آموزش کامل و جامع صداسازی از پایه (Synthesis Tutorial) - نوشته ی حامد غفاری

شروع موضوع توسط HECTRUM ‏22/7/12 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک آموزش کامل و جامع صداسازی از پایه (Synthesis Tutorial) - نوشته ی حامد غفاری تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    به نام خدا

    سلام و درود به همه دوستان و عزیزان.

    مدت زیادی بود سعی داشتیم مطالبی رو درباره ی آموزش طراحی صدا و یا صداسازی (Synthesis) براتون بنویسیم.

    همونطور که میدونید اگر بخواهیم همه مطالب رو بازگو کنیم بی شک کتابی بالغ بر 1000 صفحه خواهد شد. بنابراین تصمیم بر این شد که علاوه بر این که در این آموزش تمامی مطالب موردنیاز گفته شود، در عین حال هم بسیار ساده، قابل فهم و نه زیاد طولانی باشد.

    به همین دلیل در روال آموزش گاهی اوقات ممکن است کمی وقفه و تاخیر بوجود بیاید و صرفا این تاخیر به دلیل جمع بندی مطالب، قابل درک بودن و در عین حال کامل و جامع بودن مطالب می باشد و این کمی وقت گیر است.

    در طول آموزش سعی بر این است که با همکاری یک سری از دوستان در صورت نیاز ویدو ها، عکس ها، و همچنین چالشی بین کاربران گذاشته شود تا در حین یادگیری بتوانند خودشون رو هم آزمایش کنند و بهتر مطالب رو درک کنند.

    تمامی مطالب نوشته شده و ترجمه شده مربوط به اینجانب (حامد غفاری) و سایت پرشین موزیک (Persian Music) می باشد.

    از کاربران عزیز خواهشمندیم در صورت سوء استفاده افراد و سایت ها در صورت عدم ذکر منبع، به اینجانب و یا دیگر مدیران موارد را گزارش دهند.

    در تاپیک زیز میتونید نظرات و پیشنهادات خودتون رو بفرمایید.

    [h=2]پرسش و پاسخ درباره ی آموزش کامل و جامع صداسازی از پایه (Synthesis Tutorial) - نوشته ی حامد غفاری[/h]

    به زودی شروع خواهم کرد... :smile (73):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 39
  2. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    جلسه اول

    درک صداها:

    برای درک علم طراحی صدا (Synthesis) باید در ابتدا خود صدا را درک کنیم. اینکه به چه شکلی است؟ حرکتش به چه نحوی است؟ درکی که از صدایی که می شنویم چیست؟ و یا اصلا چرا اینگونه درک می کنیم؟.
    صدا(صوت) در واقع نتیجه ارتعاش یک جسم و حتی هوای اطراف منبع شنیداری ماست که به شکل موج منتشر می شود. درکی که ذهن ما از این ارتعاش و جابجایی پیدا می کند، هویت صدا را در ذهن ما تشکیل میدهد.
    نکته: محیط اطراف ما در صدایی که میشنویم بسیار موثر است و یک از دلایل ایجاد آکوستیک و عایق کردن دیوارها همین عامل است.
    به عکس زیر دقت کنید. اسپیکر همان منبع شنیداری ماست و امواج همواره در حال دور شدن از این منبع هستند.

    تصویر

    پارامترهای امواج صدا: (Sound wave Components)

    بسامد (فرکانس یا تَواتُر):

    تعداد نوسان های (Vibrations) یک نوسانگر (Oscillator) در یک ثانیه بسامد یا فرکانس نامید می شود.
    واحد بسامد Hertz یا به اختصار HZ (مخترع: فیزیکدان آلمانی Heinrich Hertz) و یا دور بر ثانیه (C.P.S) می باشد.

    هر چه قدر بسامد صدا بیشتر (حرکت نوسانی تندتر) باشد، صدای حاصل زیرتر و هر چه قدر بسامد صدا کمتر (حرکت نوسانی کندتر) باشد، صدای حاصل بم تر خواهد بود.

    محدوده شنوایی گوش انسان از 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز می باشد. این محدوده به واسطه سن انسان متغیر است.
    برای مثال: بسیاری از نوجوانان به راحتی قادر به شنوایی صداهای بالاتر از محدوده 18 کیلوهرتز هستند در حالی که میان سالان تمایلی به شنیدن اصوات فراتر از 14 کیلوهرتز ندارند.
    اما به طور کل به بسامدهای بیشتر از 20 کیلوهرتز اصوات فراصوت و به بسامدهای کمتر از 20 هرتز اصوات فروصوت گفته می شود.

    در ساز های زهی و بادی نیز:


    1. هر چقدر طول سیم یا لوله صوتی بلندتر --> بسامد صدای حاصل کمتر (صدای بم تری) خواهیم داشت و بالعکس
    2. هر چقدر ضخامت سیم یا قطر لوله صوتی بیشتر --> بسامد صدای حاصل کمتر (صدای بم تری) خواهیم داشت و بالعکس

    دوره تناوب

    مدت زمانی که یک نوسان کامل طول می کشد.
    مثال: اگر بسامد صوتی 440 HZ باشد به این معناست که در هر ثانیه 440 نوسان خواهد داشت بنابراین هر نوسان 1/440 ثانیه صول خواهد کشید.

    یقینا بسامد (فرکانس) و دوره تناوب معکوس یکدیگرند.

    طول موج
    مسافتی که یک نوسان کامل طی می کند.
    هر چه قدر بسامد صدایی بیشتر باشد طول موج آن کوتاه تر خواهد شد و بر عکس.


    از همه ی موارد بالا که بهش اشاره شد در نهایت به 2 تا نکته ی کلی می رسیم.


    1. صدای زیر --> بسامد بیشتر (نوسان تندتر) --> طول موج کوتاه تر --> طول سیم یا لوله صوتی کوتاهتر --> ضخامت سیم یا قطر لوله صوتی کمتر
    2. صدای بم --> بسامد کمتر (نوسان کندتر) --> طول موج بلندتر --> طول سیم یا لوله صوتی بلندتر --> ضخامت سیم یا قطر لوله صوتی بیشتر


    *دوستان دانستن تئوری و اصول کار بسیار بسیار مهم و حیاتیه. شاید برای برخی از عزیزان خسته کننده باشه اما تاثیر این مطالب پایه رو خودتون در جلسات بعدی درک خواهید کرد.*
    بنابراین تکرار مطالب یادتون نره :smile (73):

    منتظر جلسات بعدی باشید ...
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏23/7/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 41
    • آموزنده آموزنده x 1
  3. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    جلسه دوم

    در جلسه پیش برخی از ویژگی های صدا رو بررسی کردیم.
    برای مثال گفتیم که هر چه قدر بسامد صدا بیشتر باشد طول موج آن کوتاه تر و هرچه قدر بسامد صدا کمتر باشد طول موج آن بلندتر است.

    مشاهده پیوست 8135

    یکی دیگر از پارامتر های امواج صدا دامنه ی موج است.

    دامنه موج (Amplitude):

    مقدار جابجایی که نوسانگر از نقطه تعادل خود دارد.
    تصویر

    نکات:

    • ممکن است دو موج بسامد یکسانی داشته باشند، اما دارای دامنه های مختلفی باشند.
    • تاثیر دامنه موج در شدت و ضعف صداست.
    • دامنه ی موج بیشتر = صدای حاصل قوی تر
    • دامنه ی موج کمتر = صدای حاصل ضعیف تر

    شیوش صدا یا شکل امواج صدا (Wave Shape):

    به طور کل شیوش در شکل منحنی صدا تاثیر می گذارد.

    نکته: دو صدای برابر از لحاظ بسامد، دامنه و طول موج که توسط دو ساز مختلف تولید شوند بدون شک دارای شکل و یا شیوش صوت متفاوتی هستند.
    این نکته را خودتون در یک آنالایزر بررسی کنید و شکل موج های هر ساز را با یکدیگر مقایسه کنید.

    اصوات به طور کلی دو دسته اند:

    • اصوات موسیقایی
    • اصوات غیر موسیقایی

    اصوات موسیقایی:
    صداهایی که دارای زیر و بمی معین و قابل اندازه گیری باشند را می گوییم.
    اصوات غیر موسیقایی: صداهایی که دارای زیر و بمی نامعین باشند. مانند صدای انفجار. رعد و برق، حرکت قطار، همهمه و ...

    هر صوت موسیقایی به طور کل 4 مشخصه دارد:


    • نَواک (Pitch): به زیر و بمی یک صدا نَواک می گویند.
    • دیرَند (Duration): مدت زمان کشش هر صدا را می گویند
    • شدت (Intensity): قوی و یا ضعیف بودن یک صوت را گویند که با دامنه ی موج رابطه مستقیم دارد.
    • رنگ یا طنین یا تمبر (Timbre): کیفیت ویژه یک ساز و یا خواننده که سبب تمایز آن با یکدیگر میشود را طنین می گویند. در واقع طنین صداست که صدای سازها و افراد را برای ما باز شناسی می کند.

    در جلسات بعدی به مباحث اصلی می پردازیم. تکرار مطالب یادتون نره
    موفق باشید :smile (73):
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏29/7/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 35
  4. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    جلسه سوم
    درودی مجدد.

    اول از همه لازم میدونم مروری کوچکی بر نواحی فرکانسی داشته باشم:
    اگر بخواهیم خیلی کلی یک تقسیم بندی را بیان کنیم (تقسیم بندی فرکانسی ساده ای که در برخی Video Player ها و یا Player های اتومبیل و ... موجود هستند( می توانیم اینگونه بیان کنیم:
    نواحی فرکانسی به طور کل به سه محدوده تقسیم میشوند:


    1. محدوده Bass ==> نواحی بین 10 تا 200 هرتز
    2. محدوده Mid-Range یا به اصطلاح مهندسین صوت (Mid) ==> نواحی بین 200 تا 3000 هرتز
    3. محدوده High یا به اصطلاح Treble ==> نواحی بین 3000 تا بلندترین صوتی که قادر به شنیدن آن هستید!

    نکات :


    1. بدون شک این تقسیم بندی بسیار کلی است و تقسیم بندی اصلی فراتر از این موضوع است. هدف نشان دادن یک شمای کلی و آشنایی با رنج فرکانسی است. برای درک بهتر به تاپیک جناب احمدزاده مراجعه فرمایید.
    2. همانطور که میدانید و به این موضوع هم اشاره شد. محدوده شنوایی انسان بین 20 تا 20000 می باشد، که این امر با توجه به شرایط وسن انسان دستخوش تغییر است. برای مثال برای مقاصد موسیقی چون ملاک ما در نهایت CD هست، خود به خود به نواحی بالاتر از 16000 نیازی پیدا نخواهیم کرد و یا اینکه درک و شنیدن ناحیه فرکانسی 20 هرتز تقریبا غیر ممکن است!

    بسیار مهم است که بدانیم هر سازی در چه محدوده فرکانسی تعریف می شود. این امر نه تنها در هنگام EQ و Filtering و ... به شما کمک خواهد کرد بلکه نقاط آغاز و پایان مناسبی را نیز برای کار با امواج صدا در اختیارتان خواهد گذاشت.

    برای مثال فرکانس های پایه و اصلی برخی از ادوات را بنده ذکر می کنم (برای درک بیشتر تاپیک های میکس را مطالعه فرمایید)

    کیک درام (بیس درام(: 20 تا 150 هرتز
    بیس: 20 تا 250 هرتز
    پیانو: 80 تا 4500 هرتز
    اسنیر: 100 تا 200 هرتز
    و ...

    نکته: توجه داشته باشید که این موارد صرفا جهت راهنمایی شماست و این نواحی بر اساس جنس و طنین صدا متغیرند.

    ابزار دیگری که نیاز داریم یک جدول فرکانسی (Frequency Chart) است به همراه فرکانس نشان داده شده هر نت بر روی پیانو
    به چه دلیل؟!
    به این دلیل که بعد ها بدون شک نیاز به درک برخی از فرکانس ها پیدا خواهید کرد و یا اینکه یک محدوده ی فرکانسی مشخصی را مورد پردازش قرار خواهید داد حالا یا بوسیله اکولایزر و یا فیلتر و ...، اینجاست که این جدول کارایی خود را نشان خواهد داد.

    * نیازی به حفظ جدول نیست اما بد نیست برخی فرکانس ها را به خاطر داشته باشیم. برای مثال C4 = 261.63 و یا A4 = 440.00 می باشد که با استفاده از این فرکانس ها به راحتی فرکانس های دیگر قابل محاسبه می باشد.

    آموزش کامل و جامع صداسازی از پایه (Synthesis Tutorial) - نوشته ی حامد غفاری-Instrument Frequencies.jpg

    آموزش کامل و جامع صداسازی از پایه (Synthesis Tutorial) - نوشته ی حامد غفاری-keyboard-note-frequency-chart.jpg

    نکته
    : همانطور که عرض کردم نیازی به حفظ جدول نیست. اما برای مثال شما فرکانس C4 را میدانید و نیاز به فرکانس C5 دارید. به راحتی فرکانس C4 را دو برابر کنید. نتیجه می شود فرکانس دقیق نت C5. کاربرد این جدول را در جلسات آینده به خوبی درک خواهید کرد.

    تکرار مطالب یادتون نره.


     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏6/8/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 32
    • آموزنده آموزنده x 1
  5. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    جلسه چهارم

    به طور کل امواج صدا (Waveforms) سه مشخصه ی اصلی دارند:


    1. بسامد (Frequency)
    2. دامنه (Amplitude)
    3. طنین یا رنگ صوتی (Timbre)

    در جلسات پیش به همه ی این موارد اشاره ای شد که مهمترین جز آنها طنین صداست چرا که در واقع کیفیت تنال یک صوت را مشخص میکند و آن را برای ما بازشناسی می کند.
    برای مثال: نت A5 در ساز پیانو با نت A5 در ساز ترومپت صدایی متفاوت و یا در واقع طنینی متفاوت را بوجود خواهند آورد که عامل تمایز صدای این دو ساز در ذهن ماست.
    در علم طراحی صدا بیشترین تمرکز بر روی این قسمت یعنی طنین یک صوت است.

    انواع امواج صوتی: (Waveforms Or Wave Shapes):


    1. امواج سینوسی (Sine ویوز)
    2. امواج اره ای یا دندانه ای (Saw ویوز)یا به اصطلاح مهندسین صوت(Sawtooth ویوز)
    3. امواج مربعی (Square ویوز)
    4. امواج مثلثی (Triangle ویوز)
    5. و Noise که معمولا در این طبقه بندی قرار نمی گیرد اما از اهمیت بسیار بسیار بالایی برخوردار است و در هر سینتی سایزر آنالوگی جایی مختص به خود را دارد.

    تصویـر انواع امواج صوتی


    نکات:


    1. Pulse ویوز و یا همان امواج مستطیلی هم معمولاً در این طبقه بندی قرار نمی گیرند. این امواج شباهت زیادی به Square Wave ها دارند با این تفاوت که اشکالی متقارن مانند آنها ندارند.
    2. Sawtooth ها در سینتی سایزرهای کاهشی (Substractive) به عنوان نقطه آغازین در نظر گرفته می شوند.
    3. این امواج، امواج اصلی صوت هستند و بقیه امواج از ترکیب اینها ساخته و پرداخته می شوند که امواج مرکب (Composite Waveforms) نامیده می شوند.

    مشخصات امواج سینوسی (Sine ویوز):

    شکل امواج سینوســی به صورت نمودار سینوس می باشد.

    به دلیل داشتن شکل موجی هموار و همیشه در حال جریان، بسیار مناسب برای ساختن بیس های غنی و گرم و یا لید های نرم، صاف و هموار می باشند.

    صدای سوت (Whistle) از این امواج ساخته می شود و گاهی اوقات با Layer کردن با یک Kick Drum و پردازش های دیگر نتیجه جالبی را خواهد داد.

    امواج سینوسـی امواجی غنی و خالص هستند و اجزای هارمونیک آنها پایه به شمار می آیند. این به این معناست که تمام امواج صوتی دیگر به نحوی از امواج سینوسـی ساخته می شوند.

    مشخصات امواج اره ای (Sawtooth ویوز):

    نام این امواج به دلیل شباهت به دندانه ای اره می باشد وکیفیت صوتی این امواج بسیار غنی و روشن است.

    بسیار مناسب برای ساختن سازهای زهی،برنجی، پدهای گرم و حجیم،لیدهای خشک و خشن، الکترو بیس ها و ... می باشند.

    این امواج به دلیل شکل موج خاصی که دارند از خصوصیات داینامیک خاصی هم برخوردارند.


    در جلسات بعد به معرفی دیگر امواج می پردازیم و جزئیات بیشتری را بررسی می کنیم.
    تکرار مطالب یادتون نره.
    :smile (73):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 28
  6. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    جلسه پنجم

    مشخصات امواج مثلثی (Triangle ویوز):

    این ویوفورم ها به دلیل شکل خاصشون بسیار مناسب برای انواع صداهای زنگ دار (Bell) ویا برخی از سازهای بادی که صدای نرم تری دارند مانند فلوت می باشند.
    همچنین برای ساختن صداهای FM که نظیر آنها در سینتی سایزرهایی مانند Yamaha DX7 و یا FM7s شنیده میشوند به کار می روند.

    مشخصات امواج مربعی (Square Waveforms):

    این امواج از شکل داینامیک فوق العاده ای برخوردارند و در ترکیب با سایر ویوفورم ها خروجی بسیار قدرتمند و حجیم را به دنبال خواهند داشت.این امواج هم مانند امواج اره ای (Sawtooth) برای تولید سازهای برنجی (Brass) و یا سازهای بادی که نسبتا صدایی قوی تر و غنی تری دارند بسیار مناسب می باشند.

    Noise:

    همانطور که اشاره شد معمولا این امواج در طبقه بندی قرار نمی گیرند اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.
    این امواج بیشتر به عنوان افکت مورد استفاده قرار می گیرند تا چیز دیگری.اما برای مثال برای ساختن پدها در کنار سایر ویوفورم ها بسیار کارآمد هستند.
    صداهایی مانند امواج دریا، استاتیک های رادیویی،طوفان،رعد و برق و ... توسط این امواج و ترکیبی از سایر ویوفورم ها ساخته می شوند.
    صداهایی که از ترکیب با این امواج می توان ساخت بی شمار است به همین دلیل در اغلب سینتی سایزرها چه نرم افزار و چه سخت افزار مشاهده می کنیم که به عنوان یکی از منابع اصلی ویوفورم قرار گرفته اند.


    • تا به اینجا توضیحاتی ساده،ابتدایی و البته پایه ای را درباره ی امواج صوت بررسی کردیم و این که چه شخصیتی دارند و چگونه باید آنها را درک کرد.
    دوستان یکی از بهترین شیوه ها برای یادگیری استفاده ازTagging Method هست. همانطور که می دونید همیشه تصویر بسیار بهتر و طولانی تر در ذهن انسان نقش می بنده. هویت هر چیزی که میدونیم در ذهن ما با یک تصویر تعریف شده که ممکنه مربوط و یا نامربوط باشه.
    سعی کنید همانند بقیه چیزها، این متود رو برای این آموزش هم استفاده کنید. سعی کردم تصویر مطالب مهمی رو که در پست های قبل خدمتتون عرض کردم قرار بدم تا ابهامات به طور کل از بین بره.

    خوب کم کم وارد جزئیات می شیم.

    ADSR:

    این عبارت اختصاری از 4 پارامتر مهم و کارآمد است که بدون استثنا در هر سینتی سایزر و سمپلری قابل مشاهده هست و در واقع میشه گفت مهم ترین پارامتر در شکل دادن به صدا و هویت بخشیدن به آن است.

    A = Attack
    D = Decay
    S = Sustain
    R = Release
    این پارامترها اجزای Envelope یک صوت هستند.

    Envelope:

    به طور کل این عبارت اصطلاحی است که به افت و خیز سیگنال یک صوت در دوره ای از زمان اطلاق میشه اما بنا به Tagging Method شما این اصطلاح رو به عنوان ابزاری برای شکل دهی به صدا تصور کنید. فراموش نکنید با داشتن تصویری از هر چیز در ذهن خود خیلی بهتر و راحت تر میتونید با آن ارتباط برقرار کنید.
    شکل معمول و استاندارد ADSR Envelope یک صوت به شکل زیر است که در اکثر سینتی سایزرها و سمپلرها مشاهده می کنیم.

    آموزش کامل و جامع صداسازی از پایه (Synthesis Tutorial) - نوشته ی حامد غفاری-M4C_intro.ADSR_.jpg

    خوب همانطور که در دیاگرام مشاهده می کنید، نت ما از صفر آغاز میشه و شروع به حرکت میکنه، با یک Attack سریع به بالاترین مقدار خود میرسه، سپس با یک Decay کوچک و سریع (افت سریع) به اندازه ی تقریبا نصف میزان صدای سیگنال صوت ما کاهش پیدا میکنه و سپس در همون جا باقی میمونه (Sustain) تا زمانی که با یک Release آرام و نرم دوباره به صفر برسه.

    دوستان بخش عمده ی شکل دهی صداها توسط این پارامترها انجام میشه.
    بیایید تجسم کنیم که یک پد به چه شکلی میتونه باشه و همزمان با تجسمتون روی کاغذ هم پیاده کنید تا به طور کامل آن را درک کنید.

    اگر شکل معمول صدای یک پد رو تصور کنیم در نهایت میشه اینجوری گفت که پدها اغلب دارای Attack خیلی طولانی و نرم، یک Decay آهسته سپس یک Sustain و یا کشش طولانی و در نهایت یک Release بسیار طولانی.

    چنین تنظیماتی در نهایت خروجی یک صدای صاف، هموار و نرم را برای ما خواهد داشت.
    با میلی ثانیه های مختلف تجربه کنید و منتظر جلسات بعد باشید.

    پاینده باشید :smile (73):
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏1/10/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 29
    • مفید مفید x 1
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. آموزش جامع صداسازی