين دو اصولي ترند!؟
     
  7. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    تئوری مسترینگ امروزی میگه که بهتره که که حتما از لیمیتر یا کامپرسور استفاده بشه و دلیل اصلیش هم همون کنترل سیگنال هست.(که البته جهت ماکزیمایز هم در بعضی از کارها قابل استفاده هست)اما هستند افرادی که در بعضی از سینگل ها یا آلبوم ها به گونه ای کار رو میکس کردند که نیاز چندانی به لیمیتر جهت کنترل و یا ماکزیمایز برای لودنس نباشه که البته این موضوع در موزیک های قدیمی تر و با وجود امکانات سخت افزاری مناسب امکان پذیرتر بود اما در موزیک های امروزی با توجه به صداها و لایه های زیادی که در تنظیم میشه و همچنین استفاده کمتر از سخت افزارهای مناسب لیمیتر به یکی از مراحل مسترینگ تبدیل شده.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏22/6/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. Saman Niknezhad

    Saman Niknezhad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/11
    ارسال ها:
    513
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +188 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    راهنمايياتون بسيار مفيد بود!
    پس من مرحله ي مستر البومي رو درست انجام ميدادم!
    البته طبق مشاهده ي خط ويو هاي خوانندگان ايراني بنده به اين نتيجه رسيدم كه در پخش تك تركها_Mp3 320 لودنس كار بسيار بالاست و شما يك خط ويو ممتد ميبينيد!!!!
    اما در البوم ميكس همون كار حداقل 3-4 دي بي زير 0 هستش!

    اميدوارم دوستان هم از اين تاپيك استفادهرو ببرن چرا كه جاي همچين موضوعي تو بين تاپيك ها خالي بود!
    ممنون اقاي به نژاد عزيز!لطفي كرديد بسيار زياد در حق بنده!اميدوارم هميشه موفق و پيروز باشيد!
    ببخشيد ار شبي هي وادار به تايپ كردمتون
     
  9. Hossein Rezaei

    Hossein Rezaei تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    345
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    دبی
    امتیازات:
    +476 / 0 / -1
    نرم افزار:
    ableton, logic
    ممنون جناب به نژاد ، اطلاعاتم در این زمینه پایین بود . چون من همچین چیزی رو حس نکرده بودم ( شاید موزیک با لودنس خیلی بالا گوش ندادم )
    و افتخار میکنم که فردی با معلوماتی مثل شما در این فاروم فعالیت میکنه و اطلاعاتشو در اختیار بقیه قرار میده
    با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما
    تشکر فراوان ..
     
  10. Shabahang

    Shabahang عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/4/10
    ارسال ها:
    282
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +107 / 1 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, wavelab
    دوست عزیز ،
    چند وقت پیش من هم خیلی درگیر این موضوع شدم ، با توجه به تجربیاتی که قبلا در چند کشور حاشیه نشین خلیج فارس داشتم ، میدیدم که در ایران صاحب اثر اصلا به تفکیک ها و میکس و مسترینگ توجه نمیکنه و فقط میگه چرا صداش کمه ؟!؟! یا اینکه چرا نمیکوبه ؟!؟!
    حالا برای این آدم بخوای توضیح بدی که آقاجان کیک کارت داغونه و جنس بیس مشکل داره کار حضرت فیله .....
    اما در کل به این نتیجه رسیدم که :
    صدای خروجی تحت تاثیر یک پیچ کوچکه به نام Volume پس ما تا حدی که توان داریم و از استاندارد گوش خارج نشیم ، صدا رو قدرت مند میکنیم ، اما تا حایی که تفکیک از بین نره ، فرکانس ها تداخل پیدا نکنند .
    این که جوان امروزی دوست داره فرکانس بیس گوشش رو پاره کنه ، بخاطر جو حاکم بر موسیقی دنیاست ، ولی تو میتونی همون فرکانس رو طوری بسازی مه اگر در یک استادیوم هم پخش شد به آمپلی فایر ها این قدرت رو بده که افزایش صدا رو داشته باشند .
     
  11. Hossein Zahedi

    Hossein Zahedi Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    107
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +201 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic, StudioOne
    واقعا بحث مفيدي رو سامان مطرح كرد (مرسي سامان جان ) و آقاي بهنژاد عزيز خيلي خيلي كامل و جامع توضيح دادن (خيلي ممنون از شما)
    به نظر من بستگي داره شما چه سبكي ميخواين تنظيم كنين ، مطمئنا اين مشكل توي سبكهاي الكترونيك (بخصوص هاووس و ترنس) بيشتر از سبكهاي ديگه ديده ميشه ، و متاسفانه يا خوشبختانه رواج پيدا كرده تا حدي كه معلوم نيست لودنس بالا الان يه مزيت يا عيب !!!!
    خب توي ايران كه همه دوست دارن بتركونن (يكيش خودم !!! بيخيال گوشو ..... ) ولي بين تنظيم كننده هاي خارجي فك كنم كمي علمي تر دنبال ميشه و تا حدود زيادي صداهاشونو كنترل ميكنن .
    شايد اگه تنظيم كننده ها كار خودشون رو بكنن و بزارن كسايي كه عاشق تركوندنن خودشون يه سيستم صوتي قوي استفاده كنن و ولومو تا ته بتركونن بهتر باشه !!!
    اين بحث واقعا جالبه واسه من ، اميدوارم اين تاپيك نظرات بزرگان ديگر اين سايت رو هم داشته باشه .
     
  12. Saman Niknezhad

    Saman Niknezhad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/11
    ارسال ها:
    513
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +188 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    مرسي حيسن جان.شما هم به نكته خوبي اشاره كردي!
    واقا الان اين موزيك الكترونيك تو ايران مشكلي شده بس بزرگ!
    پارسال سر همين قضيه لودنس با يكي از دوستان استوديو دارم رفته بوديم استوديو مدرن و با صدا برداي اونجا اقاي صادق نوري راجع به اين قضيه يك مقدار بحث شد ايشون هم يك جواب جالب دادند و گفتند خيلي هارو ميشناسند براي اينكه به لود نس خوب برسند ولوم مانيتورشون رو كم ميكنند و زور ميزنن تا موزيكشون تو اون ولوم صداي ولوم بالاتر رو بده!
    خيلي جالب بود! واسه من تجربه شد كه هيچ وقت اينجوري كار نكنم!واسه همين هميشه موقع ميكس و مستر ولوم اسپيكرم تا ته زياده !

    توي مستر البومي اينطوري خيلي راحت تر كار ميكنم تا يه كار با لودنس بالا!
    هميشم سعي كردم از موزيكام دو ورژن داشته باشم يكي مستر البوم يكي هم مستر تك ترك!

    بازم ممنون از تماميه دوستاني كه كم و بيش همراهيمون كردن!
     
  13. ahoora8000

    ahoora8000 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/09
    ارسال ها:
    118
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    البته جسارت نباشه دوست عزیز اما بهترین ولوم برای میکس و مستر حدود 70 تا 85 db می باشد.
     
  14. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام امیر جان گفته شما سند و نیازی به اثبات نیست
    اما چون حسین جان یکم سوالاتی داشتند فکر کنم که شما نیاز به توضیح بیشتر رو احساس کردین
    اما در مورد این مقوله قبلا هم بحث شده حتی یه جای از بحث حمید رضا بود فکر کنم دو تا
    فایل رو تو اف ال باز کرده و نشون داد که چرا لودنس بالا باعث از بین رفتن جزیات پاین اومدن داینامیک صدا و...
    میشه خیلی اسون میشه این و فهمید فقط با باز کردن دو تا فیل در اف ال که یکیش لودنسش بالا باشه و یکی
    استاندارد باشه و مقایسه این دو با هم میشه تفاوتها رو احساس کرد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. شهاب محمّدی

    شهاب محمّدی عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/12/11
    ارسال ها:
    54
    محل سکونت:
    kuala lumpur Malaysia
    امتیازات:
    +23 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    دوستان من این مطلب رو کامل خومدم و به این نتیجه رسیدم که یکی از استاندارد ها برای میکس و مسترینگ با استاندارد روز لودنس خوب نه زیاده روی نه کم کردن زیاد و همینطور محدود کردن ولوم مستر و کنترل اون روی 0 دسیبل هست ، حالا سوالی که برام پیش اومد و دوست دارم اطلاعات بیشتر راجع بهش کسب کنم و تو انجمن هم زیاد خبری ازش نبود اینه که چه استاندارد های دیگه ای امروز مد نظر هست تا یه کار از نظر جهانی ثبت بشه ؟ اگه منبعی هم هست ممنون میشم ولی اگه فارسی توضیح داده بشه ممنون میشم خیلی.
     
بارگذاری...