تدریس موسیقی تبلیغ شما در اینجا

 

سبک

  1. farhood

    farhood TeamMate

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    575
    تشکر شده:
    1,487
    محل سکونت:
    کیش
    این یک بحث در مورد سبکهاست و من مطمئن نیستم که تالارش رو درست انتخاب کردم یا نه. اگر درست نیست، از مدیران عزیز خواهش میکنم که به جای صحیح منتقل کنند.

    با توجه به پستها و تایتل هایی که بچه های سایت مینویسند، به نظر میرسه که بعضیهاشون درک کاملی در مورد معنی این واژه ندارن. حالا من هم هدفم این نیست که جنگ واژه و اصطلاح راه بندازم! میدونید، واژه ها در اصل مأمور انتقال مفاهیم هستند و در دقت انتقال این مفاهیم، نقش عمده ای دارن. مخصوصاً اگر مبحث، تخصصی باشه. و چه بسا کاربرد نادرست یک واژه موجب سوء تفاهم هم بشه.


    مشاهده ی عبارت "سبک پاپ" در سایت، نظرم رو جلب کرد. چون ما هیچ جای دنیا سبکی تحت عنوان "پاپ" نداریم! "پاپ" در واقع "سبک" نیست، بلکه اشاره به موسیقی "پر فروش" و یا " پر طرفدار" داره. و هر سبک و استایلی هم ممکنه بتونه داخل این طبقه بندی قرار بگیره. مثلاً در تاریخ موزیک پاپ غربی، دهه ی 60 میلادی و اوایل ده ی 70 موزیک راک، "پاپ" محسوب میشد. چون با استارت راک در اون مقطع تاریخی توسط بندهای جدید و مخصوصاً بند تاثیر گذار The Beatels، آمار فروش ونیل های 33 دور، و حتی کثرت پخش رادیویی قطعات راک، بالا گرفت.
    اواسط دهه ی 70 با شیوع استفاده از تجهیزات افکت پراسسینگ آنالوگ در استودیوها، موزیک دیسکو (جدّ EDM امروزی) "پاپ" شد. اواخر دهه 70 و اوایل 80 نوبت "پاپ" شدن موزیک های "فانک" و "فانک راک" بود. و همینطور بترتیب بالاد ها، لاتین، و بالاخره هیپ هاپ و Rhythm `n` Blues ... بطوری که الآن بالاترین فروش بازار کنونی موسیقی امریکا به Rhythm `n` Blues و هیپ هاپ تعلق داره و در واقع این سبکها "پاپ" محسوب میشن (گرچه در وضعیت فعلی اروپا این روند، متفاوت تر هست). اولین و آخرین شاخص تشخیص "پاپ" هم بی برو برگرد با "فروش" ارتباط پیدا میکنه.


    خب در طول چند دهه، میبینید چندین سبک و استایل، برچسب "پاپ" بهشون خورده؟! همونطور که این تغییرات در طبقه بندی به "زمان" وابسته هست، وابسته به "جغرافیا" هم هست. قاره به قاره، و حتی کشور به کشور، با توجه به ذائقه های شنونده ها این فاکتور "پاپ" بودن همینطور در حال تغییره.


    در دوره ی کلاسیک، کلاً عملکرد موسیقی تفاوت فاحشی با امروز داشت. موسیقی ارکسترال از دسترس عموم دور بود و قشر مرفه و یا درباریان، مخاطب موزیسینها محسوب میشدند. عموم مردم، تنها از طریق نوازندگان دوره گرد و یا تک نوازانی که قادر به رقابت با نوازندگان متبحر ارکستر نبودند، از موسیقی بهره میبردند. موسیقی آن دوره هم چیزی جز شنیدن اجرای زنده نبود. چرا که پروسه ای تحت عنوان "تکثیر و پخش عمومی" موجودیت نداشت. بنابر این در آن دوران، معیار برای تعیین "پاپ" بودن هر سبکی از موسیقی مجهول بود.
    با ورود صنعت ضبط و ثبت صدا با گرامافونها، دیسکها و پلاکهای اولیه کم کم موسیقی روانه ی خانه های مردم شد و "آمار فروش" بعنوان شاخص معیار تولید، متولد شد.


    مقوله ی موسیقی از جهت مبنای طبقه بندی، بسیار متنوع هست و بد نیست نگاهی هم داشته باشیم به این موضوع.
    وقتی صحبت از "سبک" میکنیم، از شیوه ی موسیقی حرف میزنیم. اما شیوه ی چه چیزی از موسیقی؟ شیوه ی نوازندگی؟ شیوه ی ارکستراسیون؟ ملودی نویسی؟ . . . شاید دهها و بلکه صدها مبنا برای طبقه بندی قطعات موسیقی وجود داشته باشند. ولی دیدگاه آکادمیک، اون مبناهایی رو تحت عنوان "سبک" اهمیت میده، که ریشه در فرهنگ، طرز فکر و دیدگاههای سازنده و یا سازندگان اثر، داشته باشه. چرا که، همونطور که در تاریخ موسیقی دیده میشه، شیوه هایی که در فرهنگ و طرز فکر خواستگاه خودش ریشه داشته، بمراتب ماندگارتر و کارآمد تر بوده. و این موضوعی هست بسیار مفصل و قابل بررسی.


    مثلاً Jazz زاده ی هیجانات و روحیات قشر سیاه پوست در شرایط جدید زندگی در سرزمین غرب و ساز وکارهای موسیقی غربی اون دوران بود. آواهایی که از درون نوازندگان سیاه آن دوره برخواست، ملیونها طرفدار پیدا کرد، درون انسانها رو با فضای جدیدی از صوت آشنا کرد و هنوز هم ملیونها شنونده داره (حتی از خود سفید پوستها).
    البته بدیهیه که تولد هر سبکی به هر حال با شیوه های جدیدی از تکنیک و تئوریات همراهه. ولی باید بدونیم که این شیوه های جدید تکنیکی، معلول محسوب میشن، نه علت بوجود اومدن اون سبک. پس علت اصلی، اول در درون سازنده ی موسیقی موجودیت پیدا میکنه. و این ویژگی، بی ارتباط با نوع فرهنگ و ابعاد مختلف زندگی هنرمند نیست.

    مثال:
    ریشه های سبک "راک" رو شاید در دهه ی 40 میلادی هم بتونیم ردیابی کنیم. و حتی در ادامه، شاید به "راک اند رول" هم در دهه ی 50 برخورد کنیم. ولی اونچه که راک رو به معنای "راک"ی که همه میشناسیم در آورد، انفجار این سبک در دهه ی 60 بود. چرا؟
    دهه ی 60 میلادی دهه ی تحولات بزرگ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تکنولوژیک در غرب بود. تشدید فعالیتهای ضد جنگ بین مردم، شکل گیری "هیپی گری" در بین طبقه ی جوان سنت شکن، گرایش شنوندگان موسیقی از ارکسترهای حجیم به ارکسترهای چند نفره و اختراع تکنولوژی پیکاپهای الکترومغناطیسی و پراسسورهای الکترواکوستیکی . . . همه و همه محصول این دهه در غرب (مخصوصاً انگلستان و امریکا که به نوعی خواستگاه راک محسوب میشن) بود. خب در چنین شرایطی تولد یک سبک هماهنگ با تحولات اون دهه، دور از انتظار نیست. در واقع همون تحولات اجتماعی که از درون مردم اون دوره جوشیده بود، باعث تحولی هم در موسیقی شد.


    سبکهای اینچنینی با این همه بک گراند فکری و فرهنگی و تاریخی، نه تنها دوام تاریخی پیدا میکنن، بلکه پابه پای پیشرفتهای فرهنگی، علمی و اجتماعی، به رشد خودشون ادامه میدن.
    بنابر این اینجا متوجه این موضوع میشیم که قرار نیست هنرمند با تغییر دادن صرفاً ساز و چند تا نت و گام و کورد و چندتا ولوم به جایگاه "صاحب سبک" بودن برسه. استارت یک سبک به معنای واقعی در مورد یک هنرمند، ریشه در تغییر درونی، فکری و فرهنگی هنرمند و متعاقباً درک شرایط درونی اون سبک داره.


    یک بار در یکی از دانشگاههای خارج از کشور سوالی از من پرسیدند در مورد موزیسینهای ایران. یک دانشجوی رشته ی روانشتاسی بالینی بود که پرسید: خیلی دوست دارم بدونم که در ایران چه نوع موسیقی کا رمیکنند. من در جواب گفتم: موسیقی سنتی (Traditional)! پرسید: راک و الکترونیک و جز و. . . ؟ گفتم چرا، به سازهاشون و ساختار ظاهری موزیکشون که نگاه میکنی، شاید بتونی رد پای اون سبکها رو ببینی. ولی همه با طرز فکر سنتی اون کارهارو انجام میدن.


    وقتی یک موزیسین مثلاً راک با تابعیت صد درصد از ساختارهای استفاده شده و ازپیش تعیین شده و نخ نما شده موسیقی راک پیشینیان کار میکنه، من چطور میتونم بگم "راک" کار میکنه؟ "راک"ی که "سنت شکنی" یکی از ارکان اصلی طرز فکر اون هست! آیا "تقلید" میتونه معنی "سنت شکنی" بده؟ یا اصلاً معنی برعکس داره؟! طرز فکر سنتی، روشیه که جوابگوی مناسبی برای سبکهای سنتی و فولکلور هست، نه "راک".


    وقتی یک موسیقی که تحت عنوان "الکترونیک" ساخته میشه که فقط جای سازهای ارکستر خودشو داده به صداهای سینتی سایزری، چطور میشه به این موسیقی گفت "الکترونیک"؟ سبکی که نطفه ی اون با "ابداع و نوآوری" بسته شده، نه جایگزینی اصوات با سازها.


    برای همینه که در محافل جدی موسیقی، تنها سبکی که از کشورهای خاور میانه، هند و ایران و کشورهایی با فرهنگ مشابه مورد توجه جدی تری قرار میگیره، موسیقی سنتی و فولکلور اونهاست. فقط این سبک هست که به زندگی، طرز فکر، درون و بیرون این ملل وفاداری صادقانه داره و با فرهنگون هماهنگ هست. واین هم به جای خود، ارزش گذاری کمی نیست.
    ماهیت هر ملت تابع هویت خود اون ملت هست و تقلید از ماهیت ملل دیگه، هرگز تغییری در ما ایجاد نخواهد کرد.
     
    Last edited by a moderator: ‏7/8/13
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  2.  

    آموزش آهنگسازی و تنظیم

    آموزش آهنگسازی

  3. H.Q.N

    H.Q.N مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    849
    تشکر شده:
    1,996
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    فرهود جان ممنون به خاطر این موضوع.

    من کلیت حرف رو کاملا قبول دارم و فقط یک نکته رو در مورد ریشه برخی سبک ها عنوان می کنم نه به عنوان مخالفت بلکه نتیجه گیری شخصی نسبت به چیزی هست که بنده مطالعه کردم.

    من اعتقاد دارم که ریشه برخی از سبک ها نمیتونه منحصر به یک چیز باشه. نه اینکه شما این مورد گفته باشید صرفا برای اینکه این مورد در خیلی جاها دیدم که روی یک مورد خاص تاکید ویژه دارن یا اینکه شاید ریشه اونها خیلی خیلی عمیق تر و یا مربوط به زمان های کهن باشه.

    مثالی میزنم:
    کهن ترین تمدن موسیقایی در منطقه بین النهرین شکل گرفته و قدیمی ترین نوشته ها و سازها نزد سومریان بود. سومریان قطعات آوازی داشتند که ارسما نامیده میشده و جالب اینکه تکنیک سوال و جواب اولین بار در ارسما به کار گرفته شده شاید بشه گفت این گوشه ای از روند موسیقی امروز یا دهه های قبل مثل Jazz هست شایدم نه!
    یا بابلیان که کاملا تحت تاثیر موسیقی سومریان بودن اولین کسانی بودند که از خواننده زن استفاده کردند و آوازهای دسته جمعی از اونجا شکل گرفت که امروز به نام کر یا (Choir) می شناسیم. شاید تمام اینها ریشه برخی از سبک ها و یا اصلا روند شکل گیری اونها بوده و شایدم نه.
    اما همونطور که شما گفتید فرهود جان به نظرم مهم ترین عامل و در واقع بیشترین تاثیرها رو مواردی گذاشتند که باعث انقلابی در موسیقی شدند مثل دهه 60 که فرمودین.
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  4. farhood

    farhood TeamMate

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    575
    تشکر شده:
    1,487
    محل سکونت:
    کیش
    ممنونم از اینکه با اطلاعات جالبی که دادی، بحث ما رو کامل تر کردی.
    مواردی که من نوشتم، صرفاً یک مثال بودند. کلاً مطلب من اینه که: کپی کردن از معلولها کارساز نخواهد بود. بلکه همفکر بودن با علتها هست که میتونه راهی مستقل برای ما در این هرصه هنری باز کنه.
    باز هم ممنونم
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  5. danial2

    danial2 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/12/11
    ارسال ها:
    413
    تشکر شده:
    67
    محل سکونت:
    پشت کوه
    بازم هم فرصتی طلایی بدست آوردم و تونستم از مطالب زیبای شما استفاده کنم
    باز هم میگم انقدر بیان زیبایی دارید که حتی چند بار هم متن را بخونم خسته نمیشم
    .
    و انرژی هم میگیرم...
    واقعا هم همینطوره تو ایران راک هم کار کنن بازم اون رنگ و طعم فرهنگ موسیقی ایرانی توش هست.

    لطفا باز هم اطلاعات خود را با ما به اشتراک بذارید بسیار بسیار مفید و آموزنده هستند :17: مخصوصا برای من
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  6. H.Q.N

    H.Q.N مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    849
    تشکر شده:
    1,996
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    کاملا درسته.
    شاید بتونیم ادعا کنیم که ژرف ترین و کهن ترین موسیقی جهان رو ما داریم چرا که پادشاه اون دوران به نام (بخت النصر) ار کوروش کبیر شکست میخوره و بین النهرین جزئی از امپراطوری ایران میشه. جالب تر اینکه پزشکان هم در اون دوره از موسیقی درمانی برای برخی از بیماران استفاده می کردند!
    شاید کمی از بحث دور شدیم اما این رو میخوام بگم که حتی موسیقی های مصر و چین هم بعد از موسیقی های ما قرار گرفته اند پس میشه گفت شاید دخل و تصرف کامل در موسیقی رو داشتیم. :) بیشتر مصر چون کاملا تحت تاثیر تمدن بین النهرین بوده و من معتقدم که جرقه ی بسیاری از الگو ها و سبک ها از اینجا آغاز شده 539 سال پیش از میلاد!
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  7. farhood

    farhood TeamMate

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    575
    تشکر شده:
    1,487
    محل سکونت:
    کیش
    چه خوب شد که به این موضوع اشاره کردی! خب حالا با توجه به این عقبه ی غنی در فرهنگ مستقل موسیقی که داریم، حیف نیست که امروز گرفتار "شکل بیرونی" سبکهای موسیقی شده باشیم؟ اون هم سبکهایی که از بیرون به خودمون اعمال کردیم نه از درون؟
    البته من چندان اهل مرز بندی جغرافیایی در مقوله ی هنر نیستم. خب به هرحال بدون درنظر گرفتن خواستگاههای سبکها، هنر، متعلق به همه هست. بدون هیچ مرزی. البته این دیدگاه منه. از نظر من مهم این نیست که سبک x از کجا اومده. مهم اینه که من اگر بخوام اون سبکی کار کنم، باید با شاخص های ریشه ای فکری و بنیانی اون سبک، یکی بشم. اون موقع هست که در همون جهت حتی میتونم موجب پیشروی اون سبک در گذر زمان هم بشم و چه بسا یک برانشی هم تحت اون سبک بوجود بیارم.
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  8. H.Q.N

    H.Q.N مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    849
    تشکر شده:
    1,996
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    من هم اهل مزر بندی نیستم و در حدی هم نیستم که بخوام این کار رو انجام بدم. صرفا به این دلیل بود که بگم عقبه ی موسیقی ما خیلی در شکل گیری این سبک ها نقش داشته که این نظر شخصی من هست.
    در باطن این جمله کاملا قبول دارم که نباید گرفتار شکل بیرونی موسیقی شده و باید دنبال علت اون بود اما اینجا عامل های زیادی وجود داره که باعث میشه شما تغییر ذائقه بدین!
    صرفا فقط خود این جمله رو قبول دارم به دلایل شخصی که شاید در حوصله ی این تاپیک نگنجه.
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  9. danial2

    danial2 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/12/11
    ارسال ها:
    413
    تشکر شده:
    67
    محل سکونت:
    پشت کوه
    این آلبومو شنیدید
    Mumford_&_Sons_-_Babel


    شاهکاره
    خلاقیت نو آوری و سبک خاص و تقریبا حس سبکش جدیده

    متاسفانه خیلی ها فکر میکنن برای موفقیت تو موزیک جهانی باید راک کار کنن
    و خیلی ها هم فکر میکنن به عنوان یه ایرانی باید پاپ ایرانی کار کنن تا موفق بشند تو ایران
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  10. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi عضو سایت کاربر با تجربه

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,004
    تشکر شده:
    1,442
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    درود بر شما دوست عزیز.
    از بابت مقاله و اطلاعاتی که دادین سپاسگزارم منتها بعضی از قسمت های مقاله برای بنده قابل درک نیست.
    مثلا اینکه می فرمایید پاپ سبک نیست.
    بنده یه سرچی انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که پاپ سبک هستش.
    Music Genre List - A complete list of music styles, types and genres | Music Genres List
    List of popular music genres - Wikipedia, the free encyclopedia
    دوم اینکه می فرمایید موزیک راک رو پاپ می نامیدند و ...
    تا جایی که بنده می دونم پاپ از کلمه ی popular به معنای وابسته به توده مردم می آد.
    همه ی سبک ها اولش پاپ بودن.
    هیپ هاپ و راک ، جز و بلوز و ...
    یعنی وابسته به توده و گروهی از مردم بودن.
    زمانی این سبک ها استقلالشون رو از موزیک پاپ اعلام کردن که انقدر گسترش و تکامل پیدا کردن و شاکله ای پیدا کردن و تبدیل به یک پدیده ی خاص شدن.
    این نظر بنده هستش.
    امیدوارم جسارت بنده رو ببخشید.
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  11. s_laminor

    s_laminor عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/7/12
    ارسال ها:
    124
    تشکر شده:
    22
    محل سکونت:
    اسمون
    فرهود عزیز ممنون بابت اطلاعات مفیدتون. اما جایی که گفتید:وقتی یک موزیسین مثلاً راک با تابعیت صد درصد از ساختارهای استفاده شده و ازپیش تعیین شده و نخ نما شده موسیقی راک پیشینیان کار میکنه، من چطور میتونم بگم "راک" کار میکنه؟ "راک"ی که "سنت شکنی" یکی از ارکان اصلی طرز فکر اون هست! آیا "تقلید" میتونه معنی "سنت شکنی" بده؟

    نظر بنده اینه: در جامعه ای که هنوز فهم سطحی هم از موسیقی ندارند چه توقعی میشه داشت کمی به سلایق دقت کنید...متوجه میشید! محیط بسیار مهم و تاثیر گذار هست.../ اگر توقع دیگری دارید و تخصصی کار میکنید پول باید داشته باشید تا شناخته بشید. به فرض پول هم داشتید بین این همه پرودیوسر قدر در سطح بین المللی میشه حرفی برای گفتن داشت؟ کسانی که آنطرف تمام موارد موسیقی , اصولی زیر نظر استاد اموختند فرقی ندارند؟ و خیلی مشکلات دیگه که باعث نامیدی میشه. متاسفانه یکسری از استعدادها فید میشن و اونقدری هم که میمونند در سطح بین المللی حرفی برای گفتن ندارند.../ کافیه به یکی از همین اموزشگاهها برید تا ببینید استادان برای شروع چه درسهای اموزش میدن! اقای x میخواد راک کار کنه از استاد x هم همین درخواست داره ولی ایشون کارای گل گلدون و.... اتفاقی که چند سال پیش برای دوستم پیش اومد و همینطور برای خیلی ها پیش امده و میاد. و بسیاری مسایل وابسته به این موضوعات..../البته بنده تنها شانسی که اوردم استاد خوبی داشتم. با این حال نا امیدی مرگه! امیدوارم تمامی دوستداران موسیقی به اهدافشون برسند.
    سپاس
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  12. farhood

    farhood TeamMate

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    575
    تشکر شده:
    1,487
    محل سکونت:
    کیش
    علیرضا جان از اینکه توی سایت در این موارد بحث و تبادل نظر بشه، فوق العاده است و من خوشحال میشم. این بحث ها اگر اینجا نشه، پس کجا قراره بشه؟!
    لینکهایی رو که دادی رو دیدم. تعریفی که من نوشتم، دیدگاه آکادمیک در مورد این مفهوم بود. وگرنه خیلی ها همینطوری برای خودشون طبقه بندی ارائه میکنن.
    مثلاً لینک سایت Music Genre List، موسیقی Soundtrack رو هم جزو لیست پاپ قرار داده! به نظرت SoundTrack پاپ میتونه باشه؟! تازه همین Soundtrack یک طبقه بندی "کاربردی" هست، نه تخصصی موزیکال. یک موزیک Soundtrack میتونه در هر سبکی از موسیقی ساخته شده باشه.
    ویکی پدیا عنوانش صحیح تره: لیست سبکهای موسیقی مردمی
    منظورش اینه که سبکهایی که اسم برده، دسته موسیقی هایی هستند که در سطح عمومی شنونده قابل توجه داشته اند (حالا چه درحال حاضر، چه در یک مقطع تاریخی و چه مداوم) و این توفیری با تعریف ما نداره. ولی در لیست ویکی پدیا هم من مشکل اساسی میبینم: طبقه بندی های قومی، جغرافیایی رو هم داخل کته گوری پاپ آورده! جالب تر: آوانگارد Avant-Garde رو هم زیرمجموعه پاپ محسوب کرده! این یکی دیگه گذشت ناپذیره! آوانگارد اصطلاحی هست به معنی "پیشرو" که در اواسط قرن بیستم برای موسیقی هایی که جلوتر از زمان خودش بودند، اختصاص داده شد. کنکریت، نویز، اکسپریمنتال و خیلی زیرشاخه های دیگه هم شامل این طبقه بندی میشد. خب به نظرت موسیقی "نویز" جایگاه مردمی داره، تا بهش بگیم "پاپ"؟! یا الکسپریمنتال همونطور که از اسمش پیداست، یعنی موسیقی تجربی. در این ژانر، هنر مند صرفاً با انگیزه ی "تجربه ی راههای جدید" دست به خلق موسیقی میزنه، نه بمنظور شنیدن مردم. (طرز فکری که خود من در کار هنری خودم اعمال میکنم) این موسیقی چطور میتونه "پاپ" محسوب بشه؟! اصلاً انگیزه ی هنرمند اکسپریمنتال از بیخ و بن مخاطب عام نیست، بلکه یک تجربه ی شخصی هست که شاید ماحصل کارش بدرد شنونده های متخصص بخوره.
    به نظر میرسه که این سایتها به دنبال تنظیم یک لیست کامل بودند، ولی خب تحت عنوان پاپ (به نادرستی) تایتل کردند.
    ویکی پدیا سایت خیلی خوبیه ولی در بسیاری از زمینه های تخصصی اعتبار آکادمیک نداره. این چیزیه که ما در دانشگاه هم به بچه ها میگیم. البته خب طبیعی هم هست، چون گردآورندگان مطالب همه متخصص نیستند.

    ضمناً معنای "وابسته به توده ی مردم" برای پاپ، منافاتی با تعریفی که من کردم نداره. خب همون "مردم" هستند که با خرید یک اثر، آمار فروش اون رو بالا میبرن و "مردمی" بودن اون اثر رو برای ما منعکس میکنن. (گرچه در دوره حاضر، دانلود خارج ار رایت رو هم باید جزو شاخص های آماری در داخل کار بیاریم!).

    برای من دیدگاه آکادمیک در مورد تعایف مربوط به سبک ها معتبرتره. وگرنه اگه یه نگاه به سایتها بندازی، طبقه بندی عجیب تر از اینها رو هم میتونی پیدا کنی. خیلی از صاحب نظرها حتی معتقدند که بسیاری از اسمهایی که تحت عنوان "سبک" به ما معرفی شدن، پلیتیک هایی هستند که از طرف شرکتهای تولید کننده، بمنظور بالا بردن فروش و بازار این محصول، به مردم اعمال شده. بحث در مورد سبک مفصله.
     
    ALI.MUSIC و AliRezA Nasehi از این پست تشکر کرده اند.
  13. farhood

    farhood TeamMate

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    575
    تشکر شده:
    1,487
    محل سکونت:
    کیش
    لامینور عزیز من کاملاً درکت میکنم.
    هدف من تخطئه کردن موزیسین ها و یا فرهنگ خودمون نبود. چون کلاً ساختار "تولید و مصرف" موسیقی در گروهی از کشورها، از جمله کشور خودمون، کاملآ با این ساختار در غرب فرق میکنه. و چه بسا این کشورها هم به این نوع از ساختار در تولید موسیقی نیاز دارن و براشون مناسبه.
    اگه دقت میکردی، من تمام مثالهای "سبکی" رو از موسیقی غرب زدم. چرا؟ چون این نظام بندی "سبکی"، جزو ساختارهاییه که در موسیقی غرب در جریانه. ولی جاهای دیگه میتونن ساختار خودشونو داشته باشن.
    در کشورهایی مثل کشور ما، کته گوری ها براساس "سبک" و ماهیتهای ریشه ای مربوط به اون نیست. بلکه "شخص" هست که تعیین کننده ی آماری و مبنای طبقه بندی قرار میگیره.
    توضیح:
    تا زمانی که مخاطب موسیقی با تولید کننده ی اون موسیقی (هنرمند) هیچ ارتباطی برقرار نکرده، هیچ موردی برای بحث نیست. ولی به محض اینکه مخاطب با یک هنرمند سمپاتی میکنه، دیگه اون هنرمند در هر شکلی هم که موسیقی ارائه کنه، مورد قبول اون مخاطب خواهد بود و بلافاصله آلبومش رو خواهد خرید. مخاطب موسیقی در این تیپ کشورها، چندان دنبال "خود موسیقی" نیست، بلکه موسیقی براش بهانه ای هست که با فرد هنر مند مورد نظرش ارتباط بده. برای همین، اینجا دیگه چیزی بنام "سبک" دیگه نه اهمیتی داره و نه معنای خاصی. برای همینه که داخل قطعات یک آلبوم موسیقی از یک خواننده رو وقتی بررسی میکنی، از همه شکلی از موسیقی میتونی توی آلبوم گیر بیاری. یکی از دلایلی که مخاطب موسیقی در ایران و کشورهای مشابه در جواب این سوال که: "چه موسیقی ای گوش میدی؟" میگه فلان خواننده (نمیگه فلان سبک) همینه. در جوامع غربی در جواب این سوال، اسم یک سبک رو میشنوی. باز هم میگم، هر قوم و هر ملتی میتونه راه خودش رو داشته باشه.
    اما در جوامعی مثل ما، برای گروهی از هنرمندانی که "خود موسیقی" براشون مهم هست، بحران فکری/تخصصی پیش میاد. این عده از یک طرف دوست دارن به معنی کامل "موسیقی خلاقه" رو داشته باشن (نه صرفاً ابزار ارتباطی بنام موسیقی)، از طرف دیگه، معیارهای مخاطب بهشون اجازه ی تولید هر کار آزاد و جدیدی رو نمیده. نهایتاً هم این گروه مجبور میشن یا درون خلاقه ی خودشون رو بیخیال بشن و بازار رو داشته باشن، و یا برعکس، "موسیقی رو به معنی کامل" داشته باشن و از راه دیگه ای امرارا معاش کنن. شاید راه سومی هم باشه، نمیدونم!
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  14. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi مدیر کل تیم مدیریت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    8,088
    تشکر شده:
    5,560
    محل سکونت:
    بندرعباس
    منم گاهی وقتها با این واژه پاپ دچار مشکل میشم.
    چون اگه اون رو به عنوان یه سبک مجزا در نظر بگیریم و معنی اون که میشه پاپیولار و مردمی رو هم لحاظ کنیم انگار داریم میگم مابقی موسیقی ها مثل بلوز و راک و لاتین ...... مردمی نیست !!
    یه عده هم میگن در پاپ همه چیز میتونه باشه از هر سبکی و پاپ رو تنها به کلاه و شعر ساده ش پاپ اسم میذارند.
    در واقع یه چیزی تو مایه های موسیقی کوچه بازاری خودمون اون رو قلمداد میکنند.
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  15. H.Q.N

    H.Q.N مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    849
    تشکر شده:
    1,996
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    واژه پاپ تنها یک تعبیره برای سبک هایی که بر اساس شرایط محیطی و فرهنگی و ... اون جامعه بیشتر در میان مردم جا باز کرده همین و بس.
     
    ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده است.
  16. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    202
    تشکر شده:
    332
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    اقای فرهود از نوشته های خوبتون استفاده کردم وخواستم نظر شخصی خودم رو در این باره بنویسم درسته که سبک راک و یا هر سبک دیگه ای ریشه در فرهنگ و شرایط اجتمایی یک دوره داشته اما به مرور این سبکها شکل و فرم خودشون رو پیدا کردن به شکلی که مثلا در دوره فعلی یک اهنگ ساز برای نشون دادن بیقراری درونی چارهای جز راک کار کردن نداره حتی اگر این بیقراری توسط موسیقی سنتی وایرانی قابل بیان باشه باید در شاخه راک و یا هر اسم دیگه ای که بیقراری رو تداعی بکنه باید دسته بندی بشه که فعلا نام دیگای جز راک برای اون نمیشناسم.
    البته این رو یاد اوری میکنم که خیلی از موسقی های مقامی در کشور ما حاوی این نوع بیقراریها هستند مثل موسیقی مقامی تربت جام (واقع در شرق خراسان رضوی) که با یک سری وزنها هچون میزانهای لنگ 5 ضربی این بیقراری رو انتقال میدن اما مساله از جایی شروع میشه که ما به تمام موسیقی نواحی نام مقامی دادیم و اینها رو دسته بندی نکردیم وقتی یک موسیقی جهانی تحت عنوان راک شکل میگیره که حامل پیام بیقراری هست ما هم به عنوان عضوی از جامعه موسیقی باید اون رو بپذیریم چه بسا اگر موسیقی ایرانی پیشرفتی در حد موسیقی غرب داشت شاید اکنون در دنیا به جای موسیقی راک میگفتند موسیقی تربت ویا موسیقی ترکمن اما به هر دلیلی این موسیقی پیشرفتی نداشته است مخصوصا در ضمینه هارمونی و موسیقی پلی فونیک مثلا یک نوازنده ایرانی چگونه میتواند به مدت مشخصی حس ترس را با ساز سه تار بیان کند؟
    این در حالیست که یک نوازنده غربی این کار را با اوردن اکورهای بخصوصی به راحتی انجام میدهد
    پس ترجیح میدهم سبکهای به وجود امده را بپذیرم و علوم مربوط به بیان ان حس را یاد بگیرم و موسیقی کشور عزیزمون رو با اونها غنی تر کنم اما خاطر نشان میکنم به عنوان مثال برای غنی کدن موسیقی مقامی با شیوه های راک به این معنی نیست که خوب ما یک ساز گیتار به گروه اضافه کنیم تا چیزهای نا مربوط بزنه بلکه منظورم پیدا کردن هارمونیها وریتمهای جدید و ترکیب کردن اونها با سازبندی ایرانی هست.
    به عنوان یک طنز حتی موافق هستم با اینکه بتهون یک اهنگ ساز کلاسک-رمانتیک به حساب میاد اما در صورت زنده بودن در عصر ما مطمعنم گرایشاتی به راک هم داشت...
     
    farhood و ALI.MUSIC از این پست تشکر کرده اند.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

 

تنظیم میکس و مسترینگ