آخرین ارسال‌ها

پروژه تکمیلی آرامِ جان

projektnoire

هنرمند
عضو سایت
6/2/17
469
23
نمی‌دونم چقدر تا بحال به این فکر افتادید که تکنیک و فواصل شرقی رو روی ساز غربی بزنید، اما سالهاست که بساط «کوک ایرانی» و یا فواصلی مثل «ربع پرده» توسط پیانیست ها و ویولنیست ها، راه افتاده. اما چیزی که برام جای تعجب داشت این بود که گیتار و سازهای زهی زخمه‌ای غربی دیگر (مثل لوت) با این که نسخه های بدون فرت هم ازشون ساخته شده، چرا حضورشون در موسیقی ایرانی و ترکی و عربی کمرنگه (البته نوازنده های زیادی هستن که از گیتار یا بیس Fretless استفاده می‌کنن).
فکر کنم قبلا در مورد ساز «لاعود» (لوت اسپانیایی) در این وبسایت بسیار گفتم، قطعاتی هم که با استفاده از اون ساز ساختم هم آپلود کردم. اما «آرامِ جان» قطعه متفاوتیه.
لاعود هم مثل گیتار دسته‌ش نیم پرده نیم پرده فرت کوبی شده اما راه حل هایی برای ربع پرده کردنش (و پیدا کردن صدای نزدیک به عود یا سه‌تار و ... ) که خب اکثرا بیشتر از یک یا دو تا سیم رو جوابگو نبود (مثل قرار دادن کش پلاستیکی بین دو تا سیم فرت و ... ).
ولی خب، اون آشناییت نه چندان کمی که با موسیقی خاورمیانه داشتم میدونستم که بعضی از گامها یک یا دو نت ربع پرده دارند، پس ایده کمی بهتری به ذهنم رسید.
یک سولوی خاص رو روی یک گام خاص ضبط کردم، سپس اون نت خاص رو با کمک MTransformer ربع پرده بم کردم و نتیجه شد «آرام جان».
حقیقتا مدت زیادی از ضبط و خرابکاری های مربوط به این آهنگ می‌گذره، دقیقا یادم نیست کدوم افکتها رو براش استفاده کردم اما طبق معمول میتونم بگم حجم زیادی Delay و Reverb و کمپرشن روی صدا اعمال شده :-D
 

فایل های ضمیمه

بالا