سلام دوست من. در این نمونه، آهنگ در ر فریژین(میتونید همان مینور تئوریک رو در نظر بگیرید که درجه دوم بمل شده باشه) هست. نه در ر مینور!درود برهمه دوستان و استاتید عزیزم،،،تون نت داشتم اکوردهای گام هارو سرچ میکردم که اتفاقی خوردم به این تایپیک،،
یه مدتی میشه که رفتم خودمو درگیر تئوری کردم،، و تو تمرین جدیدم داشتم به توصیه استادم اکورد های هرگامی رو در میاوردم،، به یه محبث رسیدم که همیشه باعث سردرگمی من بوده!!!
من اکورد های گام Dm رو در اوردم ر مینور تئوریک یا همون نسبی فا ماژور،،،
اکورد ها مثله نقل قولی که دوستمون گرفتم صحیح بود و مطابقت داره،،اما!!
رفتم یه اهنگو پیدا کردم که در گام رمینور هست به عنوان مثال اهنگ درخت ابی!
میبنم که نوشته گام اصلی ر مینور،، همین اکوردهای بدست اومده هم توش هست،،ولی!! به جز اونا میبینم که دوتا اکورد جدید هم بینشون هست!!
حالا فرضم میگیریم کسی که اکورد رو در اورده اشتباه درنیا ورده !!!
میخوام بدونم اکورد Eb- Cm چرا تو این گام اومدن؟؟؟ فلسفشون چیه؟؟؟؟
ایا مینور هارمونیک یا ملودیک هستند؟؟
اگه میشه راهنمایی بفرمایید این مشکل و ابهام تو خیلی از کارامو اخلال ایجاد کرده!!
فریژین هم آکوردهای اصلیش درجات یک و دو و سه و چهار هستن. و اصولا نت درجه دوم بعنوان محسوس شناخته میشه و آکورد درجه دوم که ماژور هست زمینه ساز فرود میشه.
و اما در مورد اینکه میگید دیدید آکوردهایی غیر از آکوردهای اصلی در آهنگها استفاده شده. بله، البته که میشه. اما کلی بحث و دلیل و روش براش وجود داره.