آموزش تکنیکهای میکروفون گذاری ساز و وکال

شروع موضوع توسط Omid-Mohebbi ‏4/8/12 در انجمن Microphone ( میکروفن ها )

تاپیک آموزش تکنیکهای میکروفون گذاری ساز و وکال تالار Microphone ( میکروفن ها ) در persian-music.org.

  1. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام
    مدتها بود قصد داشتم این مبحث رو شروع کنم که مشغله کاری اجازه نمیداد.
    و البته اطلاع ندارم که بیشتر دوستان تنظیم کننده هستند و یا صدابرداری هم انجام میدن لذا موضوع رو ایجاد کردم که هر کدوم از دوستان در میکروفون گذاری دچار مشکل هستش سئوالش رو اینجا مطرح کنه و من هم در حد علم و سوادم با عکس روش درست اینکار رو نشون بدم.
    امیدوارم مورد توجه دوستان قرار بگیره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 22
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    خوب گویا خدا رو شکر باید به خودمون تبریک بگیم.
    چون احتمالا تا حالا مباحث میکروفونهای سایت به درد همه خورده و نیازی به ادامه بحث در این مورد نیست.
    پس یا دوستان در این مورد مشکلی ندارند. یا اصلا با میکروفون کاری ندارند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  3. hameddavari83

    hameddavari83 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/10
    ارسال ها:
    576
    محل سکونت:
    فرقیم مگه داره
    امتیازات:
    +129 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    نه استاد شروع کن من مدتهاست منتظر این مبحث هستم مخصوصا میکروفن گذاری گیتار نایلون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    ممنونم از نوجه شما.
    در مورد میکروفون گذاری برای گیتار نایلون یه موضوع قدیمی هستش که میگن میکروفون رو جلوی حفره گیتار قرار بدید و این تکنیک خیلی هم معروف شده
    آموزش تکنیکهای میکروفون گذاری ساز و وکال-download.php?imgf=13444228451.jpg

    . اما همیشه کارساز نیست. در عین حال میتونه خیلی خوب باشه و یا خیلی بد. چون در هر گیتار نوع صدا کمی فرق میکنه و ممکنه میکروفون گذاری مستقیما روبروی حفره بدنه فرکانسهای low رو بیشتر به شما بده که لازم نداشته باشید . و لزوما بهتره که صدا رو جوری بگیرید که در نهایت کمترین پردازش و تخریب رو روش انجام بدبد.
    مستقیما به نوع صدای گیتار و نوع میکروفون مربوط میشه.
    باید دید ساز گیتار بیشترین و بهترین حجم و جنس صدایی رو در کجای خودش داره .
    معمولا این دو قسمت بدنه گیتار که در عکس زیر نشون دادم دو جنس صدایی مختلف رو دارند. low و hi

    آموزش تکنیکهای میکروفون گذاری ساز و وکال-download.php?imgf=13444230731.jpg

    پس برای داشتن هر دو نوع صدایی میتونیم به این صورت میکروفون گذاری کنیم. :

    آموزش تکنیکهای میکروفون گذاری ساز و وکال-download.php?imgf=13444232411.jpg

    و یا اگه امکاناتمون اجازه میده با 3 میکروفون که میکروفون سوم به عنوان اور هد استفاده میشه

    آموزش تکنیکهای میکروفون گذاری ساز و وکال-download.php?imgf=13444232771.jpg

    و در نهایت باید هر میکروفون رو به یک ورودی کارت صدا داده و هر کدوم رو در قالب یک ترک مونو و مولتی ترک رکورد کنیم. که بعدا بتونیم با میکس مناسب و کمی پن کردن صدایی بسیار خوب از گیتارمون داشته باشیم.
    سعی کنید در میکروفون گذاری و انتخاب میکروفون مناسب دقت داشته باشید که صدایی که رکورد میکنید در هنگام میکس نیازی زیادی به پردازش نداشته باشه که هر چه بیشتر پردازش بشه ممکنه لطمه وارد کنه به صدا

    این روش رو تست کنید. و نتیجه رو اعلام بفرمائید.
    روشهای دیگه هم هستش که اونها در کلیات شبیه همین روش بوده و برای دریافت دو نوع فرکانس مختلف از گیتار کاربرد داره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 26
  5. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    ممنون
    میشه کمی هم در مورد ویولن توضیح بدید!!!

    بعدشم یه سوال دیگه: استریو چجوری باید ضبط بشه برای ساز؟ مگه این میکروفن ها مونو نیستن؟
     
  6. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    بله حتما. اما متاسفانه در حال حاضر ویولن تو استودیو ندارم که عکس بگیرم و براتون قرار بدم.
    یادآوریم کنید. از فروشگاه دوستان بگیرم و براتون نمونه ها رو قرار بدم اما خیلی دور از این تکنیک نیست. با کمی تغییرات در زاویه ها. و البته انتخاب نوع میکروفون
    صد البته مونو هستند وقتی شما دو میکروفون رو دارید و از یه ساز رکورد میکنید اونم در دو ترک مونوی جدا از هم این دو ترک مونو تشکیل یه استریو واقعی رو خواهند داد. استریویی که دارای دو فرکانس و جنس مختلفه و دارای استاندارد واقعی یه صدای استریو هستش
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
    • آموزنده آموزنده x 1
  7. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    آها پس وقتی میگن صدایی باید استریو ضبط بشه یعنی استفاده از 2 میکروفون
     
  8. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    بله دقیقا.. اگه با یه میکروفون به صورت استریو رکورد بشه که هر دو فرکانس یکسان هستند و نمیشه گفت استریو
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  9. faham

    faham عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏13/9/11
    ارسال ها:
    97
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +80 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام
    لطفا ، در صورت امکان در خصوص میکروفون گذاری جلوی امپ گیتار الکتریک و نوع میکروفون های قابل استفاده هم صحبت بفرمایید. فاصله میکروفون تا امپ ، تا مرکز اسپیکر (بصورت افقی)و یا تفاوت صدای میک کندانسر با داینامیک . بهترین سایز اتاق صدابرداری و یا اینکه چه حجمی صدایی خروجی صدای امپ داشته باشه تا صدایی مطلوب داشته باشم. ضمنا آیا ارتفاع امپ از سطح زمین هم مهم است؟ یا اینکه کف زمین باید جنس خاصی داشته باشد. ببخشید هزارتا سئوال پرسیدم :) ممنون
     
  10. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    این مستقیما به دو عامل بستگی داره :
    1- نوع و قدرت میکروفون
    2- نوع امپ و تعداد اسپیکرها و مقدار بلندی صدا
    معمولا داینامیک ها به دلیل دارا بودن زاویه دریافت مستقیم بیشتر تصویه میشن مدلهای مثل شور sm57
    میکروفونهای دارای زاویه مستقیم معمولا صداهای اطراف رو کمتر جذب میکنند و صدای بهتری میدن.
    در عوض میکروفونها کندنسور پرحجم تر صدا رو دریافت میکنند اما صدای محیط رو هم کمی دریافت میکنند مگه اینکه محیط بسیار خوبی از نظر آکوستیکی داشته باشید.
    این مورد خیلی به نظر من برای اینکار تاثیر گذار نیست. در یه اتاق عایق شده کوچیک هم میشه با میکروفون خوب و تکینیک درست برداشت خوبی انجام داد. نمونه ش هم خیلی از کارهای خارجی ها که در اتاق و استودیو خونگی و کوچک انجام میدن
    چون میکروفون روبروی اسپیکر قرار داده میشه در گیتار الکتریک خیر ولی در باس بله میتونه تاثیر داشته باشه. البته همه امپها خودشون پایه کوچیکی دارند.
    معمولا حرفه ایی ها برای کف اتاق چوب یا پارکت خوب رو پینشهاد میکنند اما فرش و موکت بلند و ضخیم هم میتونه کارتون رو راه بندازه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 9
  11. Honey_Shababi

    Honey_Shababi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏19/12/09
    ارسال ها:
    271
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +572 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    در ادامه فرمایشات جناب محبی باید بگم معمولا برای رکورد از آمپ گیتار الکتریک باید از دو میکروفون با الگوی دریافت متفاوت (یکی داینامیک و دیگری کاندانسر) استفاده کرد تا جنس صداهای دریافتی از دو فیدر میکروفون در میکسر متفاوت باشه...مثلا Shure sm57 و neumann u87...به طوری که میکروفون sm57 باید متمایل به راست و چسبیده به کابینت باشه و میکروفون بعدی کمی عقب تر و متمایل به مرکز (البته این فقط یکی از این تکنیک هاست)...در پایان رکورد هم به راحتی با کم یا زیاد کردن فیدر های هر کانال میکروفون یا پن کردن میشه به جنس صدای مورد نظر رسید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  12. hameddavari83

    hameddavari83 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/10
    ارسال ها:
    576
    محل سکونت:
    فرقیم مگه داره
    امتیازات:
    +129 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    خب استاد اول تشکر میکنم اونم از نوع فراوانش دوم در مورد این نوع میکروفن گذاری سوال اولم اینه که ایا با وجود 3 میکروفن نسبت نویز به سیگنال بالا نمیره و سوال دوم مایک اور هد که نویمن هست کاری نداریم اما مایک 1 و 2 چی هست ایا میشه برای قسمت low از مایک داینامیک استفاده کرد و نتیجه خوبی گرفت و یا 3 تاش رو خازنی استفاده کرد بازم ممنون آموزش تکنیکهای میکروفون گذاری ساز و وکال-13444232771.jpg
     
  13. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    مرسی هانی خان.
    جوابی رو گذاشته بودم در صورت سئوال مجدد بیان کنم شما گفتی.:دی
    من خودم همیشه یه sm57 و یه نویمن 102 رو استفاده میکنم.
    اینجوری یه صدای نیمه مات با sm57 و یه صدای برایت تر با 102 دارم که وقتی اونها رو با هم ترکیب میکنم. بسیار زیبا میشه.
    ضمن اینکه برای گیتار باس این روش خیلی عالیه چون در روش رکورد مستقیم و دایرکت معمولا برخی نتهای روی دسته در میکس گم میشن و خوب به گوش نمیرسه اما در روش رکورد با امپ تمامی نتها خوب و واضح به گوش میرسند.
    اینها رو هم میشه کم کم به جزئیات بیشتری در موردشون پرداخت. اما مبحث بسیار دلنشینه چون همیشه اصولی در این مورد هستش که شما تا اونها رو زیر پا نگذارید و تستهایی رو انجام ندید به صدای مورد نظرتون نخواهید رسید. پس از جابجایی میکروفون و تسهای جدید ترسی نداشته باشید. چون در نهایت شمائید که باید صدای مورد قبولتون رو داشته باشید.

    - - - - - - - - - -

    سمت راست rode nt-5 و سمت چپ rode nt-3 هستش.
    خیر به هیچ عنوان این شمائید که قبل از رکورد میزان قدرت و گین اونها رو تنظیم میکنید واز بروز این مورد جلوگیری میکنید.
    مسلما میشه از داینامیک ها هم استفاده کرد.
    البته باید میکروفون خوب و مرغوبی باشه
    shure sm 81 هم میکروفون بسیار بسیار خوبیه البته داینامیک نیست اما خیلی خیلی خوب در اومده و حیف که متاسفانه هنوز نتونستم پیداش کنم. که خیلی هم کمیاب شده
    http://www.sweetwater.com/store/det...ampaign=none&gclid=CO3iot-E2LECFcyHDgodmRkAIA

    - - - - - - - - - -

    ضمنا میکروفون گذاری و رکورد از جلوی امپ یه مزیتهای فوق العاده ایی هم داره که کم کم به اونها هم میرسیم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  14. MNMClub

    MNMClub عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/11/09
    ارسال ها:
    122
    محل سکونت:
    Persian-Singer
    امتیازات:
    +30 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, sonar
    آقا امید برای صدابرداری چی؟؟؟؟
     
  15. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    منظورتون صدابرداری لایو هستش ؟
    در این مورد خیلی تجربه ندارم اما میتونم برخی نکات مشترک در بحث استودیو و استیج رو بگم.
     
  16. khiyari

    khiyari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/6/11
    ارسال ها:
    116
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +72 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    لطفا برای صدابرداری از ساز دف هم راهنمایی بفرمایید. روش خاصی داره؟
    ساز تمپو چطور؟
     
  17. hameddavari83

    hameddavari83 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/10
    ارسال ها:
    576
    محل سکونت:
    فرقیم مگه داره
    امتیازات:
    +129 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    استاد ممنون اگه میشه در مورد میکروفن گذاری ینگو بانگو و شیکر هم توضیحاتی بفرمایید
     
  18. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    دف به دلیل حجم بالای صدایی که داره بهتره میکروفن رو از فاصله 30 الی 50 سانتی متری اون و با ارتفاع از دف رکورد کنید. میکروفون داینامیک با زاویه مستقیم و یا کندنسور با گین مناسب برای اینکار پاسخگو خواهند بود.
    برای ضرب بحث فرق میکنه.
    میکروفون رو باید در فاصله 30 سانتی متری و جلوی ضرب قرار داد. و یه میکروفون هم در پشت ساز که کندنسور برای اینکار بیشتر توصیه میشه و هر دو میکروفون رو در دو ترک مونو رکورد کنید و در نهایت در میکس ر دو جنس صدای رو با هم ترکیب کنید.
    برای سازهای کوبه ایی و ضربی حالت میکروفون به شکل ساعت 12 معمولا بیشتر توصیه میشه

    بله در این مورد هم حتما با عکس نشون خواهم داد.
    متاسفانه دف و ضرب و دم دست نداشتم که به دوست عزیزمون نشون بدم. اما سازهای کوبه ایی رو تا دلتون بخواد دارم. :دی

    - - - - - - - - - -

    خوب این هم عکسها
    البته فعلا bongo ر دسترس نبود میکروفون رو روی congitas گذاشتم تا ببینید. :
    آموزش تکنیکهای میکروفون گذاری ساز و وکال-download.php?imgf=13444894571.jpg

    آموزش تکنیکهای میکروفون گذاری ساز و وکال-download.php?imgf=13444894572.jpg

    من از دو تا شور sm57 استفاده کردم و اگه شما ندارید یا فقط یه دونه کندنسور دارید میتونید او نرو در بین دو تا طبل قرار بدید.
    یا اگه کندنسور دارای دو دیافراگم هستید میتونید اون رو در حالت فیگور O قرار بدید و با گذاشتن در وسط دو طبل هر دو صدا رو داشته باشید. البته با گین مناسب چون در این فیگور حساسیت میکروفون بیشتر خواهد بود.
    برای شیکر متاسفانه فعلا تنها هستم و کسی نیست که نقش نوازنده رو ایفا کنه
    اما برای شیکر یک میکروفون کندنسور کفایت میکنه اونم از زاویه بالا.
    و بسته به جنس و نوع شیکر فاصله اون تا میکروفون تغییر میکنه.
    شیکر های hi نزدیکتر و شیکرهای mid کمی دورتر و شیکرهای باس مسلما به دلیل حجم بیشتر و صدای بالاتر دورتر قرار میگیرند.
    به ترتیب میتونید از فاصله 30 تا 50 سانتی متری میکروفون شروع کنید. ( البته به نوع و قدرت میکروفون هم بستگی داره خودتون هم روشهایی رو تست کنید )
    دذر عکس زیر من از شیکر باس با صدایی پر حجم استفاده کردم که فاصله حدودا 60 سانتی متره البته ممکنه تو عکس خیلی دیده نشه.
    انشالله روی این مبحث کوبه ایی ها خیلی باید وقت بذارم چون اول باید سازهاش رو نوع صدایی اونها رو شناخت و بعدا میکرووفن مناسب و بعدش هم میکروفون گذاری مناسب



    آموزش تکنیکهای میکروفون گذاری ساز و وکال-download.php?imgf=13444894573.jpg

    این مبحث چون خیلی دشواره تره انشالله اون رو با فیلم آموزشی نشون خواهم داد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
  19. faham

    faham عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏13/9/11
    ارسال ها:
    97
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +80 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام جناب محبی
    با سپاس از اطلاعات مفید تون. . در صورت امکان اگر در مورد صدابرداری از ویولن سل توضیحاتی بدید ممنون میشم. کتدانسر یا داینامیک یا ترکیب؟ جلوی شیار f و یا بالاسر ساز؟ تجربه شما چی می گه؟
    بازم ممنون از پاسختون به سئوالم در مورد امپ گیتار الکتریک.
    با سپاس
     
  20. saheb r

    saheb r عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/4/10
    ارسال ها:
    65
    محل سکونت:
    bushehr
    امتیازات:
    +11 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    اقا امید یه سوال هم من از حضورتون داشتم.برای رکورد وکال آیا فاصله خواننده از میکرفن با توجه به سبک موسیقی تغییر میکنه یا نه؟مثلا برای یک کار ارکستری فاصله خواننده از میکرفن
    بیشتر از یک کار مثل پاپ باشه؟ یا کلا به نوع میکرفن و قدرت صدای خواننده بستگی داره؟
    ممنون
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. بهترین میکروفن جهت صدابرداری زنده ویلن

    ,
  2. ميکرفن گزاري ارکستر

    ,
  3. صدابرداری ویلن.و رکورد