آموزش صداسازی و سلفژ – جلسه سوم

شروع موضوع توسط Masoud-A ‏10/1/10 در انجمن گفتگوی عمومی درباره خوانندگی

تاپیک آموزش صداسازی و سلفژ – جلسه سوم تالار گفتگوی عمومی درباره خوانندگی در persian-music.org.

  1. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +281 / 1 / -2
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    آموزش صداسازی و سلفژ – جلسه سوم

    با سلام خدمت تمام دوستان عزیز و گرامی !
    امیدوارم که حالتون خوب باشه....
    همینطور امیدوارم که خوب تمرین کرده باشین.

    خب میریم سراغ جلسه ی سوم از بحث آموزش سلفژ.
    یه نکته ی کوتاه بگم و قبلاً هم عرض کردم که سلفژ علم پایه هست و برای علاقه مندان به موسیقی – حالا چه خوانندگی و چه نوازندگی و چه تنظیم ، پیشنهاد میشه که ابتدا این علم پایه رو یاد بگیرن.سلفژ دو قسمت اصلی داره :

    قسمت اول بخش های تئوری و عملی هست.شما توی بحث تئوری همون تئوری بنیادین موسیقی رو یاد میگیرین ، با شکل نت ها و نوشتارهای موسیقی و کلاً با 5 خط حامل و مکمل هاش آشنا میشین(که قبلاً هم گفتم ابتدا این مبانی رو بخونید!)
    و در قسمت عملی شما با آوای نت ها آشنا میشین که ما توی این مجموعه دروس بیشتر با بخش عملی سلفژ سر و کار داریم – پیش نیاز قسمت عملی ، یادگیری قسمت تئوری هست.

    قسمت دوم علم سلفژ ، تقسیمات صدای انسان هست،که به این شکله :
    سوپرانو : صداي زير زنانه.
    متسو سوپرانو : صداي متوسط زنانه.
    كنترآلتو : صداي بم زنانه.
    تنور : صداي زير مردانه.
    باريتون : صداي بم يا صداي متوسط مردانه.
    باس : صداي بم مردانه و بهترين صداي مردانه.

    حالا اینکه هرکدوم دقیقاً چی هستن رو بعداً مفصل عرض میکنم.

    خب همونطور که قبلاً گفتیم برای خوندن ابتدا باید حالت خودمون (ایستاده یا نشسته) رو انتخاب کنیم و نفس بگیریم و با یک سری اصول که عرض کردم بخونیم.
    ما قبلاً روی صدای یک نت خاص تمرین میکردیم – فرضاً اول صدای نت سل رو میشندیدیم و بعد همون صدا رو با کیفیتایی که عرض کردم میخوندیم.(مثلاً اول صدای نت سل رو در اکتاو چهارم با اف ال استودیو یا کیبورد یا دیاپازون و یا... میشنیدیم و بعد همون صدا رو به شکل اووو ، 15 تا 30 ثانیه به صورت ژوست میکشیدیم.)

    حالا میخوام یه نکته ی جالبتر بگم ، البته قبلاً گفتم اما تکمیلش میکنم – ببینید حالا فرض کنید یه آهنگ دادن به شما که ملودی کلام اون رو هم دارین و میخواین با استفاده از گوش و بدون دونستن نت ، روی آهنگ بخونید ! البته کار تقریباً غیر حرفه ایی هست و اینجا فقط برای مثال و تمرین این رو میگم.
    به این عمل که اول گوش میدین و بعد همون صدایی رو که شنیدین (با همون گام و بازه ی آوایی) میخونید میگن فرکانس گیری.
    که فرکانس گیری به طور کلی 4 مرحله داره :
    1.[FONT=&quot] [/FONT]شنیدن صدای نتی که میخواهیم اون رو اجرا کنیم ! فرضاً اون چیزی که میخواین شما اجرا کنید ممکنه که یه آکورد باشه(یعنی از ترکیب چند نت بوجود اومده باشه) ، و ما فرض رو بر این میزاریم که شما نت خوانی و وزن خونی نمیدونی و میخوای گوشی بخونی(البته گوش قوی خوبه اما الان فقط بحث آموزشی هست و برای خوندن حرفه ای یادگیری نت موثره.)خب پس اول باید اون چیزی رو که میخوای بخونی رو خوب بشنوی.
    2.[FONT=&quot] [/FONT]حالا اون صدایی رو که شنیدی توی ذهنت اجرا کن.
    3.[FONT=&quot] [/FONT]حالا با صدای خودت اجرا کن.
    4.[FONT=&quot] [/FONT]حالا چیزی رو که خوندی با صدای ساز یا همون صدای اصلی تطبیق بده.

    و اما تمرین و بحث اصلی امروز...
    جاذبه ی سلفژ :
    بعد از رعایت تمام اصولی که در دو جلسه ی قبل و ابتدای این جلسه عرض کردم نوبت میرسه به تمرینات تخصصی و حرفه ای سلفژ که ابتدایی ترین این تمرینات و مهمترین این تمرینات که در اصل پایه بقیه ی تمرینات هست ، جاذبه ی سلفژ نام داره.
    هدف از این تمرین اینه که شما با نت ها و آوای هریک از نت ها آشنا بشین – یعنی فرضاً نت دو رو بشناسین و با صدای نت دو آشنا بشین و بتونید آوای نت دو رو با صدای خودتون اجرا کنید.
    به عبارت دیگه باید اینقدر تمرین کنید تا جایی که وقتی صدایی رو میشنوید بتونید تشخیص بدین که صدا مربوط به چه نتی هست.
    کار سختی به نظر میاد اما سادست و فقط سخت به نظر میاد !!!!
    شما با تکرارجاذبه ی سلفژ میتونید به نکات بالا برسین.
    مهمتر از اون شما با انجام این تمرین باید به جایی برسین که وقتی گفتن فلانی صدای نت سی رو اجرا کن – باید بتونی.

    خب توی این تمرین شما باید نت دو رو ، نت پایه قرار بدی.
    و ادامیه تمرین.

    ابتدا پروژه ی آموزش جاذبه ی سلفژ رو از لینک زیر دانلود کنید.ضمناً این پروژه در اف ال استودیوی 9 ساخته شده و بسیار کوچیکه !!!
    http://www.4shared.com/file/193123836/824d3d80/Jazebe.html

    خب حالا که دانلود کردین میریم برای ادامه ی بحث :
    اگر در حد خیلی مبتدی با کلید های کیبورد آشنایی داشته باشین متوجه میشین که توی پروژه ی بالا و در قسمت پیانو رول نت ها به این صورت هستن :
    میزان اول - دو سی دو
    میزان دوم - لا سی دو
    میزان سوم - سل لا سی دو
    میزان چهارم - ر دو
    میزان پنجم - می ر دو
    میزان ششم - فا می ر دو
    ضمناً برای آشنایی با محل قرار گرفتن نت ها بر روی کیبورد میتونید از لینک زیر استفاده کنید و توی آموزشای ارگ نوازی که دوست خوبم "نیلز" گذاشتن این بحث اومده.
    http://persian-music.org/forumdisplay.php?f=227

    خب پس اول به صدای نت ها در جاذبه ی سلفژ خوب گوش بدین !
    صدا رو توی ذهنتون تصور کنید.
    حالا همراه اف ال استودیو(!) بخونید.
    از ابتدا :
    دو سی دو
    لا سی دو
    سل لا سی دو
    ر دو
    می ر دو
    فا می ر دو
    حالا چیزی رو که خوندین با صدای اصلی نت ها تطبیق بدین و ببینید تا چه حد مثل نت واقعی خوندین.
    باید این تمرین رو تا زمانی تکرار کنید که بشه ملکه ی ذهنتون و شما بتونید اگر صدایی رو شنیدین بگین که صدا مربوط به چه نتی هست و همینطور باید اگر گفتن صدای فلان نت رو اجرا کن باید بتونید !
    یعنی به صدای ژوست برسید !
    حالا صدای ژوست یعنی چی : در یک کلام ، به صدایی میگن ژوست که خودش باشه !!!!
    یعنی اگر گفتن صدای نت فا ! شما اگر دقیقاً صدای واقعی فا رو اجرا کنید به صدای ژوست رسیدین.

    خب توی جاذبه ی سلفژ نت دو رو نت پایه بگیرین یعنی اگر خواستین صدای نت فا رو اجرا کنید ، به این ترتیب و به سرعت عمل کنید.
    ابتدا صدای ژوست نت دو رو توی ذهنتون تصور کنید و بعد توی ذهنتون بگین :
    دو سی دو
    لا سی دو
    سل لا سی دو
    ر دو
    می ر دو
    فا (می ر دو)
    به فا که رسیدین اون رو با صدا اجرا کنید.
    پس نت دو رو به این دلیل انتخاب کردیم که هم نقطه ی شروع باشه و هم پایه و میزانی باشه که از اون صدای نت ها شروع بشه و شما دچار سر در گمی نشین.
    اگه سوالی بود در خدمتم.
    دوستان حرفه ای مطلب رو کامل کنن ، لطفاً.
    ضمناً لطف کنید و زیاد تمرین کنید و به خودتونم استراحت بدین.

    پیش نیاز جلسه ی بعد :
    مرور مطالب سه جلسه ای که گفتیم.
    یادگیری مبحث فواصل که در تالار تئوری موسیقی آموزش داده شده.
    چون جلسه ی بعد تمرین فواصل داریم – لطفاً حتی اگر شده در حد تعریف ، فاصله رو بلد باشین.

    با تشکر
    پایان جلسه ی سوم...!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 12
  2. Porya

    Porya عضو سایت Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/10/09
    ارسال ها:
    623
    محل سکونت:
    رشت انجلس
    امتیازات:
    +276 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام مسعود جان
    مرسی بابت مطالب مفیدت فقط خوب میشد پروژه رو به صورت میدی میذاشتی که همه بتونن استفاده کنن.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏10/1/10
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +281 / 1 / -2
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    خواهش میکنم پوریا جان !
    خب اصلاً درس این جلسه جاذبه ی سلفژ هست و اگر این پروژه یا صدا نباشه که نمیشه تمرین کرد !
    ممنون از یاد آوریت پوریا جان...
    اینم لینک دانلود جاذبه ی سلفژ به صورت فایل میدی :
    http://www.4shared.com/file/193309513/907c2ad1/Jazebe.html

    بازم ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  4. poya131

    poya131

    تاریخ عضویت:
    ‏6/4/10
    ارسال ها:
    2
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام
    با تشکر از زحمت تون اگر صدای خودتون که دارین تمرین را اجرا میکنین. بزارین کمک بزرگی هست
     
  5. onzela

    onzela عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/10
    ارسال ها:
    12
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    اقا مسعود عزیز
    شما اگر برای حرفه ای ها مینویسی که اون ها نیاز ندارن
    اگر هم برای ما مینویسی خوب عزیزم بگو چه طوری ما باید این 6 تیکه رو اجرا کنیم
    باید با حلق بزنیم؟باید با زبان و لب بزنیم؟
    اقا یه زحمت بکش اگر می تونی با صدای خودت اجرا کن بذار ببینیم چه طوریه...
    خیلی ممنون
     
  6. onzela

    onzela عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/10
    ارسال ها:
    12
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    سلام مجدد
    اقا خبری نشد؟
     
  7. ehsanm

    ehsanm

    تاریخ عضویت:
    ‏30/12/10
    ارسال ها:
    3
    محل سکونت:
    Canada
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام
    از زحمتاتون خیلی ممنون
    من یه سوال دارم؛ درسها ادامه دارن؟؟
     
  8. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +281 / 1 / -2
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    با سلام
    مدتیه خیلی خیلی سرم شلوغه !
    چندین بار هم به دوستان قول دادم که ادامه بدم...
    حتماً اینکارو خواهم کردو مطمئن باشید بحث ما ادامه داره - فقط یه مدت خیلی کم زمان میبره - اما مطمئناً ادامه میدم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. ehsanm

    ehsanm

    تاریخ عضویت:
    ‏30/12/10
    ارسال ها:
    3
    محل سکونت:
    Canada
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوباره سلام
    ممنون از پاسختون

    من چندتا سوال در رابطه با تمرینات دارم؛ اگر هروقت فرصت کردید راهنمایی کنید، ممنون میشم.
    اول اینکه موقع خواندن آیا ما باید فقط به هفت گام a-g مسلط باشیم؟ و اینکه شما از g استفاده نکردین. اونهم باید بین اینها تمرین کرد؟ اگر بتونیم صدای زیرتر از g کارکنیم اون داخل اکتاو بعدی حساب میشه؟
    دوم اینکه داخل نمونه ای که گذاشتین، صدای a و b زیر c هست. بنابراین.. ایندو جزو اکتاو قبل از c باید باشن (من در تئوری تازه کارم، اگر اشتباه میکنم لطفا بگید). آیا موقع استفاده از نت برای خوانندگی اینطوره؟ من از اکتاو دوم استفاده کردم؛ احساس کردم صداش نزدیکتره. استفاده از یک اکتاو برای تمرین کافیه؟
    و آخر اینکه گامهای میانی (شارپ و فلتها) هم موقع کار استفاده میشن؟

    باز هم ممنون
     
  10. eddrisss

    eddrisss

    تاریخ عضویت:
    ‏28/9/10
    ارسال ها:
    4
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام واقعا ممنونم خیلی علاقه مند شدم که آموزشهای شما رو دنبال کنم.
    منم در حال تمرین هستم...و فکر می کنم که دارم جلو میام..کی ادامه آموزش ها تونو می ذارین؟
     
  11. Mohsen Hemmati

    Mohsen Hemmati عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/5/10
    ارسال ها:
    151
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شــــــــی راز
    امتیازات:
    +113 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    درود بر دوستان ...
    این اولین پست من توی سایت هست ...نه اینکه من تازه توی این سایت عضو شدم ،بلکه پس از آشنایی با این سایت اینقدر مطلب واسه خوندن بود که من تا امروز داشتم می خوندمو می خوندم :smile (71): این تاپیک هم بسیار مفید بوده تا اینجا و جا داره از آقا مسعود به همین خاطر سپاس گزاری کنم که همچین تاپیکی که نیاز خیلی از دوستان هنرمند هس رو شروع کرده...و نیز خواهش می کنم که اگه براتون مقدوره ادامه ی آموزش ها صدا سازی رو توی سایت قرار بدین ،
    پیشاپیش ممنونم از وقتی که برا این تاپیک می ذارین ...
     
  12. ehsanm

    ehsanm

    تاریخ عضویت:
    ‏30/12/10
    ارسال ها:
    3
    محل سکونت:
    Canada
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام آقا مسعود
    میدونم احتمالا سرتون شلوغه،
    اما اگر لطف کنی و یه سر نخ کوچولو به ما بدی، شاید بتونیم تا یه حدودی کارو ادامه بدیم

    بازهم ممنون
     
  13. M.HAJI

    M.HAJI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/10
    ارسال ها:
    259
    محل سکونت:
    پارس
    امتیازات:
    +214 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    منتظر صدای خود استاد مسعود هستیم
    ممنون
     
  14. soheilspeedart

    soheilspeedart عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/12/10
    ارسال ها:
    28
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    می شه لطفا یه نفر توضیح بده درباره ی خوندن نت دو یا فا یا...

    یعنی چطوری می شه صدایی که از ساز در میاد رو شبیه ش تقلید کرد!!! من که نفهمیدم :(

    تو رو خدا یکی با صدای خودش چند تا نت رو اجرا کنه، من متوجه نمی شم چطوری باید بگم «اوووو» که توی نت دو محسوب بشه یا مثلا توی نت فا محسوب بشه
     
  15. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +281 / 1 / -2
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    دوست عزیز ، شما روی صفحه ی کیبورد (ارگ) صدای پیانو رو انتخاب کنید و بعنوان مثال کلید مربوط به نت "دو" رو فشار بدید و سعی کنید که همان صدایی که از ساز خارج میشه رو ادا کنید - این یکی از اصولی ترین روش هاست و البته با یکی دو مرتبه تمرین کاری پیش نخواهد رفت و اشراف روی این معقوله به تمرین مکرر احتیاج داره.
    این تمرینات میتونه تا زمانی ادامه پیدا کنه که اگر شما صدایی رو بشنوید بتونید تشخیص بدید که این صدا مربوط به چه نتی ! ساده ترش این میشه که یک صدا رو میشنوید و میگید چه نتیه !!!
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. allborz

    allborz

    تاریخ عضویت:
    ‏4/4/11
    ارسال ها:
    1
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سپاس
     
  17. khosro2011

    khosro2011

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/11
    ارسال ها:
    1
    محل سکونت:
    اردبيل
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام مسعود جان

    ميخواستم از مطالب آموزنده اي كه گفته بودين تشكر كنم .يسوالي داشتم آيا پروژه سلفژي رو كه به همراه اف ال استديو گذاشته

    بوديد بايد اون نتها رو ژوست بكشيم يا به صورت ريتميك كار كنيم. با تشكر!
     
  18. dartoumi

    dartoumi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/11
    ارسال ها:
    4
    محل سکونت:
    ورامین
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام آقا مسعود و ممنون بخاطر مقاله و پست آموزش سلفژی که گذاشتین اما یه سوال در جلسه دوم و ادامه جلسه سوم نسبت به این تمرین که گفته بودید مثلا صدای اوووووووورا در مدت 15 الی 30 ثانیه بکشیم و بخونیم و یکی از راه کارهاتون این بود که نخی از پیشونی خودتون آویزون کنیدو بعد بر اساس ریتم ضربان نفسی که هنگام خوندن می خونید بایدنفس با برخورد بانخ یک زاویه مشخصی بسازه اما سوال اینجاست چطور میشه هم از بینی نفس کشید و هوا رو تنفس کرد و از دهان همزمان با تنفس از بینی در حالی که میخونیم نفس بکشیم و دم و بازدمی همزمان داشته باشیم . من هر کاری کردم نشد یعنی هنگام خوندن بینی بسته می شه و فقط با خروج صدا و نفسی رو که گرفته بودید رو آزاد می کنیم . چطوری میشه امکان پذیر نیست .؟:smile (14):
     
  19. Masoud-A

    Masoud-A عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/11/09
    ارسال ها:
    668
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +281 / 1 / -2
    نرم افزار:
    flstudio, logic, nuendo
    دوست عزیز احتمالاً متوجه صحبتتون نشدم اما اون یک روش تمرینی هست تا بتونید نفسی که در سینه حبس کردید رو به صورت یکنواخت آزاد کنید.
    و تکرار این تمرین باعث میشه که در هنگام آواز خواندن بتونید بدون هیچ نوسانی بخونید.
    لازم نیست به صورت همزمان دم و بازدم داشته باشید (!!!) شما ابتدا نفستون رو به میزان استاندارد در سینه حبس کنید.یعنی به هنگام حبس نفس نباید سینه اونقدر متورم بشه که دیگه خواندن براتون مشکل بشه - مقدار استاندارد ذخیره ی هوا اندازه ای هست که به شما فشاری وارد نشه و به اصطلاح حالت راحتی خودتون رو داشته باشید و به خاطر ذخیره ی هوا اذیت نشید.
    پس از حبس نفس شروع کنید به خرج اون و انجام همون تمرینی که در شرح آموزش توضیح دادم.(صدای اووووو به مدت 15 تا 30 ثانیه)
    طبیعتاً با یکی دوبار تمرین نمیشه 15 ثانیه ، ژوست صدای اوووو رو ادا کرد اما با تکرار تمرین میشه به سادگی به اونجا رسید.
    موفق باشید.
     
  20. dartoumi

    dartoumi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/11
    ارسال ها:
    4
    محل سکونت:
    ورامین
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    بازم سلام آقا مسعود و ممنون بخاطر پاسختون و ممنون بخاطر زحمت های شما .
    درسته منظور من هم همین بود که گفتید و الحمدالله متوجه منظور شما هم شدم اما اینجا یک سوال برای من پیش اومده اما نمیدونم جای بیانش هست یا نه ؟اگه می تونید کمکی به من بکنید من روی موسیقی سنتی کار می کنم و تا حدودی با دستگاه های مختلف هم اشناییت دارم اما مشکل در تحریر زدن دارم که جزو مسائل تئوری موسیقی شاید باشه جزو قسمت عملی سولفژ اللخصوص اما من هنگام تحریر زدن در پرده های پایین نمی تونم خوب تحریر بزنم اما در پرده های بالا مشکلی ندارم یعنی چرخش یک نت در پرده های پایین در تحریر که شامل حرف (آآ)میشه نمی تونم بزنم و هر چی سعی می کنم فقط احساس پله پله شدن این تحریر دارم یعنی درست نمی چرخه حالا نمی دونم چطور یه تحریر بزنم در پرده پایین اگه آموزشی در مورد این تحریر بصورت صوتی یا متن دارید حتما بگید ممنون می شم خیلی مشکل برام ساخته .بازم ممنون تشکر .منتظر هستم .:smile (46):
     
بارگذاری...