آشنایی با Post-processing و Pre-processing

شروع موضوع توسط Omid-Mohebbi ‏14/2/14 در انجمن Recording ( ضبط صداها )

تاپیک آشنایی با Post-processing و Pre-processing تالار Recording ( ضبط صداها ) در persian-music.org.

  1. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    با سلام.
    یکی از دوستان خواستند در این مورد توضیحاتی بدم.
    بنده هم اینجا موضوع رو مطرح میکنم تا همه دوستان که ممکنه سئوال مشابه ی داشته باشند این موضوع رو ببینند.
    این دو بحث از اساسی ترین مباحث در رکورد و میکس هستند.
    Pre-processing
    هر نوع پردازشی که قبل از رکورد انجام بشه Pre-processing نام داره ( خیلی خلاصه )
    مثال :
    بنده قصد دارم یک وکال یا گیتار رکورد کنم.
    میکروفونها رو انتخاب و اونها رو قرار میدم.
    انتخاب نوع میکروفون. نحوه چیدمان اونها. تعیین سطح و گین و لول. اکولایزر کردن و کامپرس ( سخت افزاری نه نرم افزاری چون نرم افزاری بعد از رکورد عمل خواهد کرد ولی سخت افزاری تاثیرش رو روی سیگنال دریافتی خواهد گذاشت و با همون تغییرات رکورد خواهد شد ) همه این اعمال در مبحث Pre-processing میگنجه .
    در اینجا Pre-processing به معنی پردازش قبلی یا پردازش اولیه خواهد بود. و مسلما و بر حسب تجربه من هر وقت پردازش اولیه یا همون Pre-processing خیلی خوبی انجام بدیدم در مرحله بعد که پست پروسسینگ هستش خیلی بهتر خواهیم توانست به صدا و هدف مورد نظر برسیم.
    Post-processing
    یا پردازش ثانویه یا پردازش بعد از رکورد
    همه اعمالی که در میکس روی یک فایل صوتی انجام میدیم در این مبحث جای خواهد داشت. پس اگه پری پروسسینگ خوبی انجام بدیم در پست پروسسینگ هم خیلی راحت خواهیم بود.
    اکولایزر بعد از رکورد. کامپرس. مولتی باندها. حتی افکت ها و دیلی و ریورب و تیون کردن هم جز این مبحث بوده و در این مقال میگنجه
    یه مثالی که دوستان خیلی باهاش مشکل دارند.
    میخواهیم وکال رکورد کنیم. کامپرسور سخت افزاری هم ندارم. خواننده هم بین فضای اوج و فضای پائین فاصله زیادی داره . میایم و روی ترک برنامه مورد نظر و سر راه اون خواننده یک کامپرسور نرم افزاری باز میکنیم اما غافل از اینکه عملا نقشی در اینکار و کنترل دیستورتی ها نخواهد داشت. صدا رو کامرس شده خواهیم شنید اما کامپرس شده رکورد نکردیم. بلکه فقط شنیده میشن.و اگه این بین دیستورتی به وجود بیاد بعد از خاموش کردن یا غیر فعال کردن اون پلاگین کامپرسور اون دیستورتی ها هم وجود خواهند داشت.
    اما کامپرسورهای سخت افزاری مستقیما روی سیگنال ورودی عمل میکنند و ما صدا رو کامپرس شده خواهیم شنید و رکورد خواهیم کرد.
    کامپرسورهای سخت افزاری هم بیشتر برای کنترل دیستورتی ها مورد استفاده قرار میگیرند که اون هم باید در حالت نه چندان شدید که وکال یا ساز کاملا فشرده بشه و نه اون قدر رقیق که برخی دیستورتی ها بتونن ازش عبور کنند. تنظیم میشه.
    برای مثال شما یه وکال رو رکورد کردید و دیسترتی ها رو هم با تنظیمات نرم کامپرسور سخت افزاری کنترل کردید. حال اگه در میکس نیازی به کامپرس شدید تر باشه با یه پلاگین کامپرسور اون رو تشدید میکنید. اما وقتی یه صدای کاملا کامپرس شده و خیلی فشرده رو رکورد کردید عملا کاری از دستتون بر نمیاد و ناچارا باید مجددا رکورد کنید.
    پس فراموش نکنید رکورد کامپرس شده نرم رو میشه تشدید کرد. ( مناسب با نوع کار و میکس اهنگ ) اما رکورد خیلی کامپرس شده و فشرده عملا قابل تغییر و رقیق کردن نیست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  2. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,133 / 1 / -2
    درود آقای محبی
    بنده یکسری سوالات و یکسری مطالب برا گفتن دارم .
    تو همینجا بنویسم یا تاپیک دیگه ای رو براش در نظر گرفتید؟
    (چون تاپیک رو به حالت بحث میبره پرسیدم تا خلاف قانون پا نذاشته باشم )
     
  3. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    همینجا مطرج کنید که تاپیک یکدست باشه برای مراجعه کنندگانی که ممکنه سئوالشون مشابه باشه
     
  4. tars

    tars عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/5/13
    ارسال ها:
    290
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک
    محل سکونت:
    persian-music
    امتیازات:
    +210 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools
    واقعا ممنون دوستان
    لطفا ادامه بدین این مبحث مشکل من و خیلی از دوستان دیگه هست
    البته استاد محبی من تو یک کتاب که راجع به مسترینگ ازون بود جایی خوندم که میشه با یک نسبت ریشیو (که الان خاطرم نیست دقیقا) حالتی بوجود اورد که یک فایل ک کمپرس زیاد از حدی شده رو به حالت قبلش برگردوند.
     
  5. tars

    tars عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/5/13
    ارسال ها:
    290
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک
    محل سکونت:
    persian-music
    امتیازات:
    +210 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools
    (((با توجه به اینکه استفاده از کامپرسور منوط به داشتن پری امپ یا میکسر هستش چنل استریپ مناسب تره. کامپرسورها معمولا مستقیما وارد عمل نمیشند و باید بعد از پری امپ یا میکسر قرار بگیرند. اما چنل استریپ ها شامل پری امپ و کامپرسور و اکولایزر هستند. با قیمتی حدود 1600)))
    این نوشته جناب محبی هست تو یک تایپیک دیگه . اینجا گذاشتم که مطالب منسجم تر بشه
    مرسی اگه دوستان تجربیات صدا گرفتن با مایک رو در اختیار تازه کارا بذارن
     
  6. hamid_pe2

    hamid_pe2 میکس و مسترینگ کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/12/11
    ارسال ها:
    1,369
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Arranger / Mix & Master
    محل سکونت:
    خرمشهر
    امتیازات:
    +1,253 / 0 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, nuendo, StudioOne
    باتشکر از جناب محبی عزیز :

    مبحث خیلی مفیدی بود ، راستش منم خیلی درگیر این مسائل سخت افزار و نرم افزار بود که کدوم ، کجا وکی تاثیر خودشونو روی رکورد میذارن ، تازه دارم متوجه میشم که داشتن یک سخت افزار کامپرسور یا سخت افزار های دیگه چقدر میتونه تاثیرگذار باشه ، بنظرم تهیه یک کامپرسور نچندان قیمتی هم میتونه مفید باشه هرچی باشه تاثیر خودشو میذاره .
    اگه درباره سخت افزار های اکولایزر هم بگید ممنون میشم یا چنداشو معرفی کنید همراه با قیمت چون هرچی مبحث توی سایت خوندم فقط معرفی کامپرسور بوده بنظرم اکولایزر هم باید گزینه کلیدی باشه توی رکورد .
     
  7. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,133 / 1 / -2
    درود بر شما آقای محبی عزیز
    خوب این مبحثی که شروع کردید بسیار مفید برای دوستان هستش و ممکنه یکی از مباحث سوال انگیز هم باشه.
    قبل از شروع سوالاتم مایلم یک عذر خواهی داشته باشم از شما اگه جایی خدا نکرده از مسیر شاگردی و احترام به استاد خارج شدم.
    اینطور از صحبتهاتون برداشت میشه که اینجا محور اصلی (همون کلمه ی processing) منظور رکورد هستش که که pre اون میشه اماده سازیهایی که فرمودید و post اون میشه میکس و مسترینگ.
    اونوری ها میگن این میکروفون خودش قوی ترین اکولایزره در دست هستش!
    اگه فرکانسهای بالا کمه و یا اگه بیس کم هستش ، مکان میکروفون رو تنظیم کنید نه این که بعد رکورد هی با پلاگین eq ور برید.
    post-processing همون میکس میشه، نه؟
    اونوقت مسترینگ در post-processing میگنجه درسته دیگه؟
    راستی میشه بگید این post production چیه؟
    تو ویکی انگلیسی اینطور نوشته:
    Audio post production به مراحل رکورد تا پایان مسترینگ میگن.
    شامل طراحی صدا ، ویرایش اون و میکس.
    که بعد هم توضیح دقیق تری میاد که:
    تو موزیکهای اکوستیک همون میکس هستش (که خودتون بیان کردید)
    ولی تو سبکهای الکترونیک گفته مراحل بعد از mixdown.
    در ادامه میاد که با توجه افزایش تعداد استدیو های خونگی و نرم افزار های ساخت موزیک الکترونیک ،خود موزیسین ها این کارهای equalization, audio level compression, multi-band audio compression, and limiting رو انجام میدن .
    و مهم تر اینه که گفته این رو با مسترینگ اشتباه نکنید (با وجود خیلی از فرایند های مشابه) چون این برا هر ترک جداگانه روش انجام میشه ولی مسترینگ برای کل ترک ها و اماده کردن اونها برای یک نوع سیستم پخش خاص هستش.
    که همون توضیحات خودتون کم و بیش هستش تحت نام Audio post production که چیزی هستش که دنیا به این نام میشناسه(طبق نظر ویکی پدیا).
    بله کلام کلی درسته اما قسمت مشخص شده اشتباهه. شما میتونین هر پلاگین نرم افزاری رو بذارین سر راهش و اون رو رکورد کنید.کمپرسور ، شبیه ساز تیپ و یا هرچیزی.
    اما جلوی دیستورتش رو نمیگیره همونجوری که نرم افزاری نمیتونه بگیره، کمپرس سخت افزاری هم نمیتونه جلوی دیستورت شدن رو بگیره .
    کارشون چیز دیگه ای که در ادامه بحث میکنیم!
    مستقیم یعنی چی؟شما میگی نرم افزاری مثلا 40 در صد سیگنال رو ول میکنه؟

    همه پلاگین ها مستقیم رو سیگنال عمل میکنن.
    بعد پری امپ مستقیم میره تو کمپرسور سخت افزاری یا داخل داو و نرم افزاریش . در هر دو مسیر از این نظر تفاوتی نیست.
    شما با پلاگین نرم افزاری هم میتونی صدا رو کامپرس شده بشنوی و رکورد کنی.
    کمپرسور وظیفش کنترل دیستورتشن نیست .تو تمام توضیحات سایت و بقیه ی مطالب صحیح موجود در اینترنت ، کتابها و فیلم ها و مقالات مهندسین صوت(معتبر بین المللی) که مرجع اصلی همه دوستان هستش، گفته شده که کار کمپرسور کنترل برای رسیدن به یک دینامیک مناسب در میکس برای صوت مورد نظر هستش.

    از اونجایی که اینکه دینامیک اصوات میتونه بسیار زیاد (در تئوری) باشه و اینکه تمام تجهیزات انالوگ و دیجیتال محدودیت دینامیکی دارند، پس از میکروفون تا کمپرسور سخت افزاری و امپ همه میتونن دیستورت بشن ;که البته تو سیستم های دیجیتال به خاطر وجود بیت ریت ها و سمپلینگ ریت های مناسب میتونیم دینامیک رنج بیشتری نسبت به انالوگ داشته باشیم.
    زمان ضبط معمولا میکروفون ها دیستورت نمیشن(چون توان بالایی رو میتونن تحمل کنن) ولی اگر سیگنال های خروجی از میکروفون های کندانسور ، هنگام خروج از پری امپ دیستورت خارج بشن (امپ رو دیستورت کنه یا کانورتور دیجیتال به انالوگ ) دیگه کمپرسور نرم و یا سخت افزاری کاریش نمیتونن بکنن از اون طرف اگر دیستورت نشده خارج شه میتونه راحت وارد کمپرسور (نرم یا سخت افزاری)بشه و بدون دیستورتشن و مشکل رکورد شه.
    اما سوال اینه که پس چرا از کمپرسور سخت افزاری استفاده میشه و برا دیستورت نشدن چکار باید کرد؟
    دلیلش اینه که کمپرسور های سخت افزاری(انالوگ ها بیشتر که البته خیلی گرون برخی مدلاش و تیوب دارها) علاوه بر کمپرس کردن دینامیک رنج صوت بهش یه رنگ خاصی میدن که خوشاینده که همون گرمای انالوگ هسش میگن. و البته توسط نرم افزار هم میتونه تا حدی شبیه سازی بشه.
    اونچه که باعث میشه دیستورتشن نداشته باشیم Gain Staging هستش.
    فرایندی که از زمان انالوگ بوده و ضروری ، به زبان ساده یعنی این که صدای ورودی به سخت افزار انالوگ از 0VU بیشتر نشه که معادل 18dfs- در دیجیتال هستش.
    چون که
    1-قطعات برای کار در این حد ساخته شدند یعنی وسایل فیزیکی کار با صوت شامل ، امپ، کانورتور و ... لول
    ایده ال(محدودیت )شون میانگین سیگنال در حد +4 dBu یا 1.23V یا vu 0 هستش.محدودیت
    و بیشتر شدن gain اول Saturation رو نتیجه میداد (که مورد قبول بود) و بعد هم دیستورتشن.
    2- با وجود اینکه تو سیستم دیجیتال هد روم بیشتری هست ولی دیگه دیستورتشن نتیجه خوبی نداره و با وجود تحمل بیشتر سیستم های دیجیتالی باز هم بهتره صدا در همون حد 18- پیک بزنه .
    3-داشتن ریت signal to noise خوب(اهمیت بیشتر در سیستم انالوگ)
    4-فیدر های channel (سخت افزاری) در رنجی با بیشترین حساسیت خودشون هستند.
    5-preamp یا converter هیچ موقع کلیپ نمیشه هنگام ضبط(بسیار مهم)


    جوری رکورد کنید که از پس عبور سیگنال از هر مرحله و در نهایت در daw سیگنال میانگینش dbfs18- باشه و بعد تو daw از بیت ریت و دینامیک رنج بالا لذت ببرید.(اگر یک دستگاه رو برا صدای خاصش دیستورت کردید، خروجیش رو دوباره قبل ورود به داو یا مرحله ی بعدی کم کنید تا حد 18-
    اخرش میره رو cd با رنج دینامیک کمتر و نسبت نویز بیشتر!.

    به اینجا مراجه کنید برا اطلاعات بیشتر و خوندن توضیحات بهتر از این حقیر و همچنین دیدن منبع مطلب:
    The Reason Most ITB mixes don’t Sound as good as Analog mixes (restored) - Gearslutz.com

    ITB Mixing - Gain Staging vs. Fader Level - Gearslutz.com
    پس:
    کمپرسور برای کنترل رنج دینامیک و دادن رنگ و گرما به صدا(شکل دادن)
    لیمیتر برا جلوگیری از پیک نزدن که لزوما ربطی به دیستورت نشدن نداره .از حد رد شه صدا ممکنه خوشایند باشه ،یا ناخوشایند .
    Gain Staging عامل دیستورت نشدنه و کنترل اونه.

    پایان!

    امیدورام که مفید باشه و به دردی بخوره.
     
    آخرین ویرایش: ‏14/2/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  8. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,133 / 1 / -2
    به دلیل کم بود وقت در تصحیح متن
    اگه ممکنه این عبارات در بالا جایگزین بشه:

    چون که
    1-قطعات برای کار در این سطح لول ساخته شدند یعنی وسایل فیزیکی کار با صوت شامل ، امپ، کانورتور و ... لول
    ایده ال(محدودیتشونه در واقع )شون میانگین سیگنال ورودی در حد +4 dBu یا 1.23V یا vu 0 هستش.
    بیشتر شدن gain اول Saturation رو نتیجه میده (که مورد قبوله) و بعد هم دیستورتشن.
    2-داشتن ریت signal to noise خوب(اهمیت بیشتر در سیستم انالوگ)
    3-فیدر های channel (سخت افزاری) در رنجی با بیشترین حساسیت خودشون هستند.
    4-preamp یا converter هیچ موقع کلیپ نمیشه هنگام ضبط(بسیار مهم)

    و در اخر هم دوستان با تصحیح موارد نادرست میتونن بنده رو خیلی خوشحال کنند.
     
    آخرین ویرایش: ‏14/2/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  9. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    صد البته کار کامپرسور فقط کنترل دیستورتی ها نیست شکی هم در این مورد نیست. ایجا بحث فقط توضیح یکی از کارهایی هستش که کامپرسور میتونه انجام بده. من خواننده داشتم که وقتی میخونه خیلی داد میزنه. هر جوری مایک رو تنظیم کنم. بازم بین اوج و قسمتها فرود اختلاف ایجاد خواهد شد اما با کمی کامپرس کردن این مشکل حل میشه.
    درمورد مایکروفونها که فرمودید کاملا درسته. کلا مایک گذاری درست خودش هنر هستش که میتونه کلی پردازش بعدی رو راحت کنه
    در مورد Audio post production
    هم باید گفت همونطوری که اشاره کردید بحث وسیعیه. شاید قبلا فقط یک معنا رو داشت اما در حال حاضر شامل یک محموعه کار میتونه باشه
    اینکه فرمودید :
    فرایندی که از زمان انالوگ بوده و ضروری ، به زبان ساده یعنی این که صدای ورودی به سخت افزار انالوگ از 0VU بیشتر نشه که معادل 18dfs- در دیجیتال هستش.
    عمده بحث ما هم همینه.
    که اگه کامپرسور سخت افزاری داریم چطوری صدا بگیریم که در فرازها و فرودها مناسب رکورد کنیم و صدایی اوت نداشته باشیم.
    فرمودید :
    کمپرسور برای کنترل رنج دینامیک و دادن رنگ و گرما به صدا(شکل دادن)

    اینم درسته اما رنگ دادن به صدا بیشتر به کامپرسور های سخت افزاری لامپی مربطوه که اوم بسته به نوع لامپ و البته قیمتش و کیفیتش متغیره. و شاید در توان خرید هر کسی نباشه
    فرمودید :
    مستقیم یعنی چی؟شما میگی نرم افزاری مثلا 40 در صد سیگنال رو ول میکنه؟

    همه پلاگین ها مستقیم رو سیگنال عمل میکنن.!
    بله عمل میکنند اما بعد از رکورد. نه هنگام رکورد.دوستان میتونن تست کنند. یک ترک صوتی باز کنید و یه کامپرسور هم بذارید روی ترک. و جلوی مایک با صدای بلند بخونید. میبنید صدا کامپرس شده شنیده میشه. بعد اون پلاگین رو خاموش کنید. و خواهید که صدا چقدر دیستورت شده .
    یک مثال دیگه میزنم.
    سال گذشته من در کنار استاد آریا عظیمی نژاد بودم که برای رکورد موسیقی سریال پایتخت 2 در استودیوی من بودن.
    کارت صدای ایشون هم uad و مدل اپولو بود. که این کارت دارای DSP هستش
    دیدم موقع رکورد کردن سازهای کوبه ایی روی هر کدومشون یک پلاگین کامپرسور و اکولایزر باز میکنند. پرسیدم اینهایی که باز میکنید که عملا در رکورد روی سیگنال تاثیر نمیگذارند و بعد از رکورد شدن صدا شنیده میشن. گفتند کاملا درسته. اینها رو میگذارم تا صدایی بهتر بشنوم و تصوری از میکس و کارهای بعدی داشته باشم. ! پس ایشون هم میدونند که تاثیر روی سیگنال ورودی نیست بلکه بعد از رکورد خواهد بود. یعنی صدا اول رکورد میشه و بعد از رکورد شدن از پلاگین عبور میکنه و تاثیر پلاگین روی اون خواهد نشست
     
    آخرین ویرایش: ‏14/2/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • خنده دار خنده دار x 1
  10. RaminMT

    RaminMT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/09
    ارسال ها:
    238
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    برنامه نویس
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +199 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason, studio_one
    استاد محبی خیلی عذر میخوام، به قصد جسارت برداشت نکنید :)
    نمیدونم درست متوجه منظور شما شدم یا خیر ولی بی شک مطمئنم که من تخصصی درمورد موارد ذکر شده ندارم اما برای تست fl رو باز کردم و در یکی از ترکهای میکسر ورودی رو انتخاب کردم، و بعد کمپرسور، ریورب، دیلی و sound goodizer رو گذاشتم و بعد ضبط رو زدم و شروع به خوندن و زمزمه کردم و وقتی که به صدای ضبط شده گوش کردم افکتها اعمال شده بود حتی افکتها رو خاموش کردم و گوش کردم اما صدا با افکتها وارد edison شده بود و ضبط شده بود
    حالا اگر کارم اشتباه بوده لطفا بیشتر توضیح بدید چون احتمالا درست متوجه پست آخرتون نشدم :)
     
  11. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,133 / 1 / -2
    درود بر شما جناب محبی عزیز
    تشکر از محبتی که به شاگردانتون دارید.
    (لطفا پست 7 رو در 8 جایگزین کرده و تصحیحش کنید)
    در ادامه ی بحث
    بله کارش کنترل دیستورتی نیست ،چون وقتی دیستورت شد دیگه کامپرسور (و هیچ چیز دیگه ای)به دردی نمیخوره.
    چاره اش gain staging هستش.
    چون حرفی از دیستورتشن نیست خوب با هر کمپرسوری که دارید فکر نمیکنم مسئله ای باشه.
    مشکل دینامیک طرف هستش که خوب علاجش تو دستتونه!
    امید خان با هر کمپرسوری که باش حال میکنید میشه فراز ها و فرود ها رو یا در هنگام ضبط و یا بعد از ضبط کنترل کرد.اینجا فرقی بین نرم افزاری و هم سخت افزاری نیست .شما که چنل دارید براتون راحته با dbx تون و بحثی تو راحتر بودن سخت افزاری نیست.
    و نکته دیگه latency هستش که در نوع نرم افزاری معمولا بیشتر از نوع سخت افزاری هستش.
    اما وقتی نیست ،چاره ای نیست! .
    اما اگه منظورتون از صدای "اوت" ، "دیستورتشن" داشتنه طبق چیزی که تو اون دو تاپیک مرجع خوندم (معرفی در پست قبل-خیلی کامل تر از من توضیح دادن)
    اینه که طرف بالاخره بیشترین پیکش تا یه حدی معینی میرسه دیگه ، کمپرسور (سخت یا نرم!) جوری تنظیم میشه که تو داو حدود لول صدا از 18dbfs- و رو vu meter سخت افزار هم حدود 0 باشه. بعد صدا رو راحت افزایش میدید لازم شد یا کمپرشن برای کنترل دینامیک.
    اصلا در مورد Gain Staging سرچ بزنید متوجه این حقیر میشید.
    -----------
    بله بعد از رکورد که بحثی توش نیست ، اما بحثمون سر هنگام رکورده که نظرتون رو به تصویر زیر جلب میکنم:
    آشنایی با Post-processing و Pre-processing-s1.jpg
    اون تیکه ای قرمز وقتی پیش میاد که در ناحیه 1 عکس پلاگین رو قرار بدیم که برا بعد از رکورده. که طبق فرمودتون اشتباهه و نباید تو هنگام رکورد استفاده بشه .
    اما به ناحیه 2 عکس توجه کنید .دیگه رو هر ترک نیستش بلکه رو هر ورودیه و دقیقا کارش اینه که اثر پلاگین رو وارد صدای ضبط شده کنه یا همون print بقول خارجی ها.همون کاری که در مرحله ی قبل به اشتباه ممکنه از کسی سر بزنه و بارها گفتید ، اما منظورم بنده ناحیه 2 هستش که با اونی که شما فرمودید فرق داره.
    به دوستتون بفرمایید که
    کمی اشتباه کردن و از همه ی امکانات کارتشون استفاده نمیکنند.!!!!!!!!
    خیلی ساده به عکس زیر (از خود سایت ua برداشتم محکم ترین سندی که هستش توضیحات خود شرکته) توجه کنید ، کاملا خلاف نظر آقای عظیمی نژاد بهتون اثبات میشه و حرف این حقیر مورد قبولتون واقع میشه :
    آشنایی با Post-processing و Pre-processing-uad.jpg
     
    آخرین ویرایش: ‏14/2/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,133 / 1 / -2
    بله امکانش هست.
     
  13. RaminMT

    RaminMT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/09
    ارسال ها:
    238
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    برنامه نویس
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +199 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason, studio_one
    عذر میخوام امکان چی رو فرمودید هست؟
     
  14. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,133 / 1 / -2
    همین کاری رو که تست کردید.
    اما مراقب latency باشید اگه کمپرسور سخت افزاری ندارید.
     
  15. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    جالبه. سه هفتهدقبل که ارش پاکزاد میهمان من بودند یکی از دوستان که پیش من بودند این مورد رو پرسیدن که ارش هم گفت تاثیر بعد از رکورده با این تفاصیل ایشون یا اقای عظیمی نژاد اطلاعاتشون خیلی کمه و بلد نیستند از تجهیزاتشون استفاده کنند. پس منم فردا سخت افزارهام رو میفروشم و به جای از پلاگین ویوز c1 استفاده میکنم :D
    فکر میکنم بهتره یه ویدیو در اینمورد بذارم . شاید من دارم بد توصیح میدم. :D
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,133 / 1 / -2
    درود شما درست توضیح دادیدو کاملا مفهوم، اما من یه چیز دیگه ای میگم:
    در مورد رکورد با پلاگین نرم افزاری هم تو عکس خیلی مشخصه که حرف من با شما دو چیز متفاوت و جداست.اما شما حاضر نیستید حتی توجه کنید به حرف من ،حالا تستش بماند.
    در مورد کارت بخونین خودتون Apollo 16 Audio Interface with Realtime UAD Processing and Thunderbolt
    اگه بنده بندر بودم میومدم پیشت عزیز .نظر حقیر اینه که کارت صدا و سخت افزار های اضافی رو بفروشین یه کارت apollo تهییه کنین!!!!:D
    Ua می گه تاخیر زیر 2ms هستش شاید فروختن dbx به نفعتونم بشه!!!(این شوخی بود اما قبلی جدی)
    :D
    من براتون دلیل و مدرک از سایت سازنده و محیط نرم افزار قرار دادم ، اما شما ...
    فقط میشه بفرمایید کجای عرض بنده مضحک بود؟
     
    آخرین ویرایش: ‏15/2/14
  17. RaminMT

    RaminMT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/09
    ارسال ها:
    238
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    برنامه نویس
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +199 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason, studio_one
    خب این رو که وقتی تست کردم فهمیدم شدنی هست :D ولی از اصطلاحات و تکنیکهایی که صحبت میکنید سر در نمیارم راستش :D البته باید بگم متاسفانه. البته این نکته رو بگم که کلا از پروداکشن اثر چیزه زیادی نمیدونم اما علاقمند هستم و دنبال میکنم:)

    جناب محبی، صورت حرفتون گویای این مطلب هست که امکان اینکه روی سیگناله صدا در مسیر ضبط افکت یا کمپرسور قرار بدیم نیست، در صورتی که هست :) اما مطلبی که بنده در ضمن حرفهای شما حس کردم که میخواهید ارائه کنید این هست که ابتدا صدا با مجموعه ای از مشکلاتی مثل دیسورت شدن یا افت فرکانس وارد نرم افزار میشه و بعد افکت ما اعمال میشه و سپس ضبط میشه درحالی که با کامپرسور سخت افزاری صدا تقریبا قبل از هر مشکلی وارد کامپرسور میشه و پردازش میشه و بعد وارد نرم افزار میشه که خوده این امر به نوعی از مشکلات احتمالی که ذکر کردم تا حدی جلوگیری میکنه درست گفتم؟
     
  18. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,133 / 1 / -2
    بله شدنی اما مساعل دیگه ای هم کنارش هست.مثل تاخیر و ...
    دیستورت نمیشه .لزوما به کامپرشن ربطی نداره.
    افت فرکانس به این راحتی قابل بیان نیست .هر کمپرسور و نوعش فرق داره .کار کمپرسور در محدوده ی دینامیک هستش.
     
  19. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سو تفاهم نشه :D
    پردازش ریل تایم که کاملا درسته و بخثی درش نیست. علی الخصوص در مورد اپولو. این رو عرص کردم هدف چیز دیگه ایی. بود. مسلما اپولو میتونه ریل تایم عمل کنه اما گاهی ممکنه من نخوام ریل تایم پردازش کنم میخوام کاملا فلت رکورد کنم و مابقی کارهای رو بگذارم سر فرصت و با فراغ بال در استودیو انجام بدم. فقط میخوام کمی صدا رو شسته رفته تر از حالت کاملا فلت بشنوم. همین و بس. وگرنه مسلما اقای عظیمی تژاد از تجهیزاتش شناخت کافی رو داره. ایشون برای این سریال کل ایران و حتی روستاهای هرمزگان رو زیر پا گذاشتند تا موسیقی محلی خوبی رکورد کنند فرض کنیم اگه کاملا ریل تایم و همزمان با رکورد پردازش میکردند و پردازش روی سیگنال اعمال میشد و بعدا در میکس میدیدند که اون پردازش مناسب نبوده چیکار میتونند بکنند؟
    در مورد بحث کامپرسور هم منظور من که البته فکر میکنم درست ننتقل نکرم همین مبحث ریل تایم بود. دلیل استفاده از کمپرسورهای سخت افزاری علاوه بر نباحثی که خودتون هم فرنودید همین ریل تایم عملکردنش هست. و اگه این تبود که با ورود پلاگینهای کامپرسور سالها پیش سخت افزارها از دور خارج میشدن. و پلاگینها حای اونها رو گرفته بود. هر چتد هستند پلاگینهایی که ریل تایم عمل میکنند البته با کمک سخت افزار نربوطه. مثل همین اپولو
    من خودم هم کارت یو ای دی دارم و بیشتر پلاگینهاش رو هم خریداری کردم. و با سیستمش اشنا هستم.
    در کل حرف من که بازم تاکید میکنم که درست بیان نکردم همین بحث ریل تایم بودنه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  20. RaminMT

    RaminMT عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/09
    ارسال ها:
    238
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    برنامه نویس
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +199 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason, studio_one
    من که متوجه حرفتون نشدم، اما مطالبی که گفتم به عنوان مثال بود واگر نه علمم به اندازه ای هست که میدونم جهلم در موسیقی بیشتر از چیزی ک فکر میکنم هست
     
بارگذاری...