ابزار برای کار، یا کار برای ابزار

شروع موضوع توسط Farhood ‏27/7/13 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک ابزار برای کار، یا کار برای ابزار تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,011
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,224 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    عصر پریروز بازار ونوس بودم. رفته بودم یه آرشه ویولن بخرم که با یه بنده خدایی توی فروشگاه آشنا شدم که تو کار تولید موسیقی بود و میگفت در کرج استودیو داره با مجوز قانونی و . . . ایشون یه سوال کرد: شما ویولن میزنین؟ گفتم نه نمیزنم. پرسید خب آخه دارین آرشه میخرین فکر کردم شاید نوازنده ویولن باشین. گفتم: من این آرشه رو ممکنه روی هرچیزی بکشم و صداشو بعنوان متریال در کارهام استفاده کنم. پرسید: پس آهنگسازید؟ گفتم: خب، آره. قبل از اینکه سوال بعدی رو بکنه، گفتم: سول بعدی شما رو بگم چیه؟ گفت: بگو. گفتم: میخوای بپرسی با کدوم برنامه کار میکنم! بنده خدا زد زیر خنده گفت: چطور حدس زدین؟ گفتم: من دیگه عادت کردم. اینجا ظاهراً نوع DAW شما، نشانگر چگالی آهنگساز بودن شماست! من کم کم دارم به این فکر میکنم که شاید "موزارت" هم با یکی از این DAW ها کار میکرده! حتم دارم با پروتولز کار میکرده، چون کارهاش در تاریخ موسیقی موندگار شدن!


    من بدلیل نوع کارم، سفرهای برون مرزی زیادی میرم. معمولاً هم هرجایی که میرم، مدارس و دانشکده های موسیقی، استودیوها، فستیوالها و NGO های فرهنگی و هنری جزو مکانهایی هست که در برنامه دارم. در طول سال در بعضی فستیوالهای موسیقی هم بعنوان شرکت کننده دعوت میشم که اون یه برنامه ی جداییه. در اون سفرهای کاری، بعضا پروژه هایی هم برای خودم در ارتباط با کار ریکورد در استودیو، تعریف میکنم. یکی از نمونه هایی که میخوام براتون بیارم، کار ریکورد در استودیو 101 در کوالاکامپور هست.


    بهار 2010 طی سفری به کوالالامپور، یک پروژه برای ریکورد نمونه هایی از ملودی های محلی مالایی، با سازهای محلی رو برای خودم برنامه ریزی کردم. یکی از نامدارترین استودیوهای شهر رو پیدا کردم (استودیو 101) و طی یک روز کامل، ملودی ها رو ریکورد گرفتیم. این استودیو یکی از سه استودیوی قوی و پر مشتری کوالالامپور هست که ضمن ریکود، میکس و مستر، کار پروداکشن، ارنج، اسکورینگ و کمپوز و ساند دیزاین هم انجام میدن:
    Studio 101 - Recording Studio In KL PJ Malaysia (Recording Studio, Ebook Recording, Audiobook Recording, VO Recording, Album Production, Jingle Production, Studio Recording, Music Recording, Music Composition, Arrangement, VoiceOver Production, Mixin


    تمام این مقدمه چینی ها رو انجام دادم تا برسم به این موضوع. به عکسهای زیر دقت کنید ببینید با چی داشتن کار میکردن:

    ابزار برای کار، یا کار برای ابزار-1.jpg

    ابزار برای کار، یا کار برای ابزار-2.jpg

    ابزار برای کار، یا کار برای ابزار-3.jpg


    میبینید؟! فکر کنم هوم استودیوهای بعضی از بچه های این سایت محهز تر از استودیوی اونها باشه! حالا شاید فکر کنید که لابد کارهاشون هم درپیت بوده! نخیر! مالزی کشوری نیست که بخاطر پسرخاله بودن با یک شخص، مجوز صدابرداری به کسی بدن. کارهایی که در بازار پاپ و راک اونجا میشنیدم، حیرت آور بود. حالا نه فقط آلبومهای ریکورد و رلیز شده توسط همین استودیو، بلکه کلاً استانداردهای کیفی تولید موسیقی در این کشور باور کردنی نبود. من خودم چنین انتظاری نداشتم. استاندارد کارشون دقیقاً با استاندارد کارهای اروپایی و آمریکایی برابری میکنه. اونجا کشوری هست که دانشکده ی موزیک دانشگاه کوالالامپور، هر سال، 20 - 30 روز از "Sting" دعوت میکنه که فقط بیاد تجربیاتشو در اختیار دانشجویان موسیقی بذاره. خب، حالا ببینید با چی دارن کار میکنن!
    حتی خیلی از پروژه های طولانی مدت رو از کشورهای اروپایی، استرالیا و امریکا می آوردند در همین استودیو ضبط میکردن! چون هزینه ها در مقایسه با اون کشورها، پایین تر در میومد. حتی یک آقای ایرانی بنام "درخشان" که یک پرودیوسر موسیقی در کالیفرنیا بود، کارهاشو میاورد 101 ریکورد و میکس میکرد. ایشون میگفتند که به رغم دست مزد پایین، کارهاشون در حد استودیوهای کالیفرنیاست.

    خلاصه، در طول روزی که اونجا بودم، حتی یک نفر هم از من سوال نکرد که در هوم استودیوی خودت با چه برنامه ای کار میکنی! جالب اینکه حتی من هم چنین سوالی ازشون نکردم. چون برام مهم نبود. خب من رفته بودم که اون استودیو کارم رو درست اجام بده، و اون هم اونجا بود که کار مُشتریش رو درست انجام بده، حالا با هر ابزاری. سایر موضوعات دیگه "حاشیه" محسوب میشدند.


    حالا اینجا جنگ DAW تازه شروع شده! حتی بین حرفه ای هاش. ظاهراً اینجا "اصل" و "حاشیه" جاهاشونو با هم عوض کردن. توی هر محیط کاری براحتی میشه اینو حس کرد. در محیطهای اداری "کار" اهمیتشو ترانسفر کرده به "دخالت ها و هزار شکل خاله زنک بازی های بین کارمندان". هرکسی که دوربین عکاسی بزرگ با لنز گنده داره، خیلی عکاسه! حالا اینکه عکسهاش چطوری در میاد کاری نداریم. فلانی خدای الکتریک گیتاره، چون گیتارش "فندر" اصل آمریکاییه! طاهراً این چشم مانیست که از مغز ما دستور میگیره، این مغز ماست که از چشم ما دستور میگیره.


    اینجا هرکسی که دیگه میخواد بنای حرفه ای بودن در کار استودیو رو بذاره، اول یه سیستم مک میکاره! بعد پروتولز نباشه که نمیشه آقا! پری امپ مگه میشه Avalone نباشه! اصلاً دور و بر یه صدابردار باید شلوغ باشه، رَکها در اطراف باید به آسمون برسن! . . . حالا خروجی چی؟! یاد یه جمله از یه خانمی افتادم که میگفت: شما مردها همون پسربچه های دیروزی هستید که فقط اسباب بازی هاش عوض شده!


    اصلاً کی گفته DAW ایکس خوبه؟ مزخرفه! من قبلاً با اون کار میکردم، حالا که با این DAW ایگرک کار میکنم، این محشره! فردا هم که با یه برنامه دیگه کار کنم همون محشر میشه! اصلاً این منم که تعیین میکنم کدوم خوبه، کدوم بده. دیگران بیخود کردند. به این میگن دموکراسی!!!
    حالا معلوم نیست معنی استبداد پس چیه! هر چند وقت یک بار صفحات زیادی از سایت، صرف این بحث ها میشه. واقعاً حیف نیست؟ بهترین استفاده از فرومهای تخصصی اینچنینی که در زمان جوانی ما تصورش هم نمیشد کرد، همینه؟!


    شاید پیشترها هم این مورد رو مثال زده باشم: چند سال پیش من برای یکی از قطعاتم بنام"شناور"، بدلایلی از ضبط صدای دوربین عکاسی کانن خودم برای ریکورد فلوت ریکوردر استفاده کردم. و این همون قطعه ای بود که جزو قطعات تشویق شده ی فستیوال "پلوی اشتی" رومانی شد. هنوز هم در بین کلی قطعات اجغ وجغی که دارم، همین قطعه به گوش خیلی ها که حتی اهل این سبکها هم نیستند، خوب میشینه.


    این اصلاً کار بدی نیست که آدم خودش رو بیان کنه، ولی آیا ما با "کار"مون میخوایم خودمون رو بیان کنیم، یا با "حواشی کار". آیا این عملکرد، به معنی این نیست که از پسِ اصل قضیه (خودِ کار) نتونستیم خوب بر بیایم؟ آیا یک DAW یک ابزاره یا به معنی آهنگساز بودنه؟! اینهمه پرسه زدن در لابلای ابزار، به معنی این نیست که دیگه چیزی برای گفتن نداریم؟ ظاهراً این ابزار نیست که در خدمت ماست، بلکه این ما هستیم که در خدمت ابزار هستیم.

    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  2. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    ممنون جناب فرهود عزیز
    به موضوع خیلی جالبی اشاره کردید
    مخصوصاً : Daw شما، نشانگر چگالی آهنگساز بودن شماست!

    پروژه ای رو برده برده بودم استودیوی یکی از نوازندگان مثلاً معروف، اولش خیلی از کار خوشش اومده بود ولی وقتی گفتم اسکلت موزیک رو با اف ال چیدم انگار که بهش گفتی این موزیک قراره از برنامه ی خردسالان پخش بشه یا مثلاً توی فستیوال ناشنوایان اجرا بشه، انگار تو ذوقش خورده بود، ولی وقتی نتیجه رو شنید یه رفتار دیگه ...
    میگفتم سازها رو با لاجیک ضبط کردم، گفت لاجیک کنده، خوب نیست، کیوبیس 7 اورجینال بگیر از همه بهتره (مونده بودم بگم برادر من 2 ماهه استودیوت راه افتاده کیوبیس به دست شدی این همه تجربه از کجا بهت رسیده)

    حاشیه ی موسیقی ما و کار برای ابزار به نظر من بیشتر به خاطر جنبه ی ظاهر بینی داستانه، خیلی ها از این عبارت "ما شنونده ی حرفه ای کم داریم" سوء استفاده میکنن و فقط به حواشی قضیه کار دارن و از اصل داستان دور میشن
    خیلی از همکارها رو میشناسم که هر روز تجهیزاتشون رو عوض میکنن و ارتقاء میدن به امید اینکه به کیفیت بهتری برسن، در حالی که متوجه نیستن اصل داستان خودشون هستن، مشکل از تجهیزات نیست، خیلی وقتا خروجیی که یه نفر کاربلد با هدفون میگیره به مراتب بهتر از اونیه که با مانیتور چندین میلیونی و تجهیزات گرون قیمت میگیره

    یاد این ضرب المثل افتادم که میگه: آفتابه لگن هفت دست ولی شام و نهار هیچی :)
    با این وضعیت در خوشبینانه ترین حالت درجا میزنیم اگه پس رفت نداشته باشیم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    از این قسمت حرفتون خیلی خوشم اومد.

    به نظر من ، آقای احمد زاده ما شنونده و هم سازنده ی حرفه ای(منظورم همه نیستند، خدایی ناکرده بد برداشت نشه) کم داریم.اما مشکل اصلی نداشتن علم و توانایی (هر دوش با هم) و درک صحیح هستش.
     
  4. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    وقتی برای هر تولیدی تقاضا نباشه اینطور میشه. وقتی شنونده ها طلب موزیک خوب بکنن قاعدتاً تولید هم با وسواس بیشتری انجام میشه در نتیجه خروجی بهتری هم خواهیم داشت. همه جای دنیا استاندارد کیفی وجود داره به جز اینجا...... استاندارد اینجا اینه: "هرچی گریه و ناله ی خواننده توی موزیک بیشتر باشه پتانسیل شما برای موفقی بیشتره" این یه مثال بود فقط. اصل داستان اینه که خیلی از دوستان اهل فن هم چشمشون فقط ابزار رو میبینه و انگار خروجی رو نمیشنون. حاشیه ی موزیک ما خیلی بیشتر از اون "چکیده ی موسیقیمونه " عنوان تاپیک واقعاً به جاست، ابراز برای کار، یا کار برای ابزار
     
  5. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    فکر میکنم دقیقاً بدونم منظورت کی هست ;)
    متاسفانه حقیقته که اینجا کار کردن با نرم افزار گرون نشانه ی حرفه ای بودن هست
    حتی یک روز تو استودیو قرار بود یکی از نوازنده های خوب گیتار بیاد قطعاتی رو اجرا کنه،نرم افزاری که پروژه رو ایمپورت کرده بودیم لاجیک بود
    نوازنده نشست پشت سیستم و یه کم موزیک رو عقب جلو کرد و چند لاین و میوت کرد و رفت آماده برای ضبط که یهم گفت پروتولز برنامه ی خیلی خوبیه
    من هم گفتم بله واقعاً پروتولز خوبه؛بعد گفت چقدر خوبه که شما دارید از پروتولز استفاده میکنید!
    من: (البته با حالت نیمخیز و سنکوب!) اینی که شما نیم ساعته باهاش کار کردید لاجیک بود پروتولز نبود!!!
    بماند که خیلی حرفه ای بحث عوش شد!
    حرفه ای بودن بد تعبیر شده،اینجا حرفه ای بودن یعنی پروتولز،یعنی ارتقا دادن وسایل هر چند ماه یک بار،حفط کردن چند تا اسم و اصطلاح،چیدن رک ها تا سقف
    نظر من اینه ایراداتی که توی موزیک ها هست 70-80 درصد به خاطر خود شخص هست نه ابزار،من خیلی ها رو میشناسم فکر میکردن ایرادات موزیکشون به خاطر ابزارشون هست و سر همین قضیه خریدها و ولخرجی های سنگینی کردن ولی در نهایت کوالیتیه نهاییشون 1 درصد هم فرقی نکرده
    متاسفانه اینجا اصل قضیه شده فرع قضیه
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏27/7/13
  6. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    آقای مهر فر بنده به اندازه ی شما تجربه ی اینکار رو ندارم.اما تجربه ی زیادی توبرنامه نویسی دارم و اصلا کارم هستش.
    هیچ وقت اجازه نمی دم کسی بیاد سر وقت نرم افزار تولید کننده و دست کاری کنه،در مورد ساختار نظر بده ، بالا و پایین کنه و... .
    اصلا چه معنی داره نوازنده بیاد سراغ daw شما و در مورد چیزی که اطلاعی نداره و اصلا بهش مربوط هم نیست ،نظر هم بده آقا!به نوازنده چه شما با لاجیک کار میکنی یا استدیو وان.
    شما اگه بیای ازمن برنامه بخوای به هیچ عنوان اجازه نمی دم در مورد ساختار داخلی نرم افزار و طراحیش چیزی بگی چون هر کسی وظیفه ای داره. و نباید به هر جایی فضولی کنه!
    حرفام رو قبول دارید؟
     
  7. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    نه متاسفانه قبول ندارم
    من معمولاً اجازه ی نظر دادن میدن

    اون بالا پایین کردن دلیلش فضولیه نوازنده نبود،نوازنده اول باید کار رو بشنوه بعد رو کار اجرا کنه
    شما کلاً متوجه منظور من نشدید
    الان هم موضوع تاپیک ارتباطی با این مسائل نداره،بحث رو منحرف نکنیم
     
  8. danial2

    danial2 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/12/11
    ارسال ها:
    455
    محل سکونت:
    پشت کوه
    امتیازات:
    +130 / 2 / -0
    نرم افزار:
    protools, reason
    استودیو و انواع مخلفاتشو بعضی ها میگیرن که یه عکس باهاش بندازن آپلود کنن تو فیس بوک تا بتونن تو نگاه اونایی که چشمشون قوی تر از گوششونه اعتبار پیدا کنند.

    انقدر متن را زیبا نوشتید که از خوندنش خسته نشدم با اینکه طولانی بود
    خیلی ممنونم به خاطر ایجاد این تاپیک مهم
    خیلی چیزا رو بهم ثابت کرد
    البته من قبلا تقریبا بهم ثابت شده بود که امکانات فقط راه رسیدن به کیفیت را ساده تر میکنه . اما الان صد در صد بهم ثابت شد
     
  9. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    یادمه با یه نفر تو شهرمون که خیلیییییی ادعای حرفه ای بودن میکرد و میگفت من تو شهرمون بهترین home studio هستم با بهترین تجهیزات و بهترینها میان پیش من کار میکنن.من یادمه یه روز وقتی رفتم پیشش گفت با چه برنامه ای کار میکنی؟ گفتم با اف ال استدیو و ادوب.گفت مطمئنی آهنگسازی؟گفتم من اسم خودم رو در حد آهنگساز نمیدونم اما ابزار کارمه دیگه.با یه نیش خندی جلوی مشتریاش گفت فکر نکنم بتونیم با هم کار کنیم.گفتم چرا؟ خیلی راحت گفت آخه من با سونار کار میکنم.والا من اولش نفهمیدم خوب چه ربطی داره.اما بعدا که رفتم خونه فهمیدم منظورش چی بوده.واقعا نمیدونم چرا موسیقی شده daw بازی.یه چیزی و قبول دارم که هزینه ی یادگیری و آموزش میکس و مسترینگ خیلی بالاست,شاید علتشم همین باشه که هرکسی از راه رسیده واسه خودش فکر میکنه کسی شده.آدم اگه تجهیزات دشاته باشه یا نداشته باشه در هر صورت نباید مدعی باشه چرا که وقتی تجهیزات نداشته باشی و مدعی باشی میگن آ؟خه تو که هیچی نداری چی میگی دیگه.اگرم تجهیزات فوول باشه و کارش خوب نباشه میگن تو که اینهمه تجهیزات داری این کارته؟همه ی اینهارو گفتم تا بگم بله متاسفانه موسیقی ما داره از کتاب تئوری فاصله میگیره و جاش و میده به یه سری بورد الکتریکی و .... نمیخوام دروغ بگم-از شما چه پنهون وقتی استدیوهای مجهز و میبینم یا تجهیزات بقیه رو میبینم یکم دلم میسوزه و به قول گفتنی حسرت میکشم.حقیقتش بعضی از تجهیزاتی که این زیر میبینید حقیقت نداره و فقط واسه اینکه حفظ آبرو کنم نوشتمشون.اما همیشه سعی میکنم حداقل اگه نمیتونم کار خیلی حرفه ای انجام بدم از کمترین امکاناتم نهایت استفاده رو ببرم.متاسفانه الان کسایی که میخوان مثلا یه آهنگی براشون ساخته بشه نگاه به این میکنن که استدیو چه تجهیزات و رنگ و لعابی داره و میرن سراغ اون-حالا کارش یک باشه یا نباشه.واقعیتش من تو خودم میدیدم که بخوام تو شهرمون مشتریایی زیادی داشته باشم اما متاسفانه بخاطر نداشتن یه استدیوی درست و درمون و تجهیزات آنچنانی اصلا تاحالا یه دونه مشتری هم نداشتم.یادمه وقتی میخواستم استدیو بزنم همش بم میگفتن بابا استدیو اگه درش گرون باشه و پنجره ویزور داشته باشه و لامپای خوشگل داشته باشه استدیوس.فقط در آخر بگم که اگه واقعا میدونستم که اینهمه سختی که دارم میکشم یه روزی تو کشور ما به نتیجه میرسه حتما جور دیگه ای موسیقی رو دنبال میکردم.اما وقتی میبینم هیچ پشتوانه ای ندارم یه جورایی مثل تو دوراهی موندنه.که بچسبم به علاقم؟ یا...؟در کل متاسفم که مردم ما فقط ظاهر هرچیزی و میبینن.در مورد اینکه ما به ابزار کولی بدیم هم باید بگم که همون حرف شما اساتید درسته.کاش به جای اینکه سر تجهیزات با هم دعوا میکردیم یکم سر چیزای مهمتر بحث و جدال میکردیم تا وضع موسیقی این نباشه.با تشکر
     
  10. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    چی رو اجازه میدین؟
    شما اجازه می دین که نوازنده بگه با چی رکورد کن کارو؟
    می شه دلیلشو بهم بگین.
    چرا اتفاقا متوجه شدم ، اون نوازنده کاری رو میکنه که در اصل شما باید انجام بدید.مگه وظیفه ی مهندس رکورد نیست که کار رو چند بار پخش کنده برا نوازنده؟
    باشه می خواستم فقط اطلاعات خودم رو زیاد کنم فقط و دیگه بیشتر ادامه نمی دم .
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏27/7/13
  11. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    نه دوست من حرف شما متینه.منظور اینه که برای بهتر شدن کار باید نظر داده بشه.اگه اینطوری باشه پس نوازنده هم میگه صدا بردار حق نداره بگه میکروفون چطوری قرار بگیره مقابل ساز من یا من هرطور دوس داشته باشم میشینم و میزنم.صدا بردار اجازه ی دخالت نمیده که نوازنده به قسمتهای دیگه ای دست بزنه.فقط اجازه ی این رو میده که نوازنده فقط قسمت ساز خودش رو دست بزنه چون اون بهتر میدونه که صدای یه مثلا سه تار خووب چطوری باشه خوب میشه و چطوری باشه بد میشه.برعکسشم اینه که صدا بردار باید بگه که میکروفون کجای ساز قرار بگیره و از این قبیل موارد.هیچکسی اجازه ی دخالت نمیده که صدابردار با چه نرم افزاری کار میکنه.نوازنده فقط از ایشون پرسیده و ایشون هم گفتن با فلان برنامه.حالا نوازنده نظر بده یا نده اصال اهمیتی نداره.ولی خوب یه چیزی هم هست که آدم باید بپذیره.یه وقتایی آدم باید از تجربه ی دیگران استفاده کنه.با تشکر
     
  12. akhavan

    akhavan کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/12
    ارسال ها:
    1,655
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Teacher
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +2,543 / 1 / -3
    نرم افزار:
    logic
    جناب فرهود البته این استودیو 101 هم تجهیزات ارزونی نداره
    the legendary Mytek AD
    Lucid digital word clock generator..
    rme fireface 800
    اون دو تا بلوک pre eq نیو اوک و امپ مارشالشون و فاینالایزرشون رو هم فاکتور گرفتم . تا اینجا فقط نزدیک سی میلیون تجهیزات بود که :))
    ال
    بته موافق صحبتهای شما هستم . گاهی وقتها با کمترین اکوپمینتها میشه به بالاترین ریت و کوالیتی رسید . خیلیها با ابزار ساده پروژه هاشون رو تموم میکنند.
    موفق باشید.
     
  13. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    علی جان.
    اینها چند قلم هستند که شدن 30 میلیون.!
    تو ایران طرف میاد یه کارت صدا میخره 35 میلیون ( با کارتهای pci اون ) و وقتی خروجی رو میبینم ، مشاده میکنیم کار کلا منهدم شده :D
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    من یادم نمیاد چنین حرفی زده باشم،ولی اجازه میدم نظر بده،تو استودیو دیکتاتوری راه ننداختم که،اون نوازنده هم نگفت لاجیک خوب نیست پروتولز خوبه،نیم ساعت با لاجیک کار کرده بود متوجه نشده بود این لاجیکه و پروتولز نیست!
    چرا اینقدر قضیه رو بزرگ و پیچیده میکنید؟!
    به نظرتون مسخره نیست وقتی نوازنده درخواست میکنه خودش پارت های مختلف رو پلی کنه و بشنوه من بگم:نـــــــــــــه!!! شما اجازه ندارید دست بزنید به کامپیوتره من،کامپیوتره خودمه به هیشکی نمیدم!!!تو فقط میتونی به گیتارت دست بزنی!!!مگه من به گیتارت دست میزنم که تو میخوای به کامپیوترم دست بزنی؟!!!

    امیدوارم دیگه ادامه ندید و تاپیک منحرف نشه،چون تاپیکه خوبی هست
    موفق باشید
     
  15. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    تاپیک عالی بود و بعضی از مطالب باعث روحیه شد:smile (7):
     
  16. Mohammad-R

    Mohammad-R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/5/10
    ارسال ها:
    534
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +316 / 0 / -0
    با سلام و درود.
    ببخشید به عنوان کوچیکترین عضو این انجمن و شاگرد همه شما عزیزان فضولی می کنم !

    همه حرفایی که زدید صحیحه ! اما کو گوش شنوا ؟!!

    کلاً اکثر ماها با چشم کار می کنیم ! از روی ظاهر ! تعداد خیلی کمی هستن که یکم باطنشونو میذارن رو کار جای ظاهر !

    من شاید 6 ، 7 تا کار ساخته باشم (جداً ارزش خیلی کمی دارن لااقل خودم اصلاً قبولشون ندارم) که تو یه فولدر به اسم My Mozakhrafats ریختمشون ! هیچوقت اجازه ندادم اسم هنرمند رو خودم بذارم !

    خیلیا هستن اسم اراجیفشونو گذاشتن موزیک حرفه ای !
    به نظرم خیلیای دیگه باید همین کارو بکنن !!! باید یه فولدر بزنن به اسم فوق مزخرفات من !

    نمیدونم آهنگ همین خوبه از ابی رو گوش دادید یا نه ! من کلاً فارسی گوش نمیدم ولی یه بار اینو اتفاقی گوش دادم ! از اول تا آخرشو Autotune گذاشتن رو وکال ! کاملاً ضایس ! برام خنده دار بود واقعاً ، که خواننده ای که به قول معروف قدیمیه و کلی برو بیا داره و همه قبولش دارن چه نیازی به Autotune داره !
    و این قضیه فقط به اینجا ختم نمیشه !
    به جرأت بیش از 90% کارایی که تو ایران انجام میشه خیلی از استاندارد پایین تره و 60% از این 90% از مزخرفم مزخرف تره !

    واقعاً همه کار ها از روی ظاهر شده ! یکی از دوستام دنبال استودیو میگشت که توش یه کاریو برای اولین بار ضبط کنه ! نه تجربه ی قبلی داشت نه اطلاعات و دانشش رو !
    یکی از اعضای انجمن یه استودیو داشت ، با امکانات پایین ! عکسای محیط استودیو رو دادم ، شماره دادم ! گفت این که به درد نمیخوره !!! گفتم چرا ؟! گفت باید این دستگاه بزرگا که کلی روش دکمه و ولود داره داشته باشه و فلان و بهمان و ... !

    اعتماد به سقف ! بزرگترین مشکل ماس ! به طرف میگن صدات خوبه پسفردا پا میشه بهترین استودیو وقت میگیره !

    اکثر ماها خود پرستیم ! کارم خوبه چون مــــــــــن تأییدش می کنم ! اصلاً مگه میشه کار من بد باشه ؟!

    عقیدمون اینه که اگه مثلاً کارت صدامون این باشه خیــــلی کیفیتمون بالا تر میره ! اگه کامپرسور فلان رو داشته باشیم شنونده موقع گوش دادن موسیقی از زیابییش فوت می کنه کلاً !

    هنرمند واقعی کسیه که از کمترین امکانات بیشترین استفاده رو ببره

    که تو ایران برعکس ! هرکی امکانات بیشتری داره هنرمنده
     
  17. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    ممنون از جواب طنز آمیزتون برادر!:smile (93):
    -----------------------------------------
    دوستان تو فروم های خارجی هم از این بحث ها زیاد انجام میشه (از جمله gearslutz )، اما من یه دفعه به عبارت جالبی تو یکی از تاپیکاشون رسیدم که اجازه میخوام برا دوستان هم قرار بدم:
    "ابزار ها بمانند آبهایی هستند که باعث حرکت کشتی ها و قایقها میشوند.با افزایششان کشتی نیز روانتر و سریعتر می تواند حرکت کند، اما با نفوذش به درون ، باعث نابودی کشتی میگردد."
    یا همون ما برای ابزار یا ابزار برای ما؟

    پاینده شاد باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. m-d

    m-d عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/1/13
    ارسال ها:
    15
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +7 / 0 / -0
    نرم افزار:
    این قضیه رو به چشمام دیدم...طرف میره هزینه میکنه وی اس تی های خیلی پر حجم و گرون قیمت میخره بعدش گلایه میکنه که چرا طبیعی نیستن....نمیدونه بخاطر آشنایی نداشتن با ساز مورد نظر و تکنیکای اونه...حالا هی برو وی اس تی و سمپل بخر!
     
  19. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    دوستان عزیز هیچوقت خودتونو با این حرفا نا امید نکنید . یه هنرمند وقتی هنرمنده که احساسشو به مخاطب برسونه . اون وقته که مخاطب میگه وای لذت بردم یا حتی اشک میریزه . و مطمئن باشید که اگر ابزار های میلیونی هم داشته باشید ولی نتونید احساس قشنگتونو به مخاطب برسونید مطمئن باشید که نام شما هیچگاه در ذهن و قلب شنونده نمیمونه . مگه اهنگسازای بزرگ از چی تو اهنگاشون استفاده میکنن که ما نداشته باشیم . اونا هم همون چیزایی رو دارن که ما داریم . ولی هنرمند بزرگ کسی هست که بدونه و بتونه از داشته هاش به نحو احسنت استفاده کنه . با یه هدفون معمولی . یه کیبورد کوچولو و شایدم یه میکسر ساده بشه کارایی کرد که تو هیچ استدیویی نشه انجامش داد . همش برمیگرده به خودمون .
    موفق باشید . خلاص
     
  20. Rend

    Rend عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏31/12/10
    ارسال ها:
    323
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +167 / 0 / -1
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo, reason
    daw و تجهیزات و استودیو و اینها تو ایران شده چشم و هم چشمی ..
    اگه دقت کنید ازین داستان ها تو حوانندگی هم خیییلی باب شده طرف یه جو صدا نداره ایراد از میکروفون و آکوستیک میگیره .. !
    یا یه جور دیگش .. طرف 10 تا آلبوم داده بیرون ولی تا حالا یه کنسرت هم اجرا نکرده !!! فکر میکنید دلیلش چیه؟؟
    خلاصه خیییلی ها به لطف daw و تجهیزات این وسط شدند آهنگساز و خواننده (به قول خودشون) .. در صورتی که خواننده و آهنگساز حرفه ای واقعا خیلی کم پیدا میشه ..
     
بارگذاری...