آهنگسازي و آواز خواني به زبان ساده

شروع موضوع توسط Mohamad.K ‏24/1/11 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک آهنگسازي و آواز خواني به زبان ساده تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    با عرض سلام به همه.
    من ميخواهم يه تايپيكي رو ايجاد كنم مربوط به آهنگسازي و آواز خواني به زبان ساده كه يه جورايي مربوط ميشه به تئوري اين كارها و فوت فن كارها براي آواز خواني (قابل ذكر هست كه بگم همه اطلاعات از خودم نيست و ذكر منبع هم ميكنم) چكيده از مهترين كارها رو مينويستم در تايپيك شايد مفيد واقع شه براي كساني كه ميخواهن شروع كنن.اگه ميشه از مدير خواهشمندم كه يه توضيحي راجبه اين كه اين آموزش رو در كجا ايجاد كنم؟ آيا همينجا جاي مناسبي هست؟
    متشكرم از فردا يا پس فردا آموزش رو شروع ميكنم :smile (70): با سپاس
     
  2. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    خوب دوستان آموزش ها از اين قرار است :
    آهنگسازي-آوازخواني-روش آواز خواني-كجاتمرين كنيم-چه مقدار تمرين كنيم-‍‍زيمناستيك نفس-تمرين نفس-شرايط جسمي-توانايي شنوايي-هارموني-تقليد-فشار بيش از حد-ميكروفون-حفظ شخصيت-آمادگي براي ظاهر شدن در صحنه-ضبط در استوديو-مهندس صدا-دستگاه چند باندي-ميكروفون استوديو-افكت-كمپرسور-اكسپندر-نويزگيت-اكولايزر- و . . . خيلي چيزهاي ديگه + فوت فن هاي آواز خواني كه اون رو من كتابش رو دارم و در خطهاي بسيار كوتاه اما مفيد كه هم شما حوصله كنيد هم مطالب زياد از حد نشه براتون ايجاد ميكنم.به زودي برميگردم. فقط از مدير سايت خواهشمندم كه اگه آموزش در هم اينجا باشه موردي نداره؟!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    شروع كار

    هركسي ميتواند آهنگسازي كند و هر شخصي ميتواند آواز بخواند.اما بايد در نظر داشت كه اين دو جريان بخشي از مسائل فرهنگي جامعه رو بر دوش مي كشد و مسئوليت اجتماعي دارد،بنابراين نبايد بي احتياطي كرد و آن را بدون آگاهي عرضه نمود.
    زماني كه فكر كردي آهنگساز هستي،فراموش نكن كه آهنگسازي 20% از كل كار است.چرا؟ابتدا بايد از موضوعي متاثر شوي ،‌آن را بايد در ذهن پرورش دهي ؛ بعد زمان بندي موضوع را در قالب ريتم موسيقي در آوري و سپس اصوات را در قالب آن ريتم جايگزيني كني.
    ايده اول و يا جرقه يك ايده در ابتدا بسيار خام است.حال براي پرورش اين ايده خام داشتن دانش گسترده لازم است.

    بخش اول آهنگسازي

    آهنگسازي تا حدود زيادي نياز به قريحه (ذوق) دارد.البته به اين معني نيست كه صرفا بايد استعداد فوق العاده اي داشت.بخش مهم آهنگ سازي فراگيري تكنيكي مربوط به آن است.
    ما،بعضي ها را پر حرف ميدانيم ولي غافل از آن هستيم كه او موضوع متاثر كننده ي خود را با دانش و آگاهي دارد در كلام جست و جو كرده و ابراز ميدارد.
    حال توجه به رمان نويس بكنيم،شايد كتاب پانصد صفحه اي او تنها شمال مطالب كوتاهي باشد.شعر هم همينطور،موسيقي هم همينطور و . . .
    بسيار خوب حالا .........به يك دانش آموز توجه كنيد . نياز به وسيله فني دارد:ابتدا فراگيري الفباي زبان،با الفبا لغت ساختن و در نتيجه ، رساندن مفهوم با جملات ، از آن گذشته وسايل مورد نياز(مثل كاغذ-خودكار و ...)را هم بايد در دست داشته باشد.
    آنچه كه ياد گرفتيم اين است كه بتوانيم به زبان موزيكال بيان كنيم.
    در اين ارتباط هر چه سطح دانش بالاتر باشد،تاثيري گذاري بيان آن بيشتر خواهد بود.اگر شخصي با دانش اندك خود بخواهد تاثيري را كه دريافت كرده بازگو كند، ابتدا با مشكلات ناشي از عدم توانايي خود مواجه است.پس موضوع خود را بي ثمر بيان كرده و شخص مقابل هم آن را گذرا دريافت ميكند.
    آهنگسازي بسيار كار ساده اي است اما به شرط اينكه تسلط به ابزار داشته باشي ! چون همانطور كه توضيح داده شد قريحه در طول زمان (از توليد به بعد) به دست مي آيد اما چگونگي به كارگيري آن در بيان مفاهيم موسيقي بستگي به دانش شخص دارد.
    حالا ميخواهيم به ابزار كار موسيقي اشاره كنيم:
    زبان الفبايي موسيقي نت است.فراگيري نت بسيار ساده است.چون عبارتند از هفت نت.حال سوال است كه آيا با هفت نت همه خواسته هاي يك آهنگساز بر آورده ميشود؟!آيا ميتوان تمام تاثيرات دروني را با اين هفت نت بيا نمود؟جواب منفي است.زيرا كه كلام گفتاري موسيقي بسيار پيچيده است چنانچه در بيان آن فقط از نت ها استفاده شده است. در اين صورت كلام در حد زبان گفتاري كودكان نو پا،ساده و ابتدايي است.

    خوب دوستان براي دفعه بعد ميخواهم به نت ها در موسيقي و يه سري علامتها اشاره كنم و همچنين آهنگسازي بسته و آزاد رو توضيح بدم. و همچنين در مورد فوت و فن هاي آواز خواني كه 101 روش هست رو در تالار خوانندگان ايجاد ميكنم.با سپاس
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    آهنگسازي و آواز خواني به زبان ساده-e2wl3ti01msi4wwm9vu9.jpg
    خوب بدون مقدمه اين ها خط هاي 5 خطي هستند كه بهشون ميگن (حامل) از اونجا كه اسمش روشه يعني حمل كننده نت ها‌! اين خط از پايين به بالا شمرده ميشوند.


    آهنگسازي و آواز خواني به زبان ساده-nothaa.jpg

    خوب عكس بالا نام نت ها هست در نوشته هاي قبلي گفتيم الفباي موسيقي ! حال الفباي موسيقي از اين جريان است

    DO-RE-ME-FA-SOL-LA-SI
    دو-ر-مي-فا-سل-لا-سي

    حالا چرا خارجي ؟ چون از كشفيات غربي هاست

    نت ها از چپ به راست نوشته ميشوند.چرا؟چون كه خط نوشتاري غربي ها از چپ به راست است


    آهنگسازي و آواز خواني به زبان ساده-nrchart.jpg

    تصوير بالا دقت كنيد : نت اول نامش گرد هست-نت دوم سفيد-نت سوم سياه-نت چهارم چنگ-نت پنجم دولاچنگ

    انها نام ها و شكل همون الفباي موسيقي هست.

    زمان بندي نت ها (اگر كسي متوجه نشد پيغام خصوصي بده جواب ميدم)

    نت گرد ، واحد موسيقي است و آن را به دو نيم تقسيم ميكنند

    هر سفيد را به دونيم

    هر سياه را به دونيم

    و چنگ هم به همين ترتيب

    بسيار خوب تا حدودي يكم فهميديم كه موضوع از چه قرار هست اما چون بحث ما تئوري موسيقي نيست شايد برخي ها حوصله نكنند باسه همين ميريم سر بحث اصلي.

    آهنگسازي بسته:

    اگر تا اين مرحله زبان موسيقي و يا الفبا آموخته شود مي توان آهنگسازي كرد ولي اين آهنگسازي در اين مرحله همان طفل نو پاست كه ميگويد:با،با ما،ما :smile (35):

    خوب حالا من جمله اي مينويسم (من امروز به مدرسه مي روم) البته جمله بودا من مدرسه نميرم :smile (45):

    اما اين قطعه خيلي كوتاه است (من امروز به مدرسه ميروم) طرف شنونده پيش خود فكر ميكند.درست،اما كدام مدرسه؟حال با دادن مشخصه اي از مدرسه براي او هم روشن مي شود كه تو در اين مدرسه كاملا مشخص درس ميخواني.براي روشن شدن مدرسه تمام عناصر توضيح داده شده را مثل خط پايين سيلاب بندي كرده و يك مدرسه را در موسيقي به كار گرفتيم . دقت كنيد :

    مد ر سه اي كه در خي يا با ن ش ري ا تي ق رار دا رد

    دو مي فا سل لا سي ر مي دو فا سل مي دو ر سل فا سل دو

    خط آبي جمله ي ماست كه سيلاب بندي كرديم
    خط قرمز نت هاي ما هست كه براي اون نت نوشتيم.

    تمام توصيف مدرسه را مي توانم سيلاب بندي كنم ، علاوه بر اين بيان مشخص شده و طبيعي ست كه بعد از سيلاب بندي بيان درستي به دست مي آيد. تنها چيزي كه كه اين قطعه كم دارد زير و بمي صدا ها است.كه اين همان قريحه يا استعداد يا ذوق مورد بحث است.اما حال نياز به يك وسيله دارم (ساز) كه اصوات ذهن مرا به صدا در بياورد.يك آهنگساز حرفه اي اصوات را در گوش خود حفظ كرده (چون درسي دارد به نام سولفژ كه او را فرا گرفته است)بهترين وسيله يك ارگ كوچك ارزان قيمت است چون صداي دقيق را توليد ميكند.سازهايي مثل ويولن،ني و از اين گونه براي شروع خطرناك اند.

    كليد زير و بم چيست ؟ براي آهنگسازي اصوات بم انتخاب شود از كليد فا و در صورت انتخاب صداي زير كليد سل استفاده ميشود.

    آهنگسازي آزاد

    در آهنگسازي آزاد همانگونه كه مفهموم پيداس براي آنچه شخص را متاثر كرده نت نويسي ميشود. در آهنگسازي بسته ريتم و يا وزن شعر وجود دارد ولي انتخاب صدا با آهنگساز است و در واقع همان اصوات انتخابي حكم مهر و امضاي آهنگساز را دارد.اما بايد وزن و ريتم و نت به نحوي باشد كه آن شعر را قابل فهم سازد.
    اما در مورد آهنگسازي ازاد اين آزادي عمل وجود دارد كه ريتم و وزن و نت ها را دلخواهانه تغيير بديم سرعت و كشش نت ها و ....
    نگاه كلي به آهنگسازي

    1-تئوري موسيقي را بايد كامل آموخت

    2- هارموني

    3- سبك

    4- سازشناسي

    5- انتخاب سازها

    بدين ترتيب آهنگسازي در مرحله اوليه كار را توضيح داديم و گفتيم كه اگر من و زمان بندي را ياد گرفته باشيم ميتوانيم آهنگسازي كنيم اما براي پيشبرد كار آهنگسازي بايد تئوري موسيقي-هارموني-سازشناسي-علم آكوستيك-شناخت سبكها-موسيقي بخش فيزيك و ... نيز آموخت تا بتوان اثري پر بار عرضه نمود.

    برميگردم :smile (35):اينم بگم كه كساني كه حوصله خواندن ندارند هيچ وقت موفق نميشوند كسي كه هنرجو باشه هيچي براش كسل كننده نيست

    موفق باشيد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    آواز خواني

    با توجه به بحث آهنگسازي يك نگاهي به آواز خواني ميكنيم

    تو نميتوني مدت زمان زيادي صرفا با اتكا به خود ، آواز بخواني ، حتي اگر تمرين هاي خود را به طور منظم انجام بدي
    و پيشرفت آواز داشته باشي.پس معلم براي تو ميتواند كمك بزرگي باشد.
    نقل قول از شكسپير:(گوش هايت رو به من قرض بده) حتي شاگردان آواز هم گاهي همين جمله را به معلم خود ميگويند.يعني چه؟اين يك واقعيت تاسف بار است كه هيچكسي نميتواند صداي خود را مثل ديگران بشنوند.اصوات را فقط از درون بلكه از بيرون هم مي شنويم. در اين ارتباط گوش ها مقدار از رزونانس فشرده را ميگيرد و در دستگاه شنوايي جريان ميابد.به همين دليل نميتواني صداي خود را به تمامي بشنوي.

    آواز خواني با توجه به اينكه شرايط آهنگسازي را ندارد اما جايگاهي در موسيقي به دست آورده.اين رو موضوع شرايط خاصي دارند.
    آهنگسازي نياز به مقداري استعداد-ذوق و قريحه دارد.
    آواز خوان بايد داراي شرايط مناسب (زيبايي صدا) باشد.

    امروزه متداول شده كه بسياري از جوانان بيني خود را عمل جراحي ميكنند.بيني عضو روي صورت است كه هوا را به ناي ميرساند و تاثير بسزايي در اداي كلام دارد.نمونه هاي فراواني از اين اشخاص داريم كه بعد از جراحي صداي آن ها از حالت طبيعي خارج شده است.
    صداي انسان متاثر از منطقه جغرافياي نيز هست.براي مثال در بعضي از مناطق جغرافيايي صداها بم است و در ديگر داراي صداي نازك يا زير هستند.(گرچه در اروپا معتقد هستند كه با تمرين مداوم ميشود به صداي مورد نظر رسيد).

    در اروپا صدا را با سازهاي قيمتي مقايسه ميكنند. بنابراين ارزش صداي تو چقدر است ؟ هزار تومان يا صد ميليون؟

    به همين دليل يك خواننده در كشور اروپايي - امريكايي در صورتي كه صدايش خوب باشد ارزش گذاري ميشوند و در مقابل عرضه كار خود پول زيادي دريافت ميكنند و با سرعت صاحب ثروت مي شود چون از فيلتر ارزش گذاري گذشته است.
    در ابتدا بايد بگوييم كه صداي آوازي بستگي به تكامل حنجره در دوران بعد از نوزادي دارد. به اين معني كه بچه بعد از تولد تمام مسائل خودش را با گريه و جيغ بيان ميكند ، گرسنه است درد دارد و ..... گريه و جيغ در اين دوره به تكامل حنجره كمك مي كند. ممكن است كه يك بچه به تكامل حنجره نرسد و مثلا در سن 20 سالگي يك پسر صداي دخترانه داشته باشد ! پس تكامل حنجره مرحله اولي است.

    آهنگسازان غربي از همان ابتدا صداي انسان را دقيقا مثل يك ساز در نظر گرفتند. صداي انسان ميتواند كار ساز را انجام دهد و در واقع تا زمان حال هيچ سازي به گستردگي صداي انساني ساخته نشده.

    در غرب به 4 صداي انسان پي بردند:دو صداي زير و بم زنانه و دوصداي زير و بم مردانه.
    همين امر باعث شد كه هر ساز را هم به شكل چهار صدا در نظر بگيرند كه از بم ترين تا زير ترين صداها را در سازها داشته باشند. اين راه تكاملي سازها شد.

    پس هر كسي اين كار را شروع نميكند مگر اينكه صداي دلنشين و مناسب آواز را دارا باشد و با كوشش و تمرين آن را به درجات مورد نظر ارتقا دهد.

    مرحله بعد روش آواز خواني را توضيح ميدهم (بعد از اين آموزش ها 101 فوت فن آواز خواني را در تالار مخصوص خود توضيح ميدهم من ناچار شدم اينجا توضيح بدم چون به هم مربوط هستند) با سپاس از دوستان بابت مطالعه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    روش آواز خواني

    :smile (6):خوب اميد وارم خسته نشده باشيد

    ميريم سر درس

    آيا بايد نت خواني را ياد گرفت ؟

    گه گاه اين سوال پيش مياد كه آيا بايد نت خواني را ياد گرفت ؟ بايد گفت اين موضوع بستگي به هدف دارد !
    براي مثال بخواهيم خواننده راك يا پاپ شويم شايد كه ضرورتي نداشته باشد.
    با توجه به اينكه دانستن نت كمك مثبتي به كار ميكند به خصوص اينكه اگر بخواهيم قطعه آوازي را يادداشت كنيم.چناچه اگر يك بار نت خواني را ياد بگيريم و به آن مسلط شويم كار بسياااااااار ساده است ، زحمت يادگيري به مراتب كمتر از آن است كه بخواهيم از آن چشم پوشي كنيم چون به آن نياز داريم.

    اگر يك نت جلوي خود داشته باشي ميتواني با يك مداد پاك كن قسمت نادرست را ژاك كني و نظر مورد علاقه خود را جايگزين كني. اين مربوط به موسيقي پاپ و راك است .
    اما . . . .
    اگر بخواهيم موسيقي كلاسيك و يا جاز كار كنيم بدوووون شك بايد به نت خواني تسلط كامل داشته باشيم. در اين رابطه نميشود معتقد شد كه چون من صداي زيبا دارم نبايد نت خواني ياد بگيرم !

    در ايران ديده مي شود كه شخصي موزيسين است-خوب يا بد-اما از نت خواني بهره اي ندارد و شخص ديكري نت خواني را ميداند. اما نميتواند موسيقي خود را عرضه كند.اناني كه نت خواني را ياد نگرفته و موسيقي خود را عرضه ميكند بر اين عقيده اند كه فراگيري نت مانع ابراز مسائل احساسي آنهاست.
    ممكن است در موسيقي ايراني شكلهايي براي نت نويسي به كار برده نشده باشد و يا نتوانسته باشند كه آن را به كار ببرند. به نظر من مانعي ندارد.از همين حالا مي شود براي ان شكلهايي در نظر گرفت و آن را ثبت كرد.در غير اين صورت يك اجراي بدون ثبت است كه فراموش مي شود و يا دچار تحريف مي گردد.

    در ابتدا بايد توجه داشته باشي كه ضروري است يك برنامه ريزي منظم براي تمرين در نظر بگيري طوري كه در تمرين روزانه دچار صدمه نشويم به اين ترتيب به سه نكته اساسي در تمرين توجه نماييم

    كجا تمرين كنيم ؟

    چه مقدار تمرين كنيم ؟

    هر تمرين چه مدت زماني خواهد بود ؟

    اين سوال ها در پيشبرد كار بسيار مهم است به اين جهت خواهش ميكنم كه روي آن فكر شود.

    كجا تمرين كنيم ؟

    بايد در اتاقي تمرين كرد كه در ان اشياي مختلفي وجود داشته باشد . اگر اتاق تمرين جوري باشد كه برگشت صدا نه كم نه زياد باشه در اين صورت از بروز حالت هاي عصبي جلوگيري خواهد شد.
    در صورت امكان مالي ميتوان اتاق اكوستيكي درست كرد كه كاملا صدا به خوبي انعكاس دهد و هم موجب اذيت ديگران نباشد.

    چه مقدار تمرين كنيم؟

    اين جريان بستگي به تصميم زمان دارد.بهترين روش تمرين روزانه است.اما اگر اين امكان نبود بايد تمرين ها را تا حد امكان منظم باشد.بايد كوشش كرد به قول خود عمل كنيم نه اينكه در انتظار موقعيت بمانيم بلكه موقيعت ساز باشيم.براي مثال هر هفته در روز و ساعت مشخص تمرين را انجام دهيم.حتما يادمان باشد كه صبح ها به تمرين نپردازيم يه 3 - 4 ساعت بعد از بلند شدن از خواب ! اين نكته را در فوت فن ها كامل توضيح ميدهم.

    هر تمرين چه مدت زمان خواهد برد ؟

    براي تمرين پيشنهاد ميشود كه هر شروع تمرين را بدون استثنا با ژيمناستيك تنفس آغاز كنيم.ممكن است اين كار بعد از مدتي خسته كننده شود اما ...... بايد بداني كه بسياااار مفيد است.

    اتاق موزيك را بايد مثل يك سالن ورزشي در نظر بگيريم در سالن ورزشي براي گرم شدن بدن تمرين هايي انجام ميدهند.آواز هم مثل حركات بدن بايد سه حالت را در نظر بگيريم با تحرك با نيرو و حركات مختلف بدن.براي تحرك و زير و بمي صدا بالا و پايين بودن نت ها نياز به يك وسيله داريم كه بتوانيم صدا را كنترل كنيم بسيار خوب ........ بهترين وسيله پيانوست.

    آنچه كه مهم است برنامه ريزي درست است.

    جلسه بعد آموزش ژيمناستيك نفس - تمرين نفس - شرايط جسمي - توانايي شنوايي رو توضيح ميدم تا بعد از اون بريم سراغ مسائله تكنيكي تر در آخر اينها ميخواهم اشاره كنيم كه استوديو چيست‌؟چگونه ضبط كنيم و چگونه براي ضبط حاضر بشيم.

     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    دوستان قبل از بحث من پرانتزي باز ميكنم براي آهنگسازي تا بحث آهنگسازي تموم شه :
    خوب دوستان من قبلش گفتم هر كسي ميتونه آهنگسازي كنه با فراگيري 7 نت اصلي و زمان بندي نتها اما اگر بخواييم اثر ماندگار پر بار (مشتي):smile (61): بسازيم بايد

    1- ساز بلد باشيم (پيانو)
    2-تئوري موسيقي فول بلد باشيم
    3-هارموني بلد باشيم
    4-سازشناسي بلد باشيم

    چيزهاي ديگر هم هست اما همين 4 چيز كافيه براي پيشرفت شما.من خيلي ها رو ديدم كه با چهار تا loop گزشتن و چند تا كار كاور (دزدي) اسم خودشون رو آهنگساز و حتي تنظيم كننده ميزارن.مشكلي نيست اما بايد ديد كه سواد اون چقدر است ؟!

    من تعريفي از آهنگسازي رو براتون تعريف ميكنم (اين رو از جزوهاي خودم از استادم آقاي پازوكي ورداشتم)

    تعريف آهنگسازي:تركيب يك سري نغمات كه با هم در تناسب باشند و ايجاد كيفيت مطلوب و قابل قبول بكنند.

    تعريف نغمه:قرار گرفتن چند نت موسيقي در كنار هم به شكلي كه حركتي ايجاد بشود و نتيجه اين حركت بايد خوشايند باشد تا مفهوم درست تري از نغمه بدست آيد.

    تعريف نت:موسيقي يك پديده ارتباطي است. هر پديده ارتباطي داراي يك زبان است،يك زبان براي تكلم؛تكلم از نوع موسيقايي.الفباي اين زبان نت است.

    كاربرد نت:اگر چند نت را در كنار هم قرار دهيم يك كلمه موسيقايي ساخته ميشود.هر چه ما به اين تركيب آگاه تر باشيم كلمه زيباتر ساختيم.

    موتيف:در فن آهنگسازي به جاي نغمه يا جمله موسيقايي اصطلاح موتيف را به كار ميبريم.موتيف اساسي ترين ركن يك اهنگ است.تثبيت،گردش،تعليم و گسترش موتيف از اقداماتي هستند كه بايد اتفاق بيوفتد تا يك جمله موسيقايي ساده به يك آهنگ تبديل شود.

    ساختن يك آهنگ به مانند نوشتن يك انشا در ادبيات است.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوست عزیز ذکر منبع رو فراموش کردید.
     
  9. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    بله چشم من در آخر همه اينها تمامي رو ذكر منبع ميكنم.:smile (75):
     
  10. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    بدون مقدمه ميرم سر تمرين

    اين تمرين رو به كساني كه سيگاري-قليوني-دودي اگه هستند اين تمرين بسيار بسيار به ريه و تنفس كمك ميكنه يه جورايي تصفيه هواس :smile (29):.

    ژيمناستيك نفس

    با آرامش ايستاده و خود را از كمر به طرف جلو تا حد ممكن خم كنيد طوري كه به بدن آزار نرسد.
    در اين شكل دست ها به طور آويزان همچنين سر و گردن بدون فشار نگه داشته شود. در اين حالت توسط بيني آهسته نفس كشيده شود كه بدن خيلي آرام كمي به طرف بالا مي آيد و توسط دهان هوا را خارج شود.اين تمرين بارها تكرار شود.

    مجددا در حالت خود قرار گرفته و دست ها در كنار سر ازاد باشد در حركت باز دم بدن خود را كمي بالاتر اورده و سپس هوا را با سرعت بيرون داده و بدن مجددا به حالت اول خود برگردد.اين تمرين چند بار انجام شود

    در همين حالت خود را نگه داشته سر و گردن و كتف ها ارامش داشته باشند.براي بار دوم توسط بيني آهسته نفس كشيده و دست ها تا بالاي كتف بلند شود. در اين موقع نفس كشيدن هميشه به طرف جلو همچنان خميده و صاف خود را نگه داريد و دست ها به طور آويزان پايين افتاده و در اين حالت هوا را تخليه كنيم.

    خود را همان طور مثل قبل با ارامش نگه داريد و اين با نفس عميقي بكشيد طوري كه قفس سينه پر شود و باز خالي كنيد در ابتدا تمرين رفت و برگشت هوا اهسته باشد كم كم به رفت و برگشت سرعت دهيد.

    حلسه بعد نيم نگاهي به هارموني - ريتم - ميزان - زير و بم اصوات - صحبت ميكنم. الان ساعت 12:30 شبه :smile (81):با اجازه تا فردا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    نيم نگاهي به ريتم - ميزان - هارموني

    ريتم:ريتم واقعيت انكار ناپذير نبض موسيقي است. كه همراه احساس انساني بر خورد مي كند و چون احساس انساني دائم در حال تغيير است سادترين راه براي كنترل آن تجربه در عمل است.

    1-بايد روي بعضي از نت ها تكيه كرد
    2-بعضي ها بدون تكيه اجرا شوند.
    براي مثال 1 2 3 4 و اين در طبيعت است كه روي 1 يعني روي اولين نت تكيه مي شود و ضربه هاي نت ديگر ضعيف.

    نكته ديگر كه زدن ريتم حتما و ضرورتا روي مترونوم باشد مگر آنكه به ضرب مسلط باشد.مترونوم دستگاهي هست كه با سرعت دلخواه و كسر ميزان دلخواه ضرب هاي دقيقي به شما ميدهد

    كسر ميزان چيست؟خيلي ساده ميگم.4/2 در اينجا 2 كه صورت هست تعداد ضرب شما يعني دو ضرب و 4 نماد نت شماست. حال نماد نت چيست ؟

    هر نت براي خود كسر ميزاني دارد.

    گرد 1

    سياه 4/1

    سفيد 2/1

    چنگ 8/1

    دولاچنگ 16/1

    سه لا چنگ 32/1

    و .......

    پس در ميابيم كه مثلا در ريتم 4/2 (4) نماد نت سياه است.


    هارموني:تو بايد احساس خود را براي درك هارموني رشد دهي.اين عمل خيلي ساده است فقط بارها وو بارها بشنو.در واقع شايد كه براي درك آن احساس داشته باشي اما تا به حال به آن فكر نكرده باشي بايد توجه كني كه آواز تو به تنهاي زيبا نيست.ولي به وسيله ديگري كه تو را همراهي ميكند اثر مطلوب خواهد داشت.در واقع آواز تو چند منظوره خواهد بود.اگر توجه نكني مثل آن است كه تو تخته هاي پرش اكروبات را در نظر بگيري و ببيني كه چگونه چند حركت را با همان تخته انجام مي دهند.
    اهنگساز اگر به طور نسبي تحصيل كرده باشد كارش اين نيست كه سر روي بالش جادويي بگذارد و بخوابد ناكهان از جا پريده و مجموعه اي از آكوردها را از ان بالش جادويي بگيرد و براي تو در آوازت به كار ببرد.
    در ابتدا كافي است كه بداني اكورد يك حركت ايستاست اما هارموني براي همراهي كردن موسيقي است و ان نيروي بيشتري مي دهد كه ملودي تنها نباشد.

    شناخت ميزان:ميزان يك نو تقسيم بندي در موسيقي است كه غالبا با بي دقتي با آن برخورد مي شود بايد ياد گرفت كه نوع ميزان در موسيقي را شناخت و اموخت كه چگونگه شمارش ميشود.

    دوستان راستش من امشب اين پست آخر رو زدم و ميخواهم در تالار خوانندگان يه پست بزنم و فوت فن آواز رو كه دفعه پيش قول دادم رو بزنم.اين پست ادامه داره اما حجم مطالب بالاست من براتون گلچين كردم(باره ديگه ميگم كه اين پست ويژه كساني هست كه ميخوان شروع كنن به آهنگسازي و آواز خواني در آخر همه اينها با استوديو و وسايل استوديو كاملا بحث خواهم كرد.)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    منبع : 20% خودم
    80% نوشته حسن زندباف كتاب آهنگسازي و آوازخواني

    دوستان توي تالار خوانندگان فوت فن ها رو دارم آموزش ميدم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. Ah/\/\ad

    Ah/\/\ad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/7/10
    ارسال ها:
    64
    محل سکونت:
    Bass Line
    امتیازات:
    +37 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    درود و خسته نباشید خدمت دوست عزیزم ..

    راستش من پایین تمام پست ها تشکر زدم اما دوست داشتم با یک پست هم به شما خسته نباشید بگم ، هم ازتون تشکر کنم ، هم خواستار ادامه آموزشاتون باشم هم یک سوال مطرح کنم :دی

    سوالم اینه که آهنگساز دقیقا چه کاری انجام می ده ؟؟

    اینکه می گن روی شعر ملودی گذاشته منظور همون آهنگسازی هستش ؟؟

    اصلا وظیفه ی آهنگساز چیه ؟؟ نحوه ی ادای کلمات موجود در شعر ؟؟ این که مثلا کلمه ی "تنهایی" چه طور خونده بشه ؟؟ مثلا "تن هایی" - "تنهااااایی" - "تنهاییییی" ؟؟؟؟

    یعنی فقط وظیفه ی آهنگساز همینه یا اینکه باید نت های سازهای مختلفی که در آهنگ استفاده شده و آکوردها رو هم بنویسه ؟؟ یا اینکه این کار تنظیم کنندست که برای سازهای مختلف نت بنویسه ؟؟؟

    کلا گیج شدم ..

    اگر ممکنه کامل برام توضیح بدین ..

    ممنونم

    .
     
  14. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    ببخشيد دوست من كه خيلي دير پاسخ دادم چون اين تايپيك قديمي هست اما جواب سوالت رو ميدم

    اهنگساز به كسي ميگن كه ملودي و ريتم و هارموني رو دست تنظيم كننده ميده و تنظيم كننده هم تمامي كارها اهنگساز رو كه بر روي كاغذ اورده رو زنده ميكنه و عمليش ميكنه.

    مثل ساختمان سازي.مهندس نقشه كشي ميكنه مهندس اجرايي اجراش ميكنه.

    به شما شعري ميدن.شما رو اون شعر تفكر ميكني و موضوع شعر رو در ذهن خودت پروش ميدي مثل يه فيلم مثل يه سريال تقسيم بندي ميكني ميگي اين قسمت غمناكتر ميشه يه قسمت ميتركونه يه قسمت معمولي اجرا ميشه يه قمست ملايم و .... حالا بسته به دانشي كه داري ملودي ميزاري بروي شعرت كه به اين ملودي ميگن موتيف يا ملودي شاهد.كه مستلزمه كنترپوآن هست اگرم حوصله نداشته باشيد حسي هستش.و اكورد گزاريهاتونم باري به هر جهت و حسي هست.اما .... اگر شما كنترپوان (ملودي) بلد باشيد با توجه به ملوديهاتون آكورد مينويسيد (هارموني) و بعدش انتخاب ساز ميكنيد (سازشناسي) و بعدش اجراش ميكنيد (تنظيم)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. آواز ساده

    ,
  2. تمرين اواز خواني