«زندگینامه سعدی»

  • شروع کننده موضوع neda
  • تاریخ شروع
17/8/09
55
12
0
نوشهر
متأسفانه از احوال و شرح زندگی سعدی و تاریخ تولد و فوت ایشان، اطلاعات دقیق درستی در دست نیست حتی نام او هم به درستی در جایی ثبت نشده و در منابع مختلف به طرق گوناگون دیده شده. اما طبق منابعی که در پایان این مطلب نوشته­ام، زندگینامه سعدی به شرح زیر است:
«ابو محـمد مشرف الدين ( شرف الدين ) مصلح بن عـبدالله بن شرف الدين شيرازي، مـلـقب به ملـک الکـلام و افصح المتکـلمين شاعر و نويسنده بزرگ قرن هفتم در
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
متولد شد
و در همان شهر تحصيلات خود را آغاز كرده است. پدرش در دستگاه دیوانی
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
، فرمانروای
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
شاغل بود.

او هنوز طفل بود که پدرش در گذشت. در دوران کودکی با علاقه زیاد به مکتب می‌رفت و مقدمات علوم را می‌آموخت. هنگام نوجوانی به پژوهش و دین و دانش علاقه فراوانی نشان داد. اوضاع نابسامان ایران در پایان دوران سلطان
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
و بخصوص حمله سلطان
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
، برادر
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
به شیراز (سال ۶۲۷) سعدی راکه هوایی جز کسب دانش در سر نداشت برآن داشت دیار خود را ترک نماید. او در حدود
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
یا
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
از شیراز به
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
رفت و در آنجا از آموزه‌های
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
بیشترین تأثیر را پذیرفت ( او در گلستان غزالی را «امام مرشد» می‌نامد). غیر از نظامیه، در مجلس درس استادان دیگری از قبیل
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
نیز حضور یافت و در
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
از او تأثیر گرفت. معلم احتمالی دیگر وی در بغداد
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
(سال درگذشت ۶۳۶) بوده‌است که در هویت اصلی وی بین پژوهندگان (از جمله بین
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
و
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
) اختلاف وجود دارد.

پس از پایان تحصیل در بغداد، به سفرهای متنوعی پرداخت که به بسیاری از این سفرها در آثار خود اشاره کرده‌است. در این که از چه سرزمین‌هایی دیدن کرده میان پژوهندگان اختلاف نظر وجود دارد و به حکایات خود سعدی هم نمی‌توان چندان اعتماد کرد و به نظر می‌رسد که بعضی از این سفرها داستان‌پردازی باشد (موحد ۱۳۷۴، ص ۵۸)، زیرا بسیاری از آنها پایه
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
و اخلاقی دارند نه واقعی. مسلم است که شاعر به
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
،
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
و
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
سفر کرده است و شاید از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
،
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
،
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
،
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
،
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
،
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
،
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
،
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
و
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
هم دیدار کرده باشد.

سعدی در حدود
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
به شیراز بازگشت. حاکم
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
در این زمان اتابک
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
(۶۲۳-۶۵۸) بود. در دوران فرمانروایی او، شیراز پناهگاه دانشمندانی شده بود که از دم تیغ تاتار جان سالم بدر برده بودند. در دوران وی سعدی مقامی ارجمند در دربار به دست آورده بود. در آن زمان ولیعهد مظفرالدین ابوبکر به نام سعد بن ابوبکر که تخلص سعدی هم از نام او است به سعدی ارادت بسیار داشت. سعدی به پاس مهربانی‌های شاه سرودن بوستان را در سال ۶۵۵ شروع نمود. و کتاب را در ده باب به نام اتابک ابوبکر بن سعدبن زنگی در قالب مثنوی سرود. هنوز یکسال از تدوین بوستان نگذشته بود که در بهار سال ۶۵۶ دومین اثرش گلستان را بنام ولیعهد سعدبن ابوبکر بن زنگی نگاشت.

ايرانيان چون ذوق شعرشان سرشار بوده شيوه سخن را در شعر به نهايت زيبايي رسانيده بودند. شيخ سعدي همان شيوه را نه تنها در نظم بلكه در نثر بكار برده است، چنانكه نثرش مزه شعر، و شعرش رواني نثر را دريافته است، و چون پس از بستگان، نثر فارسي در قالب شايسته حقيقي ريخته شده بعدها هر شعري هم كه مانند شعر سعدي در نهايت سلامت و رواني باشد در تركيب شبيه به نثر خواهد بود. يعني از بركت وجود سعدي زبان شعر و زبان نثر فارسي از دو گانگي بيرون آمده و يك زبان شده است.
گاهي شنيده مي‌شود كه اهل ذوق اعجاب مي‌كنند كه سعدي هفتصد سال پيش به زبان امروزي ما سخن گفته است ولي حق اين است كه سعدي هفتصد سال پيش به زبان امروزي ما سخن نگفته است بلكه ما پس از هفتصد سال به زباني كه از سعدي آموخته‌ايم سخن مي‌گوييم، يعني سعدي شيوه نثر فارسي را چنان دلنشين ساخته كه زبان او زبان رايج فارسي شده است
سعدی تا اوايل دهه آخر از سده هفتم در شيراز به عزت و حرمت زيسته و در يكي از سالهاي بين ششصد و نود و يك و ششصد و نود و چهار در گذشته و در بيرون شهر شيراز در محلي كه بقعه او زيارتگاه صاحبدلان است به خاك سپرده شده است. »
منابع:
1)
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

2)
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

3 ) سعدی شیرازی، مصلح‌الدّین. گلستان سعدی، بر اساس نسخهٔ محمد علی فروغی، چاپ اوّل، نشر سرایش، تهران، ۱۳۸۲ شابک: ۳-۶-۹۴۳۶۸-۹۶۴
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: