آيا كارت صوتي و يا ميكسرهاي گران تاثيير گذار هستند در كيفيت؟

شروع موضوع توسط Mohamad.K ‏13/1/12 در انجمن گفتگوی عمومی درباره استودیوها

تاپیک آيا كارت صوتي و يا ميكسرهاي گران تاثيير گذار هستند در كيفيت؟ تالار گفتگوی عمومی درباره استودیوها در persian-music.org.

  1. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    سلام خدمت دوستان. تو سايت خيلي بحث شده راجبه اينكه كارت صدا روي كيفيت تاثيير گذار نيست و خيلي ها هم گفتن تاثيير گذار هست . در خيلي از تايپيك ها هم بحث مطرح شده كه ميكسر ديگه كاربرد نداره حالا سوال اينجاست كه به يه نتيجه درست تر برسيم كه آيا ابزار ها چقدر ميتونن روي كيفيت كار تاثيير بذارن . چون جواب ها منظم نبودن كمي گيج كننده بود.شايد بهتر بود تو اين تايپيك بحث كنيم.با سپاس

    اين بحث صرف جهت اطلاع هست و دوستان لطف كنن با دليل پاسخ بدن. فرضم بر اين ميزاريم كه فرد از شرايط علمي خوبي برخوردار هست.

    1- كارت ها صوتي گران قيمت روي كيفيت تاثيير ميزارن ؟

    2-ميكسر چه تاثيير به روي كيفيت ميزارن ؟

    3-آيا با وجود كارت هاي صوتي ميكسرها رو به پايان هستن ؟ اگر هستن چرا در تمامي استوديو ها از ميكسر ها استفاده ميشه ؟
     
  2. BM Audio

    BM Audio عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/3/10
    ارسال ها:
    20
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    خب دوست عزیز اول ببینیم چرا قیمت اینترفیس ها صوتی (کارت صدا) با مشخصات مشابه تفاوت قیمت دارن ! درون همه کارت های اینتر فیس یک بخش خیلی مهم وجود داره به اسم ، کانورتر یا همون مبدل. کارش تبدیل سیگنال دیجیتال (باینری) به آنالوگ یا بلعکس هستش. در اینجا بحث شیرین بیت رزولوشن و سمپل ریت وسط میاد. کارت صدا های گرون قیمت و مرغوب دارای کانورتر دقیق تر هستند. ممکن شما در بخش مشخصات یک کارت صدا ببینید میزان ساپورت محدوده کانورت یک اینترفیس مشابه یک کارت صدای گرونتر باشه ، اما مطئن باشید چیزی جز تبلیغ نیست ، نه اینکه اون کارت صدا نیمتونه اون میزان رو ساپورت کنه مسئله اینجاست که دقت لازم در تبدیل دیجیتال به آنالوگ یا بلعکس رو نداره ، مخصوصا در محدوده فرکانس های بالای 15 کیلو هرتز. اینکه چرا این مسئله هست باید قانون شانون در تبدیلات انالوگ به دیجیتال رو مطالعه کنید. مسئله دیگری که خیلی مهم در یک کارت صدا وجود یک میکروفون پری امپ خوب هستش. در کارت صدا های معمولی کیفیت پایینتری جهت ساخت پری امپ صرف میشه. نتیجه : هیچ گرونی بیخود نیست و مطمئنا کارت صدا در گرفتن صدای خوب به شما کمک میکنه.و اما میکسر : اصلا کار میکسر چیست ؟ کار میکسر ترکیب سیگنال از چندین ورودی برای فرستادن به یک یا چندین خروجی ، مطمئنا اینکه بعضی از دوستان پیشنهاد میدن برای استودیو های خانگی از میکسر استفاده نکنید دلیلشون اینکه شما اصلا احتیاج به تعدا ورودی بالا برای یک استودیو خانگی ندارید. عموما بر سر راه ورودی میکسر های ارزون قیمت از پری امپ های معمولی و بیکیفیت استفاده میشه که رفتاره کاملا غیر خطی دارن. اینکه درون استودیو های بزرگ از میکسر استفاده میشه بحث کاملا عوض میشه ، تو ایران که اکثرا جنبه نمایشی داره ، اما در خیلی از استودیو های دنیا که از کنسول آنالوگ استفاده میشه ، از میز هایی کاملا حرفه ای استفاده میکنن که قابلیت میکس کامل پروژه روی اون میز امکان پذیره و سر راه هر لاین در همون میز از داینامیک پروسسور های خیلی خوب استفاده میشه. اکثرا با ترکیب مدارات دیجیتال قابلیت اتصال به صفحه نمایش و کانورتر های مدرن رو دارن ، در سایر استودیو ها که میز دیجیتال دارن ، عمل کنترل نرم افزار با اون میز صورت میگیره و میکروفون های به کارت صدایی که با میز در ارتباط هستن متصلب میشه. اگر جایی کمبود بود ببخشید ، اگر سوالی باشه در خدمت هستم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  3. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    با تشكر از شما دوست عزيز توضيح جالبي كردي و من استفاده كردم . پس چرا در خيلي از جاها مثل همين سايت تو يه سري تايپيك ها گفتن ملاك كار به گرون بودن تجهيزات نيست . من اين اعتقاد رو دارم كه وقتي شما يه بنز داري روش متور ژيان رو نميدازن ! همين مثال رو در دستگاه ميشه ديد وقتي شما نياز به يه پري آمپ داريد خوب با توجه به صحبت هاي استاد خاكپور در همين سايت پري آمپ هاي زير 1 ميليون آنچنان كارائي ندارن پس بنا بر اين كسي كه يه پري آمپ 2 الي 3 ميليوني رو ميخره نياز به كارت صداي حداقل بالاي 1 ميليون داره . . . و همينطور كسي كه اين تجهيزات رو داره سراغ يك ميكروفون گرون ميره نه يه ميكروفون 100 توماني.

    من قبلا فكر ميكردم تجهيزات ارزون با گرون انچنان تفاوتي ندارن . چون در همين سايت يكي از اساتيد نوشته بود كارت هاي صوتي گرون تفاوتي ندارن و فقط ورودي خروجي هاي بيشتري دارن.
     
  4. BM Audio

    BM Audio عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/3/10
    ارسال ها:
    20
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    خواهش میکنم ، من زیاد نظر دوستان رو درباره این مسائل نمیخونم ، شما برات بهترین مرجع میتونه مجله Sound on sound باشه. حتما از مقالاتش استفاده کن بزرگترین اساتید و مهندسین صوت در اون مجله مقاله مینویسن. مطمئنا هیچ وقت شما کارت صوت M-Audio رو با Digidesign یا RME یا Appogee نمیتونی مقایسه کنی ، چون این محصولات سالها صرف طراحی شون میشه و از زیر دست برترین صدابردار های دنیا میگذر تا تائیدیه تولید بگیره برای استفاده عموم. البته باز M-Audio به خیلی از شرکت ها شرف داره و کاملا جواب گوی یک استودیو خانگی و کار در همون حد میتونه باشه. در مورد پری امپ ها هم ، همیشه لازم نیست برای رکورد از پری امپ استفاده کنید ، چون صدای میکروفون رو تا حد زیادی رنگی میکنه ، البته بستگی به نوع پری امپ انتخاب شده داره (لامپی یا ترانزیستوری) برای بدست آوردن کیفیت صوتی خوب برای رکورد صدا ساز های آکوستیک و وکال ، اول آکوستیک مناسب اتاق ضبط ، دوم میکروفون خوب ، سوم کابل میکروفون خیلی خوب و در نهایت کارت صوت و مانیتور خوب احتیاج دارید. خیلی ها هنگلم ضبط از مانیتور خوب استفاده نمیکنن ، چون میکروفون خوب در اختیار دارن فکر میکنن پس صدای ضبط شده ایده آل خواهد بود ، اما تفاوت میکروفون گذاری مناسب ، فقط و فقط با شنیدن صدای سالم از یک مانیتور خوب بدست میاد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    مرسي دوست من . حالا درباره اينكه براي ركورد از چه سمپل ريتي بايد استفاده شه مورده بحث بوده . معمولا ركورد روي 32 بيت قرار ميگيره يا 48 ؟ و فرق اصلي اين دو در چه چيزي هست ؟ چون عملا تفاوتي احساس نميشه موقع ضبط. اين مجله اي كه شما گفتي زبان اصلي هست ؟ از كجا ميشه تهيه كرد؟
     
  6. BM Audio

    BM Audio عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/3/10
    ارسال ها:
    20
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    در مورد سمپل ریت و بیت رزولوشن ، بهترین حالت زمانی هست که سمپل ریت روی 44100 و بیت رزولوشن روی 16 بیت باشه نه بالاتر ، حالا چرا ؟ هیچ وقت که ما از سی دی آودیو بالاتر مد نظرمون نمیتونه باشه !؟ چون که محصول(فایل صوت) شما قرار در هر دستگاه یا پلیری پخش بشه ، پس بیشتر از این مصرف کنندتون رو ناچر به تبدیل این دو مشخصه میکنه. بهترین حالت رکورد هم همین مقادیر نه بیشتر ، چون که بطور مثال اگر شما بیت رزولوشن رکوردت رو بالا ببری درست کیفیت نمونه برداری ستونی (سطح سیگنال ) رو بالا میبری اما مجددا مجبوری برای اکسپورت نهایی دو باره به 16 بیت برگردونی ، حالا این وسط ممکن بخاطر سینک نبودن چیپ ها یا پرش های هزارم ثانیه ای سی پی یو از کیفیت کارت در هنگام تبدیل کم کنه. دلیل اینکه شما تفاوتی میان مقادیر 16-24-32 یا حتی 96 نمیکنی اینکه صحبت سر اختلاف سطح موج نمونه دیجیتال شده در حد چندیدن هزارم ثانیه یا به صورت الکترونیکی در حد میکرو یا پیکو ولت. این مجله هم به صورت زبان انگلیسی ، گیر آوردن چاپ شدش دشوار ، اما اکثر مقاله هارو تو خود وبسایتش میگذاره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. فرق کارت صدای ارزون با گران قیمت در چیست؟