آموزش جامع آهنگسازی ( محمد سعید صمدی )

شروع موضوع توسط محمد سعید صمدی ‏15/7/12 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک آموزش جامع آهنگسازی ( محمد سعید صمدی ) تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. محمد سعید صمدی

    محمد سعید صمدی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/7/10
    ارسال ها:
    279
    امتیازات:
    +217 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    با سلام خدمت همه ی دوستداران هنر و موسیقی

    این آموزش به هیچ عنوان در مورد نرم افزار خاصی نیست و میشه گفت تئوری و ذهنیت ساخت آهنگ هستش ! ...


    لطفا جهت حفظ نظم تاپیک از زدن پست در این تاپیک خودداری کنید ... سوالات و نظرات خودتون رو اینجا مطرح بفرمایید

    منابع آموزشی هم از بیشتر برگرفته از کتاب آموزش آهنگسازی نوشته ی جان هوارد ، تحقیقات و مطالعات خودم در دانشگاه های مجازی موسیقی مخصوصا berkleemusic هست.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏15/7/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  2. محمد سعید صمدی

    محمد سعید صمدی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/7/10
    ارسال ها:
    279
    امتیازات:
    +217 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    جلسه اول : معرفی سرفصل های آموزش آهنگسازی

    مقدمه

    نگرش آهنگساز : ایده پردازی ، چگونگی بکار بردن آن

    فنون آهنگسازی : 1- زمان 2- ملودی 3- کلام 4- آکوردها 5- تمبر 6- بافت 7- ساختار یا فرم موسیقی

    .................................................. .................................................. .................................................. ....
    ***
    در ابتدا از شما عزیزان علاقه مند خواهش میکنم در مورد هریک از موارد بالا تحقیق و مطالعه ای اجمالی داشته باشید تا بار آموزشی مطالب بیشتر شود

    .................................................. .................................................. .................................................. ....


    - چگونگی نگرش به آهنگساز و آهنگسازی

    باید توجه داشت که نظریه ی مرسوم که آهنگسازان کناری بنشینند و منتظر الهام شوند ، الزاما صحیح نیست ، اگر شما میخواهید آهنگسازی را به عنوان حرفه ی خود دنبال کنید، ادامه ی مطالب را مطالعه کنید . یک منبت کار خلاق و حرفه ای هرگز به دنبال لحظه ای نیست که طرحی زیبا برای خلق اثری بر او الهام شود ، اگر به فنون واقف باشد ، مصالح را بخوبی بکار گرفته و زیباترین ها را خلق می کند
    آهنگساز نیز این گونه است ، تقریبا همه ی افراد عادی نیز می توانند در ذهن خود آواها و صداهایی را در نظر بگیرند و به ذهن بسپارند اما آهنگسازی یعنی سازمان دهی این صداها ، که این امر نیاز به یادگیری اصول و فنون مربوطه دارد تا به بار بنشیند و صداها در ذهن سامان بافته ، سازمان دهی شده، در کنار هم چیده و بر کاغذ پیاده شوند. استفاده از تجربیات موسیقایی خودمان بهترین راه است . درک موسیقی های شنیده شده و کشف خلاقیت های خالق آن از تجربیات بسیار مهم موسیقایی است
    برای افزایش سطج تجربیاتمان دو عمل تقویت کننده داریم : 1)بداهه نوازی 2) گوش دادن به موسیقی
    اگر با چند نوازنده ی دیگر در حال تمرین هستید کافیست لحظه ای خلاقیت و تجربیات خود را بکار گرفته و قطعه ای بداهه را وارد قطعه ی اصلی نمایید . و سپس موسیقی خود را مورد مطالعه قرار داده و بررسی کنید ، اگر موسیقی که ساخته اید راضی هستید که بسیار خوب ، در غیر این صورت با ثبت آن و بکارگیری فنون و تجربیات خودتان می توانید آن را تغییر دهید . این تمرین شبیه سازی کارگاه های عملی موسیقی بوده و تاثیر شگرفی در نگرش هنرجویان نسبت به آهنگسازی دارد


    شاید شما بفرمایید اینها که فقط توضیحاته کلی هستش !!! اما باید خدمتتون عرض کنم که مهمترین ها همینا هستن! انشاالله با صبر و حوصله پیش میریم ... سوالات نظرات و مشکلات خودتون رو در این تاپیک مطرح بفرمایین .دوستان عزیز اگه مشکلاتی در تایپ و جمله بندی بود و همینطور بین جلسات زمان زیادی میگذره واقعا از حضورتون عذرخواهی میکنم .این روزها شدیدا مشغله دارم انشاالله در آینده سریعتر پیش میرم... درود به همگی
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏15/7/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 9
  3. محمد سعید صمدی

    محمد سعید صمدی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/7/10
    ارسال ها:
    279
    امتیازات:
    +217 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    جلسه ی دوم : اصوات خام ، کار با صوت
    مقدمه : مصالح خام
    طبیعت سرشار از اشکال گوناگون دیداری و شنیداری است که با استفاده از این عناصر میتوان به خلق آثاری بکر پرداخت . اثری که پس از شنیدن و یا دیدن آن مجذوب آن خواهید شد چون آن اثر متعلق به خودتان است . به تصاویر زیر توجه داشته باشید :
    {username}-{filename}{username}-{filename} {username}-{filename}

    تمرین :
    مکان زیبایی را برای دیدن و مشاهده انتخاب کرده و به آنجا بروید . سپس بدون اینکه خودتان صوتی ایجاد کنید ، مدت پنج دقیقه با دقت گوش دهید و صداها را به خاطر بسپارید . سپس یک فهرست از اصوات جالبی که شنیده اید بنویسید و آنها را لیست کرده و بصورت زیر صدا ها را دسته بندی نمایید .
    - اصوات کوتاه و طویل - قوی یا ضعیف - آغاز صوت با حمله (Attack) قوی یا نرم . بصورت یک جدول مانند جدول زیر آنها را فهرست بندی کنید :

    http://dl.*********/upload/uploads/13444971801.png​

    الفبای خودتان را داشته باشید . اصوات بالا را به اصوات انسانی ، میکانیکی و طبیعی تقسیم نمایید حال سعی کنید با اشکال ساده هر صدا را معرفی کنید . صدای قدم ها ( دور شدن قدم ! ) :
    http://dl.*********/upload/uploads/13444975181.png

    شکل بالا شخصی را در حال قدم زدن و دور شدن از شما را نشان می دهد . علامت زیر قدم ها یعنی اینکه صوت بتدریج ضعیف میشود(دیمنوئنه-diminuendo)

    به همین ترتیب اصوات دیگر را نیز با اشکال نشان دهید . در سرتاسر این تمرینات ،این سه مرحله را بخاطر داشته باشید :
    1. گوش دادن ( با تمرکز کامل)
    2. به یاد آوردن
    3.ضبط و یادداشت کردن

    - تمرین2 )
    سازی را انتخاب کنید و سعی کنید تمامی اصواتی را که میتواند تولید کند کشف نمایید و با دقت آنها را ثبت و یادداشت کنید .
    خلاصه ای از مراحل این تمرین :
    1. کشف اصوات مختلف ساز انتخابی شما
    2. فهرست بندی اصوات و یادداشت کردن آنها
    3. تصمیم گیری در انتخاب ترتیب آنها ( اصوات را به گونه ای که فکر میکنید جالب و موثر است در کنار هم قرار دهید)
    5. ضبط آنها روی نوار
    6. گوش دادن بترتیب اصوات ضبط شده

    ادامه ی تمرین 2
    حال به فهرست خود نگاه کنید و در کنار هر صوت شکل ساده ی آن را بکشید . مثالی برای صداهای تولید شده از سنج :
    http://dl.*********/upload/uploads/13444995161.png

    توجه داشته باشید که این اشکال فقط یک پیشنهاد است و شما میتوانید هرآنچه خودتان از یک صوت درک میکنید را به تصویر بکشید .

    در تمرینات بالا بدون اینکه خود متوجه شوید شروع به آهنگسازی کرده اید . قوه ی تشخیص شما درباره ی اصوات ، روش گروه بندی و ترتیب گذاری آنها از مهمترین اصول آهنگسازی هستند . پس از تمرینات بالا میتوانید مرحله ی بعدی را آغاز کنید .

    جلسه ی بعد : ایده ی موسیقایی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
  4. محمد سعید صمدی

    محمد سعید صمدی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/7/10
    ارسال ها:
    279
    امتیازات:
    +217 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    جلسه سوم : ایده های موسیقایی
    تا الان شما با ذهنیت یک آهنگساز برای شروع ساخت یک آهنگ آشنا شدین ... حال تمرین های خودتون رو مورد ارزیابی قرار بدین و با دوستان نوارندتون به شور بذارین... باید ببینید با این اشکال موسیقایی که بوجود آوردید چه کارهایی میتونین انجام بدین ، چطور میتونین ارتباط موثری بین اونها برقرار کنین .... باید دید چگونه میشه چیز کوچکی رو شکل داد که بعدا بتونین اون رو به یک پاساژ و یا حتی قطعه ای کامل از موسیقی تبدیلش کنین .... ساخت موسیقی دارای جریان استانداردیست که بصورت زیر خلاصه میشه :
    1) شکل گیری ایده ی موسیقایی 2) ایده ی موسیقایی به پاساژ تبدیل میگردد 3) تبدیل پاساژ به قطعه ای کامل

    یک ایده موسیقایی ،شکل بسیار ساده است که از هرگونه حشو و زواید یا تکرارهایی مشخص فارغ است . ایده ی موسیقایی میتونه دو نت متوالی اجرا شده توسط ساز زهی باشه و یا الگوی کاملا ساده ی ریتم رو ساز کوبه ای و یا الگوی ساده آکورد ها بر روی سازهایی مثل برس و سازهای بادی و یا ضرب های گوناگون روی سنج .پ
    پس الگوی موسیقایی میتونه بصورت یک ملودی ، یک آکورد یا ریتم و یا ترکیبی از آنها باشد . اما موضوع مهم آینجاست که ایده ی که توسط شما شکل میگیره باید دارای خواص بالقوه و مشخص کننده ای باشه تا بتونین بعدا به گسترش اون بپردازین...

    نکات کلیدی در مورد ایده موسیقایی عبارت است از ، 1) قابلیت رشد و گسترش 2) داشتن توان بالقوه موثر برای آینده

    -حال برای شکل دهی ایده موسیقایی:

    بصورت ملودی : ملودی پایین و بالا رونده ، ایجاد حالت تضاد (contrast) و حالات غیرقابل پیش بینی (unpredictability)
    با بکارگیری سه شیوه ی فوق با حالات گوناگون میتوان ایده موسیقایی رو اصلاح کرد . در آکوردها نیز میتوان با استفاده از الگوهای مختلف زمانی و فاصله حالات خاصی رو برای ایده شکل داد

    -یادداشت کردن اصوات و ایده ها :
    شاید نت نویسی استاندارد نتواند نیازهای شما رو جهت نشون دادن شکا کامل یه ایده نشون بده ، شما میتونین با شکل های مختلف گرافیکی این نیاز رو برطرف کنین .


    دوستان تاپیک نظرات و سوالات راجع به این تاپیک صرفا برای این موضوع نیست .... بهتر میبینم بصورت کارگاهی کار کنیم و شما تمرینات خودتون رو در اون تاپیک قرار بدین و ایده هاتون رو برای بررسی اونجا قرار بدین
    مثالهایی از شکل های مختلف گرافیکی ایده ها رو در پست بعدیم قرار میدم ... انشاالله جلسه ی آینده به چگونگی بکار بردن ایده های موسیقایی میپردازیم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 11
بارگذاری...