img_3758_sm.jpg



BS-Weblogo-640x200.png

ارکستر Budapest Scoring طی 10 سال اخیر از پرکار ترین ارکسترها برای ریکورد استودیوییِ قطعات ارکسترال بوده است. تایم سالانه ی این ارکستر نه تنها توسط آهنگسازان خود کشور مجارستان، بلکه توسط سایر کشورهای اروپایی و حتی امریکا همیشه رزرو شده. اغلب ساند ترَک های هالیوودی با این ارکستر نواخته و ضبط میشوند.

چرا ارکستر اسکورینگ بوداپست؟
ارکسترهای بسیاری در اروپا وجود دارند که بتوانند در سطح استاندارد ساندترک های هالیوودی اجرا کنند. ولی نرخ آنها بالاست. سایر ارکسترها هم در سطح استاندارد ارکسترهای سینماییِ جهانی نیستند. اما Budapest Scoring ضمن پایین بودن هزینه ی ارکستر و استودیو، سطح استاندارد جهانیِ نوازندگی برای اسکورینگ را دارا هست. برای همین بعضی آهنگسازان هالیوودی نیز ترجیح میدهند با بودجه ی کمتر و در عین حال با کیفیت بالا کار خود را در بوداپست ریکورد کنند.

نرخ ها، روش کار و رزرو این ارکستر
رزرو این ارکستر معمولاً یک ماه، و یا در حداقلِ شرایط خاص، دو هفته پیش از اجرا باید انجام شود. ریکورد در استودیو 22 ی بوداپست انجام میشود که هزینه ی آن با ارکستر در یک پکیج تعریف شده است. سازهای ارکستر با استاندارد کمّیِ زیر تعیین شده است:

2 فلوت
2 ابوا
2 کلارینت
2 باسون
4 هورن
3 ترومپت
3 ترومبون
2 توبا
زهی ها به ترتیب 12-10-8-6-4

تغییر یا اضافه و تقلیل ارکستر نیز امکان پذیر است که در این حالت از پیش تعیین و نرخ آن تغییر میکند.

نرخ ارکستر کامل 960 دلار و نرخ ارکستر زهیِ تنها 740 دلار برای هر جلسه ی یک ساعته تعیین شده است. 50٪ از رقم پرداختی پیش از شروع کار و 50٪ مابقی پس از پایان کار و تا حداکثر 72 ساعت باید پرداخت بشود. برای هر جلسه ی دو ساعته 10 دقیقه استراحت تعیین شده. و همینطور 20 دقیقه برای 3 ساعت، و 30 دقیقه نیز برای جلسه ی 4 ساعته. البته بسته به سختی و آسانیِ اسکورِ نوشته شده، تایم های استراحت دستخوش تغییراتی میشوند. اما آنچه که متقاضیِ رزرو باید از پیش بداند، ضریب مدت زمان قطعه ی ضبط شده، با مدت زمان جلسات نوازندگی است. طی یک تخمین عمومی معمولاً در هر جلسه ی 4 ساعته 20 دقیقه موسیقی به دست میآید.

طبق تایم کاریِ تعریف شده، حداکثر زمان کاریِ این ارکستر دو جلسه ی 4 ساعته در طول روز است.

MV5BNjc5Mzk5ZWMtYTI3Mi00MjU0LTlhY2ItZWIxYjk4MTZmYjhhXkEyXkFqcGdeQXVyNDI4OTkxOTY@._V1_SX1777_CR...jpg


گرفتن سرویس از این ارکستر به هر دو حالتِ حضوری و غیر حضوری (Remote Sessions) امکان پذیر است. در حالت حضوری آهنگساز در روز تعیین شده در استودیو 22 بوداپست حاظر میشود. ولی در حالت غیر حضوری تمامی امکانات ارتباطی و تصویری (اسکایپ و غیره) در استودیو آماده میشوند تا آهنگساز بتواند از راه دور جلسات ضبط را مدیریت کند. برای شنیده شدن مقاطع ریکورد شده در هر برداشت، نرم افزار خاصی مورد استفاده قرار میگیرد که آهنگساز ضمن شنیدن آن با بهترین کیفیت از راه دور، بتواند بصورت آنلاین با رهبر ارکستر و صدابردار مستقیم در ارتباط زنده باشد.

budapestscoring-bg-score.jpg


در هر دو حالت حضوری و غیر حضوری آهنگساز باید تا 24 ساعت پیش از اولین جلسه ی ضبط، اسکور را در اندازه ی A3 و پارت سازها را نیز در اندازه ی A4 بصورت PDF به دفتر استودیو ارسال کند.
آهنگسازان اغلب صرفاً برای ریکورد ارکستر از این پکیج استفاده میکنند و به ندرت درخواست میکنند که میکس هم در همان استودیو 22 انجام شود. آهنگسازان پس از اتمام کار در استودیو، فایل های صوتی مقاطع ریکورد شده را تحویل میگیرند. کپی این فایل ها فقط 6 ماه در دفتر استودیو 22 آرشیو میشوند. پس از 6 ماه تمام فایلها پاک میشوند.

این استودیو در صورت نیاز متقاضی، سرویس های دیگری هم در اختیار قرار میدهد که هزینه ی آنها جدا محاسبه میشود. از جمله ارکستراسیون، ادیت و میکس، تصویربرداری ویدئویی از مقاطع ریکورد و ساخت ویدئو بصورت ادیت شده.

بطور میانگین اگر یک فیلم سینمایی 60 دقیقه موسیقی نیاز داشته باشد، هزینه ی کل ارکستر اسکورینگ بوداپست رقمی نزدیک به 12000 دلار بدست میدهد. همین مقدار موسیقی با ارکسترهای لندن، برلین، باستن و لس آنجلس با رقمی در حدود 600000 دلار پایان میگیرد! این رقم حتی بیشتر از کل رقم قرارداد اکثر آهنگسازان فیلم است.

بخاطر وضعیت پایین اقتصادی و معیشتیِ مجارستان، رقم 12000 دلار برای یک و نیم روز کاری درآمد قابل توجهی است. ولی از طرفی 600000 دلار نیز رقم کمی نیست، حتی برای لول اقتصادی کشورهای اروپای غربی و امریکا.

ویدئوی زیر کیفیت کار این ارکستر را نشان میدهد. طول قطعه دو و نیم دقیقه است که در طول نیم ساعت کار آماده ی ریکورد شده است: