"آموزش تنظیم"

شروع موضوع توسط Ramtin Shabanian ‏5/8/10 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک "آموزش تنظیم" تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است. (فقط مدیران امکان ارسال پست جدید در ادامه تاپیک را دارند)
  1. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    سلام خدمت دوستان عزیز.

    اول میخوام نظرتون رو بدونم که این آموزش رو بدم؟

    این آموزش رو میخوام درباره این موضوعات به انجام برسونم:

    نحوه استفاده از آکور های مختلف

    چگونگیه نوشتن خطوط دیگر یک آهنگ مثلا باس پد و...

    ساخت زنجیره آکور ها و توالی آنها.


    ممنون میشم بدونم نظرتون چیه.
    ادامه این موضوع هم به استقبال شما عزیزان بستگی داره.

    فقط خواهشی که دارم اینه که نظرات پیشنهادات و سوالات خودتون رو راجب این تاپیک ایـــــنجا مطرح کنید تا این فصل هم نظم خودش رو داشته باشه.

    اگر استقبال بشه کار خودم رو شروع میکنم.

    موفق باشید
    Rash
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
  2. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    جلسه اول:

    سلام در این جلسه به درخواست دوستان که گفتند از پایه شروع کنید و کامل باشه میخوام یک سری تعریفات رو روشن کنم.

    تنظیم چیست تنظیم کننده کیست:
    شاید این موضوع بیش از ده بار در سایت مطرح شده ولی برای این که همه این مطالب یک جا جمع باشند و بشه استفاده کرد من توضیح کاملی رو میدم.

    ببینید یک آهنگ از چند قسمت مجزا تشکیل میشه.
    مثلا یک قطعه دارای یک نت ملودی گام و... هست.
    پس ببینید مثلا ملودی یک قطعه رو در نظر بگیرید که از یک سری نت تشکیل شده این نت ها به دست کسی ساخته شده و پشت سر هم قرار گرفته.
    به کسی که این نت ها رو ساخته آهنگساز میگویند.


    حالا تنظیم کننده چه کسی هست:
    تنظیم کننده کسی است که به کمک انواع DAW و VST و instrument حالا چه ساز زنده چه سینتی سایزر و هر چیز دیگه ای نتی رو که آهنگساز ساخته اجرا میکنه.

    پس به همین سادگی آهنگساز نت یک کار رو میسازه و تنظیم کننده اون نت رو اجرا میکنه.
    حالا در بسیاری از موارد دیدیم که آهنگساز و تنظیم کننده یکی هستند.




    خطوط کار:
    هر قطعه به جز نت اصلی با یک سری صدا ها و هارمونی های دیگه همراهی میشه مثل باس پد لید و...
    به هرکدوم از این خطوط که برای کامل تر شدن یک کار زیبا تر شدن پر شدن و احساس بخشیدن به کار وارد موزیک ما میشوند رو یک خط گویند که اصولا این خطوط به صورت خطوط آکور (آکورد) اجرا میشوند.


    در این تاپیک و آموزش من میخوام بیشتر به چگونگیه نوشتن این خطوطی که توضیح دادم بپردازم.
    یعنی در اصل میخوام آموزش بدم که وقتی یک نت رو در دست رس دارید چطور اون رو اجرا کنید.

    امیدوارم که بتونم به دوستانم کمکی هر چند کوچیک بکنم.
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
  3. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    جلسه دوم:

    سلام.
    هر آکور از تعدادی نت تشکیل شده.
    مثلا آکور لا مینور رو در نظر بگیرید:
    لا مینور=لا دو می

    این سه نت تشکیل دهنده این آکور هستند.
    حالا ما یک ملودی رو داریم و میخواهیم خطوط دیگر اون رو بنویسیم.
    اول باید آکور های اون ملودی رو پیدا کنیم.

    در این جا مختصری به این موضوع میپردازم:
    هر ملودی یا بهتر بگیم نتی در گامی نوشته شده که وقتی گامی روی یک ملودی پیاده بشه به اون میگن تنالیته.
    پس هر ملودی یک تنالیته مشخص داره که با استناد به یک سری قوانین و تجربه میشه اون تنالیته رو برای یک ملودی پیدا کرد.
    ما برای نوشتن آکور یک ملودی نیاز به تنالیته اون داریم.
    برای هر گام سه آکور در نظر گرفته میشه که اصتلاحا به اون سه آکور آکور های اصلی قطعه میگویند.
    در تئوری موسیقی ما میتونیم یک ملودی رو کاملا با این سه آکور آکور نویسی کنیم.


    هرگاه ما گام رو بیاریم روی کاغذ بنویسیم و نت های اول و چهارم و پنجم اون رو یکی در میون یه هم وصل کنیم سه آکور اصلی اون گام رو پیدا کردیم.

    مثال:سه آکور اصلیه گام لا مینور عبارتند از:لا مینور _ ر مینور _ می مینور


    به عبارت دیگه این سه نت که از بقیه نت های گام مهم تر هستند و دارای شخصیتی جدا نسبت به بقیه نت ها هستند (این موضوع خودش قابل بحث هست!) تشکیل سه آکور اصلیه یک قطعه رو میدند.

    حالا برای این که ما بدونیم به هر قسمت ملودیمون چه آکوری (از این سه آکور که ذکر کردم) رو نسبت بدیم احتیاج به دونستن یک سری قوانین داریم که در ادامه ذکر میکنم...


    استراحت...

    زنگ تفریح:smile (89)::20::74::10::76::44::smile (92)::01::01::104::49::60::09::43::103::smile (39):
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    برای نوشتن آکور برای یک ملودی احتیاج داریم تا نت های اون رو بررسی کنیم.
    مثلا میخواهیم برای میزان***قطعه آکور بسازیم.

    به نت های درون اون میزان توجه میکنیم میبینیم که در اون میزان کدوم نت هست که بیشترین حرف رو واسه گفتن داره.
    کدوم نت هست که عرض اندام بیشتری میکنه اون رو پیدا میکنیم تا ببینیم حرف حسابش چیه:smile (57):
    حالا سه آکور اصلی تنالیته رو نگاه میکنیم میبینیم اون نتی که پیدا کردیم در کدوم یک از این آکور ها وجود داره اون آکور رو برای اون میزان انتخاب میکنیم.

    نکته:حالا ممکنه که اون نت در بیش از یکی از اون آکور ها باشه چاره چیه
    .
    .
    .
    نگاه میکنیم که اون نت در کدوم یک از اون آکور ها نقش بیشتری داره
    به عبارت دیگه در کدوم یک از اون دو آکور تنیک تر هست و محسوس تره
    اون آکور رو برمیگزینیم (از توضیح در مورد این مطلب که چگونه ببینیم در کدوم آکور کدوم نت تنیک تر هست خودداری میکنم چون ار این بحث خارج هست ولی اگه سوالی بود در خدمتم!)

    حالا که ما آکور مورد نظر رو برای ملودی انتخاب کردیم باید بتونیم اون رو اجرا کنیم
    که در جلسات آینده به این مطلب میپردازم
    موفق باشید
    Rash
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    جلسه سوم:

    درود
    از این جلسه میخوایم نحوه نوشتن خطوط دیگر ملودی رو بررسی کنیم.


    در جلسه پیش دیدیم که هر آکور از چند نت تشکیل شده.
    و تا مقداری با نحوه نوشتن آکور برای یک ملودی آشنا شدیم.
    .
    .
    .
    حالا ببینید بعد این که ما آکور رو برای یک قطعه نوشتیم باید اون رو اجرا کنیم که اجرای آکور یکی از مهم ترین گام های تنظیم هست.

    سوال این جاست که برای اجرای آکور باید چه کاری انجام بدیم؟
    .

    .
    .
    خب این که کاری نداره باید نت های آکور رو با دانشی که داریم به نحوه خواصی اجرا کنیم.
    که در این جا به آموختن این دانش میپردازیم...





    "برای نت های آکور و چگونگیه اون ها رجوع کنید به ایــــــــن مبحث که نوشته خودم هست."




    پس قرار شد برای این که آکور رو اجرا کنیم نت های اون رو اجرا کنیم.

    مثلا آکور لا مینور شامل نت های لا دو می هست. و میزان***قطعه ما تا ***باید این آکور اجرا بشه.

    پس ما باید بیایم به وسیله یک سری صداها و... این نت ها رو اجرا کنیم
    که من قوانین اجرای اون ها رو میگم نحوه گذینش صدا رو به جایی دیگه میسپارم...




    گفتیم که آکور لا مینور تشکیل شده ار نت های لا دو می .
    پس ما برای اجرای این آکور احتیاج داریم که این نت ها رو به نحوی اجرا کنیم.

    میتونیم وظیفه اجرای هر نت از آکور رو به یک ساز یا همه نت ها رو چند ساز با هم اجرا کنند.


    در کل برای اجرای نت های آکور باید این مواردی رو که میگم رعایت کنیم:

    1)نت ها باید کامل اجرا بشند یعنی نتی جا نمونه

    2)هر نت از هر آکور میتونه چند بار هم اجرا بشه محدودیت نداره

    3)هر ساز میتونه فقط یک نت یا حتی چند نت رو که حتی تکراری هم باشن اجرا کنه


    حالا موارد بالا رو باز مبکنم.

    گفتیم که آکور لا مینور از لا دو می تشکیل شده
    حالا مثلا ما میایم وظیفه اجرای نت لا رو به گیتار باس میدیم
    و دوباره میایم نت لا رو با پد هم اجرا میکنیم
    و میایم در ساز بعدی لا و دو رو اجرا میکنیم
    و در ساز بعدی همه نت ها آکور رو اجرا مکینیم.


    یا آرایشی دیگه:
    نت لا رو باس گیتار
    نت های لا و می رو پد
    نت های لا دو می رو یک ساز دیگه



    یا هر آرایشی دیگه...

    البته نا گفته نمونه همین طوری نمیشه آرایش انتخاب کرد باید طبق قانون باشه که به مرور با اون ها آشنا میشیم...

    موفق باشید


     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  5. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    جلسه چهارم:

    در این جلسه میخوام شروع کنم نحوه ساخت آرایش های مختلف رو بیان کنم.

    گفتم که برای اجرای آکور ها و نت های اون ها ما به صدا و ساز ها مراجعه میکنیم و وظیفه اجرای هر نت آکور رو به یک (چند) صدا نسبت میدیم.

    حالا این جا قانون خواصی وجود نداره که کدوم صدا کدوم نت ولی من میام و مبنی بر تجربم یک سری پیشنهاد رو ذکر میکنم که شما میتونید برای خودتون این هارو قانون بکنید!


    هر آکور تشکیل شده از چند نت که هرکدوم از این نت ها ارزش و پرستیژ خواص خودشون رو دارند.
    همیشه نت اول آکور نت تنیک یا پایه اون آکور است البته به شرطی که اون آکور در حالت پایگی باشه.

    حالا که نت اول هر آکور نت تنیک اون هست پس بدیهی است که از باقی نت ها شخصیت بیشتر و مهم تری داره و باید اون رو دقیق اجرا کرد.

    حالا همیشه وقتی که آکوری در حالت پایگی قرار داره نت تنیک اون همون باس آکور هم هست رجوع کنید به ایـــــــــن مبحث

    حالا که نت تنیک آکور نت باس اون هم در حالت پایگی هست پس این نت قدرت فوق العاده ای داره که باید بسیار دقیق اجرا بشه.



    در این جا بهترین گذینه ما میتونه صداهای باس باشه چرا که هم میتونند باس نت آکور رو اجرا کنند و هم میتونند خیلی در آهنگ محسوس به گوش برسند.

    اما باتوجه به قدرتی که این آکور داره آیا اجرای اون فقط با یک صدا میتونه کافی باشه؟!

    آموزش رو دنبال کنید داریم به جاهای خوبش میرسیم...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  6. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    جلسه پنجم:

    حالا رسیدیم با جاهایی که کاربردی تره.
    با توجه به مطالبی که در جلسه قبل گفتم میتونیم این نتیجه گیریه خیلی مهم رو بکنیم که:

    نت اول آکور رو همیشه باید از بقیه نت های اون قوی تر اجرا کرد پس ما میتونیم همیشه نت اول آکور خودمون رو با باس اجرا کنیم. حالا این به دلیل ارزشی که داره میتونیم با چند ساز اون رو اجرا کنیم که البته گفتم باس مهم ترین اون ها هست که باید حتما باشه.

    به آموزش میکس و مستری که ایمانوئل داره انجام میده توجه کنید اون دایره باس یکی از بزرگترین و قوی ترین دایره ها هست پس میتونیم نت تنیک آکور رو به این فرکانس صدا نسبت بدیم.

    پس دیدید که چقدر این مبحث ها با هم قشنگ جور در میان.

    حالا به توجه به ارزشی که نت اول یا تنیک آکور داره آیا همین که بیایم اون رو فقط با یک صدای باس اجرا کنیم کافیه؟؟!!

    پس من میام یک پیشنهاد دیگه رو در این جا که بیشتر میتونه شبیه قانون باشه مطرح میکنم.

    اجرای نت تنیک آکور رو به پد هم بسپارید حالا چرا....

    صدای پد صدایی کششی هست که اکثرا برای هارمونیزه کردن ملودیه وکال کاربرد داره که از معدود صداهایی هست که از اول آهنگ تا آخر اون جریان میتونه داشته باشه پس صدای مناسبی هست که ما بیایم انجام این وظیفه رو بهش بسپاریم...

    من خودم در بیشتر قطعاتی که کار میکنم دوست دارم نت تینیک آکور رو با سه تا صدا اجرا کنم چرا که میتونم با سه صدا مانور های لازم رو روی اجرای این نت بدم.

    حالا به نظر من باس و پد از همه مناسب ترند و انتخاب صدای سوم رو بیشتر سلیقه ای انجام میدم تا تجربی و با این صدا (سوم) به نت تنیک آکور تحرک خواصی میبخشم که میتونه من رو ارضا کنه...




    پس این یک آرایش پیشنهادی من شد برای تنیک دقت داشته باشید که پیشنهادی هست ولی این قدر مورد استفاده قرار گرفته که من میگم میتونید به عنوان قانون برای خودتون اون رو تصور کنید.

    در جلسه بعدی به آرایش نت دوم آکور میخوام بپردازم...
    موفق باشید
    Rashmusic
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  7. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    دوستان عزیز از وقفه ای که پیش اومدم عذر میخوام.

    تاپیک رو ادامه بدم؟ در ایـــــــنجا مطرح کنید نظرتون رو ممنون.:smile (44)::88:
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  8. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    جلسه ششم:


    نحوه اجرای نت دوم آکور های سه صدایی:

    سلام در این جلسه به اجرای نت دوم میپردازیم.خب گفتیم که در هر آکور قویترین نت همون نت اول آکور هست یا نتی که آکور به اسم اون هست.

    حالا بعد از نت اول آکورد قوی ترین نت نت دوم نیست نت سوم هست.پس دقت کنید نت سوم هست که بعد از نت اول قرار میگیره پس کمترین ارزش رو در آکور های سه صدایی نت دوم داره.

    ولی در جلسات پیش گفتم که برای اجرای آکور باید تموم نت های اون رو اجرا کنیم.پس با این که ما میگیم کم ترین ارزش رو در بین نت های یک آکورد نت سوم داره ولی به هر حال باید اجرا بشه.

    خب حلا که کمترین ارزش رو داره پس ما نمیایم مثل نت تنیک آکور برای اجرای اون ارزش قائل بشیم فقط کافیه به اون اشاره کوچیکی بکنیم.

    ولی دقت کنید که هر آکورد حاصل به صدا درامدن چند نت هم زمان هست پس برای این که یک آکور کامل اجرا بشه باید هر کدوم از نتهای اون دقیقا اجرا بشیند.

    پس در این جا به این نکته میرسیم که نباید این قدر ها هم این نت رو دست کم بگیریم چرا که برای به اجرا درامدن کامل زنجیره هارمونی و درست بودن زنجیره نیاز هست که همه صدا های آکور کاملا اجرا بشند.

    میبینیم که نمیتونیم به این سادگی ها هم از کنار این نت رد بشیم.


    و اما برای اجرای این نت چند آرایش در جلسه بعد پیشنهاد میکنم که شما میتونید به عنوان قانون استفاده کنید.

    با تشکر.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  9. yakamuoz

    yakamuoz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/10/10
    ارسال ها:
    83
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    البرز
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    سلام راش عزیز خیلی ممنون بابت آموزش عالیت.این آموزش ادامه نداره؟
    اگه نداشته باشه من میمیرم....:smile (9):
     
  10. Next Star

    Next Star عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/3/12
    ارسال ها:
    34
    محل سکونت:
    در همسايگي كليد سل !
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام

    من می خواستم برم کلاس تنظیم و الان هم پیانو و گیتار میزنم به نظرتون قبلش نیازی هست که به کلاس سلفژ هم برم ؟؟
     
  11. milllad

    milllad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/3/12
    ارسال ها:
    15
    محل سکونت:
    تهرانومنطقه14وخیابان پیروزی
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    خوش حالم که کسی فقط میزاره تا اطلاعتش منتقل کنه تا علمش زنده بمونه.
    دستت دردنکنه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. i1999

    i1999 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/9/11
    ارسال ها:
    12
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    Rash عزیز با تشکر از آموزش های خوب و مفیدت,خواهشا آموزش ها رو ادامه بده
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. h@midreza

    h@midreza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/11
    ارسال ها:
    325
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران - ایلام
    امتیازات:
    +298 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, StudioOne
    rash عزيز من مطالب ارزشمنتون رو كامل دنبال كردم .
    ممنون از وقتي ك براي ما گذاشتي تا حالا . لطفا اين آموزش رو كاملش كنيد . من مطمئنم خيلي از دوستان مايلند ك اين آموزش تكميل بشه .
    لطفا ادامش بديد . :smile (2):
     
  14. bangi

    bangi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏26/4/12
    ارسال ها:
    24
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    خواهشا این اموزش رو ادامه بدید ممنون میشم ازتون خیلی بدرد میخوره
     
بارگذاری...
وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است. (فقط مدیران امکان ارسال پست جدید در ادامه تاپیک را دارند)