هارموني 1 :
به معناي عام كلمه , هارموني يعني هماهنگي بين اجزاء تشكيل دهنده يك تركيب ,
اما در موسيقي و به معناي خاص كلمه مبحثي است كه , به چگونگي توالي آكوردها و نحوه وصل آنها به يكديگر در ارتباط با ساير عناصر تشكيل دهنده موسيقي مانند ريتم , ملودي و غيره .. مي پردازد .
براي درك بهتر اين ارتباط موسيقايي , ابتدا ساختار آكوردها و امكانات وصل آنها را مورد بررسي قرار مي دهيم :
كلمه آكورد از ريشه لاتيني ( Accordare ) به معني « با هم صدا دادن » مشتق شده و همزمان به صدا در آمدن حداقل سه صدا ( نت ) را شامل مي شود .
در موسيقي كلاسيك آكوردها از روي هم قرار گرفتن نت ها با فاصله سوم نسبت به هم شكل مي گيرند .
حال اگر چنين آكوردي از سه نت تشكيل شده باشد آنرا آكورد « سه صدايي » مي نامند :
بر مبناي هر يك از نت هاي گام مي توان يك آكورد سه صدايي ساخت , مثلا اگر بخواهيم روي نت « فا » يك آكورد بسازيم به سومين و پنجمين نت بعد از آن احتياج داريم .
نت هاي آكورد را از بالا به پائين مي خوانند .
نت اصلي ( اولين نت آكورد ) را « پايه آكورد » سومين نت « دومين نت آكورد » را « سوم آكورد » و پنجمين نت ( سومين نت آكورد ) را « پنجم آكورد » مي گويند .
بنابر اين يك آكورد سه صدايي را مي توان از روي هم قرار دادن يك نت پايه و نت هاي سوم و پنجم نسبت به پايه ساخت .
اكنون روي هر يك از درجات گام ( در اينجا دو ماژور ) يك آكورد سه صدايي
مي سازيم :
سپس آنها را مي نوازيم .
هنگام نواختن , با كمي دقت متوحه خواهيم شد آكوردي كه روي نت دو ساخته شده با آكورد ساخته شده روي نت ر , تفاوت دارد و نوع ديگري به گوش مي رسد . به بيان ديگر اولي مانند آكورد دو ماژور و دومي مانند ر مينور است . براي اطمينان يكبار هم آنها را با SFC ( يك هراهي كننده اتوماتيك ) امتحان كرده و مقايسه مي كنيم .
اكنون تمامي آكورد هاي ديگر را نواخته و امتحان مي كنيم , سپس دور آكورد هاي مينور يك دايره مي كشيم . مانند شكل بالا .
در ادامه به برسي بيشتري خواهيم پرداخت .
به معناي عام كلمه , هارموني يعني هماهنگي بين اجزاء تشكيل دهنده يك تركيب ,
اما در موسيقي و به معناي خاص كلمه مبحثي است كه , به چگونگي توالي آكوردها و نحوه وصل آنها به يكديگر در ارتباط با ساير عناصر تشكيل دهنده موسيقي مانند ريتم , ملودي و غيره .. مي پردازد .
براي درك بهتر اين ارتباط موسيقايي , ابتدا ساختار آكوردها و امكانات وصل آنها را مورد بررسي قرار مي دهيم :
كلمه آكورد از ريشه لاتيني ( Accordare ) به معني « با هم صدا دادن » مشتق شده و همزمان به صدا در آمدن حداقل سه صدا ( نت ) را شامل مي شود .
در موسيقي كلاسيك آكوردها از روي هم قرار گرفتن نت ها با فاصله سوم نسبت به هم شكل مي گيرند .
حال اگر چنين آكوردي از سه نت تشكيل شده باشد آنرا آكورد « سه صدايي » مي نامند :
بر مبناي هر يك از نت هاي گام مي توان يك آكورد سه صدايي ساخت , مثلا اگر بخواهيم روي نت « فا » يك آكورد بسازيم به سومين و پنجمين نت بعد از آن احتياج داريم .
نت هاي آكورد را از بالا به پائين مي خوانند .
نت اصلي ( اولين نت آكورد ) را « پايه آكورد » سومين نت « دومين نت آكورد » را « سوم آكورد » و پنجمين نت ( سومين نت آكورد ) را « پنجم آكورد » مي گويند .
بنابر اين يك آكورد سه صدايي را مي توان از روي هم قرار دادن يك نت پايه و نت هاي سوم و پنجم نسبت به پايه ساخت .
اكنون روي هر يك از درجات گام ( در اينجا دو ماژور ) يك آكورد سه صدايي
مي سازيم :
سپس آنها را مي نوازيم .
هنگام نواختن , با كمي دقت متوحه خواهيم شد آكوردي كه روي نت دو ساخته شده با آكورد ساخته شده روي نت ر , تفاوت دارد و نوع ديگري به گوش مي رسد . به بيان ديگر اولي مانند آكورد دو ماژور و دومي مانند ر مينور است . براي اطمينان يكبار هم آنها را با SFC ( يك هراهي كننده اتوماتيك ) امتحان كرده و مقايسه مي كنيم .
اكنون تمامي آكورد هاي ديگر را نواخته و امتحان مي كنيم , سپس دور آكورد هاي مينور يك دايره مي كشيم . مانند شكل بالا .
در ادامه به برسي بيشتري خواهيم پرداخت .