آیا قوانینی برای نوشتن ملودی وجود داره ؟

شروع موضوع توسط persian-music ‏13/11/12 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک آیا قوانینی برای نوشتن ملودی وجود داره ؟ تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. persian-music

    persian-music عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/12
    ارسال ها:
    15
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام چند تا سوال در مورد ساخت ملودی دارم ! جستجو هم کردم ولی این مطالبی که مد نظرم هست رو پیدا نکردم !
    برای مثال من بخوام برای وکال یه ملودی بنویسم تو گام دو مینور ! آیا نت اول ملودیم باید نت دو باشه ؟ یعنی تمام ملودی هایی که تو گام دو مینور هستند با نت دو شروع میشن ؟!!!!!
    از بعضی از دوستان شنیدم که باید دوباره به اون نت پایه برگردم ! یعنی هر میزان من باید ملودیمو با نت دو تموم کنم ؟!!! یا فقط یک بار شروع آهنگ از نت دو استفاده کنم و یکبار آخر آهنگ کافیه ؟؟!!
    یا برای مثال اگه یه بیت شعر باشه باید شروع بیت و پایانش با نت دو شروع و تموم بشه ؟!!!
    شروع یک ملودی میشه از نت های دیگه آکورد پایه باشه ؟ مثلا دو یا ردیز یا سل ؟؟؟ و باید حتما به نت دو ختم بشه ؟ در این حالت هم ؟
    کلا اگه این قوانین وجود نداره پس ملودی میتونه از هر نت گاممون شروع و به هر نتی که تو گاممون هست ختم بشه ؟
     
  2. MAZDAK_MAJOR

    MAZDAK_MAJOR عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/8/12
    ارسال ها:
    152
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    قزوین
    امتیازات:
    +29 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, sonar
    سلام دوست عزیز
    نت اول مهم نیست مهم نت اخره.
    درسته باید به نت پایه برگردید ولی نه تو هر میزان البته اینم بگم بستگی به ملودی تون داره مثلا ممکنه بعضی جاها به دو یا گام مربوطه ختم بشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. persian-music

    persian-music عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/12
    ارسال ها:
    15
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ممنون از پا سختون .
    پس طبق گفته های شما قانونی نیست که حتما باید از نت پایه شروع بشه .
    برای مثال اگه ملودیم تو گام دو مینور بود فقط اگه یکبار در انتهای ملودی به نت دو ختم بشه ملودی درسته و مشکلی نداره ؟
    (از نظر قوانین و تئوری )

    - - - - - - - - - -

    ممنون از پا سختون .
    پس طبق گفته های شما قانونی نیست که حتما باید از نت پایه شروع بشه .
    برای مثال اگه ملودیم تو گام دو مینور بود فقط اگه یکبار در انتهای ملودی به نت دو ختم بشه ملودی درسته و مشکلی نداره ؟
    (از نظر قوانین و تئوری )
     
  4. M@JiD

    M@JiD عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/9/11
    ارسال ها:
    342
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +179 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    درسته که اکثر کارا با نت گام تموم میشه ولی قانونی نیست که حتما با همون نت پایه گام تموم بشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    دوست عزیز در موسیقی پاپ هیچ قانونی برای نوشتن خط ملودی وجود نداره . تا حد زیادی تجربی هستش . موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  6. persian-music

    persian-music عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/12
    ارسال ها:
    15
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    پس بنابراین هر ملودی که از نت های گاممون استفاده بشه درسته و قانون خاصی نیست برای اینکه حتما از نت پایه شروع بشه و یا به نت پایه ختم بشه !
    خیلی ممنون بابت پاسختون !
     
  7. persian-music

    persian-music عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/12
    ارسال ها:
    15
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    یه سوال مشابه همین دارم ولی مربوط به هارمونی و آکورد گذاریه که همینجا می پرسم !!!
    برای آکورد گذاری چی ! نباید از آکورد پایه گام استفاده بشه ؟ و بهش ختم بشه ؟ همه ی مواردی که در مورد ملودی پرسیدم اینجا در مورد این مبحث هم سوال دارم ! ممنون می شم راهنمایی کنید !
     
  8. rh.mohammad

    rh.mohammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/9/11
    ارسال ها:
    354
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +256 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, protools, studio_one
    هیچ قانونی وجود نداره .
    ولی ،
    یه سری مسائل هست که به عنوان قاعده در اومدن و چون خیلیا رعایتش میکنن باعث شده که اگه یه کسی آهنگی متفاوت بسازه کمی تو ذوق بزنه و در مراتب بالاتر حتی مشکلاتی روبراش به وجود بیاره .البته خیلی ها هم اومدن و با همین کارای متضادی که انجام دادن به مشهوریت و بزرگی رسیدن . مثل استفاده فواصل دیسونانس توسط بتهوون یا استفاده از قسمتی از وسعت سازها که متداول نیست توسط استراوینسکی یا موسیقی آتونال شوئنبرگ یا ...

    شما به احتمال زیاد باید آهنگتون رو با آکورد همون تنالیته ای که آهنگ رو توش نوشتید تموم کنید . با این کار باعث میشید شنونده حس رضایت رو در آخر آهنگ احساس کنه .
    لازم نیست حتما با آکورد پایه شروع کنید ولی اینم یکی از راه های متداوله .
    میتونید به جای درجه 1 با درجه 6 شروع کنید (یا بعضی مواقع 3) . چون این دو تا درجه به اصطلاح جانشینای درجه ی اولن . با هر درجه ی دیگه ای هم میتونید شروع کنید .
    برای رفتن از یک آکورد به آکورد بعدی در ابتداسعی کنید به آکورد هایی برید که نت مشترک داشته باشند . مثلا پیوند از دو ماژور به لا مینور رو ارجح بدونید به پیوند دو ماژور به ر مینور
    بازم میگم اینا قانون نیست فقط یه سری مسائله که بیشتر دیده میشن و به این معنی نیست که بقیه موارد وجود ندارن .
    اتفاقا در قرن بیستم همواره سعی شد که با قوانین مبارزه بشه و هر آهنگساز سعی میکرد حرف تازه ای بزنه که بازتابش رو تو موسیقی پاپ و راک و ... هم میبینیم (منظورم موسیقی ایرانی نیست)
    سعی کنید پیوند های معروف رو یاد بگیرید و تکرار کنید . مثلا این پیوند خیلی استفاده میشه (اعداد از چپ نشانگر درجات گامن) :
    5 - 1 - 4 - 6
    مثلا :
    Fm/C - Db - Ab/C - Eb/Bb
    در مقاطع بالاتر میشه همین آکورد ها رو رنگ آمیزی بیشتری کرد مثلا به جای Fm از Fm9 استفاده کرد . یا به جای Db از جانشینش Bbm استفاده کرد یا قبل از Eb از Ebsus استفاده کرد یا...
    به نظرم بهترین کار اینه که بشینید و پیوند ها رو توی چند آهنگ معروف در بیارید و سعی کنید چند موزیک با اون پیوند ها بسازید تا به مرور بیشتر یاد بگیرید . هر پیوندی که در میارید توجه کنید که از کدوم درجه به کدوم درجه داریم حرکت میکنیم .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  9. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    در تکمیل فرمایش دوستمون باید عرض کنم شروع یه موزیک میتونه با هر آکوردی باشه ولی مطبوع ترین حالت این هست که اگر گامتون بر فرض مثال لامینور هست (بهتر) هست که با لامینور شروع کنید و در آخر ابتدا به آکورد پنج گام و سپس به خود آکورد گام ختم شه . که به این حرکت میگن کادانس کامل . در روند آکوردی در موسیقی پاپ میشه تا حدودی اصولیتر جلو رفت ولی در مورد ملودی خیلی کم . مگر اینکه کاملا آشنایی داشته باشید به علم کنترپوان و هارمونی و سلفژ و الی هذا . . موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. persian-music

    persian-music عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/12
    ارسال ها:
    15
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    بنابراین طبق گفته های شما از لحاظ تئوری آهنگی که با آکورد پایه اون گام شروع و ختم نشه هیچ مشکلی نداره و کسی نمی تونه بگه از لطاظ تئوری این کار غلطه .
    ممنون بابت پاسخ هاتون .
    rh.mohammad عزیز امکانش هست چند تا پیوند دیگه هم مثال بزنید !

    یه سوالم در مورد آکورد گذاری رویه ملودی دارم برای مثال یکی یه صدایی رو میاره میگه تو گام ایکس هست ! برای آکورد گذاری اگر به عنوان مثال به این صورت از پیوند های معروف برای توالی آکورد ها استفاده کنیم مشکلی ایجاد نمیشه ؟!!! مثلا همین چیزی که شما فرمودید :6415
     
  11. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    طبق گفته شما اگر کسی ملودی رو بخونه و بگه در گام ایکس هست اشتباهه . چون کسی که مشخصا ملودی رو فقط از طریق حس خودش خونده نمیتونه گام رو تعیین کنه و ممکنه اون ملودی رو هر گامی جواب بده . مگر خط ملودی رو نوشته باشه . که گفتم این کار هم نیاز به علم وسیعی میخواد و خیلی از آهنگسازان حرفه ای هم در داخل ایران همچین کاری رو نمیکنند . ولی در مورد پیوند آکوردها تا حدود زیادی بستگی به شنوایی شما داره . اگر موزیک باز خوبی باشید میتونید روندی حرکتی رو بر اساس ترانه و یا شعر به صورت منتقی جلو ببرید . بر فرض مثال این ترانه :

    وحشت بی پایان این عشق . . . من این جمله رو آکورد 9 میشنوم تا مثلا بیام رو این جمله آکورد لاماژور ساده بذارم . ولی باز شما سعی کنید خودتون پیدا کنید که از چه توالی آکوردی میتونید یه موزیک شاد - احساسی - ترسناک و . . بسازید . برای خودتون یه فرمول حفظ نکنید . اینها بیشتر جنبه یادگیری داره مثلا معمولا یه کار اسپانیش خیلی ساده این توالی رو داره

    am+g+f+e از سمت چپ به راست اجراش کنید . فضایی اسپانیش میگیره . یا سیکل های اصفهان و . . . ولی اون چیزی که مسلم هست اینه که شما باید بدونید سیکل آکوردتون دیسونانس نداشته باشه یا اگر قرار باشه استفاده شه به جاش استفاده شه . و همه این ها بستگی به خلاقیت و ایده های خودتون داره .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. rh.mohammad

    rh.mohammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/9/11
    ارسال ها:
    354
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +256 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, protools, studio_one
    نه اصلا مشکلی ایجاد نمیکنه . شما آهنگت رو بساز اگه خوب صدا داد قوانین رو بریز دور . اتفاقا قوانین بیش از حد ممکنه محدودت کنه و باعث شه موسیقی از جایی که باید منتشر شه منتشر نشه (منظورم احساسته)

    نه به هیچ عنوان . اما باید دقت کنید که توی چه سبکی دارید موسیقیتون رو مینویسید و از همون پیوند های اون سبک استفاده کنید . مثلا توی سبک جز ما عملا هیچ آکورد سه صدایی نداریم . حداقل آکوردامون آکوردای 4 صدایی(یا همون آکورد های 7 مثل Cm7) هستند که خود این آکورد ها هم دسته بندی های گسترده ای دارن .
    اما تو سبک های پاپ و راک معمولا اکثر آکورد ها سه صدایی اند و کمتر از آکور های چهار صدایی استفاده میشه .
    شما واسه آهنگسازی هم میتونید ابتدا ملودیتون رو بنویسید و بعد براش هارمونی بنویسید و هم بر عکس . پس شما این راه رو هم در نظر بگیرید که ابتدا پیوند ها رو مشخص کنید و بعد روی اون ملودی بیارید .
    معمولا در طول یه آهنگ تعداد پیوند ها به دو یا سه تا میرسه و یشتر از این استفاده نمیشه . علتشم اینه که یکی از زیبایی های یک آهنگ به علت تکرار بوجود میاد (البته سبک هایی هم هستن که اینجوری نیستن . الان منظورم سبکای پاپ و ... بود)

    اگه خودتون بررسی کنید خیلی بهتره . به خاطر خودتون میگم ولی به عنوان چند مثال ساده :
    بهتون گفتم چند آهنگ معروف رو بردارید و پیوند هاش رو بنویسید .
    به عنوان مثال یکی از آهنگایی که من خودمم روش کار کردم آهنگ معروف فیلم تایتانیک بود
    تقریبا تا اواسط این موسیقی پیوند زیر رو داریم که دائم تکرار میشه .
    E - B - A - B
    این موسیقی تو تنالیته ی می ماژور نوشته شده . و اگه دقت کنید این پیوند دائما داره از درجات 1 (E) و 4 (A) و 5 (B) استفاده میشه . این سه درجه مهمترین درجات یک گامن و به اصطلاح شخصییت هر گامی به این سه درجشه .
    در اواسط آهنگ که موسیقی میخواد اوج بگیره و به قسمت (You're Here , There's Nothing ...) بره یه بار دیگه ملودی اولیه با همون پیوندی که گفتم تکرار میشه ولی این بار با این پیوند ادامه پیدا میکنه :
    E - B - A - C#m
    (این پیوند جز پیوند های معروف فیلمای هالیوودیه . معمولا حرکت سوم کوچک یا بزرگ خیلی استفاده میشه تو موسیقیشون)
    این پیوند برای ایجاد مدلاسیون استفاده شده . و در واقع یک پله برای رسیدن به تنالیته ی لا بمل ماژور (با در نظر گرفتن C#m به صورت آنهارمونیک با Dbm میشه توجیهش کرد . هر چند موسیقی نیاز به توجیه نداره)
    قسمت انتهایی آهنگ که با همون تیکه شعری که نوشتم شروع میشه با این پیوند ادامه پیدا میکنه که این پیوند هم بارها تکرار میشه :
    Fm - Eb - Bb - Eb
    همونطور که میبینید این بار به جای درجه ی 1 از درجه 6 استفاده شده . و بعد به درجه 5 رفته و بعد 4 و دوباره به 5 برگشته .
    در انتهای آهنگ برای اینکه حس رضایت رو ایجاد کنه بعد از این پیوند یه آکورد Ab میاره تا موسیقی رو تموم کنه .
    پس دیدی که موسیقی در تنالیته می ماژور شروع شد و در تنالیته ی لا بمل ماژور تموم شد .
    (*** ببخشید حوصله نداشتم برم پای پیانو . بعضی از این آکورد ها به صورت معکوس استفاده میشه . ولی مطمدنم 100 درصد که همین آکورد هاس )
    شما سعی کن موسیقی های Elton John رو تجزیه تحلیل کنی . به نظر من این انسان فوق العادس . همینطور Sting ، Beatles، Phil Collins و ...
    باز سوالی بود در خدمتم .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
بارگذاری...