آیا تمامی آکوردها رو میشه روی نت های یک گام ساخت؟

شروع موضوع توسط Student2014 ‏14/8/14 در انجمن Chords ( آکوردها )

تاپیک آیا تمامی آکوردها رو میشه روی نت های یک گام ساخت؟ تالار Chords ( آکوردها ) در persian-music.org.

  1. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    سلام.
    ایا تمامی آکوردها رو میشه روی نت های یک گام ساخت؟

    مثلا گام "دو ماژور" رو در نظر بگیرید که شامل نت های
    C - D - E - F - G - A- B
    میشه روی هر نت با توجه به قوانین ساخت هم آکورد های 3 صدایی هم 4 صدایی و 5 صدایی و... ساخت؟؟ یا قانون خاصی وجود داره برای ساختن؟
    مثلا من میدونم آکوردهای 7 دومینانت تنها بر روی درجات پنج گام های ماژور یا مینور هارمونیک و ملودیک ساخته میشن. میخواستم ببینم برای بقیه اکوردها چنین قوانینی هست؟؟


    معکوس اکورد ها چی؟؟ میشه در یک گام تمام یا بعضی آکوردهای موجود را به صورت معکوس آکورد نواخت؟؟
     
  2. MasoudYazdi

    MasoudYazdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/14
    ارسال ها:
    46
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +69 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, studio_one
    معلومه که میشه .. تک تک نت های یک گام قابلیت ایجاد یک اکورد رو دارند اما اینکه اون اکورد چیه و کجا باید استفاده بشه مبحث دیگریه .. ساخت اکورد ماژور ، مینور و دیمینشد و ... هرکدام فاصله های مشخصی وجود داره که اگر رعایت بشه اون اکورد ساخته میشه .
    این که خیلی ساده اس . خودت رو گیج نکن
    هر اکوردی میتونه 7 و 6 , 9 و ... بشه . البته اگر فواصل اکوردی داخلش رعایت شده باشه .

    هر اکوردی می تونه به فراخور فواصلش تعدادی معکوس داشته باشه اما استفاده اش در موسیقی کلاسیک مرز بندی داره . ما حتی می تونیم یک اکورد رو سونت 7 کنیم و بعدش نت پایه (باس اصلی) رو نت سونت بزاریم .
    پیشنهاد من اینه که مرحله به مرحله برو جلو و عجله نکن دوست عزیز .. اینطوری همه چیزو قاطی میکنی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    یعنی مثلا توی همین گام C
    روی نت C

    هم میشه آکورد C رو ساخت
    و هم مثلا معکوس اولش یعنی C/E
    و هم C6 ؟؟

    یعنی فرضا میشه آکورد های این گام رو این جوری بنویسیم و استفاده کنیم:
    C6 - Dm - Em - F - G - Am - Bm dim - C
     
  4. MasoudYazdi

    MasoudYazdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/14
    ارسال ها:
    46
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +69 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, studio_one
    متوجه منظور شما نمیشم . اما اکوردهای معکوس رو با شیفراژ میشناسند ..
    همون اکورد دو که گفتید رو تصور کنید ..
    سه نت داره : دو - می - سل

    حالا اگر میخواید معکوس اولش رو بنویسید میشه :

    می - سل - دو

    معکوس دوم :

    سل - دو - می

    البته استفاده از اکورد های معکوس دوم زیاد در موسیقی کلاسیک رایج نبوده و نیست و بهتر است استفاده نکنیم اما از لحاظ علمی مشکلی نداره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    ببینید بذارید این جوری بگم شاید مفهوم سوالم رو برسونم.
    من فرمول ساخت همه ی آکوردها رو بلدم(معکوس ، 6 و..)

    حالا فرض کنید آهنگی ساختم در گام C

    نت های گام C چیه؟؟ C - D - E - F - G - A- B

    آکورد های گام C چیه؟؟
    احتمالا شما میگید: C - Dm - Em - F - G - Am - Bm dim - C

    سوال من اینجاست که ما میتونیم مثلا توی آهنگی که ساختیم روی آکوردهای هر نت یک جا حالت "3 صدایی" آکورد اون نت رو استفاده کنیم(مثلا روی نت C ، در این گام آکوردمون میشه دو ماژور)
    و یک جای دیگه بنا به سلیقه آکورد 4" صدایی" اون نت(مثلا روی نت C آکورد C6 )
     
  6. MasoudYazdi

    MasoudYazdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/14
    ارسال ها:
    46
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +69 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, studio_one
    bm dim نه bdim میشه سی دیمینیشد

    سوال شما درباره هارمونی سه بخشی و چهاربخشیه .. و اینکه ایا این دوتا میتونن کنار هم باشن یا نه ..

    اکورد 4 صدایی حتما نباید 6 یا 7 باشه میتونه تکرار یکی از نت های اکورد باشه مثلا :

    چهاربخشی دو ماژور میشه : دو - می - سل - دو

    این یک اکورد چهاربخشیه که هارمونی چهاربخشی رو ایجاد میکنه . هارمونی سه بخشی هارمونی فاخر و خوبی نیست و معمولا ازش استفاده نمیشه و هارمونی چهاربخشی رایج و علمی تره .. البته ما هارمونی 5 بخشی 6 بخشی 7 بخشی و .. داریم اما به طور پیش فرض هارمونی چهاربخشی مناسبه

    شما می تونید سه بخشی رو کنار چهاربخشی بیارید اما 1- دلیلی برای اینکار ندارید 2- به مشکل بر میخورید 3- کار ضعیف و ایراد داره و در کلیت اشتباهه ..

    پس هارمونی چهاربخشی استفاده کنید تا رستگار شوید :)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    بله میتونید.شما روی هر نتی هر آکوردی میتونید بسازید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    دوست عزیز شما هارمونی چهار صدایی و چهار بخشی رو اشتباه گرفته اید.آکورد چهارصدایی حتما باید6یا 7 یا انواع دیگه باشه.تریاد ها حتی اگه 4بخشی نوشته بشن 4صدایی نیستن.ضمنا کی گفته هارمونی سه بخشی خوب نیست؟چند تا نمونه از آهنگسازای بزرگ براتون بیارم که سه بخشی نوشته اند؟هارمونی 4 بخشی بخصوص برای کر نوشتن روتین تره اما لزوما بهتر نیست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  9. MasoudYazdi

    MasoudYazdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/14
    ارسال ها:
    46
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +69 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, studio_one
    درود ..
    کی گفته که حتما باید 6 یا 7 باشه ؟ واقعا باورم نمیشه این حرف رو کسانی که هارمونی یاد گرفته اند میزنن. ساده ترین قانون هارمونی ، قانون مضاعف کردنه که به بیان همین مسئله میپردازه . خیلی ساده شما یک اکورد سه نته رو با یک نت اضافه از همون نت ها میشه چهار قسمت که بهش میگن قانون مضاعف کردن نت ها .
    بعدشم فرق هارمونی چهار بخشی و چهارصدایی چیه میشه توضیح بدید ؟
    هارمونی با چهار نت ، یک هارمونی چهاربخشی ایجاد میکنه . با سه نت هارمونی سه بخشی و ...

    هارمونی سه بخشی هارمونی فاخری نیست . چون در این حالت اکتاو موازی و قانون نزدیک ترین راه دوتا قانون مهم هارمونی بی معنی میشن .

    ببینید چهار بخش باز هم میگم همه جا چهار بخشه !!! شما ارکستراسیون نخوندید نه ؟
    در اکستراسیون هم همین ماجرا هست :
    ما چهار بخش اصلی داریم
    1-باس
    2-تنور
    3-آلتو
    4-سوپرانو

    این قانون برای تمامی سازها صادق هستش مثال زهی : ویلن 1- ویلن 2-ویلا 3- ویلنسل چهاربخش
    گروه بادی های چوبی :
    1-فلوت 2-ابوا 3-کلارینت 4- فاگوت

    مهم نیست چه اهنگسازی چه کاری کرده . مهم اینه که شما درست کار کنید . اگر خواسته باشید مرجعی هم برای مطالعه بیشتر در اختیارتون خواهم گذاشت اما لطفا اطلاعاتتون رو تصحیح کنید . با ارزوی موفقیت
     
    آخرین ویرایش: ‏19/8/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    دوست گرامی مسعود عزیز.

    هارمونی که شما میگید یک نت از آکورد رو به اون اضافه کنیم و چهار بخشی بشه این اشتباهه. اون هارمونی مضاعف هست که خودتون در بالا اشاره کردید و لزوما چهار بخشی نیست.
    ممکنه شما در طول یک قطعه به وسیله ی ساز های مختلف چندین بار نت های آکورد رو در اکتاو های متفاوت اجرا کنید مثلا اگر 6 بار اجرا کرده باشید اون هارمونی رو 6 بخشی نام میزارید ؟ !!!

    هارمونی زمانی چهار بخشی میشه که یک نت جدید بر اسا یک فاصله مثل هفتم ششم و ... به آکورد اضافه بشه اون زمان میتونیم بگیم هارمونی چهار بخشی و اگر همون نت جدید هم دوبار اجرا بشه نمیشه پنج بخشی و همون چهار بخشی باقی میمونه.

    زمانی که شما در قطعه ای برای یک میزان آکورد دو ماژور رو نوشته اید و با این فرم اجرا میکنید :

    دو - می - سل - دو

    این هارمونی سه بخشی و مضاعف شده است.

    این جمله نیز اشتباه است.
    موسیقی یک هنر است هنر یعنی بیان احساسات به شیوه ای زیبا زیبایی در سادگی است زمانی زیبایی پدید میاد که همه چیز در جای خودش باشه حتی چیز های کوچیک ساده وقتی در جای درست قرار بگیرند بهترین هستند.

    اکثر قطعات گوش نواز ملودی محور و دارای هارمونی ساده ای هستند. بحث فنی بودن با زیبا بودن متفاوته شما میتونید زمانی یک موسیقی رو بسیار فنی کنید و علمی اما از نظر زیبایی شناسی به اون آسیب بزنید.

    تعصب بی جا در این رابطه اشتباه است.
     
    آخرین ویرایش: ‏19/8/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. Student2014

    Student2014 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/14
    ارسال ها:
    73
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +40 / 0 / -0
    دوستان میشه تعدادی منبع آموزشی که بیان نسبتا راحت هم داشته باشه برای فرا گرفتن هارمونی معرفی کنید؟
     
  12. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    دوست گرامی سعی کنید برای هارمونی حتما چندین جلسه هم شده در کلاس های عملی و حضوری شرکت کنید واقعا مطلبیه که درک تنهایی اون سخت و مشکله.

    برای شروع بهتون کتاب :

    هارمونی کاربردی - ترجمه ی رامین ورزنده انتشارات نشر چشمه

    معرفی میکنم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. MasoudYazdi

    MasoudYazdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/14
    ارسال ها:
    46
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +69 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, studio_one
    سپاس از شما ...

    البته مجبورم که در بعضی موارد با شما کاملا مخالف باشم و دلیل مخالفت من سلیقه و تعصب نیست.دوست من تعصب در هر حالت احمقانه است . به نظر من موسیقی علم و دانشه مثل هر علم دیگه ای در دنیا . اگر چیزی اشتباه باشه ، اشتباهه.
    متاسفانه گوش انسان بسیار راحت گول میخوره و همونطور که می دونید خیلی سریع بدصدایی ها هم می تونه خوش به نظر بیاد (مثل موسیقی پاپ امروزمون که اشتباه در اشتباه مثل یک ساختمان کج بالا رفته )

    هارمونی سه بخشی اشتباه نیست .. من هیچ جا چنین چیزی رو نگفتم . هارمونی سه بخشی هارمونی فاخری نیست . چرا ؟
    چون وقتی هارمونی سه بخشه دیگه نه اکتاو موازی وجود داره که ممنوع بشه و نه دیگه قانون نزدیک ترین راه به اون صورت معنی میده . اینطوری میشه گفت هارمونی سه بخشی در دنیای موسیقی کاملا در اقلیت هستش و بیشتر جنبه اموزشی داره .

    من حتما در این باره تحقیق میکنم . اما تقریبا مطمئن هستم که این موضوع دقیقا برعکس چیزیه که میگید
    یک گروه کر 4 بخشی رو تصور کنید .. چطور میخواید برای این گروه (چهار خواننده ) یک اکورد رو تنظیم کنید که یک هارمونی چهاربخشی ایجاد بشه ؟
    مسلما با تکرار یک نت در فاصله اکتاو ...
    اینجا هارمونی ما از سه بخش تبدیل شده به چهاربخش .یعنی قانون مضاعف کردن هارمونی ما رو از سه بخشی به چهاربخشی تبدیل میکنه بدون اینکه از 6-7-9 یا ... استفاده کرده باشیم.

    اینم مثالش توی کر

    آیا تمامی آکوردها رو میشه روی نت های یک گام ساخت؟-1.png

    در اینجا تنور ما داره همون نت باس رو میخونه و این یک هارمونی چهاربخشی رو ایجاد میکنه

    البته رامین عزیز من باز هم در مورد این مسئله تحقیق میکنم اما تا به اینجای کار کاملا مطمئن هستم که قانون مضاعف کردن به هر حالتی که باشه هارمونی مارو چهاربخشی میکنه ..
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    متاسفم که بگم اطلاعات شما دوست عزیز در هارمونی بسیار ابتدائیه.شرمنده.یعنی شما فقط اوایل هارمونی رو بلدین و کمی هم ناقص.1-وقتی شما نتی از یک تریاد رو مضاعف میکنین هارمونی سه صدایی اما 4 بخشی دارین.وقتی یک نت از یک آکورد 9 رو در هارمونی 4 بخشی حذف میکنید یک هارمونی 5صدایی اما 4 بخشی دارید .بله .این درسته2-شما میتونید هارمونی سه بخشی داشته باشید ولی قواعد رو رعایت کنید3-معلومه که شما حتی یک سمفونی رو آنالیز نکرده اید که به مقدار زیاد با هارمونی دوبخشی(ایراد نگیرید که دو بخشی هارمونی نیست)سه بخشی و حتی مونوفونی برخورد کنید.هارمونی 4 بخشی برای آموزش به کار میره و هیچ آهنگسازی مجبور نیست در این قید خودشو محدود کنه.ضمنا اگه موتزارت و بتهوون غلط کارکرده اند بگید کی درست کار میکنه؟یک آهنگساز به من نشون بدید که همه عمرش 4 بخشی نوشته باشه...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  15. akhavan

    akhavan کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/12
    ارسال ها:
    1,654
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Teacher
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +2,536 / 1 / -3
    نرم افزار:
    logic
    احسنت
     
  16. MasoudYazdi

    MasoudYazdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/14
    ارسال ها:
    46
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +69 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, studio_one
    تمام متن زیر رو نوشتم اما بحث با شما دوست گرامی هم بی فایده است و هم از حوصله بنده خارج.حق کاملا با شماست.
    موفق باشید ...

    بزرگترین معضل برخی فروم ها افراد خود بزرگ پندار موسیقیایی هستند مثل شما دوست من .. که با خوندن چهارکتاب ساده خودشون رو عالم و و بقیه نادان می دونند . با ادب باشید و لطفا توهین و قضاوت بی مورد و چشم و گوش بسته رو بندازید کنار ;) سپاس

    هزار بار گفتم هارمونی سه بخشی غلط نیست.شما هم می تونید هارمونی دوبخشی بسازید اما به قیمت حذف درجه پنجم اکورد در هارمونی . در مورد نت اضافه با شما موافقم چیزی به اکورد اضافه نمی کنه در حقیقت همون هارمونی سه بخشی با مضاعف کردن یک هارمونی جدید چهاربخشی تشکیل میشه .


    شما اکتاو موازی رو در هارمونی سه بخشی چطور رعایت میکنید ؟ بزرگترین قانون هارمونی رو نادیده میگیرید ؟ چون در هارمونی سه بخشی چیزی به نام اکتاو وجود نداره.

    هارمونی چهاربخشی کاملترین هارمونی از لحاظ منطق موسیقیایی هستش . حالا شما n تا حالت ردیف کن بگو اینها هم هارمونیه . بله هست اما جالب هم نیست . هارمونی سه نته با یک نت اضافه همیشه به عنوان هارمونی چهاربخشی بهترین هارمونی کتاب های اهنگسازی معرفی میشه .

    متن زیر با لینک از مرجع :

    Music Theory: Four Part Harmony (Block Chords)

    Four part chords (harmony) are sometimes referred to as "Block Chords". This type of harmonic structure, unlike the 2 and 3 part harmony, is the first that is capable of defining the complete harmonic structure of chords beyond the triad. Block Chords have a special sound which is often associated with older styles of American music, such as the sound of big bands and tight vocal groups from the earlier days of jazz that appear after dixieland. When we look at Block Chords, we have a few options in how we voice them. We can voice them as straight block chords, or we can open them up a bit by dropping one or two tones down an octave. Let's have a look at these voicing options


    Music Theory: Four Part Harmony (Block Chords) at Learn Music Free
     
    آخرین ویرایش: ‏31/8/14
  17. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    -
    1-شما اگر نمی خواستید جوابی به من بدید مطالب خط زده تان را در سایت نمی گذاشتید
    2-بی ادبی من در پاسخ به این جمله شما بود:"واقعا باورم نمیشه این حرف رو کسانی که هارمونی یاد گرفته اند میزنن"شما خود را عقل کل ندانید ،دیگران هم متواضعانه با شما برخورد می کنند
    3-اگر این سایت جنبه آموزشی برای دوستانی که مطالب را می خوانندنداشت وقت خود را صرف نمی کردم تا مطالب عزیزان را تصحیح کنم

    4- بنده 4 کتاب ساده نخونده ام.بنده هارمونی را 22سال پیش در کلاس های مهران روحانی فرا گرفته ام که فوق دکترای (پست گراد)آهنگسازی از کالج سلطنتی انگلستان دارد.احتمالا کسی که از یکی از بزرگترین دانشگاههای موسیقی دنیا بالاترین مدرک را دارد وقتی در اولین جلسات آموزشی هارمونی این مطلب را را دقیقا همینطور که من عرض کردم بیان می کند می شود روحرفش حساب کرد .البته کتاب های هارمونی و ارکستراسیون هم این مطلب را تایید می کنند:برای نمونه رجوع کنید به:ارکستراسیون شارل کوکلن ج2 صفحات 9تا35که معنی بخش را توضیح می دهد.برای آشنایی با کسی که از او هارمونی را یاد گرفته ام نیز رجوع کنید به:
    http://mehranrouhani.com
    5-هارمونی سه بخشی اصلا اکتاو موازی ندارد که بخواهیم نادیده اش بگیریم!!فقط می تواند پنجم موازی داشته باشد که برای حذر کردن از آن هم راه های مختلفی وجود دارد،ساده ترینش را می گویم:آکوردها را معکوس اول بنویسید مشکل حل می شود به همین سادگی
    6-مطلب انگلیسی که نوشته اید اصلا ربطی به بحث ما ندارد:کجای این متن گفته هارمونی 4 بخشی بهتر است؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  18. alone_composer

    alone_composer عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏7/5/10
    ارسال ها:
    104
    امتیازات:
    +229 / 0 / -0
    درود بر شما دوست فرهیخته و عزیزم.

    ضمن تایید بسیاری از مواردی که فرمودید، فکر می کنم تا حدی حق با مسعود عزیز باشد. ببینید این جا بحث سر درست و غلط بودن نیست. بسیار واضح اس که همان طور که شما فرمودید، هارمونی به صورت حتی دو بخشی نیز بارها دیده شده و می شود.

    دوست عزیزم به نظر بنده حقیر هارمونی به صورت 4 بخشی غنی ترین هارمونی است. این موضوع در هارمونی کلاسیک تدریس می شود زیرا اصول اولیه ی تنظیم و حتی ارکستراسیون نیز بر پایه ی همان 4 بخش طراحی شده. به عنوان نمونه اگر دقت بفرمایید در یک پارتی تور استاندارد کلاسیک در هر خانواده از سازها 4 بخش پیش بینی شده است (بر پایه و بیس همان 4 بخشی که در گروه کر وجود دارد) مثلا در خانواده ی بادی های چوبی این 4 بخش به ترتیب از بالا به پایین (فوت، ابوا، کلارینت، و فاگوت) هستند. در خانواده ی برنجی ها این 4 بخش (ترومپت، هورن، ترومبون و توبا) و در خانواده ی زهی ها (ویولون یکها، ویولون دوها، ویولاها و ویولون سل ها) هستند. علت این پیش بینی همین ترجیح هارمونی 4 بخشی در موسیقی کلاسیک است.

    حال علت این ترجیح چیست؟ هارمونی 3 بخشی و کمتر از آن غنی و پر صدا نمی دهند. قاعده ای در تنظیم وجود دارد با نام نزدیک ترین راه به این معنا که به غیر از بخش باس سایر بخش ها در وصل بین آکوردها باید به نزدیکترین مکان (نت) در آکورد بعد حرکت کنند. اهمیت این قاعده بسیار زیاد است زیرا هارمونی و وضعیت تغیرات آکوردها و اتصالات آنها به یکدیگر را ملودیک و نرم می سازد. در یک هارمونی سه بخشی دست شما در این قاعده بسیار بسته است زیرا اگر بخواهید آن را رعایت کنید به حالت های مشکل داری نظیر آکوردهای معکوس دوم و یا آکوردهایی ناقص (حذف درجات سوم و پایه که اشتباه هستند) برخورد خواهید کرد. اما در یک هارمونی چهاربخشی که نتی مضاعف شده به زیبایی و روانی این کار ممکن خواهد بود و استقلال بخش ها نیز در حرکت ها حفظ خواهد شد.

    از طرف دیگر در هارمونی بیش از 4 بخش نیز مشکلاتی وجود دارد. افزایش حجم صدا و مشکل اکتاوها و پنجم های فراوان که ما در آن جا باز هم مجبوریم همان 4 بخش را به عنوان بخش های اصلی در نظر بگیریم.

    با توجه به این موارد عرض می کنم که هامونی سه بخشی و ... هیچیک غلط و اشتباه نیستند. اینجا فقط بحث بر سر ترجیح است وگرنه این آهنگساز است که تصمیم می گیرد. مثلا ما در تدریس کنترپوان هم همین موضوع را به هنرآموزان می گوییم که در انواع کنترپوان، غنی ترین نوع کنترپوان سه بخشی است زیرا از یک طرف از نوع دو بخشی بهتر و پر تر صدا می دهد و از طرفی دیگر از لحن شبیه به هارمونی و محدود کنترپوان 4 بخشی دوری می ورزد از این رو آهنگسازان کنترپوان سه بخشی را بیشتر می پسندند و این به آن معنا نیست که کنترپوان دو بخشی مثلا اشتباه است.

    از حوصله ی شما دوست بزرگوار و فرهیخته سپاسگزارم و ببخشید اگر طولانی شد.
     
    آخرین ویرایش: ‏2/9/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  19. alone_composer

    alone_composer عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏7/5/10
    ارسال ها:
    104
    امتیازات:
    +229 / 0 / -0
    درود بر دوست قدیمی و عزیزم جناب رامتین گرامی.

    با عرض پوزش ولی با سخن شما موافق نیستم. ببینید دوست خوبم همان طور که جناب نیری عزیز فرمودند، ما در این جا با دو بحث متفاوت روبه رو هستیم. آکورد وقتی به صورت تریاد ساده (با سه نت) استفاده می شود یک آکورد سه بانگی (یا سه صدایی) است. اگر یکی از نت های این آکورد تکرار (یا مضاعف) شود، آکورد باز هم سه صدایی است ولی هارمونی اکنون 4 بخشی شده است. 4 بخش یعنی همان هارمونی مضاعف که فرمودید یعنی 4 بخش از ارکستر در حال اجرای آکورد هستند.

    حال اگر یک آکورد را به صورت مثلا سونت استفاده کنیم، این کورد اکنون چهار بانگی (یا 4 صدایی) است. اگر این آکورد را با همه ی نت هایش (بدون حذف درجه ای از آکورد) به کار ببریم، باز هم هارمونی ما 4 بخشی خواهد بود. (یعنی باز هم 4 بخش مستقل درگیر نواختن آکورد هستند). تعداد بخش ها در این جا به این معناست.

    با تشکر و سپاس فراوان.
     
    آخرین ویرایش: ‏2/9/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  20. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با تشکر از پاسخ شما، توضیح شما کاملا درست هست اما صحبت آقای شعبانیان چیزه دیگه ای بودش و در مورد آکورد 4 صدایی صحبت داشتند نه موسیقی 4 بخشی .در اصطلاح موسیقی کلاسیک به آکورد 3 صدایی مضاعف شده هم موسیقی 4 بخشی گفته می شه که به صورت کلاسیکش برای 4 بهش باس،تنور،آلتو و سوپرانو نوشته می شه و طبیعتا این با آکورد 4 صدایی تفاوت فاحشی داره.
    هر چند که من می دونم شما متوجه این موضوع هستید در واقع روی صحبت من با دوستانی هستش که تعریفات ابتدایی تئوری و هارمونی رو نمی دونن اما باز هم اصرار به صحیح بودن حرفشون دارن و گفته ی هیچ منبعی رو هم صحیح نمی دونن.

    آنکس که نداند و نداند که نداند ،در جهل مرکب ابدالدهر بماند!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
بارگذاری...