آخرین ارسال‌ها

آموزش تکنیکهای میکروفون گذاری ساز و وکال

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,839
44
بندرعباس
سلام
مدتها بود قصد داشتم این مبحث رو شروع کنم که مشغله کاری اجازه نمیداد.
و البته اطلاع ندارم که بیشتر دوستان تنظیم کننده هستند و یا صدابرداری هم انجام میدن لذا موضوع رو ایجاد کردم که هر کدوم از دوستان در میکروفون گذاری دچار مشکل هستش سئوالش رو اینجا مطرح کنه و من هم در حد علم و سوادم با عکس روش درست اینکار رو نشون بدم.
امیدوارم مورد توجه دوستان قرار بگیره.
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,839
44
بندرعباس
خوب گویا خدا رو شکر باید به خودمون تبریک بگیم.
چون احتمالا تا حالا مباحث میکروفونهای سایت به درد همه خورده و نیازی به ادامه بحث در این مورد نیست.
پس یا دوستان در این مورد مشکلی ندارند. یا اصلا با میکروفون کاری ندارند.
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,839
44
بندرعباس
ممنونم از نوجه شما.
در مورد میکروفون گذاری برای گیتار نایلون یه موضوع قدیمی هستش که میگن میکروفون رو جلوی حفره گیتار قرار بدید و این تکنیک خیلی هم معروف شده
download.php?imgf=13444228451.jpg

. اما همیشه کارساز نیست. در عین حال میتونه خیلی خوب باشه و یا خیلی بد. چون در هر گیتار نوع صدا کمی فرق میکنه و ممکنه میکروفون گذاری مستقیما روبروی حفره بدنه فرکانسهای low رو بیشتر به شما بده که لازم نداشته باشید . و لزوما بهتره که صدا رو جوری بگیرید که در نهایت کمترین پردازش و تخریب رو روش انجام بدبد.
مستقیما به نوع صدای گیتار و نوع میکروفون مربوط میشه.
باید دید ساز گیتار بیشترین و بهترین حجم و جنس صدایی رو در کجای خودش داره .
معمولا این دو قسمت بدنه گیتار که در عکس زیر نشون دادم دو جنس صدایی مختلف رو دارند. low و hi

download.php?imgf=13444230731.jpg

پس برای داشتن هر دو نوع صدایی میتونیم به این صورت میکروفون گذاری کنیم. :

download.php?imgf=13444232411.jpg

و یا اگه امکاناتمون اجازه میده با 3 میکروفون که میکروفون سوم به عنوان اور هد استفاده میشه

download.php?imgf=13444232771.jpg

و در نهایت باید هر میکروفون رو به یک ورودی کارت صدا داده و هر کدوم رو در قالب یک ترک مونو و مولتی ترک رکورد کنیم. که بعدا بتونیم با میکس مناسب و کمی پن کردن صدایی بسیار خوب از گیتارمون داشته باشیم.
سعی کنید در میکروفون گذاری و انتخاب میکروفون مناسب دقت داشته باشید که صدایی که رکورد میکنید در هنگام میکس نیازی زیادی به پردازش نداشته باشه که هر چه بیشتر پردازش بشه ممکنه لطمه وارد کنه به صدا

این روش رو تست کنید. و نتیجه رو اعلام بفرمائید.
روشهای دیگه هم هستش که اونها در کلیات شبیه همین روش بوده و برای دریافت دو نوع فرکانس مختلف از گیتار کاربرد داره
 
ممنون
میشه کمی هم در مورد ویولن توضیح بدید!!!

بعدشم یه سوال دیگه: استریو چجوری باید ضبط بشه برای ساز؟ مگه این میکروفن ها مونو نیستن؟
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,839
44
بندرعباس
ممنون
میشه کمی هم در مورد ویولن توضیح بدید!!!
بله حتما. اما متاسفانه در حال حاضر ویولن تو استودیو ندارم که عکس بگیرم و براتون قرار بدم.
یادآوریم کنید. از فروشگاه دوستان بگیرم و براتون نمونه ها رو قرار بدم اما خیلی دور از این تکنیک نیست. با کمی تغییرات در زاویه ها. و البته انتخاب نوع میکروفون
بعدشم یه سوال دیگه: استریو چجوری باید ضبط بشه برای ساز؟ مگه این میکروفن ها مونو نیستن؟
صد البته مونو هستند وقتی شما دو میکروفون رو دارید و از یه ساز رکورد میکنید اونم در دو ترک مونوی جدا از هم این دو ترک مونو تشکیل یه استریو واقعی رو خواهند داد. استریویی که دارای دو فرکانس و جنس مختلفه و دارای استاندارد واقعی یه صدای استریو هستش
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,839
44
بندرعباس
بله دقیقا.. اگه با یه میکروفون به صورت استریو رکورد بشه که هر دو فرکانس یکسان هستند و نمیشه گفت استریو
 

faham

هنرمند
13/9/11
97
تهران
خوب گویا خدا رو شکر باید به خودمون تبریک بگیم.
چون احتمالا تا حالا مباحث میکروفونهای سایت به درد همه خورده و نیازی به ادامه بحث در این مورد نیست.
پس یا دوستان در این مورد مشکلی ندارند. یا اصلا با میکروفون کاری ندارند.
سلام
لطفا ، در صورت امکان در خصوص میکروفون گذاری جلوی امپ گیتار الکتریک و نوع میکروفون های قابل استفاده هم صحبت بفرمایید. فاصله میکروفون تا امپ ، تا مرکز اسپیکر (بصورت افقی)و یا تفاوت صدای میک کندانسر با داینامیک . بهترین سایز اتاق صدابرداری و یا اینکه چه حجمی صدایی خروجی صدای امپ داشته باشه تا صدایی مطلوب داشته باشم. ضمنا آیا ارتفاع امپ از سطح زمین هم مهم است؟ یا اینکه کف زمین باید جنس خاصی داشته باشد. ببخشید هزارتا سئوال پرسیدم :) ممنون
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,839
44
بندرعباس
فاصله میکروفون تا امپ
این مستقیما به دو عامل بستگی داره :
1- نوع و قدرت میکروفون
2- نوع امپ و تعداد اسپیکرها و مقدار بلندی صدا
یا تفاوت صدای میک کندانسر با داینامیک
معمولا داینامیک ها به دلیل دارا بودن زاویه دریافت مستقیم بیشتر تصویه میشن مدلهای مثل شور sm57
میکروفونهای دارای زاویه مستقیم معمولا صداهای اطراف رو کمتر جذب میکنند و صدای بهتری میدن.
در عوض میکروفونها کندنسور پرحجم تر صدا رو دریافت میکنند اما صدای محیط رو هم کمی دریافت میکنند مگه اینکه محیط بسیار خوبی از نظر آکوستیکی داشته باشید.
هترین سایز اتاق صدابرداری و یا اینکه چه حجمی صدایی خروجی صدای امپ داشته باشه تا صدایی مطلوب داشته باشم.
این مورد خیلی به نظر من برای اینکار تاثیر گذار نیست. در یه اتاق عایق شده کوچیک هم میشه با میکروفون خوب و تکینیک درست برداشت خوبی انجام داد. نمونه ش هم خیلی از کارهای خارجی ها که در اتاق و استودیو خونگی و کوچک انجام میدن
ضمنا آیا ارتفاع امپ از سطح زمین هم مهم است؟
چون میکروفون روبروی اسپیکر قرار داده میشه در گیتار الکتریک خیر ولی در باس بله میتونه تاثیر داشته باشه. البته همه امپها خودشون پایه کوچیکی دارند.
یا اینکه کف زمین باید جنس خاصی داشته باشد
معمولا حرفه ایی ها برای کف اتاق چوب یا پارکت خوب رو پینشهاد میکنند اما فرش و موکت بلند و ضخیم هم میتونه کارتون رو راه بندازه
 

Honey_Shababi

هنرمند
19/12/09
271
28
ایران
سلام
لطفا ، در صورت امکان در خصوص میکروفون گذاری جلوی امپ گیتار الکتریک و نوع میکروفون های قابل استفاده هم صحبت بفرمایید. فاصله میکروفون تا امپ ، تا مرکز اسپیکر (بصورت افقی)و یا تفاوت صدای میک کندانسر با داینامیک . بهترین سایز اتاق صدابرداری و یا اینکه چه حجمی صدایی خروجی صدای امپ داشته باشه تا صدایی مطلوب داشته باشم. ضمنا آیا ارتفاع امپ از سطح زمین هم مهم است؟ یا اینکه کف زمین باید جنس خاصی داشته باشد. ببخشید هزارتا سئوال پرسیدم :) ممنون
در ادامه فرمایشات جناب محبی باید بگم معمولا برای رکورد از آمپ گیتار الکتریک باید از دو میکروفون با الگوی دریافت متفاوت (یکی داینامیک و دیگری کاندانسر) استفاده کرد تا جنس صداهای دریافتی از دو فیدر میکروفون در میکسر متفاوت باشه...مثلا Shure sm57 و neumann u87...به طوری که میکروفون sm57 باید متمایل به راست و چسبیده به کابینت باشه و میکروفون بعدی کمی عقب تر و متمایل به مرکز (البته این فقط یکی از این تکنیک هاست)...در پایان رکورد هم به راحتی با کم یا زیاد کردن فیدر های هر کانال میکروفون یا پن کردن میشه به جنس صدای مورد نظر رسید.
 
خب استاد اول تشکر میکنم اونم از نوع فراوانش دوم در مورد این نوع میکروفن گذاری سوال اولم اینه که ایا با وجود 3 میکروفن نسبت نویز به سیگنال بالا نمیره و سوال دوم مایک اور هد که نویمن هست کاری نداریم اما مایک 1 و 2 چی هست ایا میشه برای قسمت low از مایک داینامیک استفاده کرد و نتیجه خوبی گرفت و یا 3 تاش رو خازنی استفاده کرد بازم ممنون13444232771.jpg
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,839
44
بندرعباس
مرسی هانی خان.
جوابی رو گذاشته بودم در صورت سئوال مجدد بیان کنم شما گفتی.:دی
من خودم همیشه یه sm57 و یه نویمن 102 رو استفاده میکنم.
اینجوری یه صدای نیمه مات با sm57 و یه صدای برایت تر با 102 دارم که وقتی اونها رو با هم ترکیب میکنم. بسیار زیبا میشه.
ضمن اینکه برای گیتار باس این روش خیلی عالیه چون در روش رکورد مستقیم و دایرکت معمولا برخی نتهای روی دسته در میکس گم میشن و خوب به گوش نمیرسه اما در روش رکورد با امپ تمامی نتها خوب و واضح به گوش میرسند.
اینها رو هم میشه کم کم به جزئیات بیشتری در موردشون پرداخت. اما مبحث بسیار دلنشینه چون همیشه اصولی در این مورد هستش که شما تا اونها رو زیر پا نگذارید و تستهایی رو انجام ندید به صدای مورد نظرتون نخواهید رسید. پس از جابجایی میکروفون و تسهای جدید ترسی نداشته باشید. چون در نهایت شمائید که باید صدای مورد قبولتون رو داشته باشید.

- - - - - - - - - -

خب استاد اول تشکر میکنم اونم از نوع فراوانش دوم در مورد این نوع میکروفن گذاری سوال اولم اینه که ایا با وجود 3 میکروفن نسبت نویز به سیگنال بالا نمیره و سوال دوم مایک اور هد که نویمن هست کاری نداریم اما مایک 1 و 2 چی هست ایا میشه برای قسمت low از مایک داینامیک استفاده کرد و نتیجه خوبی گرفت و یا 3 تاش رو خازنی استفاده کرد بازم ممنونمشاهده پیوست 8183
سمت راست rode nt-5 و سمت چپ rode nt-3 هستش.
ایا با وجود 3 میکروفن نسبت نویز به سیگنال بالا نمیره
خیر به هیچ عنوان این شمائید که قبل از رکورد میزان قدرت و گین اونها رو تنظیم میکنید واز بروز این مورد جلوگیری میکنید.
مسلما میشه از داینامیک ها هم استفاده کرد.
البته باید میکروفون خوب و مرغوبی باشه
shure sm 81 هم میکروفون بسیار بسیار خوبیه البته داینامیک نیست اما خیلی خیلی خوب در اومده و حیف که متاسفانه هنوز نتونستم پیداش کنم. که خیلی هم کمیاب شده
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید


- - - - - - - - - -

ضمنا میکروفون گذاری و رکورد از جلوی امپ یه مزیتهای فوق العاده ایی هم داره که کم کم به اونها هم میرسیم.
 
19/6/11
116
اصفهان
لطفا برای صدابرداری از ساز دف هم راهنمایی بفرمایید. روش خاصی داره؟
ساز تمپو چطور؟
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,839
44
بندرعباس
لطفا برای صدابرداری از ساز دف هم راهنمایی بفرمایید. روش خاصی داره؟
ساز تمپو چطور؟
دف به دلیل حجم بالای صدایی که داره بهتره میکروفن رو از فاصله 30 الی 50 سانتی متری اون و با ارتفاع از دف رکورد کنید. میکروفون داینامیک با زاویه مستقیم و یا کندنسور با گین مناسب برای اینکار پاسخگو خواهند بود.
برای ضرب بحث فرق میکنه.
میکروفون رو باید در فاصله 30 سانتی متری و جلوی ضرب قرار داد. و یه میکروفون هم در پشت ساز که کندنسور برای اینکار بیشتر توصیه میشه و هر دو میکروفون رو در دو ترک مونو رکورد کنید و در نهایت در میکس ر دو جنس صدای رو با هم ترکیب کنید.
برای سازهای کوبه ایی و ضربی حالت میکروفون به شکل ساعت 12 معمولا بیشتر توصیه میشه

ممنون اگه میشه در مورد میکروفن گذاری ینگو بانگو و شیکر هم توضیحاتی بفرمایید
بله در این مورد هم حتما با عکس نشون خواهم داد.
متاسفانه دف و ضرب و دم دست نداشتم که به دوست عزیزمون نشون بدم. اما سازهای کوبه ایی رو تا دلتون بخواد دارم. :دی

- - - - - - - - - -

خوب این هم عکسها
البته فعلا bongo ر دسترس نبود میکروفون رو روی congitas گذاشتم تا ببینید. :
download.php?imgf=13444894571.jpg

download.php?imgf=13444894572.jpg

من از دو تا شور sm57 استفاده کردم و اگه شما ندارید یا فقط یه دونه کندنسور دارید میتونید او نرو در بین دو تا طبل قرار بدید.
یا اگه کندنسور دارای دو دیافراگم هستید میتونید اون رو در حالت فیگور O قرار بدید و با گذاشتن در وسط دو طبل هر دو صدا رو داشته باشید. البته با گین مناسب چون در این فیگور حساسیت میکروفون بیشتر خواهد بود.
برای شیکر متاسفانه فعلا تنها هستم و کسی نیست که نقش نوازنده رو ایفا کنه
اما برای شیکر یک میکروفون کندنسور کفایت میکنه اونم از زاویه بالا.
و بسته به جنس و نوع شیکر فاصله اون تا میکروفون تغییر میکنه.
شیکر های hi نزدیکتر و شیکرهای mid کمی دورتر و شیکرهای باس مسلما به دلیل حجم بیشتر و صدای بالاتر دورتر قرار میگیرند.
به ترتیب میتونید از فاصله 30 تا 50 سانتی متری میکروفون شروع کنید. ( البته به نوع و قدرت میکروفون هم بستگی داره خودتون هم روشهایی رو تست کنید )
دذر عکس زیر من از شیکر باس با صدایی پر حجم استفاده کردم که فاصله حدودا 60 سانتی متره البته ممکنه تو عکس خیلی دیده نشه.
انشالله روی این مبحث کوبه ایی ها خیلی باید وقت بذارم چون اول باید سازهاش رو نوع صدایی اونها رو شناخت و بعدا میکرووفن مناسب و بعدش هم میکروفون گذاری مناسب



download.php?imgf=13444894573.jpg

این مبحث چون خیلی دشواره تره انشالله اون رو با فیلم آموزشی نشون خواهم داد.
 

faham

هنرمند
13/9/11
97
تهران
سلام جناب محبی
با سپاس از اطلاعات مفید تون. . در صورت امکان اگر در مورد صدابرداری از ویولن سل توضیحاتی بدید ممنون میشم. کتدانسر یا داینامیک یا ترکیب؟ جلوی شیار f و یا بالاسر ساز؟ تجربه شما چی می گه؟
بازم ممنون از پاسختون به سئوالم در مورد امپ گیتار الکتریک.
با سپاس
 
20/4/10
65
bushehr
اقا امید یه سوال هم من از حضورتون داشتم.برای رکورد وکال آیا فاصله خواننده از میکرفن با توجه به سبک موسیقی تغییر میکنه یا نه؟مثلا برای یک کار ارکستری فاصله خواننده از میکرفن
بیشتر از یک کار مثل پاپ باشه؟ یا کلا به نوع میکرفن و قدرت صدای خواننده بستگی داره؟
ممنون
 
بالا