از چه آکوردی به چه آکوردی بریم

شروع موضوع توسط impartible ‏9/8/09 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک از چه آکوردی به چه آکوردی بریم تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است. (فقط مدیران امکان ارسال پست جدید در ادامه تاپیک را دارند)
  1. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    231
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سئوالی که برای بسیاری از نوازندگان سازهایی که توان نواختن آکورد را دارند (مانند پیانو و گیتار) پیش می آید این است که "چگونه میتوان متوجه شد که بعد از اجرای یک آکورد به چه آکورد دیگری برویم؟"

    احتمالا خیلی از شما افرادی را دیده اید که توانایی همراهی با هر ترانه ای که یک خواننده می خواند را دارند. اینگونه از افراد با گوشهای دقیق، تجربه و معلوماتی که از دانش هارمونی دارند بسادگی می توانند به چنین قدرتی دست پیدا کنند. اما چگونه؟
    قوانین بسیاری برای وصل آکوردها موجود است اگر به آنها از دید قوانین هارمونی چهاربخشی کلاسیک نگاه کنید شاید بسیار پیچیده بنظر آیند. اما در عین حال شما می توانید آنگونه که یک موسیقی دان پاپ یا جز به آن نگاه می کند، به این قوانین بنگرید، در اینصورت بسیار ساده توجیه پذیر خواهند بود.
    این قوانین در عین حال که می توانند بعنوان راهنمای شما در انتخاب آکورد کاربرد داشته باشند، آنگونه نیستند که در مواقع لزوم نتوان آنها را زیر پا نهاد.
    بتهوون در جایی می گوید : "هیچ قانونی در موسیقی نیست که برای زیباتر کردن آن نتوان آنرا زیر پا گذاشت".

    و یا دوک الینگتون آهنگساز و نوازنده پیانو Jazz میگوید : "آهنگ خود را اجرا اگه دیدید خوب صدا میدهد، خود را درگیر قانون و مقررات موسیقی نکنید."
    مهمترین توالی آکوردی که در تمام سبکهای موسیقی مفید هست چیزی است که به آن دایره پنجم ها (Circle of the fifths) گفته می شود. یک دایره بکشید و آنرا به دوازده قسمت تقسیم کنید.
    در یکی از قسمتها نت C را بگذارید و بعد در یک جهت مثلا" در جهت عقربه های ساعت با فاصله های پنجم به پنجم خانه های بعدی را پر کنید.

    از چه آکوردی به چه آکوردی بریم-Circle5.gif

    C,G,D,A,E,B,F#,C#,G#,D#,A#,F,C میبینیم که در نهایت پس از طی کردن یک گام کروماتیک دوباره به نت C می رسیم.
    با توجه به آنکه هر گام ماژور یک مینور نسبی دارد - که یک سوم کوچک پایین تر از گام بزرگ است - می توانیم با حرکت بر روی این داره به توالی آکورد های زیبایی (با انتخاب ماژور یا مینور نسبی) دست پیدا کنیم.
    حال شروع کنید و روی ساز خود با آکورهای ساده مثلا" ماژور دایره پنجم ها را از C دور بزنید تا دوباره به C برسید، آکوردها را اجرا کنید. متوجه خواهید شد که وصل این آکوردها به یکدیگر چقدر مطبوع است هر چند طی چند انتقال از یک آکوردی که هیچ علامت تغییر دهند ندارد مانند C به یک آکورد مانن #F می رسید که تمام نتهای آن دارای علائم تغییر هستند.
    برای ایجاد تنوع می توانید در هر قسمت که علاقه دارید بجای آکورد ماژور از مینور نسبی آن استفاده کنید. مثلآ بجای C,F,C,G,C می توان از C,Dm,C,G استفاده کرد و ...

    منبع : harmonytalk.com
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. kikikian

    kikikian عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏17/8/09
    ارسال ها:
    179
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    خیلی ممنون دوست گرامی!
    اما اینکه از چه آکوردی به چه آکوردی بریم؟
    این موضوع به این بستگی داره که ما تو چه گامی هستیم.اون موقع می دونیم آکوردای بیس و پایه کدومن
    و می فهمیم که کدام آکورد تو این گام بیشتر مورد استفاده قرار می گیره.
    KiaN
     
  3. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    اين ارسال رو دوباره بخونين. در اين كه كوردها بايد در محدوده گام باشن شكي نيست و اين ارسال نافي اون نيست.

    اين يك جدول براي توالي كوردهاست.
     
  4. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +320 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    از چه آكورد به چه آكوردي بريم ؟؟

    اول از همه بستگي به نوع موسيقي داره كه شخصي اون رو پيش مي بره و يا مي سازه .
    هر سبكي از موسيقي توالي آكورد هاي خاص مربوط به خودش رو داره و طبق قوانين همون نوع موسيقي بايد آكورد عوض شه . به طور مثال :
    من در حال ساخت يه موسيقي پاپ هستم كه آكورد هاي استفاده شده در موزيكم از C#m و G#m و B و A تشكبل شده و اگر بخوام به عنوان مثال يكدفعه از آكورد D#m توي كارم استفاده كنم خوب مسلما چه اتفاقي خواهد افتاد ؟؟ موزيك من فالش نمي شه اما سبك , تناليته و در كل موسيقي من يه شكل ديگه اي به خود مي گيره . درسته كه آكورد من يه آكورد مينور هستش اما دليل نميشه كه همچنان موزيك من پاپ باقي بمونه .
    پس هر نوع موسيقي آكوردها , سازها حتي فرم رقص خاص خودش رو داره كه در اصل مربوط به سبك خودش هست .
    مگر اينكه بخوايم يه كار كاملا تلفيقي رو بسازيم كه اون داستانش فرق داره .

    با آرزوي موفقيت :smile (75):
     
  5. jigsaw

    jigsaw عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏28/7/09
    ارسال ها:
    287
    محل سکونت:
    SYNAESTHESIA
    امتیازات:
    +127 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    اما اين سبك نيست كه توالي آكردها رو بوجود مياره و يا بلعكس آكردها هم سبك به وجود نخواهند آورد,آكردها صداهايي هستند كه بستگي داره به چه منظور داره ازشون استفاده ميشه,گاهي براي هارمونيزه,گاهي براي رنگ و فضا و مثلا گاهي هم فقط براي پر كردن كار,يا اگر از آكرد شكسته (آرپژ) استفاده كنيم ميتونيم از فواصل ماكوس بيشتر كمك بگيريم براي زيباتر شدن كار.
    ولي بطور كلي بهتره ببينيم ادغام چه صداهايي به احساس ما نزديكتره و كمي از قواعد و كليشه هايي كه نيازي بهشون نيست فاصله بگيريم و اوج حس خودمون رو بيرون بكشيم,حالا اگه كارمون تلفيقي هم شد و از چارچوب پاپ خارج شد مهم نيست,مهم اينه كه حس خودمونه,انسان ميتونه نوآفرين باشه و در بند سبك كار نكنه.
    البته من فقط نظرم رو گفتم و قصد نقض كسي يا نظري رو نداشتم.
     
  6. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    اين بخش به شما ميگه كه مثلا اگه كورد شما از c شروع ميشه چطوري ميتونين كوردهاي بعدي رو به صورت توالي تا نت c بعدي بسازين.
    هيچ حرفي در اين مورد اينكه حتما بايد از اين كورد به اون كورد بريم نيست.
     
  7. Nima Golestan

    Nima Golestan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/09
    ارسال ها:
    1,876
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +320 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    jigsawجان سلام .

    دوست عزيزم . مگه ميشه آكورد ها سبك رو به وچود نيارن ؟؟!!! و يا توالي اونها نقشي در ساخت نوع موسيقي مورد نظر نداشته باشه ؟؟ !! همراه شدن چند ساز مختلف با فواصل تائين شده و مشخص با هم مي تونن آكورد رو تشكيل بدن !! يا به عبارتي ساختار يك هارموني رو شكل بدن .
    فرض رو بر اين مي گيريم كه من يه كار اسلو راك داشته باشم و از هارموني كه مختص به كار تانگو يا فانك هست واسه اين كار استفاده كرده باشم !! به نظر شما موسيقي من چه شكلي به خودش مي گيره ؟؟!! :smile (51): يا يك موسيقي بدون قانون مي شه يا اينكه اگه نخوام صوتي بدم مي گم يه كاره تلفيقي هستش .. :smile (22):

    البته حرفتون رو قبول دارم كه مي گيد حس مهمه . اين درست , ولي حس در كنار علم !!!
    به طور مثال كار عادت از شادمهر , زمان تكرار ملودي (( در شروع موزيك )) كه با ويلون اجرا مي شه حس نواختن تكرار ملودي كجا و حس ملودي اول كه اگه اشتباه نكنم با دودوك اجرا شده كجا !!! و يا از دقيقه 44 تا 50 كه هر دو ساز همديگه رو به زيبائي جمع مي كنن (( يه هارموني زيبا با يه فاصله كاملا حساب شده )) اين كار ها تماما از روي حس در كنار علم بوده , حالا فكر كنيد كه اگر علمي توي وجود شادمهر نبود اين كار چه كاري مي شد !!؟؟؟؟

    البته خدائي نكرده و زبونم لال , من قصد هيچگونه بي احترامي ندارم . به هر حال نظريه اي هست كه بايد با هم درش نقشي داشته باشيم .
    دوستت دارم هوارتااااااااااا :smile (53):
     
    آخرین ویرایش: ‏18/8/09
  8. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    231
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام دوستان عزیز
    با تشکر از اینکه نظرات خودتون رو در این مورد میفرمائید .

    در این بخش تنها به چگونگی وصل آکوردها اشاره شده و سبکهای مختلف در موسیقی فقط بستگی به نوع آکوردهای استفاده شده ندارد بلکه عواملی چون ریتم ، هارمونی ، کنترپوان و .... و همچنین نوع ساز مورد استفاده در جنس صدا دهی موزیک بسیار موثر میباشد . به طور مثال با دو آکورد Am , G می توان با اجرای ریتم های مختلفی مثل ریتم Bluse ، Rock , Jazz ، Pop ، Disco حس مورد نظر را به شنونده منتقل کرد و یا با اجرای ملودی در گام های هارمونیک ، ملودیک ، پنتاتونیک و .... در دو آکورد نام برده نیز احساس سبک مورد نظر را منتقل کرد .
    هارمونی سبکهای مختلف تنها با استفاده از آکوردها شناخته نمیشه و اینکه چگونه آکوردها را به هم وصل کنیم و یا به طور مثال چند بار از درجه سوم آکورد Am که نت C میباشد استفاده کنیم در هارمونی های مختلف قوانین مختلفی نیز دارد و از یک سیکل آکورد مشخص چندین احساس مختلف میتوان تولید کرد پس در نهایت اینکه ما از چه آکوردهایی استفاده کردیم مشخصه سبک موسیقی ما نمی تونه باشه و با ریتم های متفاوت و ملودی در گامهای مختلف و چگونگی وصل های هارمونی میتوان سبکهای مختلف را به وجود آورد .
     
  9. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام

    منم يه مثال ميزنم:

    براي يكي از مشتريهام دارم يه كار اسلو ضبط ميكنم تو سبك راك...
    كلا اهنگ سه تا كورد داره. كه از اول تا اخر اهنگ پشت سر هم تكرار ميشه.
    اما هارموني اون به شكلي هستش كه شنودنده اصلا متوجه نميشه كه كل كار در 3 تا كورد خلاصه شده ... اينجاست كه هارموني ها خودشونو به موسيقي ثابت ميكنن.
    انشالله كار كه تموم شد براتون ميذارمش.
     
  10. jigsaw

    jigsaw عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏28/7/09
    ارسال ها:
    287
    محل سکونت:
    SYNAESTHESIA
    امتیازات:
    +127 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    سلام نيما جان.
    اول اينكه من به هيچ وجه از مطرح كردن بحث حس قصد كنار گذاشتن علم رو نداشتم و موسيقي هرچند از احساسات سرچشمه مي گيره ولي در نهايت به علم ختم ميشه و خودش يك علم هست در واقه پس اين موضوع ربطي به بحث ما نداره.
    اما اينكه شما ميگي مگه ميشه بايد عرض كنم بله هم وطن ميشه!!
    شما مگه بجز شادمهر موسيقي ديگه اي گوش ندادي دوست ارجمند؟كه اصلا خودش يه تلفيق كاره واسه خودش!! و گويا شما كلا" تلفيق رو يك سوتي قلمداد ميكني! اگر هم خيلي در بند سبك هستي پس بايد سبك هاي ديگه غير از پاپ رو بشناسي و ببيني داستان سبك هايي مثل جز,فري جز,فيوژن و بقيه چي هست چون به قول خودت داستانشون فرق ميكنه كه در زمينه سبك شناسي كتاب هم زياد هست.
    و نكته جالبي كه تو حرفات دريافتم اين (هارموني مختص به كار تانگو يا فانك) بود!!! ميشه بگي كجاي كتاب هارموني نوشته ما هم بخونيم!؟
    در كل نظرم اينه كه منظورم همو نميفهميم شايد فعلا البته چون در هرحال من فكر نميكنم با آكرد بشه سبك پيدا كرد يا مشخص كرد.
    منم اميدوارم بي احترامي نكرده باشم چون اينجام براي اينكه ياد بگيرم و رفع اشكال كنم اگرم كمكي ازم بر بياد دريغ نكنم.
    موفق باشي.:smile (31):
     
  11. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    با تشكر از دوستان گرامي كه در اين بحث شركت كردن.
    اگه قصد ادامه بحث رو دارين لطفا اونو در چهار چوب مقررات و احترام متقابل انجام بدين تا دوستان تازه عضو شده مايوس نشن. و خداي نكرده اينجا رو ميدون جنگ قلمداد نكند البته منم موافقم كه نظرات دوستان رو بشنوم و ببينم .. اما رعايت احترام هم بشه.
    و از اقاي توحيد عزيز مدير تالار تئوري كه سواد اكادميك موسيقي دارن خواهشم ميكنم در صورت نياز دوستان رو راهنمايي كنن.

    با تشكر از همه دوستان كه تجربياتشون رو به هم منتقل ميكنند.
     
    آخرین ویرایش: ‏18/8/09
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    231
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام دوستان عزیز
    با تشکر از امید عزیز و همچنین با تشکر از تمام شما علاقه مندانی که در این بحث شرکت میکنید ، همانطور که میدانید رعایت اصول اخلاقی و رعایت مقررات در هر مجموعه ای لازم الاجرا میباشد لیکن از دوستان عزیز خواهشمندم قبل از اینکه نظرات خود را راجع به موضوعی بیان بفرمایند ، حتما قوانین سایت را مطالعه کنند و سپس اقدام به هرگونه اعمال نظری کنند ، زیرا در صورت مشاهده ارسالهایی که برخلاف قوانین حاکم بر سایت باشد ، مدیران مجاز به حذف آنها میباشند .
    حتی المقدور در ارسالهایتان از مثالهای مستند استفاده کنید که قابل دفاع و همچنین مورد توجه علاقه مندان قرار بگیرد .
     
بارگذاری...
وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است. (فقط مدیران امکان ارسال پست جدید در ادامه تاپیک را دارند)