آهنگساز و تنظیم کننده ی حرفه ای - اثرات ماندگار !

شروع موضوع توسط Masoud-A ‏20/6/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک آهنگساز و تنظیم کننده ی حرفه ای - اثرات ماندگار ! تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +281 / 1 / -2
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    سلام به همه ی دوستان !
    خب توی تاپیک هایی که در مورد تنظیم و تنظیم کننده ها بحث شد ، شاهد بودیم که کاربران زیادی نام یکسری از عزیزان رو میبردن و هرچند که اون عزیزان از برترین ها بودند و هستند اما در یک سایت فرهنگی و هنری مثل اینجا که اکثریت اعضای اون هم از هنرمندان کشورمون هستند ، بردن اسم یک نفر و ساختن تندیس موسیقی از اون کار درستی نیست و هیچ سود و نفعی نداره ! اصلاً از تفکرات حرفه ای دوره که یک شخص در ذهن ما بعنوان یک انسان بی رغیب شکل بگیره ، در عوض ما باید بجای حسرت خوردن به کارهای تنظیم کننده های بزرگ بیاییم و از اونها مطالب مهمی رو یاد بگیریم - این هست که برای ما منفعت و پیشرفت در پی داره.

    شما میدونید که اکثر تنظیم کننده های برتر ایران و حتی دنیا جوان هستند ! و این بیانگر استعداد این جوانان هستش.خب توی این تاپیک میخوایم با همراهی دوستان عزیز و اساتید محترم سایت در مورد چندتا نکته بحث کنیم :

    1. رمز موفقیت تنظیم کننده های جوان چی هستش ؟
    2. از نظر شما یک اثر برتر چه خصوصیاتی داره و دلیل اینکه پروژه های یک تنظیم کننده رو خوب میدونید چیه ؟
    3. یک تنظیم کننده چطور میتونه به اوج برسه و کارهای ماندگار تولید کنه ؟
    و هر گونه مطلب و مبحثی که در این زمینه به ذهنتون میرسه و گفتنش میتونه به همه کمک کنه !

    در کل هدف از ایجاد این بحث این بوده که بیاییم و از تنظیم کننده های خوب و اثرات ماندگار نکاتی رو یاد بگیریم ، نه اینکه تنها اسم اونها رو ورد زبونمون کنیم...

    امیدوارم مطالبی در اینجا بیان بشه که به تمام عزیزان کمک کنه.
    منتظرتون هستم.
    درپناه حق !
     
  2. mpmsoft

    mpmsoft عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    239
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +27 / 0 / -1
    نرم افزار:
    logic, reason
    مسعود جان ممنون از بحث داغ و مهمی که مطرح کردی

    من فکر می کنم راز موفقیت در تمامی صنفها اول از همه هدف هست دوم پشت کار - سوم تمرین مضاعف
    من با نظر شما 1000% موافقم چون باید بروی کار تمرکز کرد و به دور از مسائل حاشه ای قدرت خلاقیت خودمون رو افزایش دهیم

    مسعود جان من تا حدودی با زانیار دوست هستم و با هم رفت و آمدی داریم با هم بحث که می کنیم می گه آقای سیروان تمام تمرکزشو می ذاره بروی ایده گرفتن از کارهای مختلف در سبکهای مختلف (بیشتر کارهای غربی ) و از خلاقیتهای اونها جهت بالا بردن سطح کاری خودش استفاده می کنه

    باید بجای پرداختن به مسائل حاشیه ای خودمونو با کار درگیر کنیم و تا موزیکی که تو ذهنمون هست نساختیم دست از پروژه برنداریم

    مسئله دیگر هم بروز بودن اطلاعات هست . با توجه به منابعی که در اینترنت بصورت رایگان فراهم هست می توان براحتی از تجربیات دیگران استفاده کرد و سرعت پیشرفت خودمونو بالا ببریم
     
  3. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +281 / 1 / -2
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    مهرداد جان مرسی از اینکه در بحث شرکت کردی !
    بله با شما کاملاً موافقم.
    1. تعیین هدف.
    2. پشتکار برای رسیدن.
    3. شروع یادگیری و ارتقا سطح علمی و دانسته ها (و به روز شدن).
    4. شروع به فعالیت با تمرکز و مداوم - قوی و استوار.
    5. خلاقیت ، نوآوری ، تفکر نو ، ایده پردازی و در نتیجه خلق یک اثر جذاب.
    6. الگو برداری (نه تقلید) برای پیشرفت و یادگیری از کار بزرگان.
    7. دوری از حاشیه ها.

    مهرداد جان شما خیلی جالب اومدی و ایده هایی مطرح کردی برای پیشرفت کردن یک تنظیم کننده ، خب مسلماً اون تنظیم کننده هایی که به مدارج خوبی رسیدن این ایده ها رو رعایت کردن که به اینجا رسیدن ، حالا به نظرت یک اثر ماندگار چه پارامترهایی رو داره ؟ یعنی بهتر بگم یه موزیک باید چه ویژگی هایی داشته باشه که خوب و قابل قبول بشه و همینطور ماندگار !
     
  4. mpmsoft

    mpmsoft عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    239
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +27 / 0 / -1
    نرم افزار:
    logic, reason
    نظر من اینه که اثر موفق به موارد زیر می تونه مرتبط بشه

    1- موزیک قوی (هم از لحاظ نیاز جامعه - هم رعایت اصول انتخاب گام نسبت به گام صدای خواننده البته برای کارهای با کلام)
    2 - شعر پرمعنی متناسب با فراخور وضعیت جامعه (فانتزی - اعترازی - عاطفی و ...)
    3 - تنظیم متناسب با فضای صدای خواننده و نوع موزیک (تنظیم هیچ وقت معجزه نمی کنه ممکن هست اون آهنگ تنها با یک ساز مثل گیتار حس رو به شنونده منتقل کنه مشابه مثلا کارای قدیمی آقای یگانه)
    4 - خواننده مناسب جهت اجرای آن قطعه (اکثر آهنگسازان متناسب با وسعیت صدای خواننده آهنگ می سازند ولی امروزه کار رو می سازن و به دید بازاری به خواننده .....)

    آقای سیروان بروی گزینه 4 خیلی وسواس دارن
     
  5. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +281 / 1 / -2
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    درسته توجه به صدای خواننده بسیار اهمیت داره !
    من خودم زمانی که میخوام روی یک ترانه ملودی بزارم ، ابتدای کار صدای خواننده رو در حالتهای مختلف گوش میدم و بعد نسبت به صدا گام رو انتخاب می کنم و در تنظیم هم همینطور !
    اما متاسفانه خیلی از دوستان امروزه اصلاً صدای خواننده رو نمیشنوند و کار رو میسازن و اصلاً فضای آهنگ با سبک صدای خواننده هیچ ربطی به هم ندارند - همینطور در زمینه ی گام هم گاهی موسیقی و وکال هم پوشانی ندارند...خب طبیعتاً همچین اثراتی ماندگار نخواهند شد.
     
  6. amir-roli

    amir-roli عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/10
    ارسال ها:
    627
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +64 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    سلام
    ببينيد از نظر من كار ماندگار با يه كار خوب و قوي فرق داره.
    ببينيد زنده ياد فرهاد با يه پيانو چه كار ميكرد،خوب همه ما(يا اكثرا) حداقل عاشق چند تا از كاراي ايشون هستيم.ايا فرهاد وقت انچناني براي تنظيم ميذاش؟يا اصلان اون زمان دسگاههاي امروزي بود واسه تنطيم كه بخواد وقت بذاره؟ولي اكثر كاراش ماندگاره.
    اما ميرسم به كار خوب و قوي.كاري قوي هستش كه اولا استاندارد باشه يعني ايرادي از لحاظ تئوري نشه ازش گرفت.ولي در تنظيم كه امري 50-50 سليقه اي هست بايد سليقه عام رو در نظر گرفت.يعني جوري تنظيم شه كه اكثر مردم بگن كارش خوبه.اين چيزيه كه هنرمند بايد بخواد.چون هنرمند واسه مردم كار ميكنه مخاطبش در درجه اول مردم هستند و بعد منتقدين.شخصيت هنرمند از 3و4 دقيقه هاي مردم شكل ميگيره.
    اما اگه كسي توانايي اين رو داشته باشه كه هم منتقدين رو راضي نگه داره هم مردم رو ديگه نور علي نوره.
     
  7. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +281 / 1 / -2
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    امیرجان منون از صحبتای خوبت.
    البته باید در نظر گرفت که در زمان فرهاد سلیقه ها هم فرق میکرده - کارای فرهاد قشنگه اما الان زمونه فرق کرده - هرچقدر که تجهیزات وسیع شده ، انتظارها هم همونقدر وسیعتر شده.در نظر داشته باش که اگر استاد فرهاد الان هم در بین ما بودند حتماً تنظیمهای فاخری رو تحویل میدادند اما در کل قبول دارم که حتماً یک اثر ماندگار از تنظیم قوی برخوردار نیست.
    گاهی هنرمند میاد و یک ارکستر بزرگ مینویسه ، پارتهای مختلف تنظیم میکنه - کلی وقت میزاره واسه نوشتن هارمونی و ضبط سازهای زنده + یک عالمه هزینه اما زمانی که کارش میاد بیرون مردم خیلی ساده از اون تراک میگذرند و میزنن تراک بعدی !!!! در حالی که اون موسیقی بسیار قوی هستش.

    اما امروزه میشه یک کار قوی و ماندگار تولید کرد به شرطی که :
    1. کار متناسب با سلیقه ی مردم باشه.
    2. کار زیاد درگیر انتقادات منتقدین نشه و بیشتر منتقدین بتونن نکات مثبتش رو تحسی کنند تا از اون ایراد بگیرن.
    3. ترانه ی مناسب بسیار شرط بزرگی هست.
    4. داشتن ملودی خوب - گاهی اوقات یک کار هرچند که تنظیم بدی هم داشته باشه به خاطر ملودیش ماندگار میشه و آهنگسازی بسیار از تنظیم مهمتر هستش.
    5. تنظیم ، میکسینگ و مسترینگ مناسب که البته با وجود پر اهمیتی در وهله ی دوم قرار داره.

    به نظر من اگر یک اثر تمام این پارامترها رو هرچند کمو بیش داشته باشه لایق ماندگار شدنه و اینکار ساده ای نیست که تمام موارد بالا در یک موزیک رعایت بشه - رعایت اصول خودش یک هنره ! باید وقت گذاشت و در پس هر تلاش یک موفقیت هست.

    یک استاد داشتم که اون پارامترای بالا رو بهم معرفی کرد - از اساتید همشهری بود و بار علمی بالایی داشت.براش آرزوی موفقیت میکنم !
    ایشون فرمودند که اثر مردم پسند باشه و به سرعت در مورد دوم گفتند منتقدان و دیگر موزیسین ها هم کار رو قبول داشته باشند !!!! من گفتم استاد توقع مردم با تفکرات منتقدین و موزیسین ها متفاوته - شما میگید کار بازاری باشه ، که اون میشه همین چیزایی که تو بازاره و از طرفی میگید کار استاندارد باشه یعنی چیزی که اگر همه اون رو رعایت میکنند موسیقی ما از آشفتگی در میاد.خب چطور میشه یک کار فاخر رو با گوش های مردمی که به شنیدن کارای ضعیف عادت کردن مچ کرد ؟ گاهی حتی مردم وقتی یک کار ضعیف رو میشنون اون رو تحسین می کنند و کار قوی رو پس میزنن - چون به شنیدن کارای الکی عادت کردند !
    ایشون جواب من خیلی زیبا دادن :
    گفتن : یک موزیسین بر روی یک پاره خط قرار داره - یک سمت خط مردم هستند و یک سمت دیگه جمعی از همکاران ، اهالی موسیقی ، منتقدین و کسانی که سر در میارن از موسیقی - خب موزیسین باید خودش رو بکشه وسط این پاره خط ، یک طوری که هم مردم اون رو قبول کنن و هم موزیسین ها !
    گفتم خب نکته ی سختش همینجاس.
    فرمودن : خب هرکس خودش میدونه که کارش قوی هست یا ضعیف و اگر هرکسی نقطه ی وسط پاره خط رو خودش برای خودش مشخص کنه بسیاری از مسائل حل میشه !
    گفته ی ایشون خیلی جالب بود با وجود اینکه ابهاماتی هم داشت اما به نظر من اگر همه بریم وسط پاره خط کم کم مردم هم سطح انتظارشون میره بالا و به کارای قوی عادت می کنند.این اصطلاح کار بازاری که افتاده بین خواننده ها و تهیه کننده ها عامل افت موسیقی ایران شده - دوستان وظیفه ی منو شماست که این سطح بازار رو ببریم بالا - چون الان خیلی پایینه ! اوایل سخته - مردم با کار رابطه برقرار نمی کنن اما اگر منو شما کار خودمون رو بکنیم مردم هم کم کم با ما همراه میشن و انتظارشون میره بالا و هرکسی هم که ضعیف کار کنه مجبوره قوی بشه و این کار مفیدی هست و وظیفه ی ماست چون گذشتگان موسیقی براش زحمت کشیدن و ما با ندونم کاری زحماتشون رو خراب کردیم و موزیک افت کرد اما الان باید دینمون رو ادا کنیم و سطح موسیقی رو ببریم بالا مثل گذشته و این کار یکی دو نفر نیست چون الان هستند تعداد انگشتشماری که درست کار میکنند اما بی فایدس باید همه همراه هم شن !
    متاسفانه در ایران چون کسی موسیقی رو حمایت نمیکنه کارا سخت شده.

    کاش میشد یک انجمن تشکیل داد و بچه ها اونجا جمع شن و یک پروژه ی ارتقا سطح موسیقی رو انجام بدن و همه ی تنظیم کننده ها بیان عضو شن و کارای مجاز قبل از پخش بیاد اونجا و از لحاظ تنظیم هم زیر نظر یکسری متخصص تایید بشه و بعد مجوز داده بشه.این شاید خودش کمک کنه به پیشرفت اما کو گوش شنوا ؟ اینا همه رویاست...
     
  8. amir-roli

    amir-roli عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/10
    ارسال ها:
    627
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +64 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    واقعا درست ميگي.دست گذاشتي رو دل من.عادت كردن مردم به موزيك ضعيف.من خودم يكي از چيزايي كه خيلي وقتها بهش فكر ميكنم اينه كه چه جوري مردم با وجود چنين كاراي قوي و زيبايي(منظورم خواننده هاي قديمي كه در قيد حيات هستند و فعاليت ميكنند هستش) ميرن سمت موسيقي هايي كه هيچ ارزشي نداره.و اين هميشه برام سوال بوده.
    يكي از علتهايي كه مردم به اين كاراي ضعيف عادت كردن فكر ميكنم وارد شدن يه سري از ادمها به موسيقي بوده كه فقط به خاطر پول يا شهرت وارد اين عرصه شدن و اونو خرابش كردن يعني عشق به موسيقي ندارن.كسايي كه يه تك اهنگ ميدن و پشتش 1000 عكس و پوستر و...
    يه بار جلو يه دوستم كه هميشه رپ گوش ميداد(به دوستداران اين سبك توهين نشه منظور بدي ندارم) حبيب گذاشته بودم.ديدم داره باهاش همخوني ميكنه.گفتم حفضي شعرو؟تو و حبيب؟
    ميدوني چي جواب داد؟گفت اره اون زمانا كه خواننده نبود مجبور بودم اين حبيبو ابي و داريوش گوش كنم.
    خيلي از حرفش ناراحت شدم با خودم گفتم چه جوري اين خواننده هاي بزرگ رو خواننده نميدونه و الان با سليقه خودش به اين جوونايي كه بدون هيچ تمريني و تجربه اي ميرن پشت ميكروفن و به لطف kick و بيس اسم در كردنو گوش ميده.
    تا اين نسل از خواننده نما ها از موسيقي كنار نكشن حال و روز موسيقي ما اينطوريه!!!
     
  9. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    با تشكر از صحبتهاي خوبتون, بنظرم بد نيست كه كسانيكه توي موسيقي حرفي براي گفتن دارن فقط نشينن انتقاد كنن , اگر من واقعا" قوانين موسيقي رو ميدونم و ميتونم موزيك فاخري بسازم فقط به انتقاد اكتفا نكنم , مثلا" بيام يه 6/8 بسازم با شعر - آهنگ و - تنظيم و صدابرداري خوب و بروز و خلاقانه با رعايت قوانين موسيقي
    در نتيجه : كيك وبيس + موزيك فاخر = كاري كه همه ميپسندند
     
  10. amir-roli

    amir-roli عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/10
    ارسال ها:
    627
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +64 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    بله صد البته.اما مني كه دوس دارم كار سنگين بخونم كاري كه رو ملوديش كار شده باشه و وقت گذاشته شده باشه بايد چي كار كنم؟
    هيچ كمپاني كه حاضر نيس روي صداي من سرمايه گذاري كنه تو اين شلوغيه بازار موسيقي.
    از جيب خودم هم كه نميتونم چند ميليون خرج كنم.
    پس نتيجش ميشه اين كه بشينم تو خونم واسه دل خودم اهنگ بسازم و بخونم.كار ديگه اي از دستم بر نمياد!!!:smile (42):
     
  11. ilia_r

    ilia_r آهنگساز عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/10
    ارسال ها:
    146
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Boshehr
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    studio_one
    خوب تا وقتي كه ما كپي رايت نداشته باشيم كمتر شركتي مياد سراغ استعداداي جوان . اميدوارم يه روز مردم براي كاراي هموطناشون ارزش قائل بشن و بخرن كارا رو جاي دانلود از سايتهاي موزيك.
    در مورد بحث هم بگم ما تو ايران هزارها هزار سيروان و بهترش رو هم داريم ولي امكانات به اون اندازه كه بايد باشه نيست . من الان توي بوشهر وي اس تي هاي مورد نيازمو نميتونم پيدا كنم . يه استديو درست نيست و به غير از تهران فروشگاه درستي براي وسائل مورد نياز نديدم...
    بايد ببينيم كار قوي رو چي منظورمون هست. من به شخصه يه پيانو خالي با وكال رو به تموم آهنگهاي دنيا ترجيح ميدم ( ايمجين از جان لنون ) وقتي ملودي خوب ساخته بشه و خواننده بدونه چجور بايد اونو بخونه با يه صداي ساده و يه ملودي ساده ميشه آهنگ رو موندگار كرد نيازي به هيچ افكت و صداي اضافه هم نيست . باز هم مثال ميزنم ولي دوستان همه استاد هستن و در جريان هستند . آهنگ they dont care about us از مايكل كه ركورد دار موندن تو تاپ تن اوروپاست كل آهنگ از اول تا آخرش يه ريتم تكرار ميشه ولي وكال كار اونو جذاب ميكنه .
    موزيك يه چيز بزرگ و پيچيده اي هست از هزار تا منظر هم ميشه اونو ديد . همون كار رپ هم ممكنه از نظر شما كار بي ارزشي به نظر بياد ولي اونم قواعد خاصي داره . چرا كوليو تو سال 95 با يه اهنگ(گانگستا پارادايس) دوسال پي آ پي جايزه بهترين رپ/ هيپ هاپ سال رو ميگيره ؟‌ و هزاران نمونه ديگه. رپ رو به خاطر آهنگش مورد بحث قرار نميدن معمولا چون موسيقي درده و كارش با معني و كلماته شما ميتوني تو يه كاره تكنو با يه كلمه عاشقم از اول اهنگ تا آخرش موزيك رو پيش ببري چون موزيك محوره . براي كار رپ بايد يه آهنگ ساز رپ نظر بده .
     
بارگذاری...