ارزیابی خودمون در طول یادگیری گیتار الکتریک

شروع موضوع توسط magnetic ‏24/4/11 در انجمن گیتار

تاپیک ارزیابی خودمون در طول یادگیری گیتار الکتریک تالار گیتار در persian-music.org.

  1. magnetic

    magnetic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/10
    ارسال ها:
    207
    محل سکونت:
    inside of myself
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام همونطور که از تایتل معلومه میخوام این مساله رو مطرح کنم که از کجا بفهمیم با توجه به مدت زمانی که تمرین کردیم به توانایی و مهارت مناسب رسیدیم.چطوری ارزیابی کنیم خومونو با کی یا چی مقایسه کنیم؟
    در مورد خودم میخام بدونم با 6 ماه تمرین الان باید برای مثال بتونم چه آهنگهاییو به خوبی بزنم؟! سرعت و قدرت چی؟
    (اگه یکی از اساتید لطف کنن و یه زمانبندی یه چیزی مثه جدول ارایه بدن خیلی ممنون میشم)
    نکته: این سوالاتو موکدا در مورد گیتار الکتریک میپرسم:smile (61):
     
  2. Shank

    Shank Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏5/12/10
    ارسال ها:
    508
    محل سکونت:
    اونجا...
    امتیازات:
    +677 / 0 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام...
    به نظر من این مورد بیشتر بستگی به خودتون داره...
    و یه تجربه ی شخصی:
    توی طول مدتی که آدم میره جلو گاهی اوقات خیلی با کار خودت حال می کنی به خودت میگی :نههه من kirk hammet قرن هستم...
    گاهی اوقات هم آن چنان به ضعیف بودن خودت میرسی که اصلا میگی پولمو هدر کردم گیتار خریدم...
    ولی چیزی که مهمه اینه که در همه ی حالات به خودت سخت نگیری و از تمریناتت دور نشی...
    (فکر کنم جملاتم شبیه پیام های قرآنی شدن)
    :D
    این نظر ما بود:D
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. armageddon_st

    armageddon_st عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/1/11
    ارسال ها:
    81
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +139 / 0 / -0
    نرم افزار:

    سلام:smile (53):
    خوبي

    اينكه بخواي خودت رو با كسي مقايسه كني (مثلا عشق كارلوس سانتانا باشي و بعد از 6 ماه بخواي خودت رو با اون مقايسه كني...) گمون نكنم درست باشه ...
    كاري كه خودم مي كنم اينه كه از تمريناتم هر چند وقت يه بار فيلم يا فايل صوتي تهيه مي كنم ...
    بعد از مثلا 1 ماه يا 40 روز دوباره همين كار رو ميكنم و تمرينات قديمي رو با جديد ها مقايسه ميكنم ...
    اينجوري كاملا قابل لمسه كه اون روز اولي كه يه آهنگ يا يه ريف رو نواختي تا به الان چقدر توي نواختنش بهبود داشتي و پيشرفت كردي ...
    مقايسه با الگو (توي مثال بالا مثلا كارلوس سانتانا) يا كسي كه ميخواي به اون برسي و حتي ازش سبقت بگيري توي يكي دو سال اول زياد نتيجه بخش نيست ...
    به نظرم بايد اول نوازندگي و اصول اون رو، بعد از اون تكنيكهاي عمومي و بعد از اون تكنيك هاي منحصر به فرد الگو ها مون رو ياد بگيريم ...
    گمونم مقايسه با كار درستهاي گيتار الكتريك بعد از سالهاي اوليه كه اصول رو ياد گرفتيم و تونستيم چند تا كار رو به راحتي و بدون پشتك و وارو زدن كاور كنيم بهتر باشه ...
    توي مدت چند سال اول آموزش، صداها و صداسازي رو شناختيم ...
    تكنيكها رو ياد گرفتيم ...
    كارهاي اونها رو گوش داديم و انگيزه گرفتيم (گاه گداري هم يه سيخونكي به كارهاشون زديم و تيكه تيكه كاور كرديم)...
    حالا ديگه ميتونيم به لحجه اونها نزديك بشيم ...
    و مطالعه خودمون رو روي نحوه نواختن اونها متمركز كنيم و دانشمون رو تي اين زمينه توسعه بديم ....
    اميدوارم عرايضم مفيد باشه ...

    شاد باشي:smile (64):
    فعلا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. magnetic

    magnetic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/10
    ارسال ها:
    207
    محل سکونت:
    inside of myself
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    مرسی از توضیحاتتون که خیلی مفید بود! یه سوال دیگه اینکه الان تمرینات سرعتی داشته باشم یا صرفا به تمرینات کلاس بسنده کنم؟ حس میکنم دستام خشک و کندن .تمرینای سرعتی مناسبن یا بذارم با گذشت زمان خودش حل شه؟(از طرفی هم خسته شدم از این حالت شاید عجولم؟!نمیدونم)
     
  5. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    سلام
    فرمایش دوستان درسته؛
    ولی بستگی به اینم داره که از چه نظر خودتون رو می سنجید؟
    اجرای درست و قوی تکنیک ها یا سرعت، پرورش گوش برای تشخیص جای صدا و آنالیزش، کنترل صدا و خارج نشدن از ریتم و .....
    همه متدها وقتی از پایه به پیشرفته میرن، یه سری تمرین آخر هر درس برای ارزیابی دارن که خودش یه ملاکه.
    ولی چنتا نکته رو خودم بگم:
    بی برنامه تمرین نکنید، حتماً از قبل بدونید که میخواد تو ساعت تمرینتون چیکار کنید؛
    زیاد خودتونو خسته نکنید، ساعتهای طولانی مداوم تمرین زیاد خوب نیست، گاهی آدم حس میکنه از سازش خسته شده (حداقل من که اینجوریم :D)، من اینجور وقتا ساز زدنو به کل از برنامه حذف میکنم...
    این یه اصل مهمه: با اشتیاق به سمت سازتون برید.
    این اصل آخری که گفتم اگه همیشه برقرار باشه یعنی کارتون درسته :smile (73):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. magnetic

    magnetic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/10
    ارسال ها:
    207
    محل سکونت:
    inside of myself
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    شخصا هیچ وقت به سمت سازم نمیرم جفت میپریم بغل هم :smile (73):. به مواردی که اشاره کردین فکر نکرده بودم راستش:smile (29):
    من هم منظورم مثه clef عزیز برنامس.فقط نمیدونم چی باید توی این برنامه باشه! واسه همینه گیج شدم و موندم که چیکار کنم تمرینای کلاسو توی یکی دو روز میشه آماده کرد و باز هم وقت دارم چطوری باید استفاده کنم؟!. لطفا یه راهی پیشنهاد کنین.اصلااااااا دوست ندارم زمان بگذره و یه دفه سر حساب شم حییییف چه قدر کارای بیشتری میتونستم بکنمو نکردم.
     
  7. taba

    taba Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/11
    ارسال ها:
    250
    محل سکونت:
    مشهد(sin-City)
    امتیازات:
    +322 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام
    نظر من اینه که دو حالت دارد :آنان که فقط به کاور کردن می اندیشند و آنان که به ساختن موسیقیه درون ذهن خود می پردازند.
    گروه اول کسانی می باشند که که مَثَل آنها به Satch Boogie عشق می ورزند پس باید در حد آن مهارت یابند.آری دوستان بالایی درست گفتند .آری خود را بیازمایید و فیلم بگیرد تا در روز محاسبه بتوانید آنچه را که تاکنون از مهارت خود انباشته اید بسنجید.کسی که مر او را کاور کردن علاقه است پس باید تا میزان کسب مهارت نوازندگی تمرین کند تا بتواند از نوازندگی خویش لذت ببرد(یعنی باید اونقدر وارد باشی که وقتی آهنگ ستریانی رو می زنی حداقل خودت از گوش کردن به نوازندگیت خوشت بیاد)
    پس دسته دوم کسانی هستند که همانا آهنگسازان آینده خواهند شد .آن ها لازم نیست به مهارت بالا بپردازند.آن ها باید به اندازه آهنگ ساخته دست خودشان مهارت داشته باشند.باید آن قدر مهارت داشته باشند که بتوانند پیچش های درون فکری خود را بر روی گیتار پیاده کنند.باشد که آنجلو بتیو شوید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo


    اینو از ته دلم گفتی
     
  9. Saman Niknezhad

    Saman Niknezhad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/11
    ارسال ها:
    513
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +188 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    من هم مثل شما بودم--يك ترم گيتار رفتم در حالي كه در كنارش داشتم با نرم افزارهاي مختلف كار ميكردم
    تمرينهامو 2روز قبل كلاس تموم ميكردم-فول ورژن تحويل ميدادم.

    هر جلسه كه ميگذشت احساس ميكردم اصلا جاي من تو اين پله نيست و م فراتر از اينجام(خيلي عجول بودم و اشتباه هم كردم)خلاصه بعد يك ترم كلا قيد گيتار رو زدم و به نرم افزار رو اوردم(امروز كمبوده سازي هم تو كارم حس نميكنم چون هر سازي و كه دستم گرفتم تونستم چيزه قابل قبولي ارائه بدم)به جز سازه بادي

    اما به نظر من شما بايد صبر خودتونو بسنجيد و هرگز از كاري كه ميكنيد خسته نشيد
    اينقدر تمرين كنيد كه اگه وسط گيتار زدنتون كسي ازتون سوالي پرسيد بدون اينكه گيتار زدنتون رو قطع كنيد جواب سوال رو بديد.

    هيچ وقت خودتون رو با ديگران يا چيزي مقايسه نكنيد

    گاهي خودتون رو با چيزي مقايسه ميكنيد كه فراتر از شماست و شما دلسرد ميشيد

    و يا اون چيز اينقدر از شما ضعيف تره كه شما جلوي اون احساس استادي ميكنيد و احساس غرور سر تا پاتونو ميگيره و از قافله عقب ميمونيد

    سعي كنيد خودتون باشيد و نسبت به خودتون عالي باشيد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. magnetic

    magnetic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/10
    ارسال ها:
    207
    محل سکونت:
    inside of myself
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    مطمینی؟! من دوست ندارم هیچ کدوم به تنهایی باشم!!!میخام یه نوازنده ی حرفه ای خلاق بشم نه یه ماشین نت زنی یا یه مغز متفکر!ولی بیشتر تمرکزم روی نوازنده ی خوب بودنه تا خلاق بودن.یه کم مطلق نبود سخنان گهر بارت؟!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. taba

    taba Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/11
    ارسال ها:
    250
    محل سکونت:
    مشهد(sin-City)
    امتیازات:
    +322 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ..
    کاملا موافقم در ظاهر واقعا دیکتاتوری محضه ولی این به اون معنی نیست که آدم بدا تا ابد بد می مونن و آدم خوبا خوب.هر کسی با یک انگیزه ای ساز می خره شما هم اشاره کردین که بیشتر تمرکزم روی نوازنده ی خوب بودنه ولی مطمئن هستم که شما در آینده تغییر مسیر می دین . هیچ گروه و نوازنده ای از روی کاور کردن کیفور نمیشه و اکتفا نمی کنه. خیلی ها هستند که به گروه اول تعلق دارن بعد کم کم خودشون رو می شناسن و می بینن که می تونن خودشون آهنگ ساز باشن . کدوم نوازنده هایی که ما میشناسیم نوازنده بی عرضه هستن ؟ آهنگساز بودن دلیل بر این نیست که نوازندگیشون خوب نیست.مثلا ستریانی شاید تو نوازندگی از آنجلو بتیو و مالماستین پایین تر باشه ولی آهنگ های ستریانی رو کسی نمی تونه بسازه.تازه ستریانی نوازنده بدی هم نیست .ما توی موسیقی جهان با کاور کننده ها سرو کار نداریم( one متالیکا کجا ، One کورن کجا! ) ما با نوازنده هایی سر و کار داریم ( حدود 80 درصد) که علاوه بر کار تو گروهشون ، برای خودشون کار انفرادی و آلبوم جدا ترتیب می دن ( البته به جز کرک همت که گاگولیه و هر چی جیمز بگه همونه). فکرش رو بکنین به اریک کلاپتون بگن آهنگ فراگ بتیو رو کاور کن 2 روز هم فرصت داری .به نظر شما می تونه کاور کنه ؟ اگه نتونست اریک باید از نوازندگیش ناراضی باشه و بگه من خودم رو نوازنده چیره دست نمی دونم ؟ تمام آهنگ ساز های بزرگ اول کار حتما برای مدتی کاور کردن رو انجام دادن و بعد شروع به کارهای جدید یا سولوا کردن ( تقلید و بازنوازی در آغاز کار از نظر استاد شجریان واجبه ) .
    من مدت ها در اشتباه بودم . فکر می کردم اول باید بتونم مثل مالمستین تند بنوازم بعد شروع کنم به آهنگسازی .اما الان که حدود دو سال شده که کلاسیک می زنم تازه الکتریک خریدم می بینم که خیلی دیر شده و باید هر چه زودتر آهنگ هام رو تبدیل به نت کنم . شاید قبلا می گفتم : باید تیکو تیکو و ریو آنخو رو حتما بدون نقص یاد داشته باشم و برای دیگرون بزنم ولی الان با خودم می گم خیلی بهتره که آهنگ های خودم رو برای دیگروون بزنم.اینجوری راضی ترم . همین saman_atomix کاری رو که خودش برام ساخته بود برام فرستاد من گوش کردم کلی هم حال کردم .به نظر من اینجوری خیلی بهتره تا یک نفر آهنگ کلایدر من رو برام کاور کنه بعد هم بگه من نوازنده خوبی هستم.
    امیدوارم شما متوجه شده باشین که من چی عرض کردم چون خودم نفهمیدم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    برای شروع رو برنامه پیشنهادی استادتون جلو برید و بعد از مدتی که به بینش رسیدید خودتون مسیر رو پیدا میکنید.البته لازمه این امر هم داشتن یک استاد توانا و پیروی کامل شماست.
    موفق باشید
     
  13. magnetic

    magnetic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/10
    ارسال ها:
    207
    محل سکونت:
    inside of myself
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    با این اوصاف ما داریم حرفای همو تایید میکنیم! فکر و عمل با هم باشه خیلی بهتره و نتیجه میده تا اینکه همیشه یا لنگ ایده باشی یا لنگ نوازنده به عبارتی دوتا دست بهتر صدا میده نمونه هاشم که گفتین خودتون!
    فقط یه چیزی کرک همت گاگوله؟:smile (50): من تورو وکشم.دیوونشم مو فرفریو:smile (29)::smile (6): دلیل نمیشه گاگول باشه خب حتما اینجوری دوست داره زندگی کنه:smile (61):

    مرسی از نظرات همه دوستای خوب
    مساله ی فکری تاپیک حل شد به سلامتی! ولی واسه تمرینا و کارای عملی کسی چیزی نگفت.تمرینای سرعتی به دردم میخورن الان یا تکنیکارو تمرکز کنم روشون یا اینکه برم سراغ قطعه زدن یا ساختن ریتم و لید یا کار گروهیمو قوی کنم؟! ترکیبی انجام بدم یا تک تک وقت بذارم؟ منبعی هم معرفی کنین ایول دار میشین:smile (7):
    راستی اصل قضیه اینه که من دستورات استاد رو کامل انجام میدم و به این احساس و بینش رسیدم الان که یه کارایی هست که نیازمه انجام بدم فقط نمیدونم چین!
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏29/4/11
  14. Saman Niknezhad

    Saman Niknezhad عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/11
    ارسال ها:
    513
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +188 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    من پيشنهاد ميكنم اول تمرين هاي تكنيكيتونو انجام بديد كم كم و ناخوداگاه دستتون تو سرعت راه ميوفته!
    كار گروهي ه اگر خواستيد ميتونيد اهنگ گروه هاي مختلف رو بزاريد و باهاشون خودتون رو هماهنگ كنيد
    يا به قول خودتون كساييو گير بياريد كه هركدوم يك ساز بزنند و چند نفري تمرين كنيد و خلاقيت به خرج بديد
     
  15. magnetic

    magnetic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/10
    ارسال ها:
    207
    محل سکونت:
    inside of myself
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    روشی که واسه ظبط کارامون و مقایسه بعد از یه مدت پیشنهاد کردین خوبه ولی یه ایرادی به نظرم داره و اون اینه شما وقتی کارتو تمرین میکنی و امادش میکنی و ظبط میکنی حالا به هر طریق.وقتی بعد از مدتی میخای دوباره اجراش کنی یا یادت رفته و اجراش به غلط نشون میده که پسرفت داشتی یا پیشرفتی نکردی یا اینکه واسه مرور هم که شده یه کم تمرینش میکنی و همین تمرین باعث میشه کارت ارتقای بیشتری داشته باشه که باز اینم یه جورایی غلط به نظر میرسه چون ممکنه تو با همینقد تمرین در گذشته میتونستی با همین کیفیت اجرا کنی پس ارزیابی خیلی خیلی نسبی ای خواهیم داشت.......
     
  16. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    تو نوازندگی یه اصل به نام اصل انعکاس وجود داره:
    1- انعکاس از لحاظ دیدن استیل نوازندگی که با عکس گرفتن ویدئو گرفتن یا جلوی آینه ساز زدن میشه بررسی کرد.
    2-انعکاس از لحاظ نوع ساز زدن و بررسی تکنیکی،موزیکالیته و سوناریته که با ضبط کردن و گوش دادن به اجراتون میشه جزئیات رو بررسی کرد.
    3- ودر نهایت انعکاس از لحاظ شنیدن نظر اساتید یا نوازندگان دارای سابقه و سطوح بالاتر که بازخورد نوازندگیتون رو از لحاظ اونها میتونید برای انتخاب مسیر و یا رفع مشکلات تکنیکی و احساسی داشته باشید
    در کل بهره گرفتن از هر سه نوع انعکاس در هر سطحی میتونه کمک بزرگی به پیشرفتتون باشه
    موفق باشید
     
  17. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo

    میشه در مورد موزیکالیته و سوناریته توضیح بدید؟
    ممنون میشم!
     
  18. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
  19. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    نمیدونستم، ممنون از لینک مطلب.
     
  20. taba

    taba Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/11
    ارسال ها:
    250
    محل سکونت:
    مشهد(sin-City)
    امتیازات:
    +322 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ..
    نمی دونم کار من درسته یا نه ؟ من از دو سال پیش که تمرین می کنم هر آهنگی رو که یاد گرفتم ، هر روز ، اول تمریناتم یک بار می نوازم .برای همین تا الان همه رو به یاد دارم . تازه الان با سرعت خیلی بیشتری نسبت به نوازنده اصلی آهنگ ، آهنگ مورد نظرم رو می نوازم مثلا آهنگ تیکو تیکو. حدود 20 دقیقه اول تمریناتم رو به یادآوری آهنگ های قبلی می پردازم. من استاد نداشتم و اگه کسی بتونه من رو راهنمایی کنه که کارم درست هست یا اشتباهه ممنون می شم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - ارزیابی خودمون در
  1. ehsan.jt
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    197
  2. persian-pride
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    1,177
  3. MOHAMMAD ADHAMI
    پاسخ ها:
    21
    نمایش ها:
    1,136
  4. farzaddd
    پاسخ ها:
    6
    نمایش ها:
    694