آخرین ارسال‌ها
projektnoire

What Time Signature is Radiohead’s 'Pyramid Song' in? - YouTube

در این ویدئو در مورد کسر میزان Pyramid Song از ردیوهد توضیح داده میشه. همچنین در مورد این که ریتمش چطوره و چطور میشه نوشتش هم توضیحاتی داده.
اگر هم Pyramid Song رو نشنیدید حتما گوش کنید، حداقل میتونه یکی از بهترین هفت دقیقه های زندگیتون باشه :)
  • تشکر
واکنش‌ها: Light, Farhood و pe32_64
خوب بود که این ویدئو رو شر کردی. بد نبود که در مورد کسر میزان و مترونوم یه نکاتی رو بدونیم.
اول اینکه هر خط افقی رو در هر کسر میزانی میشه نوشت. شما حتی والسهای شوپن رو میتونی در 4/4 بنویسی! ولی بحث اینجاست که یک تم وقتی گسترش پیدا میکنه، یک جمله ای از ملودی رو میسازه که نُتها در گروههای سه ضربی یا چهار ضربی و . . . غیره قرار میگیرند. البته در وضعیت کلاسیکِ داستان. و این باعث میشه که ما قطعه ی والس رو در 3/4 بنویسیم، نه 4/4. ولی وقتی گسترش تم پیچیده و غیر متریک باشه، قرار دادن نُتها در گروههای ضربیِ متعارف نمیگنجه. بنابر این شما میتونی اونو در کسر میزانهای مختلفی بنویسی. من همین Pyramid Song رو در کیوبیس با دو کسر میزان مختلف خروجی گرفتم که میتونی از لینک زیر دانلود کنی و بشنوی. اون قسمتی رو هم انتخاب کردم که درامز وارد میشه. (دنبال کردن مترونوم با ریتم Hi-Hat راحت تره):

برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید


بحث بعدی اینه که اصلاً ما چرا مینویسیم؟ آثاری که نوشته میشن، برای نواخته شدن توسط دیگران هست. قطعات پاپ و راک چیزی نیست که مثل قطعات کلاسیک در کنسرتها توسط دیگران نواخته بشه. حتی اگر چنین اتفاقی هم بیافته، گوشی نواختن برای نوازنده ی پاپ و راک بمراتب راحت تر از نواختن از روی نُت هست. کما اینکه من شک ندارم که خود تام یورک هم نیومده قبل از نواختن اونو بنویسه! این اصلاً مغایر با فلسفه ی راک هست. مخصوصاً بند پیشروی مثل Radiohead که همیشه روی نوک تیز خلاقیت بودند و هستند. آفرینش خلاق برای چنین گروههایی بمراتب مهم تر از نوشتن اون هست. اوج خلاقیت این قطعه در همین گسترش متفاوت و غیرقابل گروه بندی هست. حتی سرعت تمپوی مترونوم Pyramid Song هم غیر متعارف هست: 108.2

اون سالها که Amnesiac رلیز شد هم خیلی ها زوم کرده بودند روی کسر میزان این قطعه. حالا این بنده خدا که این ویدئو رو ساخته اومده فلسفه های جدیدتری بافته، از جمله اینکه از حرکت افقیِ نُتها روی کاغذ، شکل متقارنِ هِرم (Pyramid) رو کشف کرده!:hilarious-10: اینها ری اکشن هایی هستند که مردم همیشه دوست دارند از خودشون دربیارن و پرورش بدن. تام یورک وقتی این قطعه رو میساخته به شکل نُت نویسیِ اون فکر میکرده که مثل هِرم دربیاد؟!! شنونده قرار بوده در کنار شنیدن قطعه نُتهای اون رو هم تماشا کنه؟!! خود تام یورک اینو بشنوه کلّی میخنده!
 
@Farhood
برای من نکته جالب این بود که تقریبا در هر ویدئویی که ربطی به این قطعه داشت در بخش نظرات مردم درگیر کسر میزان و حتی بعضی موارد، تمپو بودن :hilarious-10:
و خب ویدئوی این بنده خدا هم میتونست کمکی باشه به خیلی ها، من جمله خود من که همیشه با ریتم این قطعه مشکل داشتم.
و خب، کلا قطعه‌ایه که خیلی چیزاش غیرمعموله، حتی آکوردهاش هم طوری نیست که بشه در یک گام خاص گنجوند (حداقل اونطور که من شنیدم اینطور بود)، و تجربه جالبی بود برام حتی زدن آکوردهای صرف روی گیتار (متاسفانه تا چند وقت پیش کی‌بردی نداشتم که بخوام چنین قطعه‌ای رو با کی‌برد تمرین کنم، ولی فکر کنم روی کی‌برد تمرین کردنش هم خالی از لطف نباشه :D ).
در مورد نوازندگی پاپ و راک با گوش هم دقیقا صبح بحث داشتم با یکی از دوستانم که پیانیسته، ایشون صرفا بهم راهنمایی کرد ریتم swing رو چطور درست دربیارم و گفت آهنگی که میخوای رو چند بار گوش کن تا بتونی آکوردهاش رو بزنی و سعی دارم گوش رو کمی تقویت کنم (گرچه فکر نکنم ۲۳ سالگی سن خوبی برای «تربیت» گوش باشه ولی حداقلش اینه که شاید بتونم توالی آکورد رو تشخیص درست بدم :) ).
 

اطلاعات کلی رسانه

آلبوم
My classical studies
ارسال توسط
projektnoire
تاریخ انتشار
بازدید
284
نظرات
2
امتیاز کاربران
0.00 star(s) امتیازها 0

اشتراک‌گذاری این رسانه

بالا