آموزش صداسازی و سلفژ – جلسه سوم
با سلام خدمت تمام دوستان عزیز و گرامی !
امیدوارم که حالتون خوب باشه....
همینطور امیدوارم که خوب تمرین کرده باشین.
خب میریم سراغ جلسه ی سوم از بحث آموزش سلفژ.
یه نکته ی کوتاه بگم و قبلاً هم عرض کردم که سلفژ علم پایه هست و برای علاقه مندان به موسیقی – حالا چه خوانندگی و چه نوازندگی و چه تنظیم ، پیشنهاد میشه که ابتدا این علم پایه رو یاد بگیرن.سلفژ دو قسمت اصلی داره :
قسمت اول بخش های تئوری و عملی هست.شما توی بحث تئوری همون تئوری بنیادین موسیقی رو یاد میگیرین ، با شکل نت ها و نوشتارهای موسیقی و کلاً با 5 خط حامل و مکمل هاش آشنا میشین(که قبلاً هم گفتم ابتدا این مبانی رو بخونید!)
و در قسمت عملی شما با آوای نت ها آشنا میشین که ما توی این مجموعه دروس بیشتر با بخش عملی سلفژ سر و کار داریم – پیش نیاز قسمت عملی ، یادگیری قسمت تئوری هست.
قسمت دوم علم سلفژ ، تقسیمات صدای انسان هست،که به این شکله :
سوپرانو : صداي زير زنانه.
متسو سوپرانو : صداي متوسط زنانه.
كنترآلتو : صداي بم زنانه.
تنور : صداي زير مردانه.
باريتون : صداي بم يا صداي متوسط مردانه.
باس : صداي بم مردانه و بهترين صداي مردانه.
حالا اینکه هرکدوم دقیقاً چی هستن رو بعداً مفصل عرض میکنم.
خب همونطور که قبلاً گفتیم برای خوندن ابتدا باید حالت خودمون (ایستاده یا نشسته) رو انتخاب کنیم و نفس بگیریم و با یک سری اصول که عرض کردم بخونیم.
ما قبلاً روی صدای یک نت خاص تمرین میکردیم – فرضاً اول صدای نت سل رو میشندیدیم و بعد همون صدا رو با کیفیتایی که عرض کردم میخوندیم.(مثلاً اول صدای نت سل رو در اکتاو چهارم با اف ال استودیو یا کیبورد یا دیاپازون و یا... میشنیدیم و بعد همون صدا رو به شکل اووو ، 15 تا 30 ثانیه به صورت ژوست میکشیدیم.)
حالا میخوام یه نکته ی جالبتر بگم ، البته قبلاً گفتم اما تکمیلش میکنم – ببینید حالا فرض کنید یه آهنگ دادن به شما که ملودی کلام اون رو هم دارین و میخواین با استفاده از گوش و بدون دونستن نت ، روی آهنگ بخونید ! البته کار تقریباً غیر حرفه ایی هست و اینجا فقط برای مثال و تمرین این رو میگم.
به این عمل که اول گوش میدین و بعد همون صدایی رو که شنیدین (با همون گام و بازه ی آوایی) میخونید میگن فرکانس گیری.
که فرکانس گیری به طور کلی 4 مرحله داره :
1.[FONT="] [/FONT]شنیدن صدای نتی که میخواهیم اون رو اجرا کنیم ! فرضاً اون چیزی که میخواین شما اجرا کنید ممکنه که یه آکورد باشه(یعنی از ترکیب چند نت بوجود اومده باشه) ، و ما فرض رو بر این میزاریم که شما نت خوانی و وزن خونی نمیدونی و میخوای گوشی بخونی(البته گوش قوی خوبه اما الان فقط بحث آموزشی هست و برای خوندن حرفه ای یادگیری نت موثره.)خب پس اول باید اون چیزی رو که میخوای بخونی رو خوب بشنوی.
2.[FONT="] [/FONT]حالا اون صدایی رو که شنیدی توی ذهنت اجرا کن.
3.[FONT="] [/FONT]حالا با صدای خودت اجرا کن.
4.[FONT="] [/FONT]حالا چیزی رو که خوندی با صدای ساز یا همون صدای اصلی تطبیق بده.
و اما تمرین و بحث اصلی امروز...
جاذبه ی سلفژ :
بعد از رعایت تمام اصولی که در دو جلسه ی قبل و ابتدای این جلسه عرض کردم نوبت میرسه به تمرینات تخصصی و حرفه ای سلفژ که ابتدایی ترین این تمرینات و مهمترین این تمرینات که در اصل پایه بقیه ی تمرینات هست ، جاذبه ی سلفژ نام داره.
هدف از این تمرین اینه که شما با نت ها و آوای هریک از نت ها آشنا بشین – یعنی فرضاً نت دو رو بشناسین و با صدای نت دو آشنا بشین و بتونید آوای نت دو رو با صدای خودتون اجرا کنید.
به عبارت دیگه باید اینقدر تمرین کنید تا جایی که وقتی صدایی رو میشنوید بتونید تشخیص بدین که صدا مربوط به چه نتی هست.
کار سختی به نظر میاد اما سادست و فقط سخت به نظر میاد !!!!
شما با تکرارجاذبه ی سلفژ میتونید به نکات بالا برسین.
مهمتر از اون شما با انجام این تمرین باید به جایی برسین که وقتی گفتن فلانی صدای نت سی رو اجرا کن – باید بتونی.
خب توی این تمرین شما باید نت دو رو ، نت پایه قرار بدی.
و ادامیه تمرین.
ابتدا پروژه ی آموزش جاذبه ی سلفژ رو از لینک زیر دانلود کنید.ضمناً این پروژه در اف ال استودیوی 9 ساخته شده و بسیار کوچیکه !!!
خب حالا که دانلود کردین میریم برای ادامه ی بحث :
اگر در حد خیلی مبتدی با کلید های کیبورد آشنایی داشته باشین متوجه میشین که توی پروژه ی بالا و در قسمت پیانو رول نت ها به این صورت هستن :
میزان اول - دو سی دو
میزان دوم - لا سی دو
میزان سوم - سل لا سی دو
میزان چهارم - ر دو
میزان پنجم - می ر دو
میزان ششم - فا می ر دو
ضمناً برای آشنایی با محل قرار گرفتن نت ها بر روی کیبورد میتونید از لینک زیر استفاده کنید و توی آموزشای ارگ نوازی که دوست خوبم "نیلز" گذاشتن این بحث اومده.
خب پس اول به صدای نت ها در جاذبه ی سلفژ خوب گوش بدین !
صدا رو توی ذهنتون تصور کنید.
حالا همراه اف ال استودیو(!) بخونید.
از ابتدا :
دو سی دو
لا سی دو
سل لا سی دو
ر دو
می ر دو
فا می ر دو
حالا چیزی رو که خوندین با صدای اصلی نت ها تطبیق بدین و ببینید تا چه حد مثل نت واقعی خوندین.
باید این تمرین رو تا زمانی تکرار کنید که بشه ملکه ی ذهنتون و شما بتونید اگر صدایی رو شنیدین بگین که صدا مربوط به چه نتی هست و همینطور باید اگر گفتن صدای فلان نت رو اجرا کن باید بتونید !
یعنی به صدای ژوست برسید !
حالا صدای ژوست یعنی چی : در یک کلام ، به صدایی میگن ژوست که خودش باشه !!!!
یعنی اگر گفتن صدای نت فا ! شما اگر دقیقاً صدای واقعی فا رو اجرا کنید به صدای ژوست رسیدین.
خب توی جاذبه ی سلفژ نت دو رو نت پایه بگیرین یعنی اگر خواستین صدای نت فا رو اجرا کنید ، به این ترتیب و به سرعت عمل کنید.
ابتدا صدای ژوست نت دو رو توی ذهنتون تصور کنید و بعد توی ذهنتون بگین :
دو سی دو
لا سی دو
سل لا سی دو
ر دو
می ر دو
فا (می ر دو)
به فا که رسیدین اون رو با صدا اجرا کنید.
پس نت دو رو به این دلیل انتخاب کردیم که هم نقطه ی شروع باشه و هم پایه و میزانی باشه که از اون صدای نت ها شروع بشه و شما دچار سر در گمی نشین.
اگه سوالی بود در خدمتم.
دوستان حرفه ای مطلب رو کامل کنن ، لطفاً.
ضمناً لطف کنید و زیاد تمرین کنید و به خودتونم استراحت بدین.
پیش نیاز جلسه ی بعد :
مرور مطالب سه جلسه ای که گفتیم.
یادگیری مبحث فواصل که در تالار تئوری موسیقی آموزش داده شده.
چون جلسه ی بعد تمرین فواصل داریم – لطفاً حتی اگر شده در حد تعریف ، فاصله رو بلد باشین.
با تشکر
پایان جلسه ی سوم...!
با سلام خدمت تمام دوستان عزیز و گرامی !
امیدوارم که حالتون خوب باشه....
همینطور امیدوارم که خوب تمرین کرده باشین.
خب میریم سراغ جلسه ی سوم از بحث آموزش سلفژ.
یه نکته ی کوتاه بگم و قبلاً هم عرض کردم که سلفژ علم پایه هست و برای علاقه مندان به موسیقی – حالا چه خوانندگی و چه نوازندگی و چه تنظیم ، پیشنهاد میشه که ابتدا این علم پایه رو یاد بگیرن.سلفژ دو قسمت اصلی داره :
قسمت اول بخش های تئوری و عملی هست.شما توی بحث تئوری همون تئوری بنیادین موسیقی رو یاد میگیرین ، با شکل نت ها و نوشتارهای موسیقی و کلاً با 5 خط حامل و مکمل هاش آشنا میشین(که قبلاً هم گفتم ابتدا این مبانی رو بخونید!)
و در قسمت عملی شما با آوای نت ها آشنا میشین که ما توی این مجموعه دروس بیشتر با بخش عملی سلفژ سر و کار داریم – پیش نیاز قسمت عملی ، یادگیری قسمت تئوری هست.
قسمت دوم علم سلفژ ، تقسیمات صدای انسان هست،که به این شکله :
سوپرانو : صداي زير زنانه.
متسو سوپرانو : صداي متوسط زنانه.
كنترآلتو : صداي بم زنانه.
تنور : صداي زير مردانه.
باريتون : صداي بم يا صداي متوسط مردانه.
باس : صداي بم مردانه و بهترين صداي مردانه.
حالا اینکه هرکدوم دقیقاً چی هستن رو بعداً مفصل عرض میکنم.
خب همونطور که قبلاً گفتیم برای خوندن ابتدا باید حالت خودمون (ایستاده یا نشسته) رو انتخاب کنیم و نفس بگیریم و با یک سری اصول که عرض کردم بخونیم.
ما قبلاً روی صدای یک نت خاص تمرین میکردیم – فرضاً اول صدای نت سل رو میشندیدیم و بعد همون صدا رو با کیفیتایی که عرض کردم میخوندیم.(مثلاً اول صدای نت سل رو در اکتاو چهارم با اف ال استودیو یا کیبورد یا دیاپازون و یا... میشنیدیم و بعد همون صدا رو به شکل اووو ، 15 تا 30 ثانیه به صورت ژوست میکشیدیم.)
حالا میخوام یه نکته ی جالبتر بگم ، البته قبلاً گفتم اما تکمیلش میکنم – ببینید حالا فرض کنید یه آهنگ دادن به شما که ملودی کلام اون رو هم دارین و میخواین با استفاده از گوش و بدون دونستن نت ، روی آهنگ بخونید ! البته کار تقریباً غیر حرفه ایی هست و اینجا فقط برای مثال و تمرین این رو میگم.
به این عمل که اول گوش میدین و بعد همون صدایی رو که شنیدین (با همون گام و بازه ی آوایی) میخونید میگن فرکانس گیری.
که فرکانس گیری به طور کلی 4 مرحله داره :
1.[FONT="] [/FONT]شنیدن صدای نتی که میخواهیم اون رو اجرا کنیم ! فرضاً اون چیزی که میخواین شما اجرا کنید ممکنه که یه آکورد باشه(یعنی از ترکیب چند نت بوجود اومده باشه) ، و ما فرض رو بر این میزاریم که شما نت خوانی و وزن خونی نمیدونی و میخوای گوشی بخونی(البته گوش قوی خوبه اما الان فقط بحث آموزشی هست و برای خوندن حرفه ای یادگیری نت موثره.)خب پس اول باید اون چیزی رو که میخوای بخونی رو خوب بشنوی.
2.[FONT="] [/FONT]حالا اون صدایی رو که شنیدی توی ذهنت اجرا کن.
3.[FONT="] [/FONT]حالا با صدای خودت اجرا کن.
4.[FONT="] [/FONT]حالا چیزی رو که خوندی با صدای ساز یا همون صدای اصلی تطبیق بده.
و اما تمرین و بحث اصلی امروز...
جاذبه ی سلفژ :
بعد از رعایت تمام اصولی که در دو جلسه ی قبل و ابتدای این جلسه عرض کردم نوبت میرسه به تمرینات تخصصی و حرفه ای سلفژ که ابتدایی ترین این تمرینات و مهمترین این تمرینات که در اصل پایه بقیه ی تمرینات هست ، جاذبه ی سلفژ نام داره.
هدف از این تمرین اینه که شما با نت ها و آوای هریک از نت ها آشنا بشین – یعنی فرضاً نت دو رو بشناسین و با صدای نت دو آشنا بشین و بتونید آوای نت دو رو با صدای خودتون اجرا کنید.
به عبارت دیگه باید اینقدر تمرین کنید تا جایی که وقتی صدایی رو میشنوید بتونید تشخیص بدین که صدا مربوط به چه نتی هست.
کار سختی به نظر میاد اما سادست و فقط سخت به نظر میاد !!!!
شما با تکرارجاذبه ی سلفژ میتونید به نکات بالا برسین.
مهمتر از اون شما با انجام این تمرین باید به جایی برسین که وقتی گفتن فلانی صدای نت سی رو اجرا کن – باید بتونی.
خب توی این تمرین شما باید نت دو رو ، نت پایه قرار بدی.
و ادامیه تمرین.
ابتدا پروژه ی آموزش جاذبه ی سلفژ رو از لینک زیر دانلود کنید.ضمناً این پروژه در اف ال استودیوی 9 ساخته شده و بسیار کوچیکه !!!
خب حالا که دانلود کردین میریم برای ادامه ی بحث :
اگر در حد خیلی مبتدی با کلید های کیبورد آشنایی داشته باشین متوجه میشین که توی پروژه ی بالا و در قسمت پیانو رول نت ها به این صورت هستن :
میزان اول - دو سی دو
میزان دوم - لا سی دو
میزان سوم - سل لا سی دو
میزان چهارم - ر دو
میزان پنجم - می ر دو
میزان ششم - فا می ر دو
ضمناً برای آشنایی با محل قرار گرفتن نت ها بر روی کیبورد میتونید از لینک زیر استفاده کنید و توی آموزشای ارگ نوازی که دوست خوبم "نیلز" گذاشتن این بحث اومده.
خب پس اول به صدای نت ها در جاذبه ی سلفژ خوب گوش بدین !
صدا رو توی ذهنتون تصور کنید.
حالا همراه اف ال استودیو(!) بخونید.
از ابتدا :
دو سی دو
لا سی دو
سل لا سی دو
ر دو
می ر دو
فا می ر دو
حالا چیزی رو که خوندین با صدای اصلی نت ها تطبیق بدین و ببینید تا چه حد مثل نت واقعی خوندین.
باید این تمرین رو تا زمانی تکرار کنید که بشه ملکه ی ذهنتون و شما بتونید اگر صدایی رو شنیدین بگین که صدا مربوط به چه نتی هست و همینطور باید اگر گفتن صدای فلان نت رو اجرا کن باید بتونید !
یعنی به صدای ژوست برسید !
حالا صدای ژوست یعنی چی : در یک کلام ، به صدایی میگن ژوست که خودش باشه !!!!
یعنی اگر گفتن صدای نت فا ! شما اگر دقیقاً صدای واقعی فا رو اجرا کنید به صدای ژوست رسیدین.
خب توی جاذبه ی سلفژ نت دو رو نت پایه بگیرین یعنی اگر خواستین صدای نت فا رو اجرا کنید ، به این ترتیب و به سرعت عمل کنید.
ابتدا صدای ژوست نت دو رو توی ذهنتون تصور کنید و بعد توی ذهنتون بگین :
دو سی دو
لا سی دو
سل لا سی دو
ر دو
می ر دو
فا (می ر دو)
به فا که رسیدین اون رو با صدا اجرا کنید.
پس نت دو رو به این دلیل انتخاب کردیم که هم نقطه ی شروع باشه و هم پایه و میزانی باشه که از اون صدای نت ها شروع بشه و شما دچار سر در گمی نشین.
اگه سوالی بود در خدمتم.
دوستان حرفه ای مطلب رو کامل کنن ، لطفاً.
ضمناً لطف کنید و زیاد تمرین کنید و به خودتونم استراحت بدین.
پیش نیاز جلسه ی بعد :
مرور مطالب سه جلسه ای که گفتیم.
یادگیری مبحث فواصل که در تالار تئوری موسیقی آموزش داده شده.
چون جلسه ی بعد تمرین فواصل داریم – لطفاً حتی اگر شده در حد تعریف ، فاصله رو بلد باشین.
با تشکر
پایان جلسه ی سوم...!