1. رد اعلامیه
  2. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه
  3. بخش مقالات افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

آموزش و نقد و بررسی موسیقی ایرانی

شروع موضوع توسط music helper ‏15/5/17 در انجمن مقالات و بررسی ها

تاپیک آموزش و نقد و بررسی موسیقی ایرانی تالار مقالات و بررسی ها در persian-music.org.

  1. music helper

    music helper عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/8/15
    ارسال ها:
    5
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +11 / 0 / -0
    به توفیق خدای صانع و پاک ***** که دانش می دهد بر ملک و افلاک



    عرض سلام و ادب خدمت اساتید و هنرمندان و هنرجویان عزیز امیدوارم ایام به کام، هنر جاری بر زندگی و لبخند جاودان بر لب هایتان باشد.

    چند مدتی هست که عضو این سایت شدم ، ولی بنا به دلایلی فعالیت نمی کردم.

    اما تصمیم گرفتم که کنار شما دوستان فعالیت خودم را شروع کنم و از محضر اساتید فیض و از کسب علم و دانش در کنار شما لذت ببرم.

    اطلاع دارم که اساتید صاحب نام و گران مایه ای در این سایت حضور دارند و اظهار وجود کردن اینجانب در آستان این اساتید ابداً کار درست و شایسته ای نیست،اما از این بزرگواران همانطور که بزرگان به ما آموختند اول کسب اجازه و رخصت میکنم تا مطالبی را در خصوص موسیقی کلاسیک ایرانی با شما سروران و هنرمندان گرامی به اشتراک و نقد و بررسی بگذارم.

    گفت استاد مبر درس از یاد *** یاد باد آن چه مرا گفت استاد


    یاد باد آن که مرا یاد آموخت *** آدمی نان خورد از دولت یاد



    هیچ یادم نرود این معنی *** که مرا مادر من، نادان زاد



    پدرم نیز چو استادم دید *** گشت از تربیت من آزاد



    پس مرا منت از استاد بود *** که به تعلیم من استاد استاد



    هر چه می دانست آموخت مرا *** غیر یک اصل که نا گفته نهاد



    قدر استاد نکو دانستن *** حیف استاد به من یاد نداد

    شعر : ایرج میرزا



    لازم به ذکر است که علم بنده در مرتبه عالی نیست و امکان هرگونه خطا یا اشتباهی در مطالب وجود دارد لذا از اساتید خواهشمندم هم از لفظ «آموزش» این مقاله خرده نگیرند و اگر هم در مبحث مشکل یا اشتباه و خطایی میبینند در بحث شرکت کرده و با دلیل و توضیحات خودشان اصلاح کنندکه هم موجب پیشرفت و اعتلای معلومات نگارنده و هم هنرجویانی که از این مطلب استفاده و بهره می برند بشوند.
    و همچنین لازم به توضیح است که مطالب این آموزش تماما به قلم اینجانب می باشد و اگر در طی مقاله از کتب یا منبعی متن یا توضیحی استفاده شده باشد حتما نام صاحب اثر قید و حقوق آن بزرگوار محفوظ مانده است.

    *از شما هنرمندان که خود واقف به حقوق هنری خود می باشید تقاضا میکنم که اگر از محتوای این مقاله در هر رسانه نوشتاری و شنیداری و دیداری اعم از سایت،روزنامه،مقاله،شبکه های اجتماعی استفاده و یا اقدام به اشتراک نمودید حتی المقدور نام و نشان صاحب اثر را قید کرده و کمکی کنید به اشاعه فرهنگ احترام به حقوق هنری،هنرمندان.

    در آخر هم جا دارد که از تمامی کسانی که در این سایت زحمت میکشند هم مدیران و هم هنرمندان و هنرجویان تشکر و قدر دانی به عمل آورم.


    باتشکر
    سید امین محمد حسینی




    این سخن آبیست از دریای بی پایان عشق *** تا جهان را آب بخشد جسم هارا جان کند
    هر که چون ماهی نباشد جوید او پایان آب *** هر که او ماهی بود کی فکرت پایان بود

    شمس تبریزی
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏16/5/17, تاریخ ارسال پست اول: ‏15/5/17 ---

    همانطور که می دانید امروز گرایش به موسیقی کلاسیک ایرانی خیلی کم شده است و بیشتر جوانان رو به سوی موسیقی پاپ،جز،راک،رپ و ... آورده اند زیرا هم راحت تر است و هم پیچیدگی ها و گستردگی موسیقی ایرانی را ندارند،در نتیجه جوان امروزی که به دنبال راحتی ها و سهل آسان هاست به دنبال این نوع موسیقی میرود و از آنجایی که علم کافی در خصوص این سبک ها را ندارد اقدام به تولید آثار تهی از فکر و علم و جنبه های زیبایی شناختی و اصول آهنگسازی میکند،و از آنجا که بیشتر مخاطبان ایرانی برای گوش و غذای روح خود ارزش زیادی قائل نیستند به این موسیقی صرفاً جهت رفع نیاز از سوی بی حوصلگی و دم دست بودن به این موسیقی گوش میدهند در نتیجه پدیده تغییر ذائقه ی شنیداری و تخریب گوش هنری رخ می دهد و موسیقی ایرانی مهجور و در انزوا می ماند البته دلیل دیگر هم میتواند این باشد که ما ایرانی ها اکثراً از خود گریزان یا به اصطلاح غرب گرا هستیم ، یعنی هر چیز که از اروپا و غرب وارد کشور میشود یک پوست اندازی،مد،خوب و طلا نام میگیرد و هر چیز که از گذشتگان ما به ارث مانده و ما از خود داریم کهنه،قدیمی است؛اکثراً دچار این بیماری هستیم.
    اما نگارنده این عقیده و افکار را ندارد؛ما خود دارای فرهنگی غنی و تاریخی به مراتب پربارتر از غرب هستیم.در موسیقی نیز این چنین است موسیقی کلاسیک ایرانی شیرین تر،زیبا تر، و بلکه هنری تر از موسیقی اروپایی است و تنها موردی که موسیقی اروپایی را پر رنگ میکند دست علم است و تبلیغ و ترویج و تحقیق که آنان به موسیقی خود بسیار پرداخته و تحقیق و تفحص کرده اند ولی ما در این زمینه ها کار درخور و شایسته ای برای موسیقی خود انجام نداده ایم ،بحث راجع به تاریخ موسیقی و چگونه مهجور ماندن و ستیز با موسیقی در ایران و انزوای آن پس از حمله ی اعراب بسیار است و از حوصله ی این مطلب خارج ،پس ما نیز این بحث را به زمان و مقاله دیگر موکول میکنیم و حال به بحث اصلی یعنی آموزش و نقد و بررسی موسیقی ایرانی میپردازیم.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏16/5/17
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  2. mohammad rezaa

    mohammad rezaa هنرمند کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    612
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1,395 / 3 / -4
    درود جناب حسینی
    از اون جهت که حس شخصیت والای شما از قلمتون جاری است احساس میکنم هم نقد پذیرید هم هنرمندی توانا.بنابراین بدون اجازه اولین نقد رو مینویسم.
    نوشته اخیر دارای چند ابهام است که امکان سردرگمی خواننده رو به همراه داره.
    1 موسیقی کلاسیک ایرانی:ایا منظور شما از موسیقی کلاسیک ایرانی در واقع موسیقی سنتی ایرانی هست؟بعضی واژه ها با اینکه یک معنی دارن اما میتونن تو ذهن انسان تعابیر مختلفی داشته باشن.واسه همین میپرسم.
    2 موسیقی اروپایی:ایا منظورشما موسیقی کلاسیک اروپایی است؟
    3 فرمودید:
    موسیقی کلاسیک ایرانی شیرین تر زیبا تر و هنری تر از موسیقی اروپایی است:
    این جمله یک نظر کاملا سلیقه ای و دلی ست و جای سلیقه از نظر بنده حقیر در مقاله اموزشی و پژوهشی نیست.شما با این جمله طرفداران سبک های مختلف رو در منگنه سلیقه شخصی خودتون له کردین و گفتین چیزی که شما دوست دارین در مقایسه با چیزی که من دوست دارم سخیف شمرده میشه.
    فرمودید:
    بیشتر مخاطبان ایرانی برای گوش و غذای روح خود ارزش زیادی قائل نیستند
    متاسفانه باید بگم که این جمله جای بحث زیادی داره و علت های مختلف که باید بررسی بشه
    مثلا :ما رسانه ای برای هنرمندان نداریم که اثارشون رو ارائه بدن و همینطور از اون طریق فرهنگ سازی درستی برای موسیقی نداریم و اصلا موسیقی و در کل اجرای موسیقی سال هاست در ایران عمرش رو به من و شما داده.با احتساب تقریبا 28 استان یا بیشتر و کمتر ما باید حداقل 30 یا 40 سالن کنسرت فعال در همه شهر ها داشته باشیم و حداقل یکی دو تا شبکه مخصوص به موسیقی.پس اگه بیشتر شنونده ها موسیقی بد گوش میدن دلیل بر این نیست که برای روح و گوششون ارزشی قائل نیستن.دلیلش خیلی خیلی ریشه ای تر از این حرف هاست.
    فرمودید:
    بیشتر جوانان رو به سوی موسیقی پاپ،جز،راک،رپ و ... آورده اند زیرا هم راحت تر است و هم پیچیدگی ها و گستردگی موسیقی ایرانی را ندارند
    من یک نظر شخصی دارم در اینجا اون هم راجع به دسته بندی بی رحمانه شما از سبک هاست.
    البته از قبل هم بی رحمانه هست و شما کمی هم تیغ شمشیر رو تیز تر کردید
    من فکر نمیکنم اگه کسی به موسیقی پاپ و اجرای موسیقی پاپ روی اورده دلیلش این بوده باشه:چون ساده تره.
    اصلا متر در موسیقی خوب و بد پیچیدگی با سادگی نیست.فقط زیبایی است.همین.از نظر شما یک نوع موسیقی زیباست و از نظر یک نفر دیگه یه سبک دیگه.همینطور که محمد رضا شجریان در کتابی نوشت که علاقه زیادی به موسیقی جز داره و گوش میده.
    اما اگه موسیقی پاپ به معنی مردمی هست ایا موسیقی جز رپ یا کلاسیک و سنتی رو درختان گوش میدن؟قطعا شنونده های اون موسیقی هم مردم هستن اما با سلایقی متفاوت.

    فرمودید:
    تیجه پدیده تغییر ذائقه ی شنیداری و تخریب گوش هنری رخ می دهد
    موافقم در این مورد و امیدوارم راه حلی هم داشته باشین که البته بدون کمک های بزرگان دولت و فرهنگ و هنر کاری پیش نخواهد رفت.
    فرمودید:
    تنها موردی که موسیقی اروپایی را پر رنگ میکند دست علم است و تبلیغ و ترویج و تحقیق که آنان به موسیقی خود بسیار پرداخته و تحقیق و تفحص کرده اند
    بله همینظوره اما این تنها مورد نیست.ما حتی اگه ماشین زمان هم بسازیم و به تاریخ سفر کنیم نمیتونیم هزاران اهنگساز و هزاران نوازنده و میلیون ها قطعه موسیقی و کتاب اموزشی در تاریخ ایران زمین پیدا کنیم.
    اما ما از سال 450 میلادی /(تقریبا)کلی نت موسیقی و قطعات زیبا و البته اهنگسازان شناخته شده داریم و این نشون میده که موسیقی همواره در اروپا عضو لاینفک زندگی مردم بوده.چه مدتی که موسیقی در دست کلیسا بود و چه از سال های اخر قرون وسطا که موسیقی بین مردم سارندگانی پیدا کرد.دونستن موسیقی در اروپا یک سنت یا چیزی مثل خوندن و نوشتن و حرف زدن بوده.
    بنابراین اگه منظورتون این بود که موسیقی کلاسیک ایرانی غنی تر از موسیقی کلاسیک اروپایی است که متاسفانه اینطور نیست و این رو تمام موسیقیدانان بزرگ ما انکار نمیکنن و به دنبال بهبود این شرایط هم هستن
    اگه موسیقی سنتی ایرانی رو غنی تر از موسیقی جز میدونین یا رپ یا هر چیز دیگه میتونم بگم که این مقایسه در ریشه اشتباهی نابخشودنیست.
    فرمودید:
    ما ایرانی ها اکثراً از خود گریزان یا به اصطلاح غرب گرا هستیم
    من یادم میاد زمانی در این سایت دوست عزیزی مشابه این حرف رو زدن و من چند روزی اعصاب خودمون رو خرج ایستادن در برابر این حرف کردم.
    لطفا استفاده از مرکب (ما ایرانی ها)رو زمانی به کار ببرین که بعدش حرف های قشنگ دارین.شما این جمله رو میگین و شاید هم درست باشه اما وقتی بگین که توضیحی در موردش داشته باشین و بخواین راه کاری بدین و اصلا مشکل رو ریشه یابی کنین.اگه نه مثل الان تنها توهین کردین به هموطنانتون و این خط قرمز بنده و قطعا خیلی های دیگه هست.
    پس لطفا بفرمایین ما از خودگزیران هستیم یعنی چه؟غرب گرا یعنی چه؟
    یعنی من علاقه زیادی به موتزارت دارم یا به الویس پریسلی یا سریال دوستان رو نگاه میکردم از خود گریزان و غرب گرا هستم؟
    اصلا مگر غرب گرا بودن به اهنگی که گوش میکنیم بستگی داره؟شما همین الان از تکنولوژی غرب استفاده میکنین لباس غربی میپوشین پس از خودگریزان هستین؟
    از خودگزیزان شاید به این معنی باشه که کسی خودش رو نشناسه.اما جناب حسینی شناسنامه من ایرانی نه شجریان هست نه باخ.نه الویس هست نه ابی.نه شلوار جین من هست نه گوشی موبایلم.
    فرمودید:
    خواهشمندم هم از لفظ «آموزش» این مقاله خرده نگیرند
    اگه بیشار واکاوی کنیم در نوشته ای شما به چیزهای بسیار ترسناکی میرسیم جناب حسینی.مثلا روحیه دیکتاتوری در قلم نویسنده که شخص دارای این روحیه نمیتونه محقق یا حتی اموزگار خوبی باشه بنابراین نقد اخرم به شخص نویسنده هست و اون هم اینه که لطفا در پژوهش سلیقه شخصی رو کنار بزارین و دیدتون رو گسترده کنین و زمانی دو سبک رو مقایسه کنین که صد در صد به هر دو اشراف کامل دارین.یا به یکی مسلط هستین و یک شنونده جدی برای سبک دیگه.در غیر اینصورت نوشته شما خارج از هرگونه بار اموزشی و پژوهشی و تبدیل به یک دلنوشته میشه...
    ممنونم که از از همون اول اجازه نقد دادین جناب حسینی عزیز.:thumbsup:
     
    • موافقم موافقم x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • آموزنده آموزنده x 1
  3. music helper

    music helper عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/8/15
    ارسال ها:
    5
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +11 / 0 / -0

    سلام استاد
    اول از همه خیلی خیلی از شما ممنونم و تشکر میکنم وقت گذاشتین و با حوصله متن رو خواندین و انقدر موشکافانه نقد درست به جا کردین نه تخریب ازتون ممنونم
    استاد بنده قلم اولم هست که مینویسم قبل از این هم هیچ مقاله یا کتابی راجع به موسیقی ننوشتم،نقد های شمارو خواندم همگی درست و به جا بود و بنده با کمال احترام این نقد هارو قبول میکنم باز هم ازتون تشکر میکنم و یه جمله گفتین خیلی زیبا بود لطفا در پژوهش سلیقه شخصی رو کنار بزارین و دیدتون رو گسترده کنین و زمانی دو سبک رو مقایسه کنین که صد در صد به هر دو اشراف کامل دارین این جمله کاملا درست و منطقیه بنده خیلی بیرحمانه سبک های دیگه رو مورد عتابه قرار دادم،گفتم برای این که قلم اولم بود و هیچ تجربه ای در این زمینه نداشتم
    بله بنده گفتم انتقاد کنید چون قلباً اعتقاد دارم که اگه انتقاد نباشه پیشرفت هم نیست البته بین انتقاد و تخریب یه مرز کوچکی هست که اون مرز رو خوشبختانه شما رعایت کردید....استاد بنده خواستم اطلاعات خودم رو در این سایت به اشتراک بزارم ،حالا هم اگه مشکلی نیست بنده ادامه بدم و هر پست رو شما لطف کنید نقد کنید تا بنده نقاط ضعف و قوتم رو متوجه بشم
    باز هم از این که وقت گذاشتین و مطالب بنده رومطالعه کردین
    در آخر هم اگر اساعه ادبی کردم قصد توهین به هیچ هنرمند یا هنرجو یا سبکی رو نداشتم تنها برای اشاعه نظر بود که با توضیحات کامل استاد متوجه شدم که کاملا غلط راه رو طی میکردم و با کمال شجاعت از همه ی هنرمندان معذرت میخواهم

    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏18/5/17, تاریخ ارسال پست اول: ‏17/5/17 ---
    موسیقی امروز ایران از هفت دستگاه و پنج آواز تشکیل شده است:


    1. دستگاه ماهور

    2. دستگاه شور : شامل آواز های دشتی،افشاری،ابوعطا،بیات ترک،بیات کرد می باشد.

    3. دستگاه همایون : شامل آواز اصفهان

    4. دستگاه سه گاه

    5. دستگاه چهارگاه

    6. دستگاه راست پنج گاه

    7. دستگاه نوا


    دستگاه:

    واژه دستگاه را در موسیقی ایرانی می توان از دو منظر بررسی کرد و شرح داد:

    a) می توان گفت که یک سری قطعاتی است (گوشه)که به طور سنتی حول یک مقام با یکدیگر جمع شده اند.

    b) مورد دوم که به احتمال زیاد و شواهد موجود صحیح تر می باشد این است که در موسیقی قدیم ایران زمین «گاه» به معنای پرده (دستان) ساز بوده است.

    بنابراین دستگاه یعنی چگونگی استقرار انگشتان دست بر روی پرده های ساز که در هر مقام شکل مخصوص و ویژه خودش را پیدا می کند.
    به طور مثال وضعیت استقرار یافتن انگشتان دست در مقام «همایون» با مقام «چهارگاه» متفاوت است و هر یک شکل یا مد (گام) خاص خود را خواهند داشت.

    *اگر عمری باقی باشد راجع به این گاه ها و تاریخ و نحوه تشکیل آن ها می شود سخن بسیار گفت.

    گوشه:

    عنوانی است عمومی که برای قطعات مشخصی که رپرتوار یک دستگاه را می سازد به کار می رود.


    علامت های تغییر دهنده:

    * سُری: صدای نت را کمتر از نیم پرده (به اصطلاح غلط ربع پرده) بالا می برد.

    * کرون: صدای نت را کمتر از نیم پرده (به اصطلاح غلط ربع پرده) پایین می آورد.
     
    • دوستانه دوستانه x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
    • مفید مفید x 1
  4. jalalbarabadi

    jalalbarabadi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/8/14
    ارسال ها:
    2
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0

    درباره مقدمه ای که درباره تمایل کمتر جوانان به موسیقی ناب ایرانی عرض کردید من هم تا حدودی موافق شما هستم ( در مورد اینکه جوان تر موسیقی های آسان تر رو بیشتر دوست دارن) اما یه بحثی هم وجود داره و اینکه واقعا همه به خاطر تنبلی به سمت این سبک ها کشیده میشن ؟ من کمی شک دارم چون بچه های زیادی رو دیدم که تو سبک های راک،بلوز و جز، موسیقی های خیلی جدی رو کار می کنن و ساعت ها در روز تمرین می کنن و هارمونی وتاریخچه این موسیقی ها رو تحقیق می کنن

    به نظرم عامل مهمی که باعث میشه این گرایش به وجود بیاد، بیشتر حرکت و ریتم و ساختارهای اجتماعی هست که این سبک های جدید تر دارند. جوانترها دوست دارن از موسیقی لذت ببرن، با اون خوشحال باشن و با دوستاشون موسیقی بخونن و بخندن و شاید هم برقصن، با سبک های راک و پاپ و ... می تونن تو اجتماع بیشتر خودشونو نشون بدن و احساسات خودشون رو راحت تر بیان کنن.
    قطعا که با موسیقی ایرانی هم میشه همه این کار ها رو کرد اما ظاهرا سبک های غربی بهتر می تونن نیازهای مخاطباشون رو برآورده کنن.

    ما نمی تونیم هیچ تغییر در ساختارهای موسیقی ایرانیمون ندیم و توقع داشته باشیم جوانتر ها بیان تو مهمونی هاشون و دورهمی هاشون یا حتی در تنهاییشون از این موسیقی استفاده کنن


    ببخشید از نقدی که درباره مقدم شما داشتم من هم به این گفتگو می پیوندم تا ادامه موضوع اصلی که درباره آموزش موسیقی ایرانی هست رو دنبال کنم


    تشکر
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - آموزش نقد بررسی
  1. msa7
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    608
  2. msa7
    پاسخ ها:
    11
    نمایش ها:
    2,754