آکورها و بیشتر...جاز بخش 3:آکورهای اصلی

شروع موضوع توسط nahavandi ‏8/10/14 در انجمن جاز ( Jazz )

تاپیک آکورها و بیشتر...جاز بخش 3:آکورهای اصلی تالار جاز ( Jazz ) در persian-music.org.

  1. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    توی این بخش آکورهای اصلی رو معرفی میکنم و در بخش بعدی سعی میکنم آکورهای فرعی رو معرفی کنم البته اگه بشه قصد دارم در پایان هر بخش یک فایل صوتی بزارم که یک سری چرخشهای آکورها رو بیارم که با صدای اونها هم بهتر آشنا بشید
    آکور هفتم ماژور: تریاد ماژور + فاصله هفتم بزرگ
    این آکور در اصل ادغام شده دو آکور ماژور و مینور هست فاصله هفتم بزرگ یک فاصله تیز هست که حس اصلی این آکور به خاطر این فاصله هست :
    اگه دقت کتید یک آکور دوماژور با یک آکور می مینور در هم ادغام شدن
    آکورها و بیشتر...جاز بخش 3:آکورهای اصلی-cmaj.JPG
    علائم مربوط به آکور در زیر اون نوشته شده که در کتابهای مختلف استفاده شده(برای دوستانی که نت خونی بلد نیستن نتها رو به شکل فارسی مینویسم)

    آکور هفتم مینور: تریاد مینور + فاصله هفتم کوچک از پایه
    این آکور هم ادغام دو آکور مینور و ماژور هست فقط فرقش با هفتم ماژور اینه که آکور پایه مینور هست نه ماژور
    به همین خاطر هست که نه شاد بودن آکور ماژور رو دارن و نه غمگینی آکور مینور و تنش بیشتری در شنونده ایجاد میکنند
    دقت کنید که مطبوع و نا مطبوع از عناصر اصلی کار یک آهنگ ساز هستند و روی یک آکور به صورت فرد تصمیم نگیرید که میتونه تو آهنگ خوب بشه یا بد صداست
    آکورها و بیشتر...جاز بخش 3:آکورهای اصلی-cmin 7.JPG
    نتها از پایین دو... می بمل... سل... سی بمل ...

    آکورهفتم دومینانت: تریاد ماژور + هفتم کوچک از پایه
    این آکور از ادغام یک آکور کاسته با یک آکور ماژور به وجود اومده در هارمونی کلاسیک معمولا روی درجه 5 استفاده میشه اما در جز میتونه بسته به روند ملودی روی درجات دیگه هم استفاده بشه

    آکورها و بیشتر...جاز بخش 3:آکورهای اصلی-c7.JPG
    نتها از پایین دو...می...سل ...سی بمل...

    آکور هفتم نیم کاسته: تریاد کاسته + هفتم کوچک از پایه
    این آکور هم از ادغام یک آکور کاسته یا dim با یک آکور مینور بدست اومده
    مسلما باید خیلی غمگین تر از آکور مینور باشه نه؟
    آکورها و بیشتر...جاز بخش 3:آکورهای اصلی-هفتم نیم کاسته.JPG

    نتها از پایین دو ...می بمل...سل بمل...سی بمل...(دقت کنید که اسم نتها از ابتدای معرفی آکورها دو می سل سی بوده و فقط علائم اونها عوض شده روی این حساب به این آکور دو ...می...فا دیز نگید روی حساب اینکه نت فا دیز با سل بمل یکی هست
    آ
    کور هفتم کاسته: تریاد کاسته + هفتم کاسته از پایه
    از ادغام دو آکور کاسته بر روی هم به وجود اومده
    آکورها و بیشتر...جاز بخش 3:آکورهای اصلی-هفتم کاسته.JPG

    نتها از پایین دو ...می بمل...سل بمل...سی دوبل بمل
    نت سی دوبل بمل به منظور نت نویسی درست نوشته شده و از نت لا در نت نویسی استفاده نکنید

    تمرین:روی نتهای دو و سل به صورت یک در میان آکورهای بالا رو بگیرید
    یعنی Cmaj سپس Gmaj ,


    موفق باشید


     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    دوستان اگر از تاپیکهای جاز بخش 1 و 2 و 3 به مقدار کافی استقبال نشه متاسفانه ادامه پیدا نمیکنه
    امیدوارم که متوجه باشید این اطلاعات به پیشرفت موسیقی در سبکهای دیگه هم کمک زیادی میکنه
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...