آخرین ارسال‌ها
Farhood

ورود به کار حرفه ای موسیقی در هالیوود

توضیحات تکمیلی
کمپانی ارکسترال تولز (Orchestral Tools) بطور منظم با یکسری از آهنگسازها، تنظیم کننده ها، ارکستریتورها و دست اندرکارهای موسیقی فیلم مصاحبه میکنه که بیشتر در کار استفاده از سمپل لایببری هستند تا ارکستر زنده. این بار در ویدئوی فوق با نیما فخرآرا مصاحبه کرده. آهنگساز ایرانی الاصل در هالیوود.

فخرآرا 36 سال داره و از پنج سالگی سنتور میزده. سال 1996 (چهارده سالگیش) خانوادشون از ایران مهاجرت میکنن به واشنگتن دی سی. بعد از دبیرستان به ضرب و زور پدر و مادر برای تحصیل پزشکی وارد دانشگاه میشه. بعد از سه ترم، پزشکی رو رها میکنه و 24 سالگی میره برای تحصیل موسیقی کلاسیک در یک مدرسه ای در کلیفرنیا. قبلش برای کار موسیقی فیلم هیچ انگیزه ای نداشته. ولی بعدها (طوری که خودش تعریف میکنه) بخاطر پول خوبش تصمیم میگیره وارد کار آهنگسازی فیلم بشه.

از حدود 25 سالگی شروع میکنه برای فیلم های کوتاه دوستان فیلمسازش (که قبلا در دانشگاه با اونها آشنا شده) موزیک میسازه. فخرآرا طی دستیاری برای آهنگسازان دیگه، کم کم خودش هم سفارشهایی برای برنامه های تلویزیونی، فیلمهای انیمیشن و مستند، و همینطور موسیقی گیم های کامپیوتری میگیره. و بعدها برای فیلمهای سینمایی هم سفارش میگیره.

فخرآرا الآن یک استودیوی شخصی بنام Zoo Creative Studios داره با دو دستیار و همشون هم با کیوبیس کار میکنن. در این استودیو کار تولید موسیقی فقط بخشی از کارشون هست. چون این استودیو رو به منظور تولید فیلم تاسیس کرده که از اولِ کار پیش تولیدِ فیلم، تا انتهای پست پروداکشن فیلم در اونجا انجام بشه. البته تا الآن فعلا فقط جهت ساخت موسیقی از اون استودیو استفاده شده.

این آهنگساز به ندرت از ساز زنده استفاده میکنه (بعضاً برای ساز سولو یا بادی چوبی که تعداد نوازنده ی زیادی نیاز نباشه). معمولاً آهنگسازان فیلم کار با ارکستر رو ترجیح میدن به استفاده از لایبرری. ولی از آنجاییکه فخر آرا تا الآن بیشتر با فیلمهای کم بودجه مواجه بوده، مجبوراً ارکستر زنده رو گذاشته کنار. مضافاً اینکه فخرآرا در موسیقی فیلم، بیشتر ذهنیت امبینت داره تا ارکسترال. حتی در کارهای ارکسترال هم از صدای سازهای ارگانیک، بیشتر با ذهنیت امبینت و رنگ آمیزی در موسیقی استفاده میکنه تا ارکستر نویسی به مفهوم کلاسیک. یکی از علاقمندی های این آهنگساز دیزاین کردن صدا با استفاده از اصوات با سورس حقیقی (از افکت ساز گرفته تا سر و صدای اشیا) هست. برای همینه که این مصاحبه ی ارکسترال تولز با فخرآرا بیشتر در مورد ساند دیزاین هست.

من قطعات زیادی رو از وبسایت شخصی فخرآرا شنیدم که چیزی در موردشون نمیتونم بگم. چون صحبت کردن در مورد موسیقی فیلم مستلزم دیدن فیلم و شنیدن موسیقی روی فیلمه. تنها فیلمی که از این آهنگساز دیدم "I'm Not Here" محصول 2017 هست. موسیقیش بد نبود ولی آنچنان کار خلاقه ای در کارش ندیدم. موسیقی این فیلم بیشتر رنگ آمیزی با هارمونی های لگاتوی زهی با لایبرری Spitfire Audio London Contemporary Orchestra Strings بود. البته خود فیلم هم آنچنان کار قوی ای نبود. وقتی فیلم ضعف داشته باشه، آهنگساز دیگه نمیتونه معجزه بکنه و یک موزیک قوی روی فیلم بیاره. یک امتیاز مثبت در موسیقی "I'm Not Here" غیبتِ موسیقی از جلوی دماغ بیننده بود! به رغم خیلی از موزیک فیلمهای هالیوودی، جیغ و داد بنفش سازها نمیزد تو صورت بیننده. موسیقی اون پشت کار خودشو میکرد که این خیلی مهمه.

کارهای اولیه، خیلی برای ادامه ی این حرفه مهم و موثره. در این حرفه کارهای اول، هر ژانر و شکلی که باشن تا ابد مشابه همون سفارشها میاد سراغ آدم! فقط آهنگسازی هم نیست. مثلاً یه بازیگر اگه با فیلمهای اکشن شروع بکنه، دیگه همیشه برای همون نوع فیلم اکشن میان سراغ اون بازیگر. ولو اینکه طرف استعداد بیشتری هم در بازی غیر اکشن داشته باشه. آهنگسازی فیلم هم همونطوریه. آدم باید خیلی خوش شانس باشه تا از همون اول با یک فیلم درجه یک وارد این حرفه بشه. با توجه به سرچی که من در مورد فیلمهای نیما فخرآرا کردم، اغلب فیلمهای کم بودجه و ضعیف رو برای موسیقی قبول کرده، و تغییر در این مورد در آینده براش سخت خواهد بود. بودجه ی فیلمهاییکه فخرآرا براشون موسیقی ساخته، از دویست هزار دلار هست تا حداکثر چهار میلیون دلار. این ارقام، فاصله ی بسیاری با ارقام هالیوودی داره که حداقل بودجه شون از صد میلیون دلار هم تجاوز میکنه. در امریکا و اروپای غربی متوسط هزینه ی ارکستر و استودیو (بدون دستمزد آهنگساز) برای یک فیلم سینمایی 600 الی 800 هزار دلار تموم میشه. بنابر این بدیهیه که با بودجه ی یک فیلم 4 میلیون دلاری پولی دست آهنگساز رو نمیگیره تا بیاد یه همچین هزینه ای رو برای ارکستر و استودیو بکنه.

در انتها این مورد رو هم گفته باشم که من این ویدئو رو اینجا شر نکردم که بگم "آهای مردم دنیا، ببینید و بدانید که ایران هم یک آهنگساز در هالیوود دارد . . . ما ایرانی هستیم . . . ما اینیم . . ما هستیم . . . . . ."؛ و به بهانه ی "افتخار" از نردبومِ شخص دیگه ای بریم بالا!! هالیوود پر از خارجیه و به هیچ عضوی از بدن دنیا نیست که چه کسی در کدوم کشور بدنیا اومده. این حاشیه ها همیشه عشق ما ایرانیهاست. هنر، "سیاست" نیست که با مرزهای جغرافیایی ببینیمش. من این ویدئو رو اینجا شر کردم چون خیلی ها از طریق پیغام خصوصی سوال میکنند که "چطور میتونیم بیایم و آهنگسازی فیلم در خارج از ایران انجام بدیم . . .". فکر کردم که این میتونه معرفی یک نمونه باشه بعنوان یک ایرانی که در خارج از ایران موسیقی برای فیلم کار میکنه.

در ضمن نیما فخرآرا زمانی از ایران مهاجرت کرده که یک بچه ی ۱۴ ساله بوده و خوشبختانه فرهنگ کلاس گذاشتن رو نمیدونه! برای همین میتونید خیلی راحت حتی بطور شخصی باهاش کانکت بشید و صحبت کنید. در وبسایت شخصیش میتونید راههای کانتکت رو گیر بیارید.
الان رفتم چنتا از کاراش رو شنیدم. شبیه توماس نیومن اهنگ سازی میکنه...
 
ممنون جناب فرهود از اینکه اینگونه موارد رو بدست میارین و به اشتراک میزارین.حداقل برای من بسیار پرارزش هستن.
 

اطلاعات کلی رسانه

دسته‌بندی
ویدئوها و تصاویر جالب و دیدنی
ارسال توسط
Farhood
تاریخ انتشار
بازدید
225
نظرات
3
امتیاز کاربران
0.00 star(s) امتیازها 0

اشتراک‌گذاری این رسانه

بالا