اجمالی به تئوری موسیقی 1

شروع موضوع توسط fareza ‏24/12/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک اجمالی به تئوری موسیقی 1 تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:

    با سلام خدمت دوستان و اساتید
    برای اینکه بتونیم در آهنگسازی پیشرفت کنیم و ملودی خلق کنیم مواردی را باید مد
    نظر داشت یک آهنگساز خوب تمام این موارد را تا حد قابل قبولی داراست
    1.تبحر در نواختن حداقل یک ساز غیر از کوبه ای
    2.تئوری موسیقی (غربی وشرقی)
    3. اصول هارمونی
    4.کنترپوان
    5. وزن خوانی
    6.تمپ سازی و پیوندشعر و موسیقی
    7. ارکستراسیون

    کتابهای مختلفی در مورد تئوری موسیقی کلاسیک و سنتی ایرانی چاپ شده است
    از جمله تئوری موسیقی استاد پورتراب .منصوری و... در ایرانی نیز شامل دو
    جلد استاد خالقی و علینقی وزیری و......که هر کدام به صورت خواه علمی و
    تخصصی و در مواردی تجربی نگاشته شده است و......

    تعریف موسیقی:
    تعاریفی بسیاری در مورد موسیقی در کتابهای قید شده آمده است ولی یک
    تعریف کلی و جامع در مورد موسیقی: هر نوع صدایی که باعث لذت سامعه و انبساط
    روح و دل گردد صدای موسیقایی می باشد .
    صداهای موسیقایی خود به دو نوع تقسیم میشوند:
    1.طبیعی : شامل صدای پرندگان خوش آواز صدای موج دریا و...........
    2.غیر طبیعی : صدای آواز آدمی و صداهای نواخته شده توسط ساز

    الفبای صوتهای موسیقایی یا الفبای موسیقی:
    دوستان توجه بفرمایید هر نوع صدایی که مشنویم از صحبت کردن گرفته
    تا بوق ماشین و......دارای نتی می باشد اگر غیر از این باشد صدا موجب
    آزار روح و گوش می شود که به آن صدای فالش گویند.
    فالش : به زبان آلمانی به معنای غلط می باشد و در موسیقی به معنی
    ناموزون و نا هماهنگ می باشد معادل همان فالس و ترو انگلیسی می باشد
    به علت تبحر بسیار زیاد موسیقیدانهای آلمانی در نوازندگی و آهنگسازی بسیار
    از اصطلاحات موسیقی به زبان آلمانیست که انشاءا... عمری باقی بود میرسیم
    الفبا هجایی شامل : دو.ر.می.فا.سل.لا.سی
    از نت لا شروع و در سل تمام میشود.a.b.c.d.e.f.g الفبای نوشتاری
    هجایی یعنی صدای دو که بگوش ما میرسد همان دو صدا می دهدو...
    واین الفبا (هجایی)بصورت عقربیه ساعت و دایره وار می چرخد و گام را
    تشکیل می دهد.
    دو.ر. می.فا.سل.لا.سی و بازهم دو با یک اکتاو صدای بالاتر
    چرا از راست شروع می شود بر اساس ساز پیانو چونئ کاملترین ساز است
    البته بعد از ارگ کلیسا و نت ها از سمت چپ به راست می آیند به این
    خاطر است که حرکت دایره موافق عقربه ساعت می باشد

    فعلا حالا حالاها کار داریم
    هر طاوس باید جور هندوستان چه عرض کنم جور آفریقا کشد.


    دوستان لطف کنن برای حفظ نظم تاپیک از ارسال پست اضافی خودداری و سوالاتشون رو توی قسمتهای دیگه مطرح کنن!
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏25/12/10
  2. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    آهنگسازی ..اجمالی به تئوری موسیقی 2

    با سلام به خدمت اساتید و دوستان عزیز
    دنباله تئوری اجمالی موسیقی
    دوستان توجه بفرمایید ....از تواتر و تکرار پیاپی نتهای موسیقی گام یا scale تشگیل می شود به زبان ساده تر
    گام : شروع از یک نت1 نت و رسیدن به همان نت با پی نمودن نتهای متوالی گام تشکیل میشود ......
    مثال : do .si.la.sol.fa.mi.re.do
    معمولی ترین گام ماژور یا یک گام...که هر نت دارای نام مشخصی می باشد نت اول تونیک یا پایه گام و روتونیک میانه زیر نمایان نمایان رونمایان هنگام یا اکتاو به زبان یونانی ....
    شما بارها شنیدید میگن فلانه ارگ 4 اکتاو صداست یعنی داری 4 گام صدا می باشد و هر گام دارای دو دانگ می باشد دو تا فا دانگ اول و فا تا دو اکتاو دانگ دوم .......
    شنیدید میگن فلانه خواننده شش دانگ صدا داره به این معنی که تماما دارای 3 گام صدا می باشد ........هر گام از دو دانگ صدا تشکیل شده
    من سعی داری اجمال کلی را در تئوری انجام بدیم تا به امید خدا بریم سر وقت هارمونی و کنترپوان و تمپ سازی و تنظیم و........................
    دوستان موسیقی از تقلید شروع می شود یه بچه 2 ساله یا کمتر بیشتر صداهای بزرگترارا که میشنوه تکرار میکنه و در مرحله بعد در سن 5 به بالا شروع به پردازش میکنه و....
    یک نوازنده و یا خواننده ابتدا از یک صدا و یا ساز خوشش میاد و شروع به خواندن و نواختن میکنه و بعد از تقلید خواننده و یا نوازندها و آموختن تئوری و ردیف و......خود به خود داری پردازش موسیقی شده و یک سبک را تشکیل میده ...
    شنیدی میگن مثل موسوی نی میزنه یا مثل گلپا میخونه اون مرحله تقلیده که با ممارست و تمرین و دانش در طی حداقل 1 ده به سبک خودش می رسه سه مرحله در خوانندگی و نوازندگی وجود داری که شامل:
    1.خواننده و نوازنده از صدای ساز و خودشون خوششون میاد ولی دیگران نه اذیت میشن
    2.مردم و غیر از صدای خواننده و نوازنده لذت می بره ولی خود شون را الزا نمی کنه (مرحله پیشرفت)
    3. در این مرحله هم خواننده و نوازنده از صدای خودشون و ساز لذت میبرن هم مخاطب و شنونده (مرحله خود
    شکوفایی)
    مهمترین مکاتب در موسیقی سنتی : مکاتب تهران (دوامی . کریمی .ووووو) و مکتپ اصفهان (تاج اصفهانی) و مکتپ تبریز قدیم و.....در سنتی و در غربی چون نوع ارکستر بصورت جهانی و تعدیل شده می باشند بیشتر آهنگساز یا کامپاسر مورد تعدید می باشد به زبان ساده تر گام اسپانیولی مینور در ایران و روسیه و آلمان با همان پیچ و تواتر صدا و ارکستر انجام می شود و تنها در تمپ صداغ و ملودی متفاوت می باشند و.......................
    تعدیل برمیگرده به زمان باروک و قرن 16 دهم که یه انقلاب در موسیقی دادن که برای هر نت در هر گام پیچ استانداری تعیین کردن که این سبک تا حالا هم ماندگار مونده به زبان ساده تر شما اگه بر روی پیانو یا کیبرد تمام نتها را بزنید همان نتهای استاندار یا فواصل باروک می باشد که منشا و منبع آن از کلیسای کاتولیک و کشیشها نوازنده گرفته شده که به گام یا فاصله استاندار هم معروف می باشد.....
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏25/12/10
  3. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام خدمت دوستان واساتید
    دوستان توجه بفرمایید برای تئوری موسیقی به تاپک تئوری موسیقی سایت مراجعه کنید ما در این تاپک سعی داریم از اصول موسیقی و کششها و نتها چندان بحث نکنیم چون دوستان عزیز و اساتید زحمت کشیدن نوشتن من سعی دارم ناگفته ها و مبهمات در کتاب را برای دوستان البته با اجازه اساتید تجزیه و تحلیل کنم
    و امام بحث فاصله:
    دوستان توجه بفرمایید ما بین هر نت مثلا مبدا و مقصد فاصله وجود داره مثل فاصله تهران تا سنندج 512 کیلومتر بین نتهای موسیقی هم فاصله وجود داره مثال do تا re داری 1 فاصله یک پرده ای و mi تا faداری 1 فاصله نیم پرده ای می باشد و فقط فاصله do تاsi و همچنین miتاfaنیم پرده میباشده کلا تمام فاصله ها در بحث گام 1 پرده ای می باشند
    ماژور: به معنی بزرگ می باشد بعضی از دوستان به نام گام ماهور و راست هم از آن یاد میکنند که اشتباه می باشد درست است از لحاظ تئوری گام ماژور و ماهور یکی می باشد ولی از لحاظ پیچ پرده متفاوت می باشد ....توضیح می دم در بحث
    توجه بفرمایید دوستان من با لحجه کردی فارسی صحبت میکنم شما با لحجه آذری و لری و...فارسی صحبت میکنید و دوست های تهرانی ما هم فارسی صحبت میکنند از لحاظ شنیدار همه فارسی زبانند ولی از لحاظ لهجه متفاوت می باشند این موضوع در موسیقی لهجه نام دارد و هر لهجه ای دارای پیچ و تیون اون لهجه می باشد مثال ساده تر .....دوستان شما یه قطعه موسیقی گوش
    می دید هنوز خواننده شروع به خواندن نکرده شما می فهمید موسیقی کردی . لری . آذری بدونه اینکه خواننده شروع به خوندن کنه شما از لهجه ساز سبک موسیقی را تشخیص می دید اینجاست که بحث تیون و پیچ گیری مشخص میشه مثل همنون گام ماژور و ماهور.
    شما به زبان فارسی و ساز تار ماهور میخونید همین صدا را با پیانو یا کیبرد و یا ساز تعدیلی اجرا کنید میبینید گام همون گامه ولی لهجه تغییر کرده مثل اینه که یه انگلیسی زبان بیاد برای ما فارسی صحبت کنه......
    هر ساز و نوازنده از لهجه خود و زبان مادری برای اجرا استفاده میکنه.....
    تا حالا شنیدی میگن نی استاد اندلیبی لهجه کردی داره نه ردیفی و........هزاران نمونه
    در فاصله گوش نوازندست که با صدای خواننده خودشون جفت میکنه
    در اروپا و کلیساهای کاتولیک موقعه ای که بچه و نوزاد را غسل تعمید میدن صدای ارگ کلسیا هموفنیک با هارمونی به گوش می رسه در غرب ارکستر و ساز غالب بر صدای آوازی و ووکیل یعنی خواننده می باشد ولی در موسیقی شرقی برعکس قضیه می باشد یعنی خواننده غالب بر ارکستر است من و شما موقعی موسیقی را گوش می دیم بیشتر منتظر خواننده میشیم تا بخونه یعنی خواننده و ریتم و.....بر ارکستر مسلط می باشند.
    ولی در موسیقی غربی یا ملل این ارکستر است که غالب می باشد و دسته کرال را تشکیل میده نه ملودی بر گرفته شده از شعر
    مشکلی که گریبان گیر بسیاری از نوازندهامون شده ......
    در بحث بعدی خدمتتتون عرض میکنم چی مشکلی ....
     
  4. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام
    توجه داشته باشید دوستان یه نفر به من روجوع میکنه و با دادن چند بیت شعر تقاضای تنظیم آهنگ و داره.
    من نوازنده شعرو می خونم چنیدن روز و با نواختن ساز بلفرض کیبرد شروع به تنظیم میکنم ابتدا با ریتم بعد ملودی سر آخر پد آرپژ و هارمونی زیر صدا و...........حالا اگه ملودی سنتی باشه بلفرض در شور لا من سی را کرن میکنم منفی 50 سنت و از لحجه ساز برای ملودی بهره می گیرم و...سرآخر می بینه چشمت روز بد نبینه همه چی در اومده بغیر از شور و............
    این مشکل بزرگی بود که عرض کردم من نوازنده سه تار میام با سه تار کارو تنظیم میکنه یا با کیبرد ریتم و آماده کرده و بر روی ریتم با تعیین فاصله شروع به جفت کردن شعر با ملودی میکنم که این روش کار واقعا غلطه و گریبان گیر اکثر تنظیم کنندهاست.
    دوستان هر شعری که به شما میدن ممکنه 6 سیلاب یا بخش باشه یا 8 سیلاب و یا 7 و...یا
    در هر شعری که به ما میدن خود شعر بازبان بیزبانی ملودی رو به ما میده چطور..من با خوندن مکرر شعر بارها و بارها و بارها اجازه ساخت تمپ کار و به شعر میدم و باید ملودی با دهن سلفژ یا سایدسینگینگ و یا برخوانی آوزی بشه چه جوری توضیح میدم...
    شما این کارو بارها انجام دادید مثل خواننده خوندید و با دهن سازها رو هم اجرا کردید درسته یا نه .....
    در تنظیم های ارکستر از ذات شعر برای ملودی یا تمپ اولیه استفاده کنید یه شعر ممکنه 1 روز تمپ رو دستت بده و یه شعر ممکنه 30 الی 40 روز اینقد بد قلق باشه تمپ رو بهت نده .....
    بعضی شعرهای کلاسیک خودمون یعنی همون شعرهای قافیه و ردیف دار به زبان محاوره ای ملودی خور هستند کارو راحت میکنه ولی بعضی شعرها ملودی خور یا ملودیک نیستنده و بسیار فرصت میبره انشاء الله از کتاب استاد دهلوی استفاده میکنیم کارها رو کلی بیان می کنم تا بعد بریم برای تجزیه و تحلیل
    خوب ما با دهن ملودی رو زدیم و با دهن شعرو خوندیم و با تعیین مترونم در یه کارگاه دیجیتال مثل ادوب 1.5 با دادن کسر میزان و تمپو یا همون سرعت با دهن کار رو ضبط میکنیم و شروع میکنم به ارکستراسیون و یا ارکستر بستن بلفرض من با دهن کارو زدم حالا برای ریتم من ضرب و می خوام و موقع که خواننده می خونه دف رو هم بهش اضافه میکنم میبینم شعر عرفانی من نی در ارکستر قرار میدم خوب برای پلاکچرها یا زخمه ها می بینم بین تار و سه تار و عود و تار باس من سه تار و عود را برای بیس قرار می دم و.......................
    ارکستراسیون:
    دوستان می تونند کتاب ارکستراسیون آرتور برلویز که خیلی خیلی وسیع و جامع هر سازی رو توضیح دادن رو تهیه و مطاله کنند....
    ما برای تنظیم شعر هر چی تا حالا علم موسیقی رو یاد گرفتیم کنار میزاریم و فقط با خوندن شعر اونقدر اینکارو ادامه می دیم تا خود شعر با زبان بی زبانی ملودی رو بهمون بده البته این کار هم به تبحر و دانستن کامل تئوری موسیقی غربی و شرقی دستگاه شناسی گام شناسی و هارمونی و کنترپوان و...........باید همه بخشها روما چند سالی کار کرده و مسلط باشیم ولی موقع تمپ سازی تمام این دانش ها رو کنار میزاریم مبادا خدشه ای به کار وارد کنه مثل اینکه من بلفرض ارکستر رو در چهار گاه یا بلفرض گام اسپانیولی مینور تعیین کنم و بعد شعر رو در گام قرار و جفت کنم این روش اشتباست در اون موقعه موسیقی با شعر مکمل هم نیستن و.... دیگه نمیایم تارو بزنیم و شعرو جفت کنیم یا کیبرد بزنیم و شعر رو باهاش هماهنگ کنیم
    فقط و فقط از خود شعر مراحل ساز و ارکستر بعد از تمپ ساختن اینه که ملودی دقیقا از خود شعر بیرون میاد و ملودی با شعر مکمل هم میشن و ........
    انشاءالله ادامه میدیم بحث بسیاره با اینکه بیشتر مطالب و بصورت آدرس میدم بازهم در تئوری بسیار کار داریم که در کتاب اساتید قید نشدن نکات خیلی خیلی ظریف و کلیدی تلاش میکنیم برسیم....
     
  5. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام خدمت اساتید و دوستان عزیز
    در بحث های گذشته گفتیم برای تمپ یا ملودی سازی یک شعر باید تمپ یا ملودی را از خود شعر گرفت با خوندن و مکرار تکرار کردن گفتیم بعد از پیدا گردن ملودی شعر با سلفژ می خونیم و در یک نرم افرار معمولی مثل ادوب 1.5 کار ضبط می کنیم این ملودی که ما درست کردیم دارای ریتم ما باید الان داده های موسیقی را رو کنیم برای نگارش نت و ریتم و ارکستر خوب ما در ادوب با استفاده از قسمت مترونم در پایین سمت راست ریتم ملودی را درست میکنیم ابتدا وزن کاری که خوندیم را تشخیص میدیم بلفرض کار ما در میزان 4/2 خوب وزن تشخیص دادیم حالا میایم ریتم کار درست میکنیم اینجارو داشته باشید تا درباره وزن و ریتم صحبت کنیم
    توجه بفرمایید دوستان ابتدای ترین وزن و بنیاد وزن ها همان وزن 2 ضربی می باشد تمام ریتم ها و وزن های دیگر از وزن 2 ضربی انشعاب گرفته بلفرض در 1 ضربی 1 و 1 و 1و وزن وریتمی ایجاد نشده است پس ابتدایی ترین و اصلی ترین وزن همان 2 ضربی 1و2..1و2....یا اتانین تن نن ..تن نن با افاعیل ..مفعل یعنی 2 سیلاب یا 2 بخش بلند در مورد اتانین ...دوستان در زمان قدیم زمان پادشاه خسروانی یا سلسله خسرو پرویز دو رامش گر داشیم به نام باربد و نکیسا که باربد هم ساز می زد و هم آواز میخواند ساز اون سازی شبیه به عود بود با کاسه گلابی شکل و کوچکتر از عود که امروزه به نام بربط معروف می باشد رامشگرا هر روز یه آواز را در دربار می خواندن وکلا به 12 دستگاه و 365 گوشه موسیقی در آن زمان شکل گرفت و در اکثر دستگاها گوشه خسروانی هم وجود دارد که در مهد و ستایش پاشاه می نواختن که طی زمان گوشه های از بین رفت و امروزه به نام دستگاهای ایرانی و گوشه های ایرانی معروفند برای ساز تار و سه تار ردیف موسی خوان و میرزا عبدا..وحسین قلی و....و آوازی طاهرزاده . دوامی .کریمی و..........در مورد ریتم داشیم صحبت می کردیم قبل از حمله اعراب به ایران وزن ها و ریتم ها و شعر بر اساس اتانین بود یعنی ضرب قوی هر میزان با ت و بقیه ضربها با ن شروع می شد بلفرض وزن 2 ضربی شامل اتانین تن نن و 3 ضربی شامل تن نن نن و 4 ضربی تن نن نن نن که با حمله اعراب موسیقی و هنر نیز تحت شعاع قرار گرفت و به افاعیل تغیر یافت وزن 2 ضربی بر وزن مفعل و 3 ضربی بر وزن مفعلون و 4 ضربی مفعولاتن یهنی 4 سیلاب و 3 سیلاب و 2 سیلاب بلند و اعراب سازی داشتن مثل عود ولی با صفحه پوست که با دیدن بربط و سازهای دربار سطح چوب را با جای پوست قرار دادن و نام عود بر آن نهادن و ..........البته بیشتر روایت است چون خودم بشخصه تمام کتابهای گذشته را مطالعه کردم ولی اشاره ای به آن نشده......اینم درباره اتانین و افاعیل ....حالا بریم سروقت ادوبی
    ما ریتم کارمون 4/2 حالا میایم برای این وزن 2 ضربی ریتم درست میکنیم بلفرض ریتم تن ن ن..نن نن یعنی به زبان نرم افزار 1020 1022 خوب ریت را در وزن 2 ضربی درست کردیم حالا میایم سرعت ریتم را با موسیقی خونده شده مچ می کنیم و یک بار دیگه با ضرب گیری دقیقا ملودی را میخونیم و بعد از خوندن ملودی دوستان نت نویس نت اون را می نویسند و دوستان کیبرد زن هم با کلاویه در نرم افزارهای نیو و کیوبیس در همان ریتم شروع به زدن ملودی در یه بخش یا پارت می کنند و ارکستر را می بنند و در نهایت یه آرپژ و یه آکورد و پت به پارت اضافه می کنند و.......
    انشاءالله اگه عمری بود مفصلا در مورد وزن صحبت می کنیم
    در پناه حق..
     
  6. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام دوست عزیز!
    خسته نباشید و دستتون درد نکنه بابت تئوری موسیقی ولی یه تذکر کوچک در مورد دانگ(تترا کورد)!
    هر دو ونیم پرده یک دانگ حساب میشه و اینکه فرمودید از فا تا دو یک دانگ هست (جسارتا") اشتباهه! بلکه از فا تا سل یک پرده فاصله بین دانگ اول و دوم هست و دانگ دوم از سل شروع میشه تا دوی اکتاو نه از فا!
    موفق باشید
     
  7. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ممنون سعی می کنم با دقت بیشتری بنویسیم و فاصله فا تا سل یک پرده جدا برش بین 2 دانگه و هر دانگ معادل 2پرده و یک نیم پرده می باشد البته فقط در ماژور یا گام بزرگ در تعیین گام و یا مد کلا در ایرانی و در مدهای کلیسایی و مدرن این قاعده بهم می خوره و در کل میگیم 4 نت اول گام یا مد دانگ اول و 4 نت بعدی دانگ دوم ....من امیدوارم این حساسیت ها فقط در تئوری نباشد و در عمل هم به این ریزبینها توجه شود
     
  8. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام
    دوستان و عزیزان من قبلا از مدیریت سایت خواهش کرده بودم که تاپیک های دوستان رو قرار ندن ولی اشتباه کردم از این به بعد من هر نوع مطلبی رو که قرار تحلیل کنم به صورت سوال خدمت دوستان بیان میکنم تا سطح آگاهی گروه رو تعیین بشه و بعد شروع به بحث مطالب می کنم که خدای نکرده کم لطفی نکرده باشیم و ما هم مورد بازخواست قرار نگیریم........
    تجزیه و تحلیل وزن در موسیقی
    از دوستان خواهش میکنم تمام اطلاعات و نظرات و مطالعات خود رو حتی در غالب یه خط در مورد وزن بیان فرمایند تا از بیان موارد غیر ضروری اجتناب گردد
    بازهم از دوستان خواهشمند است برای یادی گیری تئوری موسیقی به کتاب های ذکر شده و تاپیک های سایت رجوع کنند چون در این تاپیک هدف ناگفته ها و درک عمیقتر و نکته های ریز و کاربردی مورد بحث قرار می گیرد.....
     
  9. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام خدمت اساتید و دوستان
    عزیزان تعارف رو بزارید کنار اگه قراره من و شما چیزی یاد بگیریم باید کاستی ها رو تشخیص بدیم فقط و فقط بنویسید هر چه در مورد وزن میدونید بنویسید این باعث میشه سطح آگاهی بالا بره و اگه بلفرض اشتباهی از طرف بنده رخ بده مورد باسخواست قرار نگیریم و از دوستان خواهش میکنم حداامکان از واژه های فارسی موسیقی استفاده کنند به قول قدیمیها میگن نپرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است......................
    آنچه که من و وادار به بیان موضوعات کردن لطف این سایت به خصوص کاک امید در مسترینکگ صدا بود فک کنم تا حدودی دینمو ادا کرده باشم
    دوستان و عزیزان در موسیقی تئوری به مانند بذری است که در زمین فکر پاشیده شود و این بذر محتاج سالیان تفکر و تفحص و حل شدن در ضمیر می باشد خود من حداقل 2سال خدمت سربازی رو با وزن و ریتم سپری کردم و وزن و ریتم در طول 3 سال برایم حل شد من حد الامکان تلاش کردم حل شدها رو بیان کنم ......
    خواهشن از واژه تریاد و واژه های فرنگی پرهیز کنید اگه شما واژه فرنگی رو درک کرده باشید معادل پارسی اونو هم یاد گرفتید
    در صورت عدم پشتیبانی دوستان از مطالب به ناچار بحث رو در همین جا به پایان می بریم ....
    شما میتونید بهترین پزشک و بهتریت جراح و مهندس بشید ولی مطمعنا بهترین موسیسین محاله چون خارج از علم و اطلاعات موسیقی و آهنگسازی مستلزم ریاضت های خاص خودشه ریاضتهای متا فیزیک به مانند پرستش کائنات بی ریا .......
    به قول یکی از دوستان اقلیت که می گفت موسقی صدای بال فرشتگان است که به زمین میایند.
    من مطقابل از تشکر بازدید کنندگان بسیار بسیار ممنونم .......
    سعدی :
    بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی
    صوفی نشود صافی در در نکشد جامی
    سعدی به لب دریا دردانه کجا یابد
    در کام نهنگان رو گر میطلبی جامی

    سعادتی بود
    در پناه حق ....
    بدرود
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏29/12/10
  10. nascent

    nascent عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/4/10
    ارسال ها:
    762
    محل سکونت:
    در همین نزدیکی
    امتیازات:
    +354 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    به نظر من این تصمیم شما بسیار بسیار عالی بود.
    نباید یکطرفه باشه. باید همه دانسته ها جمع بشن .
    من از ورن زیاد اطلاع خاصی ندارم .
    یعنی تعریف تئوریک رو نمیدونم ولی در ذهنم یک تعریفی هست که نمیتونم به صورت نوشتار درش بیارم.
    دوستان اگر ممکنه شما آموخته های خودتون رو به ما منتقل کنید.
     
  11. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام
    دوست عزیز هرجه در ذهن شماست بنویس منم مثل شما تعارف نکن .....
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏29/12/10
  12. nascent

    nascent عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/4/10
    ارسال ها:
    762
    محل سکونت:
    در همین نزدیکی
    امتیازات:
    +354 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    به نظرم مثالی برای وزن میشه 4/4 یا 2/4 یا 6/8 یا .....
    یعنی به میزان و بیت مربوط میشه .
    آیا درسته این تصویر ذهنی من ؟
    اگر درست هست لطفا کاملترش کنید
    و اگر غلط ، من رو از این اشتباه بیرون بیارید.
     
  13. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام
    دوستان عزیز هرچه در ذهنتون هست رو بیان کنیید من میگیرم
    بنده کتابهای نه چندان زیادی رو در مورد وزن تهیه کردم و خوندم در تئوری موسیقی همیشه از وزن و ریتم فرار کردن و موضوع رو به آینه واگذار کردن ما که مردیم و آیندرو ندیدیم....
    دوستان تعارف رو بذارید کنار هرچه میدونید حتی در 1 سطر در مورد وزن بنویسید
     
  14. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام
    آفریین باز هم بگین هرچه در ذهن دارید بگیید
    چون میخواییم اجمالی کلی داشته باشیم به وزن و ریتم
    ما کردها مدیونیم به آنچه که یاد میگیریم ...البته شهری اصل و من باز هم بیان میکنم در قبال داده های کاک امید مدیر سایت مدیونم پس بگید قبل از آنکه معرفی کنیم همین بس که میگیم جمشید خواننده سال آمریکا بارها و بارها تلاش کردیم همدیگرو ملاقات کنیم اما افسوس و.......................
     
  15. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    آقا بازهم خسته نباشی.به نظر من اولین چیزی که در مبحث وزن و وزن خوانی مهمه بحث کسر میزان(عدد میزان هست).تجربه شخصیه خود من این بوده که اکثر هنرجوها چون تعریف درستی از عدد میزان نمیدونن به همین علت اگه با قطعه ای مواجه بشن که دارای میزان ترکیبی هست نمیتونن خوب اونو وزن خوانی و نهایتا روی ساز اجرا کنن.به عنوان مثال من خیلیها رو دیدم که با وجود کلاس رفتن هنوز فکر میکنن که گرد معدل چهار ضرب و سفید معادل دو ضرب و سیاه معدل یک ضربه!!!!!!!!!!! و وقتی میگی یه قطعه با میزان 2/2 رو اجرا کن میمونن.
    موقعی هم که علت این طرز تفکر رو میپرسی میبینی که استادشون اینطوری آموزشش داده(متاءسفانه).پس در مبحث وزن خوانی اولین چیز عدد میزانه!اگه دوستان استقبال کنن خودمون بحث رو شروع میکنیم!البته به صورت تمرین روزانه هم باشه که دوستان خودشون هم مشارکت کنن بهتره.بنده هم تمرینات رو در همین تاپیک قرار میدم!
     
  16. moharo

    moharo عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/10/10
    ارسال ها:
    182
    محل سکونت:
    جایی دور از مادرم ایران...
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ضمن سلام و تشکر و خسته نباشید خدمت fareza عزیز خیلی از مطالب خوبتون تشکر میکنم . عزیز اگه ممکنه راجب وزن و ریتم و ... که فرمودید مطالعه داشتید , من بقیه دوستان منتظر هستیم که اگه امکانش را دارید زحمت کشیده و آموزش را در سایت بگزارید .
    با تشکر مجدد
    ارادتمند محمد
     
  17. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام
    چشم حتما از ابتدا وزن میگیم ولی بگید هرچه در ذهن و فکرتون هست رو بگیم من منتظرم منم مثل شمام از ابتدا شروع میکنیم که در کتابها واقعا در حق مخاطب ظلم شده و مخاطب رو به مانند عروسک خیمه شب بازی بازی دادن ولی من سعی میکنم به زبان خیلی خیلی شیوا و سلیس خدمتتون بیان کنم ولی دوستان شما حتما باید یه کتاب در مورد قافیع و عروض مطالعه کنید که مطالب براتون خیلی گنگ نباشه مثلا کتاب قافیه و عروض مرحوم دکتر رخزادی البته من سعی میکنم حتی سیلابها را هم به زبان ساده بیان کنم بازهم بگید هرچه در چنته دارید بگید که بدونیم از کجا شروع کنیم چون تا این مسائل حل نشده آهنگسازی و ملودی سازی رویایی بیش نیست.....
     
  18. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام
    آقا محمد شما خیلی خیلی لطف دارید ولی بگید و فک کنیم چشم من حتما اگه عمری باشه در خدمتم
     
  19. fareza

    fareza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/10/10
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    کردستان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام
    دوستان آخرین تاپیک رو می زنیم و بعد میروم از ابتدا وزن و و ریتم و اختلاف آندو شروع می کنیم
    شما بگید کسر میزان یعنی چه آیا ردیف های سازی و آوازی که کسر میزان ندارن و آوازی هستند دارای وزن نیستند و فرق بین کسر میزان 4/2 و 8/2 و 2/2 در چیه آیا فکر میکنید دوستان اساتید در کتابهایشان واقعا قضیه رو به ما گفتن ..خواهش میکنم عزیزان دوستان بگید هرچه میدونید بگید که من دستم بیاد با روش شیواتر و سلیس ترین زبان خدمتون بیان کنم که این قضیه ریتم و وزن بره پی کارش......
    دوستان یه تاپیک باز میکنیم به نام اجمالی به وزن حتما به اونجا رجوع کنید
    بازهم از دوستان و بینندگان سایت که بنده رو مورد لطف قرار دادن ممنونم عزیزان هدف ما ایران سرافراز و پر معلوماته یکی از دوستان که بارها و بارها بنده رو مورد لطف قرار دادن همتون هم میشناسید ....جمشید خیری مقدم خواننده اول سال لوس آنجلس
    انشاء الله در آخرین فصل خودمو خدمتتون معرفی میکنیم چون فک کنم با این کار خیلی از دوستان نتونند مسائل رو راحت و بی پرده بیان کنم خیالتون راحت کنم ما عددی نیستیم هیچی ...البته شناخت ما و عدم اون هیچ تا ثیری در روال کار نمی ذاره فقط و فقط دوستان عبادت برای ذات عبادت چون کائنات آنقدر مهربان است که نیازی به ماخزه من و شما ندارد و در مورد موسیقی هدف اینه که سر دربیاریم اصلا موسیقی چیه برای ذات هنر نه مشهوریت و ........................
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏30/12/10
بارگذاری...